New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 260K
Man kan godt holde en top 6 m?ls?tning internt, men hvad er den s? reelt v?rd? ?Vi havde ogs? regnet med at komme i top 6 vi sagde det bare ikke til nogen???? Hvis man vil tiltr?kke sponsorer, unge talenter og flere fans, s? skal man v?re ambiti?s uden at v?re fantast, og det synes jeg lykkes fint med den udmelding i dag. At de s? bringer 2014 m?ls?tningen frem igen og siger at den er opn?et, efter de havde annulleret den sidste ?r, det er m?ske nok lidt patetisk, men OK, de har jo ret, den oprindelige m?ls?tning er opn?et, og derfor er der m?ske ogs? noget validitet i den nye p? den baggrund?

I forhold til at blive den f?rste Danske klub med 10 pokal titler, s? tolker jeg det som store pokal ambitioner, og som en turnering der prioriteres.

Jeg spurgte marketingsdirekt?r i Arbejdernes Landsbank om det vi diskuterer:

@PEF40
Betyder det noget for dig som storsponsor, at en klub har offentlige ambiti?se m?ls?tninger? Vil det g?re en forskel, n?r du skal v?lge et evt. sponsorat til eller fra? Fair hvis du ikke kan/vil svare :)

Peter Froulund
@PEF40
?
3 min
Svarer
@mufcdk
Det betyder noget hvis der er bund i udmeldingerne fordi de signalerer ambitioner. Men det er vigtigt at det er realistisk ellers signalerer det amat?rledelse. Det f?rste er fedt at v?re en del af, det andet er ikke.

Jeg synes det er yderst interessant at h?re fra en af de helt store spillere p? sponsormarkedet. Det giver i hvert fald mig et lidt andet perspektiv p? dagens GF udmelding.

Ja pr?cis det er jeg enig med ham fra banken i, og s? kan vi jo diskutere om det realistisk at slutte i top6 hvert ?r og vinde medaljer 2 af 5 ?r. Det er sgu h?je ambitioner. Jeg vil ikke udelukke vi i kraft af ny medvind kan slutte 4 af 5 ?r i top6.

Men vil vurdere der st?rre risiko for 2 missere end vi bliver i top6 hvert eneste ?r. Med mindre vi ?ger budget en del, og de andre st?r stille - eller falder en smule. MEN det lyder det ogs? til at vi forventer p? ledelsens udmelding, og s?dan set ogs? p? CV der var ude med at AGF haler ind eller overhaler alt efter hvordan kagen med afskrivningerne sk?res.

Men medaljer 2 af 5 ?r - vil v?re fedt, men pt ogs? en stor mundfuld. Dog ikke umulig, hvis vi s?tter AaB og OB - og overhaler Bif ?konomisk. FCNs handicap er naturligvis de s?lger de bedste hele tiden, og skal hygge op hele tiden. S? de er lidt udenfor nr trods st?rre ?konomi.

T-Knogle:  enig i din tankegang, og synes ogs? vi skal have ambtioner.
Ja pr?cis udmeldinger er godt ift sponsorer - men ogs? negativt, hvis de er urealistiske.
Om AGFs s? er? Ja lidt synes - baren er i hvert fald sat h?jt (og lyder l?kkert), og kun realistisk hvis foruds?tningerne ?ndrer sig ?konomisk i det indbyrdes styrkeforhold herfra dags dato.

INTERNT - ja der synes jeg sgu David skal melde ud vi kan vinde medaljer igen - ogs? guld, hvis vi spiller som sidste s?son. Men ogs? sige  vi kan blive nr 8 igen, hvis vi ikke k?mper r?ven ud af bukserne for hinanden. Synes godt man kan bruge interne m?ls?tninger til at skabe tro p? tingene og holde hinanden op p? vi g?r efter guldet/medaljer (selvom vi m?ske kun er nr 4-5 ?konomisk - alt efter hvordan man regner FCNs talentfabrikker).

