New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 262K
Den store økonomitråd
Jeg har vist linket til det før herinde. FCMs facebook strategi er at slå nogle hold der giver omtale i resten af verden ;)

Med andre ord, så er FCMs flere følgere ikke nødvendigvis udtryk for at vores SOME-folk gør det dårligt eller at FCM har flere fans end os.
Tak - så er der måske en sandhed i, at andre fans kan finde på at like et fodholdhold (og især i Europa).

Men det er nok svært at gøre korrekt op, i sidste ende må det betyde mest med fans der interagerer med klubben. Der er nok kloge hoveder som ved noget om det ;)

Jeg har vist linket til det før herinde. FCMs facebook strategi er at slå nogle hold der giver omtale i resten af verden ;)
OK, så må det jo åbenbart betyde noget. Selvom man skulle ende med at se en video på en anden klubs hjemmeside forstår jeg ikke rigtig hvorfor det får nogen til ligefrem at følge klubben. Man kan også diskutere værdien af det, de fleste vil ikke være kunder men de vil måske heller ikke engang se ret mange andre videoer de bliver præsenteret for. Det er stadig fint nok med større kendskab, men heller ikke den slags følgere man skal investere en hel masse i (bortset fra at de jo så åbenbart kan komme hvis man investerer en hel masse i spillerne kan man sige.)

Tak - så er der måske en sandhed i, at andre fans kan finde på at like et fodholdhold (og især i Europa).

Men det er nok svært at gøre korrekt op, i sidste ende må det betyde mest med fans der interagerer med klubben. Der er nok kloge hoveder som ved noget om det ;)
Du får klart mest eksponering af likes og især kommentarer. Et almindeligt opslag kommer ikke særligt ud, hvis ikke dine følgere interagerer på den ene eller anden måde. Med mindre du selvfølgelig betaler for det, men det giver ikke så meget mening på almindelige opslag.

OK, så må det jo åbenbart betyde noget. Selvom man skulle ende med at se en video på en anden klubs hjemmeside forstår jeg ikke rigtig hvorfor det får nogen til ligefrem at følge klubben.

Hvis Brøndby røg ud til et hold fra Færøerne i Europa eller noget i den stil, kunne jeg godt se mig selv kaste min kærlighed på dem og kvittere med et follow på facebook :)

Hvis Brøndby røg ud til et hold fra Færøerne i Europa eller noget i den stil, kunne jeg godt se mig selv kaste min kærlighed på dem og kvittere med et follow på facebook :)
Fair nok. Jeg bruger stort set ikke FB, så jeg er heller ikke den rigtige til at vurdere det. Spørgsmålet er nok også stadig om du (FCM’s følgere fra udlandet) vil se de videoer osv de lægger ud efterfølgende. Men under alle omstændigheder er det da også på tide at vi begynder at lave de internationale resultater igen og så må der gerne følge følgere med.

FCK dobbelt af FCM
Den her med Lerager (og Bundu indkøbet) samt Pione, hvor de heller ikke havde råd i første omgang, viser at FCK er vores største udfordring på vejen mod tronen i dansk fodbold. FCK har dobbelt økonomi af FCM trods de mange CL-mio.

90% sikre gruppen?
Lige nu gælder det naturligvis om at øge forskellen til OB og AaB osv, så den bliver markant og vi sikrer os "90%" i top6 og samtidigt haler ind på Bif lægger os ind i en fast konkurrence med de gule og FCN om 3-4-5 pladsen. De to andre har stort set været faste i top 6, det skal vi også være.

FCN har allerede seneste 10-15 år vist de ender i top6 i 90% tilfælde, og nu øger de markant efter de 750 mio som de nye ejere investerer. Bif erl på samme niveau med 9 af 10 gange på 10 år, 18 af 20 år og 27 af 20 år.
AGF har slet ikke været der. Men synes vi er udforder og et sted, hvor vi rykker os så vi kan overtage den plads i top6 som AaB har siddet på med 7 af 10 gange i top6 seneste 10 år og 25 af 30 år.

