New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 254K
Den store økonomitråd
Det tror jeg også, men interessen er alt andet lige større end tidligere. Jeg ser slet ikke MLS, men jeg vil da også forvente og antage, at niveauet er højere end for 10 år siden.

De største transfers i MLS er Son, Latte Lath og Denkey. Alle fra de sidste 2 sæsoner. Denkey og Lath var henholdsvis 23 og 25, da de blev solgt til MLS.

Næsten alle MLS klubber har et tilskuersnit på over 20.000. Atlanta ligger endda helt på 44.000 tilskuere i snit. Jeg tror deres største udfordring er, at der ik rigtigt er nogen fankultur, der polstrer penge i klubberne som vi fx ser i Europe. Men det kan jo ændre sig. Og så har de ik rigtigt nogen internationale turneringer, der giver store indtægter som fx CL og EL. Men mon ik FIFA løser den problematik med endnu flere amerikanske hold til FIFA Club World Cup eller et forenet Champions League for Nord og Sydamerika:p

Jeg tror heller ik fodbold bliver den nye nationalsport i USA, men pointen er egentlig bare, at selv en lille udvikling derovre potentielt kan være milliarder af kroner, der pludselig smides ind i fodbolden. Og de penge drypper langsomt ned gennem ligaerne.
Enig med det meste. Men de største handler i ligaens historie er fra MLS til Europa.

Duran var vist over 30 mill

Tv2 har lavet en artikel med Sune Blom omkring satset fra Fcm.

Det er alligevel vildt hvor mange flere midler der er blevet smidt ekstra i lønningsposen de sidste par år. En stigning på kr. 63 mio.- stigningen alene er vel på 2 trejdedele af vores budget og større end 6-7 ud af 12 klubber i Superligaen.

Det kan også være et argument for ikke at forsøge at hænge på lige nu mens det alligevel er umuligt rent økonomisk, men overlade den tilgang til Brøndby, der forhåbentlig ender med at brænde sammen på det, og så kan man tage positionen som nummer tre med det nye stadion og arbejde sig tættere på derfra. Man kan argumentere for at det bare betyder for lang afstand op til dem til den tid, men det er den gamle diskussion om risikoprofil, hvor et større sats forudsætter at ejerne er klar til sikre klubben. Lige nu må vi jo også sige at vi faktisk er ret konkurrencedygtige med den mere organiske vækst, men hvis det er stadion der er en forudsætning for at rykke hurtigere er enhver forsinkelse selvfølgelig også et problem i den forstand. Det kan ikke gå hurtigt nok med at begynde at indhente dem fremfor at afstanden øges som det er tilfældet nu.

Det kan også være et argument for ikke at forsøge at hænge på lige nu mens det alligevel er umuligt rent økonomisk, men overlade den tilgang til Brøndby, der forhåbentlig ender med at brænde sammen på det, og så kan man tage positionen som nummer tre med det nye stadion og arbejde sig tættere på derfra. Man kan argumentere for at det bare betyder for lang afstand op til dem til den tid, men det er den gamle diskussion om risikoprofil, hvor et større sats forudsætter at ejerne er klar til sikre klubben. Lige nu må vi jo også sige at vi faktisk er ret konkurrencedygtige med den mere organiske vækst, men hvis det er stadion der er en forudsætning for at rykke hurtigere er enhver forsinkelse selvfølgelig også et problem i den forstand. Det kan ikke gå hurtigt nok med at begynde at indhente dem fremfor at afstanden øges som det er tilfældet nu.
Jo hurtigere man kan få sine europæiske koefficientpoint op, jo hurtigere kan man begynde at budgettere med europæisk gruppespil. Den største økonomiske forskel på AGF/Brøndby og FCK/FCM, er at de spiller europæisk gruppespil stort set hvert eneste år, og derfor kan budgettere med dette i deres regnskaber, fordi de møder svagere modstandere i kvalen, pga deres koefficient.

Som følge af deres konstante deltagelse i Europa, er de også mere attraktive for udenlandske talenter, og det er bl.a. det der gør at de også kan budgettere med store transferindtægter hvert år. Men det starter med at få banket de europæiske koefficientpoint op, så det vil være en stor fordel for AGF at holde Brøndby i kort snor.

Jo hurtigere man kan få sine europæiske koefficientpoint op, jo hurtigere kan man begynde at budgettere med europæisk gruppespil. Den største økonomiske forskel på AGF/Brøndby og FCK/FCM, er at de spiller europæisk gruppespil stort set hvert eneste år, og derfor kan budgettere med dette i deres regnskaber, fordi de møder svagere modstandere i kvalen, pga deres koefficient.

