New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 261K
Troels Bager omkring forretningsmodellen hos Fcm og nogle af de andre https://www.tipsbladet.dk/blog/troe...er-slet-ikke-saa-giftigt-som-fck-og-broendbys
Det handler om opsøgende salgsarbejde, at have det helt rigtige netværk og at forstå at bruge og udnytte det, og her har FC Midtjylland og FC Nordsjælland bare arbejdet sig til en kæmpe fordel frem for alle andre i Superligaen, minus FC København, der med det langt største budget nærmest konsekvent har mindst lige så attraktive spillere som de to andre FC-klubber.

Derfor har andre Superliga-trænere og direktører helt ret, når de siger, spillere, som egentlig ikke er ret meget dygtigere end de bedste folk i midterklubberne, kan sælges til 3-4-5-6 gange større beløb i FC Midtjylland.

Vi arbejder på sagen men de andre er længere fremme i processen - giv den gas PC 💪
make-money-repeat.jpg

Vi arbejder på sagen men de andre er længere fremme i processen - giv den gas PC 💪
Ja, det tager lidt tid, men vi har trods alt flyttes os en del når man tænker på hvor vi kom fra - nærmest ingen salg og tilfælde hvor vi skulle betale noget af deres løn andre steder osv. I første omgang begyndte vi at få noget for spillere vi ville af med, dernæst kommer stigende salgsbeløb. Vi er i en god position for at presse dem opad ved at have en sund økonomi uden salg og ved at have sportslig succes. Spørgsmålet er hvilken spiller der kan udløse det næste trin i beløbene, de der 30-40 mio, men i mellemtiden er der også værdi i at løfte priserne for laget under, så der lige ryger nogle flere millioner på der. Så ja, vi er klart bagud, men det ser trods alt mere positivt ud for fremtiden. Og det er klart det også er nødvendigt at indhente noget her hvis vi vil være med helt fremme når FCK eller FCM kan tjene det samme på spillersalg som vi måske kunne tjene på et EL-gruppespil og der er en selvforstærkende proces i højere pris og de spillere man så kan erstatte dem med og sælge igen.

vi har trods alt flyttes os en del når man tænker på hvor vi kom fra - nærmest ingen salg og tilfælde hvor vi skulle betale noget af deres løn andre steder osv. I første omgang begyndte vi at få noget for spillere vi ville af med, dernæst kommer stigende salgsbeløb.
Et af de steder, hvor man mærker at vi lige nu har flyttet os, er netop på "spillere vi vil af med"-fronten. Når jeg kigger ned over truppen sidder jeg virkelig ikke og tænker, at vi har fyld-spillere siddende længere og det er nok første gang i 20-25 år, at jeg har den fornemmelse. Ikke at jeg tror at det dermed aldrig kommer til at ske igen, men det siger noget om, at PC har gjort det godt i de seneste vinduer. Hver eneste spiller vi siger farvel til i de kommende år vil i princippet være et uønsket farvel - og i hvert fald ikke en spiller, som vi kommer til at sende afsted med et gyldent håndtryk. Den seneste spiller vi måtte af med på den måde var vel Andre Riel.

Bestemt ... og de fleste som har tiden foran sig og kun bliver bedre.

Undagelser: PM topper vel lige i de her år (og stadig lægger lidt på synes jeg) - samt de rutinerede backups i backman, julle, helenius ... resten forventer jeg bare bliver bedre og bedre.
Jeg tænker at PM og/eller Helenius er blandt meget få spillere i den nuværende trup, som godt kan ske at være her endnu om 3 år. Det er den fordel der er ved at en spiller ikke er et salgsobjekt. Lidt det samme vi så med Graulund da han kom op i 30'erne, men alligevel blev ved med at præstere.