Uanset - det bliver sp?ndende.

Man kan sige bankmandens svar er ligesom man ville forvente. S?dan ville vi ogs? selv t?nke som sponsor, spiller og investor - ogs? ambitionerne er i den h?je ende af det realistiske, s? p? den vis er udmeldingen fin nok.

Personligt er jeg nok ogs? bare p?virket af 20 ?rs r?vklask som agf fan samt at jeg bl.a. er gammel oddss?tter og medf?lgende realisme.

Men en klub med AGFs potentiale SKAL naturligvis v?re med i toppen og spille om medaljer - der skal vi hen. Kan ikke diskuteres. Samme ambitioner skal Bif have - ligesom fck, og fcm pt pga ?konomi og sportsligt succes pt, ellers h?rer de hjemme som midterklub lige under AaB og OB, der ogs? m? have ambitioner om top5.

FCN har vel bare ambitioner om at tjene penge, og det kr?ver de er top6 klub. Skod klub.

Igen - man skal pr?ve at adskille m?ls?tninger fra urealistiske vurderinger om ens nuv?rende niveau. Der er k?mpe forskel (i hvert fald i mit hoved) p? at sige "jeg g?r dette hold til mestre indenfor tre ?r", som ?keby gjorde og s? at stille en plan op, hvor man redeg?r for at man vil tilf?re flere ressourcer og vil arbejde p? at n? et m?l, som virker muligt - under en foruds?tning af, at man lykkes med at bygge p? i forhold til det sted man er nu. En m?ls?tning er udtryk for en ambition om at bev?ge sig fra sit nuv?rende niveau til et andet niveau. Det er ikke en beskrivelse af det sted man befinder sig lige nu.

Det virkelig interessante bag alle de fine ord er selvf?lgelig, hvordan man agter at f?re ambitionen ud i livet. Hvor stramt t?r man financiere det? Man taler om at man vil geninvestere de penge man f?r ind p? salg, men det er jo ikke i sig selv nogen vild satsning. Men det hj?lper selvf?lgelig, hvis vi kan lave et Stage/Bundu-salg hvert ?r. 

Man skal nogen gange flytte sig i en debat - ligesom man nogen skal sove p? tingene. Har gjort begge ting.

Jeg synes faktisk det er den helt rigtige udmelding - ogs? selvom den n?sten med garanti mislykkes. Vi kan ikke have mindre ambitioner. Og faktisk tror jeg heller ikke der kommer r?vklask fra andre end fans p? fora, n?r vi ikke helt lykkes med vores m?ls?tning om medaljer.

I medierne og andre fans er ret ligeglade med vi bliver nr 7, 5 eller 3. Jo jo der bliver lidt snak og en historie i Stiften og Eb - og hvad s?. Det er hurtig glemt n?r St?le, Steinlein eller Jan Bech ?bner munden. Det kan vi leve med.

Der hvor vi bliver til grin er n?r vi snakker om guld - uden der er realisme i det. Og is?r hvis vi bliver nr 8 eller rykker ud.
De ambitioner skal vi vente med offentligt til vi har samme budget som FCM.
Internt synes jeg faktisk allerede vi skal have guld-ambition i den s?son som lige er ?bnet.

Og pyt med den pokal-ting, der er s? meget branding i at fort?lle, at vi vil vinde den ... fordi vi er det mest vindende pokalhold gennem tiderne.

N?r vi ikke kan guld - m? vi have andet at brande os p?. Pokalen er fin storytelling.

PS - at v s? skal rykke os ?konomisk ift ob, aab, fcn og bif, hvis der skal v?re hold i vores ambition er noget andet. Men det arbejder man ogs? p? i ledeslen, og har ogs? meldt ud at transferindt?gter tilf?res det sportslige. I de fleste andre klubber d?kker transfers ofte for en stor del ... et budgettet underskud.