Som følge af deres konstante deltagelse i Europa, er de også mere attraktive for udenlandske talenter, og det er bl.a. det der gør at de også kan budgettere med store transferindtægter hvert år. Men det starter med at få banket de europæiske koefficientpoint op, så det vil være en stor fordel for AGF at holde Brøndby i kort snor.
🎯

Rigtig spændende debat generelt!
Det er forhåbentlig en baade- og tilgang, like nu er det transferdelen hvor der er klart flest indtægter at hente, samt det er en strategi som vi realistisk allerede arbejder med, eksemplet med SIB sidste lidt vingeskudte transfervindue.
Som du fint skriver, har det formentlig en selvforstærkende effekt, hvis(jeg mener når) vi kommer til et gruppespil, at vores spilleres værdi øges.
Men det er mere en langt sejt træk, hvor vi helst skal spille i Europa hver sæson, og lige så stille bygge en koefficient op.
Hvis vi antager vi ender som top4 hold over tid, kan vi bare desværre ikke realistisk forvente gruppespil på kort sigt, men vi kan godt sammensætte et trup med mere transfer potentiale end vi pt har.
Som skrevet det ene udelukker ikke det andet, som fan vil jeg hellere besøge nye stadions end sælge Arnstadt til Bremen, men umiddelbart vil jeg mene vi skal satse på transfers for at kravle op på et højere niveau.

Et bette Plot Twist, en bruger skrev omkring AHC fra FCM, at manden formentlig forventede en grad af afkast for sin investering, dette afkast kan vel kun ske, hvis han sælger klubber eller eventuelle renter på et lån til klubben, eller har jeg misforstået noget?

Det er vel ikke noget vi kan tillade os at have forhåbninger om på hverken kort eller mellemlang sigt?
Jeg synes på mange FCM er rigtig dygtige, jeg tror ikke at vores nye stadion bare sådan kaster os permanent i top3.
Fortsat organisk kommercielt vækst, med et boost med det nye stadion.
En strategi med øget talent satsning, både akademier og udefra
Samt langsomt bygge en europaiesk koefficient op.

Rigtig spændende debat generelt!
Det er forhåbentlig en baade- og tilgang, like nu er det transferdelen hvor der er klart flest indtægter at hente, samt det er en strategi som vi realistisk allerede arbejder med, eksemplet med SIB sidste lidt vingeskudte transfervindue.
Som du fint skriver, har det formentlig en selvforstærkende effekt, hvis(jeg mener når) vi kommer til et gruppespil, at vores spilleres værdi øges.
Men det er mere en langt sejt træk, hvor vi helst skal spille i Europa hver sæson, og lige så stille bygge en koefficient op.
Hvis vi antager vi ender som top4 hold over tid, kan vi bare desværre ikke realistisk forvente gruppespil på kort sigt, men vi kan godt sammensætte et trup med mere transfer potentiale end vi pt har.
Som skrevet det ene udelukker ikke det andet, som fan vil jeg hellere besøge nye stadions end sælge Arnstadt til Bremen, men umiddelbart vil jeg mene vi skal satse på transfers for at kravle op på et højere niveau.

Et bette Plot Twist, en bruger skrev omkring AHC fra FCM, at manden formentlig forventede en grad af afkast for sin investering, dette afkast kan vel kun ske, hvis han sælger klubber eller eventuelle renter på et lån til klubben, eller har jeg misforstået noget?

Det er vel ikke noget vi kan tillade os at have forhåbninger om på hverken kort eller mellemlang sigt?
Jeg synes på mange FCM er rigtig dygtige, jeg tror ikke at vores nye stadion bare sådan kaster os permanent i top3.
Fortsat organisk kommercielt vækst, med et boost med det nye stadion.
En strategi med øget talent satsning, både akademier og udefra
Samt langsomt bygge en europaiesk koefficient op.
Afkastet i FCK kommer af dividende udbetaling.

Så hvis der er et overskud på f.eks 200 millioner en sæson, så bliver f.eks 100 millioner i klubben og 100 millioner udbetales til aktionærerne

Jeg tror at FCM byder det velkomment at AGF bygger en europæisk koefficient op. Det vil med alt sandsynlighed betyde endnu et hold i Europa og to hold i CL. Derfor større sikker hed for kontinuerlig deltagelse for alle tophold i DK
Danmark ligger allerede til at komme tilbage i Top 15 fra denne sæson, og jeg tror ik, DK ryger ud af Top15 igen lige foreløbigt.

Men hvis AGF eller et andet dansk hold kontinuerligt kan komme i Europa, så kan Danmark potentielt gøre sig gældende ift Top 10. Og top 10 vil sikre direkte adgang til Champions League for den danske mester.

