New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 55K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Leander har nogle dommere, han rutinemæssigt hakker hårdere ned end Polle i hævnakt, men Redder er normalt ikke en af dem.

Men hey.. når nu Redder dømte 0 frispark i de situationer, så er sagen vel åben overfor en direkte indtræden fra disciplinærudvalget?

Men hey.. når nu Redder dømte 0 frispark i de situationer, så er sagen vel åben overfor en direkte indtræden fra disciplinærudvalget?
De kalder vel ikke dommerne ud til gule kort, og hvis ikke man vurderer at de enkeltstående slag er nok til rødt, så bliver han ikke kaldt ud. Mht. målet så vurderer de vel at han har set situationen og har sagt spil videre. Måske en forkert vurdering.

Leander har nogle dommere, han rutinemæssigt hakker hårdere ned end Polle i hævnakt, men Redder er normalt ikke en af dem.
Men denne gang får han hakkene og måske serveret en undskyldning om at han dømte om torsdagen i udlandet.

Han er meget klar omkring Viborgs mål. Dommeren kan måske undskyldes der pga. vinklen men VAR-dommer Jens Maae var tilsyneladende ude og hente pølser.......

En ting er, at Mikkel afviser frispark i situationen. Det kan ske. Han står placeret i en skrå vinkel med begrænset udsyn til kontaktpunktet. Dårlig vurdering – videre.

Den helt store skandale er, at Jens Maae i VAR-vognen ikke kalder Mikkel til skærmen pr. OMGÅENDE for at annullere målet for frispark i opspillet. Det er det klareste frispark i opspillet, der er misset i mange, mange måneder, og Renato Junior skal også advares i forbindelse med annulleringen af målet for hensynsløsheden i frisparket.
Ingenting bliver dømt i NOGLE af de ovenstående fire tilfælde.

Vi har altså at gøre med TRE missede advarsler og enten en fjerde misset advarsel eller et potentielt direkte rødt kort samt et annulleret mål.

Mikkel har givetvis fået en forholdsvis hård behandling af bedømmer Finn Lambek bagefter, og der er ikke noget at sige til, hvis han er i kulkælderen. Oven i den voldsomt udfordrende 1. halvleg missede Redder et direkte rødt kort til gæsternes Jonas Jensen Abbew i 2. halvleg, hvor VAR-dommer Maae dog var vågnet op til dåd og retteligt kaldte ham til skærmen for at ændre advarslen til direkte udvisning og straffespark til værterne (som Redder dog også havde fløjtet i 1. omgang)

Jeg tænker stadig Mikkel Redder har en rigtig dårlig dag i dag og han slet ikke er tilfreds med egen præstation. Det hjælper så heller ikke, at han ikke bliver bakket op af VAR-dommeren som skal gribe de her situationer.

Når nu DBU mener der kun blev begået 8 fejl sidste år, i 194 kampe, så rammer sådan en kamp i går da hårdt ift. 24/25 sæsonen.
Alle er vel enige om mindst to klare fejl og det batter da noget i det samlede regnskab.

Men de tæller måske ikke når nu ikke VAR foretog sig noget?

Når nu DBU mener der kun blev begået 8 fejl sidste år, i 194 kampe, så rammer sådan en kamp i går da hårdt ift. 24/25 sæsonen.
Alle er vel enige om mindst to klare fejl og det batter da noget i det samlede regnskab.

Men de tæller måske ikke når nu ikke VAR foretog sig noget?

Jeg tror ikke de tæller med, slet ikke.

Tja jeg er i tvivl om de kun tæller fejl ved VAR interventioner. Det som VAR ikke fanger tror jeg ikke de tæller som fejl. Så dette er nok 0 fejl :)

Virkelig en uskarp sætning fra en mand der fortolker love. Som jeg læser sætningen bliver der muligvis dømt noget i to tilfælde...
Er NOGLE altid flertal eller kan det også være et enkelt tilfælde?
Ligeledes kan det vel også være alle fire, som er det jeg tror han mener. Edit: eller kan det? Nu er jeg i tvivl. Kan NOGLE ikke godt være alle tilfældende eller er det altid mindre end totalen?

Grammatik og sproglig formulering har aldrig været min stærke side, så jeg spørger sådan helt oprigtigt :)

Er NOGLE altid flertal eller kan det også være et enkelt tilfælde?
Ligeledes kan det vel også være alle fire, som er det jeg tror han mener. Edit: eller kan det? Nu er jeg i tvivl. Kan NOGLE ikke godt være alle tilfældende eller er det altid mindre end totalen?