Stone Cold said:
Svar #291 ? I g?r kl. 19:14

Citat fra: Martinstranger dato I g?r kl. 17:29Men der er sandhed i det. Er du et rigtig stort talent (prim?rt udefra men vi har ogs? set det med interne), s? tvivler jeg p? du bliver tiltrukket af en m?ls?tning p? 3-8. S? tager du nok klubben der g?r efter toppen.Men du er med p?, at ?t er hvad der meldes ud i pressen, noget andet hvad man siger til talenter og andre spillere, man ?nsker at tilknytte.
Det skulle ikke tage mange sekunder at forklare et talent/en ung spiller/en spiller at vi melder lidt konservativt ud pga klubbens historik med offensive udmeldinger fulgt op af pavre placeringer.
😉. Du er med p?, at ikke alle medarbejdere gider g? og forklare at arbejdsgiveren faktisk har meget st?rre m?ls?tninger end man melder ud😉. Tro mig - det er ikke alle der er villige til ?at tabe ansigt? udadtil.

Du kan helt sikkert ogs? se det hos sponsorerne - de vil hellere komme lidt flere midler, hvis tingene skal foreg? i den sjove ende, fremfor i den tunge ende. Nu lavede [member=33]Martin Hansen[/member]  lidt research p? den del. Tak👍

En ting er m?ls?tninger men klubben beh?ver jo ikke g? i panik hvis man bliver nr 7 et ?r. Barren skal v?re s? h?j, at man ikke automatisk kan n? den - den skal vise at der skal arbejdes for det. En m?ls?tning m? alts? gerne mislykkes - det beh?ver ikke v?re en selvopfyldende profeti.

Det skal ikke blive en hvilepude for hverken ledere, spillere, tr?nere mv for s? leverer de ikke godt nok. Jeg er f.eks. heller ikke s? meget til spillere som pludselig leverer p? et (noget) h?jere niveau det sidste halve ?r af deres kontrakt, fremfor de foreg?ende 3-4 ?r, s? har der manglet ambitionsniveau undervejs (det tror jeg heller ikke PC er til😉).
Jeg tror heller ikke hverken Tengstedt eller Patrick Olsen er skiftet for en m?ls?tning udenfor top 6 - hvis jeg ikke husker forkert har ihvertfald den ene meldt ud, at det er for at spille med i toppen (er p? farten og har ikke tid til at lede efter det).

[member=54]Daddy[/member] beskriver mekanismerne meget godt omkring hele pakken 👍

David siger det meget godt💪

Er AGF favorit til at genvinde bronze? - Vi kommer ikke til at spille kong...

Cheftr?neren klapper i h?nderne over, at der if?lge ham bliver t?nkt stort.
- Det er vigtigt at have ambitioner. Den seneste plan, klubben lagde, blev der grinet meget af fordi vi skulle n? at f? medaljer. Det var sv?rt at n? for klubben, men det lykkedes.
- Men det vigtigste er, at vi s?tter nogle ambiti?se planer. Det er typisk dansk, hvis man mener, vi ikke skal v?re ambiti?se nu. Hvorn?r ellers p? baggrund af den s?son, vi har haft og p? baggrund af hvor klubben er i det hele tager? Hvis ikke ambitioner kan vi jo lige s? godt stoppe, siger David Nielsen.

Jeg er meget enig med DN. Jeg tror ogs? meget af uenigheden om det her bundede i forskellige forventninger til konsekvenserne hvis m?ls?tningen ikke n?es. Det er klart at hvis man t?nker at vi nu bliver tvunget til at fyre DN hvis vi ender p? en syvendeplads, s? er det alt for risikabelt at melde ud at man skal i top-6. S?dan er det heldigvis ikke og man kan jo konstatere at hverken FCK, Br?ndby eller OB har skiftet tr?ner denne sommer. AGF har altid r?ven i klaskeh?jde, s?dan er det at v?re en stor klub, men ?rimelig? sportslig succes beskytter mod megen kritik. M?lene skal ikke v?re helt vanvittige og s? skal vi selvf?lgelig heller ikke v?re alt for langt fra at n? dem, men i det tilf?lde kommer der kritik b?de internt og eksternt uanset hvad vi har meldt ud. Det rigtig sp?ndende er at man ogs? kan forvente ambitionerne bakkes op af den n?dvendige ?konomi. Der er noget sportslig succes og spillersalg og der skal opn?es p? den korte bane, men tror i det hele taget man f?ler sig overbevist om at budgettet vil blive ?vet de n?ste ?r. Det bliver interessant at se hvor vi ligger i det hierarki om nogle ?r.