FCN dobbelt budget af AGF?
FCN er som vi har talt om ofte, uhyre svære i størrelse, men lønmæssigt er de tæt på os, og på transfer/talentdelen/løn-fee investerer de 95 mio om året og vil formentlig øge det til 115-125 mio+ fremover med talentcenter i Egypten. Hvor AGF har en samlet investering på omkring de 60 mio+ formentlig.

Heldigvis for os får FCN næppe 100% sportsligt udbytte af det og rykker op ca. til FCM økonomisk, da de sælger talenterne hurtigt for at holde konceptet kørende.

AaB og de andre
AaB ligner favoritten både set bagud, lige nu og fremad ift at snuppe den sidste plads, men puha randers, søe og vejle gør det flot ift at udfordre AaB og AGF osv.

Men AGF er et godt sted lige nu. Bliver spændende....

steinlein-kiggede-paa-lerager-havde-ikke-raad

Jeg synes det er en rigtig ændring man har lavet der. Jeg kunne godt være okay med at man som klub kunne have lov til at have fx 2-3 af den slags. Michael Laudrup som det gamle eks, hvor Juve lige sendte ham et år på græs i Lazio for at modnes - det giver mening. Men giver ikke mening at købe ind i bundter, udleje og se hvem der performer mere ift salg end man selv vil bruge dem.

FCK dobbelt af FCM
Den her med Lerager (og Bundu indkøbet) samt Pione, hvor de heller ikke havde råd i første omgang, viser at FCK er vores største udfordring på vejen mod tronen i dansk fodbold. FCK har dobbelt økonomi af FCM trods de mange CL-mio.
Formuleringen lyder næsten som om vi har et ræs med dem, men Lerager-handlen viser endnu en gang hvor langt foran de er økonomisk. EB skriver om 7 mio brutto i løn og så er han jo ikke engang den bedst betalte i truppen. Man må sige der ikke er et dårligt tidspunkt at få gang i økonomien på og det havde også været bedre hvis vi var startet ti år tidligere, eller havde undgået at smadre vores position i hierarkiet, men det er også godt vi kommer med nu inden der bliver endnu mere lukket i toppen.

Brøndby var gennem en kort periode med kaos og har så holdt sig i toppen med et stort forbrug, men vil jo, hvis de får styr på økonomien og handler mere fornuftigt, som udgangspunkt også være et godt stykke foran. FCN får nu tilført voldsomt mange penge og flere andre klubber henter også penge udefra. Foreløbig er de penge der bliver tilført SE og nu Esbjerg og det der fx er puttet i Vejle og andre steder ikke nok til bare at katapultere dem helt op i toppen, men der skal fuld kraft på pedalen for ikke bare at hale ind på toppen, men også undgå at der kommer andre bagfra.

Det kan blive et vanskeligt sted at ligge hvis FCK, FCM, FCN og BIF alle opererer med voldsomt større budgetter for så er der ikke så meget tilbage at kæmpe om men snarere risiko for at ryge ind og ud af top-6 og set belaster så igen økonomien. Får fx SE en meget bedre økonomi og lykkes med at udnytte den vil de også være en bejler hver sæson. Randers og andre leder også efter investorer og dem der ikke finder dem kan pludselig blive sendt helt ud af Superligaen, inklusiv nogle af de normalt etablerede hold.

Jeg frygter ikke for AGF, jeg tror mere på at vi kommer tættere på toppen og der kan også komme nogle penge direkte ind her, men der skal lægges meget mere på og det har bestyrelsen og JN selvfølgelig også gang i. En pokalsejr og dermed et europæisk gruppespil vil virkelig kunne flytte noget.

Last edited:
Tipsbladet har en artikel omkring spillerbudgetterne nu og tidlgiere.

Nu:
Fck kr. 160 mio.
Fcm kr. 120 mio.
Bif kr. 65 mio.
AGF kr. 43 mio.
Aab kr. 42 mio.
Ob kr. 40 mio.
Fcn kr. 35 mio. (Dichio vil helt sikkert pointere det er dobbelt så stort ;)).
SJE kr. 30 mio.
Rfc kr. 27 mio.
Vejle kr. 27 mio.
Horsens kr. 19 mio.
Lyngby kr. 18 mio.