Jeg tænker at PM og/eller Helenius er blandt meget få spillere i den nuværende trup, som godt kan ske at være her endnu om 3 år. Det er den fordel der er ved at en spiller ikke er et salgsobjekt. Lidt det samme vi så med Graulund da han kom op i 30'erne, men alligevel blev ved med at præstere.
Læg dertil at PM ikke lever af hurtighed - der kan faktisk godt være en del gode år i ham endnu, hvis han bevarer sulten. Det er sgu fint. Ikke nødvendigvis gode nyheder for Tengstedt og andre unge angribere i AGF, men fint for klubben :)

Læg dertil at PM ikke lever af hurtighed - der kan faktisk godt være en del gode år i ham endnu, hvis han bevarer sulten. Det er sgu fint. Ikke nødvendigvis gode nyheder for Tengstedt og andre unge angribere i AGF, men fint for klubben :)
Til gengæld begynder muskelskaderne at komme. Og så pauserne. Og så mangler man pludseligt lige den der skarphed i løbene, fordi man har siddet ude i 3-4 kampe med en fiberå

Til gengæld begynder muskelskaderne at komme. Og så pauserne. Og så mangler man pludseligt lige den der skarphed i løbene, fordi man har siddet ude i 3-4 kampe med en fiberå
Men til den tid er PM forhåbentlig 2.angriber for en der er ENDNU BEDRE, eller som minimum tæt på ligeså god, og yngre, som kan sælges for mange penge.

Og så kan det jo være at vi må takke pænt farvel til Helenius, og opgradere ham til den lidt yngre spiller, hvor PM så blot træder om bag den nye. Og nej jeg snakker ikke om en 17-årig. Jeg snakker om en angriber ala alder/erfaring som da Peter Graulund kom til første gang. Altså en der har bevist sig på superliganiveau og med international erfaring. AGF hentede Graulund da han var 26. Så altså en alder hvor man er færdigudviklet men har masser af år i sig endnu, og med 2-3 gode år sagtens kan sælges for nogle millioner. Man kan også hente en 23-årig angriber, hvis man tør bruge 10-15 millioner selv, og så håbe på at kunne sælge ham som 26 årig for 20-25 millioner.

Jeg synes IKKE vi er et sted hvor vi ligesom FCM kan hente angribere for 20 millioner, som ikke har slået igennem endnu på nogen måde, og som for os, hvor vi er nu, ville være en alt for stor satsning.

MEN: Gør vi det, så vil jeg være langt mere tryg ved det såfremt det sker mens PM stadig har nogle gode år i sig endnu som indhopper/reserve.

Da Århus jo nok ønsker et stadion til landskampe må vi kigge på de nye muligheder og sælge flere sponsor og billige billetter som ikke er bedste pladser.

Se om vi kan skabe kampe hvor hele Østylland+ kan få 15.000+ tilskuer-360-grader-oplevelser med international på et lækkert stadion, gode rammer, topfodbold, vild stemning. Og afledt bodsalg.

Synes AGF gerne må investere noget i med afsæt i nyt stadion og vores nye spillestil og tophold, at få fat i den unge generation i hele Århus, Østjylland - ja sådan set hele Jylland, hvis muligt. I gamle dage kørte en del jeg kender helt fra nordjylland og vestjylland for at få stor kamp oplevelserne.

AGF er kreative i bl.a. aktiverings afdelingen og må se om de fx landsdækkende sponsorer kan hente opbakning rundt om i Jylland igen som den store jyske klub - fx via sponsorbilletter med busser og evt. noget arrangement før kampen.

Se om vi kan skabe kampe hvor hele Østylland+ kan få 15.000+ tilskuer-360-grader-oplevelser med international på et lækkert stadion, gode rammer, topfodbold, vild stemning. Og afledt bodsalg.
Fysisk er det kun blevet nemmere at flytte sig, men måske er det lidt anderledes nu ift at holde med andre end sit mest lokale hold, men jeg er ikke helt sikker. Uanset hvad er jeg ret sikker på at det nye stadion kombineret med sportslig succes vil have en del effekt i den retning. Det er ekstremt attraktivt at kunne tage til topkampe med masser af tilskuere, det er en oplevelse i sig selv og er selvforstærkende. Der er selvfølgelig også stadig mange studerende i byen og en del der der ankommer uden at være store tilhængere af deres egen lokale klub og kan erobres. Det bliver spændende at se hvilket snit vi kan holde over nogle sæsoner, men 50% udnyttelse i snit må da være opnåelig og måske også mere hvis vi spiller topkampe der trækker det godt op.

Ja dengang man hentede mange i bil fra nord og vest - spillede Silkeborg også i Danmarksserien og 2 div, AaB var kun lige kommet op i superligaen og ikast fs godt nok tophold, men på et kedeligt stadion med få tilskuere. Horsens var heller ikke bedste række.