Selvfølgeligt rigtigt at det allerede sker om to sæsoner. Men mere for at sige at man ikke bare kan skubbe FCM væk ved at endnu et hold præsterer i Europæisk. Der er sagtens plads til at 3-4 danske hold er med hvert år i Europæiske ligaspil. Der er bare nogle herinde som nævner som strategi at vente på at FCM fejler europæisk og så “tage” deres plads.
Vi er også andre, der taler om at tage Brøndbys plads og presse dem ud. Og så, ad åre!, æde sig ind på FCM med stadion, talentsatsning osv

Vi er også andre, der taler om at tage Brøndbys plads og presse dem ud. Og så, ad åre!, æde sig ind på FCM med stadion, talentsatsning osv
Det tænker jeg også er mere realistisk på den korte bane.

Brøndby har godt nok solgt talenter/spillere de sidste år men pipelinen ligner slet ikke den struktur de kører med på heden. Priserne er heller ikke nået helt op i højderne (endnu). Hvis de misser noget Europa og får et par halvlunkne transfervinduer, kan deres ejerkreds nok hurtigere smække pengekassen i - spørgsmålet er hvornår de får nok af, at kaste gode penge efter dårlige :unsure:

Jeg synes Jan Bech modsiger sig selv her:

- Vi vil altid have mere, men det handler om timing, og måske skal vi være mere modige og dygtigere til at give talenterne nogle længere kontrakter, inden de bryder igennem. Når de først slår igennem, ser spillerne, deres bagland og forældre pludselig dollartegn. Hvis der er noget, vi skal lære, er det, at vi måske skal være mere på forkant og give dem længere kontrakter, når de fylder 18.

- Selvfølgelig vil vi gerne have flere penge for vores fodboldspillere, for det er en vigtig del af vores forretning, men sagen er den, at når de først er i rampelyset, og de har slået igennem, er det nærmest for sent at forlænge med dem. Derfor skal vi være på forkant.

Jan Bech om Clement Bischoff der blev solgt for 15 mio til Red Bull Salzburg​

Det er nærmest for sent at forlænge med talenter der først har været i rampelyset, siger Jan Bech, og alligevel mener han at de er på forkant med Noah Nartey’s og Jacob Arnbæk’s aftaler?!?:

To af de spillere, der i øjeblikket nyder stor succes på førsteholdet i Brøndby, er Noah Nartey og Jacob Ambæk. De har begge kontraktudløb i løbet af 2027, men det er noget, der bliver arbejdet på, fortæller Jan Bech.

- Det er en privat ting, men selvfølgelig er vi på forkant. Vi er i gang, og det er noget, vi har ageret på. Vi ved godt, hvor vi skal sætte ind, og det er Benjamin (Schmedes, fodbolddirektør, red.) i fuld gang med.

Han fortæller i øvrigt også, at de budgetterer med store transfers hvert år i Brøndby, og at de regner med at sælge den første spiller til over 100 mio meget snart.

Gad vide hvad der skal til for at falde for UEFA’s FFP regler?

Han fortæller i øvrigt også, at de budgetterer med store transfers hvert år i Brøndby, og at de regner med at sælge den første spiller til over 100 mio meget snart.

(y)

Det er en meget god artikel som giver et indblik i hvordan han/de tænker. Strategien bliver lagt ud og så kan man mene om den hvad man vil.

Undskyld men et lille sidespring. En sætning som nedenstående skærer i øjnene eller også kan jeg ikke huske hvordan man staver. Journalister må ofte have travlt, ikke have lært at stave eller er bare ligeglade - det er godt nok tit der er fejl i artiklerne. Mangler der faglig stolthed? De er endda 2 mand høj på denne artikel.

hvilket havde skæbbet godt i klubkassen

Ps: Jeg har mine udfordringer med ,,,,,, mv. men tjener heller ikke til føden, ved at skrive fine tekster som skal læses af tusinder af mennesker.

Jeg synes Jan Bech modsiger sig selv her:

Det er nærmest for sent at forlænge med talenter der først har været i rampelyset, siger Jan Bech, og alligevel mener han at de er på forkant med Noah Nartey’s og Jacob Arnbæk’s aftaler?!?:

Hvad mener du er selvmodsigende?

De vil gerne skrive lange kontrakter med dygtige unge spillere, men må først gøre det når spillerne fylder 18 år. Der har nogle af spillerne og/eller deres familier allerede spottet, at de rent økonomisk har fordel af at træffe et andet valg.

Hvad mener du er selvmodsigende?

De vil gerne skrive lange kontrakter med dygtige unge spillere, men må først gøre det når spillerne fylder 18 år. Der har nogle af spillerne og/eller deres familier allerede spottet, at de rent økonomisk har fordel af at træffe et andet valg.
Ja. Det kan være en ulempe, at give dem for meget spilletid når de er 16-17 år gamle.

Latest posts

Back