Med hensyn til pokalturneringen t?nkte jeg det samme ift at der lidt flere tilf?ldigheder end i ligaen, men synes i sidste ende det er helt OK at have med hvis man ogs? har m?l i Europa. Der er jo tilsvarende knockout-kampe, endda ogs? kun en enkelt i hver runde denne s?son, og selv i Conference League kan det vel kr?ve en smule lodtr?kningsheld (eller m?ske undg? uheld i den mindre turnering,) men jeg synes et eller andet sted AGF skal have nogle europ?iske ambitioner. Man skal signalere at man arbejder i den retning og jeg synes ogs? man skal g? benh?rdt efter at komme med i CoL-gruppespil forh?bentlig allerede i den f?rste s?son n?ste ?r (hvis man da ikke ligefrem kan komme i EL-gruppespil.) Jeg tror vi vil kunne kapitalisere mere end de fleste af s?dan et gruppespil, dog is?r n?r der st?r et nyt stadion og det sniger sig nok lige udenfor de her fem?rsm?l. Men til den tid kan vi m?ske lave m?l om at deltage j?vnligt.

Ja pr?cis jeg ogs? overgivet mig til den m?ls?tning og synes den er HELT rigtig - ogs? udadtil.

Ogs? ift pokalen. Ingen tvivl om at AGF laver storytelling her og s?tter fokus p? at vi er nr 1 i pokalen og den betyder noget for os - ogs? fordi vi kommer med en hvid h?r sultne af fans til s?danne pokalfinaler (for fck og fans betyder den ikke helt s? meget), og ellers er det kun bif der kan f? de finaler til at ligne noget og umiddelbart vil vi ofte m?de et af de to hold i s?dan en finale.

Og det bliver bare ekstra stort n?r vi f?r FCK til at ligne udeholdet i egen hule i s?dan en pokaldyst.

For S?E var det naturligvis ogs? k?mpe stort at vinde, men s?danne klubber kan ikke skabe en ramme der v?lter DK til de finaler. Det vil blive en lille fuser, hvis hverken agf, fck eller bif er en del af en pokalfinale (sorry to say aab og ob).

Er stadig irreteret over m?den den udmelding er formuleret p? og de opf?lgende bem?rkninger. Synes i det hele taget man skal lade v?re med at n?vne andre klubber og deres resultater. Sat p? spidsen er der jo to m?der at "indhente" andre hold p?. Synes heller ikke man skal udmelde at man "skal". Men i stedet sige "har ambition om".

Det burde have v?ret noget i retning af...

Ambition for denne s?son er at kvalificere os til mesterskabsspillet og europ?risk deltagelse.

Ambition for de n?ste fem s?soner er at vinde to medaljer og at kvalificere os til et europ?risk gruppespil. Pokalturnering vil v?re h?j prioriteret og det vil v?re et stort m?l at deltage i en finale.

S? skal der ikke siges mere. Overliggeren er h?vet. Store resultater der vil v?re fornemt at opn? sammenlignet med det vil har lavet de sidste 20 ?r. Og uden at v?re urealistisk hvis forretningen og det sportslige setup vokser. Og det ligger implicit at mesterskabsspillet er ambition hvert ?r. Hvilket der ikke er noget nyt i.

