New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 55K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Lige netop hands-situationer fungerede langt bedre før VAR. Altså dommerens vurdering/mavefornemmelse i situationen for, om det var strafbart. Det ville jeg gerne tilbage til. Hvis der så er oplagte situationer, som dommeren ikke ser, så kunne man bruge VAR. Men ikke kalde ham ud fordi bolden har strejfet en arm uden at skifte retning f.eks.

Da man indførte VAR forsøgte man at gøre det hele til en sort/hvid kendelse, rørt arm eller ej. Kostede os bl.a. et straffe i parken efter slutfløjt. Det har man heldigvis droppet, men reglerne er jo flydende nu - og taget lidt ud af dommernes hænder.
Hands i feltet er det tydeligste sted hvor vi ser konsekvensen af at vi har fjernet den buffer der hedder "dommerskøn".

Det kunne være sjovt at se hvor mange hands straffe der er begået før og efter indførslen af VAR.

Jeg har ikke lavet fakta-tjek, men jeg vil knuselske et system a la dette fremfor VAR, som det er nu.

Jeg har ikke lavet fakta-tjek, men jeg vil knuselske et system a la dette fremfor VAR, som det er nu.

Det er jo sådan NFL fungerer og det synes jeg virker ret godt. Mener de har to "challenges" per halveg og de tæller kun som brugt, hvis ikke de får ret.

Hvis dommerne får dårligere karakterer, og mister muligheden for at kunne dømme internationalt ved at indrømme fejl - direkte udfordret af trænerne under kampene - så frygter jeg at der skal riiigtig meget til for at de ændrer.

Og hvis der ikke er et team i en vogn, hvilke vinkler skal dommer så se? Kun TVs direkte udsendelses-vinkel? Flere? Alle?

Jeg vil gerne prøve noget andet end det vi har nu. Det skal bare komme med en ændring af det med, at dommerne pt straffes vildt hårdt for at ændre en fejldom.

Hvis dommerne får dårligere karakterer, og mister muligheden for at kunne dømme internationalt ved at indrømme fejl - direkte udfordret af trænerne under kampene - så frygter jeg at der skal riiigtig meget til for at de ændrer.

Og hvis der ikke er et team i en vogn, hvilke vinkler skal dommer så se? Kun TVs direkte udsendelses-vinkel? Flere? Alle?

Jeg vil gerne prøve noget andet end det vi har nu. Det skal bare komme med en ændring af det med, at dommerne pt straffes vildt hårdt for at ændre en fejldom.
Hvis man mener, at kampen skal afvikles så fair som muligt, er challenges en god ide, tænker jeg.

Men hvis man mener, at danske dommere skal være et prestigeprojekt, kommer vi nok aldrig væk fra den nuværende politikerfacon, hvor "benægt, benægt, benægt" synes at være et mantra.

Men første skridt må være at få professionelle dommere, synes jeg.

Hvis der kommer et Challenge system i fodbold står jeg af :)

Et af de (få :) ) problemer der er med VAR er tiden.. Med 2 Challenges pr. træner per kamp kommer der 4 afbrydelser i HVER kamp..

Men okay - så kan man lige smide en 30 sekunders reklame ind der også..

Hvis der kommer et Challenge system i fodbold står jeg af :)

Et af de (få :) ) problemer der er med VAR er tiden.. Med 2 Challenges pr. træner per kamp kommer der 4 afbrydelser i HVER kamp..

Men okay - så kan man lige smide en 30 sekunders reklame ind der også..

Så du er okay med var kendelser som nogle gange tager 4 minutter?

Der kan vi så smide 4 min reklame ind 😁

• Like
Reactions: Kaj
Alle kan blive enige om at Hands reglerne er noget juks - men er det en regel der er for dårlig, eller VAR der ikke kan håndtere det.

Jeg heller KLART til det første. Ordentlige regler (simple) så vil VAR også virke her.

Michael Johansen om dobbeltfejlen i Brøndby.

Vi lander, hvor vi gør i kampen, og jeg ved, at VAR har gjort sit bedste, ligesom dommerteamet på banen har gjort sit bedste, og min vurdering er, at bolden åbenlyst var gået i mål, uden at nogen var influeret eller stoppet op, så ånden og hensigten er intakt, selv om det ikke ændrer på den faktuelle fejl.
Mulig FCN-protest
Efter kampen luftede FCN-træner Jens Olsen overvejelser om, at klubben muligvis indgiver en protest,
TV2-eksperten David Nielsen slog på tromme for, at det potentielt kunne ende med omkamp.
Den slags blander dommerne sig dog ikke i.
- Vi forholder os ikke til noget omkring det disciplinære, udover at vi indberetter loyalt og objektivt, hvad der er sket i kampen, og så kan andre parter lave deres vurdering og konklusion, siger Michael Johansen med henvisning til Fodboldens Disciplinærinstans.

Michael Johansen om dobbeltfejlen i Brøndby.

Jamen held og fucking lykke til hold som Sønderjyske og Lyngby med at få "ånden" og "hensigten" over på deres side i fremtidens kendelser.
Edit: Og til os - for den sags skyld.

Det er helt vildt, man opfinder regler på stedet. Det er en ufravigelig regel, at spillet skal fortsætte indtil, dommeren fløjter, derefter er spillet dødt. Det mål burde aldrig nogensinde få lov at stå.

• Like
Reactions: fsc
Jeg synes sgu det er i orden. Havde været større skandale hvis målet ikke stod.

Nogen gang kan regler bøjes.

Virker klogt, når nu de fik point med alligevel, på udebane mod et pt fint spillende Brøndbyhold.
Så kan man diskutere det principielle i ikke at gøre det, da det jo nok var sket, hvis de havde tabt.
Ja, man kan vel sige, at FCN fik en ekstra chance for at komme fra Brøndby med et point efter den dommerbøf. Havde FCN tabt kampen ville vi have set en protest, som ville have været meget at afvise ifølge reglerne.

Back