Ps: Lukas Lerager tjener 1/6 af hele budgettet i AGF og så har de endda Andreas Bjelland som er endnu dyrerer https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/avis-saa-meget-tjener-lukas-lerager-i-fc-koebenhavn

Fcn kr. 35 mio. (@Dichio vil helt sikkert pointere det er dobbelt så stort ;)).
Ellers pointerer jeg det gerne. Når deres ungdomsbudget er så mange gange større, end alle andre klubbers er, bliver man nødt til at medregne det, ifht hvilke forventninger man har. Jeg er (som måske en af de få) ikke super imponeret over deres præstationer i ligaen de sidste par år. Jeg vil våge den påstand, at de har det 3., måske 4. (med afstand) største budget, når man også tæller ungdomsarbejde med. Derfor er det vel forventeligt, at de er med i top 6 hvert år. Samt ekstremt skuffende, at de i år kun ligger på 8. pladsen med 16 point i 14 kampe.

Ja og altid svært med de tal og estimater, jeg tænker da vi må være længere fremme ift AaB og især OB. Og tættere på bif, hvor CV sagde AGF lå over os pga afskrivningerne - men de hører jo også med, så dem kan man ikke bare tage helt ud. Men det nuancerer billedet og giver en forståelse for hvorfor Bif ikke har haft så meget at skyde med sidste års tid, og alligevel gør de det pænt.

Tipsbladet har en artikel omkring spillerbudgetterne nu og tidlgiere.

Nu:
Fck kr. 160 mio.
Fcm kr. 120 mio.
Bif kr. 65 mio.
AGF kr. 43 mio.
Aab kr. 42 mio.
Ob kr. 40 mio.
Fcn kr. 35 mio. (Dichio vil helt sikkert pointere det er dobbelt så stort ;)).
SJE kr. 30 mio.
Rfc kr. 27 mio.
Vejle kr. 27 mio.
Horsens kr. 19 mio.
Lyngby kr. 18 mio.

Ps: Lukas Lerager tjener 1/6 af hele budgettet i AGF og så har de endda Andreas Bjelland som er endnu dyrerer https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superliga/avis-saa-meget-tjener-lukas-lerager-i-fc-koebenhavn
Vores budget har heddet 43 millioner de sidste mange gange jeg har set tallet. Så altså er ikke sikker på, at Patrick Olsen og nuværende setup er talt med. Og tror det er "gamle" tal fra før Fournais øgede budgettet lidt.

Jeg er nærmest helt sikker på, at vi med Sanneh, Arzani og Patrick Olsen er steget i det budget.

I det mindste nævner de nu at FCN har et større budget når det andet tages med, men det ville nok give mere mening at man gik efter et tal der hed sportsligt budget og så kunne man prøve at lave et andet tal der viser mere om værdien af truppen. Man diskutere hvordan det tal skal laves, men man kan nævne hvor meget af det der er lønninger og afskrivninger på købssummer af nuværende spillere og så trække fx afskrivninger på spillere ud der ikke er der længere og staben omkring holdet osv. Formålet skulle så være fx at vise om Brøndby er tættere på midterfeltet i “aktiv værdi i spillertruppen,” mens fx FCK’s økonomiske forspring nok også vil være endnu større hvis man tager det hele med, de bruger vel også en del mere på ungdomsarbejdet end os fx. Å

Tipsbladets tal skal dog nok under alle omstændigheder tages med en del forbehold, formuleringerne er også sådan lidt, vi sjussede os frem til et tal sidste år og så har de handlet lidt frem og tilbage og vi har lagt lidt til og trukket lidt fra og så har vi divideret med Corona. Selvfølgelig forsøger de at gøre det seriøst og spørger de kilder de har osv, men mon ikke det i sidste ende mest af alt kan kaldes kvalificerede gæt. Det overordnede billede holder måske nok meget godt og viser at vi har overhalet nogle hold, men at det stadig er meget tæt ift dem, at der er et pænt stykke op til Brøndby og meget langt op til FCK og FCM. Der skal, hvis man går nogenlunde ud fra de her tal, altså stadig 50% oven i for at indhente Brøndby (og FCN) og tredobles hvis man skal op til FCK og FCM. De 50% er måske det der skal til for at man kan føle sig nogenlunde sikker på top-6 hver sæson så det er voldsomt og inden vi er nået der til har andre hold nok også flyttet sig, så det er nok snarere en fordobling vi skal have indenfor relativt kort tid for for alvor at etablere os som subtophold, der kan række ud efter medaljer hver sæson.

haha Martin ;-)

@Stig - kunne ikke være mere enig.