I stedet kommer de med alt for detaljeret sm?rre. For meget bem?rkninger om de andre klubber og deres resultater. Og alt i alt noget der giver andre skyts til at pege fingre af os.

[member=322]?stblokken[/member]

?hh hvor i 5-?rs planen n?vner AGF andre klubber? Er virkelig forvirret.

I bestr?belserne p? at etablere sig blandt Skandinaviens bedste fodboldklubber har AGF A/S defineret en r?kke nye sportslige m?ls?tninger i en 2025-plan.

Med bronzemedaljerne i 2019/20-s?sonen og kvalifikation til europ?isk fodbold n?ede AGF A/S denne sommer i m?l med de sportslige pejlem?rker, som i 2014 blev udstukket i koncernens fem?rsplan efter nedrykningen fra Superligaen. Dengang som nu er visionen, at AGF skal v?re blandt Skandinaviens bedste fodboldklubber, og bestyrelsen og direktionen i AGF A/S har efter et grundigt forarbejde hen over de seneste m?neder opstillet en r?kke nye sportslige m?ls?tninger i en 2025-plan, der skal bringe AGF endnu t?ttere p? den absolutte fodboldtop i Skandinavien, n?r byens nye fodboldstadion til den tid er blevet indviet.

De sportslige m?ls?tninger frem mod 2025 er:

I s?son 2020/21 skal AGF f?rst og fremmest kvalificere sig til Mesterskabsspillet og europ?isk deltagelse i 2021/22.
    Hvert ?r skal AGF som minimum v?re i Mesterskabsspillet
    Senest i 2025 skal AGF minimum to gange have vundet medaljer i Superligaen.
    Senest i 2025 skal AGF minimum ?n gang v?re kvalificeret til et europ?isk gruppespil.
    I 2025 skal AGF stadigv?k v?re den mest vindende klub i den danske pokalturnering, og som minimum opn? den 10. pokaltitel (pt. 9 titler).

Indfrielsen af de sportslige m?ls?tninger skal ske p? f?lgende vis:

En fortsat gradvis og betragtelig for?gelse af det sportslige budget, hvilket prim?rt skal realiseres ved, at st?rstedelen af indt?gterne fra en given transfer altid vil blive geninvesteret i det sportslige setup fordelt over en tre?rig periode.
    Fortsat investering i yngre, sultne og salgbare spillere og fokus p? differentierede kontraktudl?b i truppen.
    En fortsat organisk v?kst p? de prim?re indt?gtskilder (tv-, sponsor- og matchday-indt?gter samt venue/koncerter).

Fundamentet for de senere ?rs sportslige fremgang er en sund ?konomi i balance, og det vil fortsat v?re udgangspunktet for AGF A/S' forretningsmodel.

Martin Hansen said:
[member=322]?stblokken[/member]

Der bliver da ikke n?vnt andre klubber med et ord. N?r FCK har som m?ls?tning at vinde mesterskabet hvert ?r, er det ogs? t?krummende overfor de andre klubber?
Jeg forst?r slet ikke, hvor du vil hen.

Selvom vi opfylder m?let om den 10. pokal i l?bet af de n?ste fem ?r, s? kan vi ikke selv afg?re om vi er den mest vindende klub i pokalen.
FCK er kun en titel efter os.
S? vi har sat et m?l om at FCK ikke m? vinde pokalen mere end Maks 1 gang de n?ste fem ?r.

[member=95]andrewdk[/member]

Fair hvis man synes den m?ls?tning er lige frisk nok, men den disher da ingen og det er vel ikke anderledes end FCKs m?ls?tning om mesterskab hvert eneste ?r, n?r de godt ved, det ikke kan lade sig g?re?
Det er sk?nt med diskussion om den 5-?rs plan, det er netop s?dan noget fodbolden p? kamp fridage lever for, men jeg kan umuligt se, der er disrespect eller noget der ligner overfor andre klubber. Ellers er alle m?ls?tninger mere eller mindre disrespect.

Latest posts

Back