Grammatik og sproglig formulering har aldrig været min stærke side, så jeg spørger sådan helt oprigtigt :)
Man vil nok ikke sige nogle af de fire, hvis det var alle fire. Omvendt opfatter jeg "nogle" som mere end en. Så mit bud er at der her må være tale om to eller tre gange der er intet er blevet dømt. Men i virkeligheden blev der jo ikke dømt noget overhovedet. Måske mener han "NOGEN", men det bliver sætningen ikke meget kønnere af.

Tja jeg er i tvivl om de kun tæller fejl ved VAR interventioner. Det som VAR ikke fanger tror jeg ikke de tæller som fejl. Så dette er nok 0 fejl :)
Her er der vel kun en klar fejl og det er ved deres scoring.

Boksekampen med F.eksempelvis Tingager kan måske være en tolkning.

VAR fanger fint den med JJA og den må dermed være fejlfri i VAR-regi men kategoriseres som en dommerfejl.

Her er der vel kun en klar fejl og det er ved deres scoring.

Boksekampen med F.eksempelvis Tingager kan måske være en tolkning.

VAR fanger fint den med JJA og den må dermed være fejlfri i VAR-regi men kategoriseres som en dommerfejl.
Men under kampen, med de slow-billeder der var, lignede det jo en bagatel, da Arnstad faldt og det er jo også usædvanligt at en spiller falder, når han står bag en anden spiller (som ikke bruger sine arme). Det var først i pausen/efter kampen, at der kom billeder der ret tydeligt viste at Arnstad blev stemplet lige under knæet. Jeg forstår 100% at dommeren ikke kunne se det og den var heller ikke nem under tidspres i VAR, hvor de åbenbart også havde tekniske problemer i 1. halvleg. Men det blev da den ene ud af 10 store dommerfejl, som de ikke fik rettet. Det var skidt for os, men ikke i sig selv et argument for at afskaffe VAR.

Men under kampen, med de slow-billeder der var, lignede det jo en bagatel, da Arnstad faldt og det er jo også usædvanligt at en spiller falder, når han står bag en anden spiller (som ikke bruger sine arme). Det var først i pausen/efter kampen, at der kom billeder der ret tydeligt viste at Arnstad blev stemplet lige under knæet. Jeg forstår 100% at dommeren ikke kunne se det og den var heller ikke nem under tidspres i VAR, hvor de åbenbart også havde tekniske problemer i 1. halvleg. Men det blev da den ene ud af 10 store dommerfejl, som de ikke fik rettet. Det var skidt for os, men ikke i sig selv et argument for at afskaffe VAR.
Hmmm ... Der er vel ikke et eneste enkeltstående justitsmord, der kan bruges som argument for at afskaffe VAR - det er vel summen af justitsmord.

Giv mig hellere typer som Kim Milton, Peter Mikkelsen, Jakob Kehlet - hædersmænd, som gerne indrømmede, når de tog fejl, men altid gjorde deres bedste OG SOM FORSTOD SPILLET OG DET, DER FOREGÅR PÅ BANEN - frem for den hær af teknokrater, som med deres iskolde tentakler omklamrer et skønt, spontant og poetisk spil som har været spillet på samme måde i mere end hundrede år.

Hmmm ... Der er vel ikke et eneste enkeltstående justitsmord, der kan bruges som argument for at afskaffe VAR - det er vel summen af justitsmord.
Mit argument var bare, at det at VAR ikke altid fanger en dommerfejl gør ikke, at det var meget bedre i gamle dage.

Men stod det til mig, havde vi heller aldrig indført VAR. Så havde vi lever med de langt flere fejl og bare kaldt det en del af spillet. Ok for mig. Så kunne man i stedet have brugt penge på at give dommerne professionelle vilkår.

VAR vognen skulle da gerne have alle billeder til rådighed straks - det har de i de andre situationer som bliver gennemgået. Det er vel også en af grundene til der er en VAR-vogn som har alle kameraer at tage fra.
Hvorfor tv ikke viser sekvensen fra flere vinkler vil jeg da også undre mig over men den så stadig mærkelig ud i det de viste. Så nytter det ikke at VAR føler sig under tidspres - det er en meget dårlig undskyldning. Dommeren kan være fritaget som jeg skriver.

Nu syntes jeg at have set flere skrive VAR ikke virkede i en del af 1 halvleg - kan det være den simple årsag til der ikke blev dømt frispark og Renato Junior stadig var på banen?

Peter Mogensen bryster sig af sin fortid som spindoktor.
Peter Mogensen var i virkeligheden smølfeembedsmand i socialdemokratisk regering.

Benjamin Leander bryster sig af at være tidligere topdommer med uanfægtelig viden om tolkning af fodboldloven.
Benjamin Leanders karriere i Superligaen var vist nok fløjteløs. Men som jeg husker det, havde han dog et par håndfulde kampe som fjerdedommer.

Back