@ Winther - Ja godt de nu nævner det (de har lyttet med) og er lidt mere tydelige omkring det er sjussen frem til tal.

Og ja det er svært helt præcist lave et klart billede. Men okay de passer jo nok et stykke hen ad vejen, synes dog der er åbenlyse fejl som OB ikke længere er så tæt på AGF. Deres cheftræner har også flere gange snakket om vores kæmpe budget ift dem. Måske lidt sat på spidsen, Men tror nu vi har 7-8-10 mio mere efter oprustningen. Svært helt at sige.

Tænker også vi bare ved at kigge på trupperne og helheden, kan se der er langt op til fcm og især fck. Uden at det er umuligt at komme derop. Det har FCM vist.

Bif synes jeg vi kan måle os med både sportsligt, truppen og generelt.

FCN er specielle, og som Fred skriver, slår de slet ikke kapital sportsligt af talenterne især ikke i år og har flere gange være lige ved at misse top6, som vil koste fordi de så næppe kan sælge så dyrt. Hvis jeg skulle købe ind for Ajax, Anderlecht osv, så vil jeg gerne se spillerne blive matchet mod topklubberne (og det sker bedste i top6) eller bedre i Europa - inden jeg skulle købe. Derudover er klubben ikke så attraktiv for talenterne, hvis de ikke er med i top6. Desværre får de mange mio nu som gør de bør komme tilbage som fast i top6. Men

AaB er værste konkurrent af de øvrige. De har været stærke siden 90erne, men også vist lidt svaghedstegn seneste år.

OB har jo haft en lang 10 års krise som AGF (undtagen forrige sæson).

SØE, RFC og VB gør det flot, men også svært for dem at få mere ud af det end at blive midterhold og lejlighedsvis top6. De mangler lige det sidste 360 grader rundt.

Nok dufter der af fodbold som Ebbe Skovdal sagde om Vejle, men der dufter efterhånden også af eksotisk sammenrend og mere af købmandsbutik end sportshold.

SØE får penge men også samme udfordringer med at miste rødderne og allerede været lidt kurren på tråden.

RFC er bare kedelige og klemt i et lille geografisk enklave med lille grundlag på 100.000 mennesker mellem AaB, AGF og FCM (og slås også med hobro, sif, viborg om talenterne).

EfB har fået nye rige ejere, men også mistet deres lokale sikre anker. Igen kan der komme interesse konflikter når det lokaleislæt er væk.

VFF, ACH, SIF, Lyngby, evt Amager osv - skal vist bare være glade for en sæson i superligaen i ny og næ. Ligner alle elevatorhold.

VB, RFC og EfB vil nok også ryge lidt op og ned. SØE ligner et stabilt hold, og bedste bud til "top8".

Om FCN og de 750 mio + nuværende kassebeholdning....

Men heldigvis har de ikke fundamentet udover talentdelen og pengene. Hvis det var fck, agf eller bif der fik sådan en indsprøjtning ville det rykke meget mere.

Tildels også i aab, ob og samt i nogen grad også fcm.

FCM er lidt specielle for de 86.000 i kommunen er jo mindre end Randers fx der har ca 100.000, som en af de største. Men også klemt inde.

Tager man ikast-brande kommune med, holstebro, struer, lemvig, skive, skjern-tarm - så kommer de op på 330.000 næsten samme som Århus Kommune. Men der er langt til stadion og ikke alle 50.000 i fx Skive K eller 50.000 i Skjern holder med fcm.

FCM synes dog at stå bedre end SØE og EfB der også har stort opland.

Vejle-Horsen-kolding, fr.cia - er også befolkningstungt, men tvivler på man kan samles om Vejle.

Latest posts

Back