Med en 12 holds liga kan vi håbe at Silkeborgs elevator tilværelse er slut og de forbliver i 1 div, Horsens bliver der og Randers ryger derned igen. Det vil godt kunne flytte nogen til at AGF - dem der hellere vil se topkampe med 15-20.000 i Århus fremfor 2500 lokalt.

Længere væk bliver det en sværere kamp fordi AaB er godt med og FCM vilde lige nu - og har fået opbygget fan-kultur. Der skal man nok ind og lave talent-samarbejdsaftaler med nogle lokale klubber, ligesom fcm har forsøgt sig i det østjyske.

FCK er presset. Når man ser på de faktisk var i kvartfinalen sidste år og fik sølv, samt Ståle bare har skabt stigende kæmpe overskud på transfers, så kan man godt undre sig over de smed ham ud.

Tror egentlig det havde været lettere for dem at justere lidt på supertankerens kurs, end få den til at sejle i turbo en helt anden retningen.

Dejligt hvis både bif og fck vil lege galehus, så bliver der plads til agf :)

Reglerne for hvordan engelske klubber må købe ikke engelske spillere efter Brexit er nu klar:

Det, det kommer til at betyde for britiske klubber i første omgang, er således:

• Britiske klubber må ikke længere hente ikke-britiske spillere på under 18 år
  • Der må ikke hentes mere end tre ikke-britiske spillere pr. transfervindue og dermed max seks på et kalenderår
  • Alle nytilkomne ikke-britiske spillere skal igennem en arbejdstilladelse, hvor der kommer til at indgå et "pointsystem", som definerer, om spillere er berettiget til arbejdstilladelse.
Hvilket pointsystem, tænker du måske? Ifølge Football's Governing Body Endorsement er det baseret på senior- og juniorkampe, kvalitet (ligarangeringer og cupbedrifter) af den sælgende klub og antal kampe for den sælgende klub. FA forklarer:

- Spillere, der opfylder de nødvendige krav, vil få en automatisk arbejdstilladelse, mens spillere under kravene vil overvejes af panelet.

Det bliver nu stort set slut med at sælge spillere fra Superligaen til England. Det kommer til at få en enorm indvirkning på hele fodboldens økosystem.

Ja, det kommer til at ramme alle fordi der er flest penge i England. Der vil ikke være plads til mange spillere fra de mindre ligaer til at gå direkte til PL, men der kan selvfølgelig stadig sælges til Championship hvor klubberne stadig kan konkurrere med den bedste række i mange andre lande. Spørgsmålet er hvor meget det vil svække PL-klubberne og ende med at trække penge ud af ligaen, ellers kan man måske også forestille sig at de kommer til at betale endnu mere for de bedste og de penge kan så stadig ende med at blive kanaliseret nedad i systemet. I forvejen er det trods alt begrænset hvor mange Superligaspillere der sælges til PL.

Men er den nogen grænse for antallet i truppen?
Eller er det kun antal indkøb 6 på en sæson?

For ellers kan man de på 3 sæsoner samle 18 spillere på lange 5 års.
- plus dem man har i forvejen.

Måske nogen også vil vælge at få dobbelt statsborgskab og engelsk pas. Har ven ven i London og det er ikke så svært, især ikke for dem som allerede bor der.

Måske nogen også vil vælge at få dobbelt statsborgskab og engelsk pas. Har ven ven i London og det er ikke så svært, især ikke for dem som allerede bor der.
Nu er problemet jo ikke dem der allerede bor der og derved har en arbejdstilladelse, men i højere grad dem de henter på kontinentet. Og de får jo ikke bare lige sådan dobbelt statsborgerskab. Når det så er sagt, så får de bedste unge nok alligevel lov til at skifte og etablerede spillere får sikkert også arbejdstilladelse. Man rydder bare ud i lottokuponerne, lykkeridderne og inferiøre ungdomsspillere der hentes i hobetal for at tage pladsen fra engelske talenter. Det er nok slut med at unge spillere kan tage til en mindre klub i england og prøve lykken. Men det har alligevel aldrig været der, hvor de danske klubber har lavet penge. Jeg tænker ikke en spiller som eksempelvis Jon T vil have problem med at få en arbejdstilladelse hvis en Championship klub bød på ham. Masser af superligakampe samt kampe for islands ungdomslandshold og A-landshold. En spiller som Hausner skal måske vise noget mere inden det bliver muligt.

Latest posts

Back