New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 83K
Champions League 2026/27
Der var ikke meget at gøre med mod Lyngby, med de mange skader. Med Camara og Storch som startere var der én plads tilbage i centerforsvaret, men ikke noget alternativ til Tingager.

AGF havde Kahl og Callø på bænken - Kahl skulle have et hvil, Callø var på vej retur. Jønsson kan spille den midterste forsvarer, men han startede sammen med Haugstrup. Knudsen kunne måske også, men han var valgt til et hvil.

Alternativet havde nok været Jørgensen på 10'er, Arnstad som 6'er og Jønsson som centerback - med to U19-spillere.

Man kan altid finde alternativer, så skal man bare finde flere på u-19 holdet 😅 men så nemt er det nok ikke… men man kunne og burde nok også sparet endnu mere på de offensive pladser. Jørgensen, Tchamche og Kristjansson skulle jo nok have startet inde og det samme med Hamza. Med andre ord fuldstændigt sælge kampen. Men det er ødelægger måske også noget rytme eller lignende.

Ja selvfølgelig. Som sportschef vurderer han hele tiden hvem skal sælges, hvem skal forlænges osv. CV vurderede tydeligvis Kahl og Beijno var vigtig nok til at risikere at miste dem på en fri.....og han fik ret.
Ja, netop.

Og så er det vel også hans ansvar, som Sportsdirektør at de to har udløb på samme tid.

Han lavede en sportslig vurdering, velvidende der var den risiko at de begge kunne forlade klubben på samme tid.

Ja, netop.

Og så er det vel også hans ansvar, som Sportsdirektør at de to har udløb på samme tid.

Han lavede en sportslig vurdering, velvidende der var den risiko at de begge kunne forlade klubben på samme tid.

Jeg begynder at tro, du bare vil diskutere for at diskutere. Jeg er ude, nu bliver denne her kontrafaktiske whataboutisme for skørt

God kamp i morgen.

Bare vi er enige om, at det er kontrafaktisk spekulation, som måske, måske ikke, havde gjort en forskel.

Det er svært at sige, hvad 4-5 point ekstra ville være værd i slutningen af sæsonen. Det må vi jo vente og se. Sidste sæson havde det ikke gjort en forskel.

Jeg tror heller ikke, det gør en forskel, hvis vi får en forsvarsspiller, der var værd at vente på.
Så lige på points, også for egen fornøjelses skyld. Det er valgt lidt efter hvor det er spændende. Men med fokus på cutoff efter grundspil, og så placeringer AGF formentlig ser ind i, dvs 3-6.

25/26
Efter grundspillet var der 5 points mellem nr 7 og 4. Der vsr 6 points mellem nr 6 og nr 4. 5 point mellem nr 3 og 4.

24/25
Grundspil: 5 points mellem 8 og 5, 3 pts mellem 7 og 3.
Slutspil: 5 points mellem 5 og 3

23/24:
Grundspillet: 4 point mellem 10 og 6. 3 points fra 6 til 7.
Slutspil: 4 point mellem 1 og 4

Jeg begynder at tro, du bare vil diskutere for at diskutere. Jeg er ude, nu bliver denne her kontrafaktiske whataboutisme for skørt

God kamp i morgen.
Whataboutisme?

Der er en - ikke dig - der skriver CV ikke har ansvar for, at der er kontraktudløb på samme tid.

Jeg påpeger, at man som ansvarlig leder har det ansvar, da man op til og før kontraktudløb har kunne foretage sig andre ting. F.eks sælge.

Altså uagtet hvem der har har skrevet kontrakt med spillerne, er det den siddende Sportsdirektørs ansvar hvis de forlader klubben på samme tid og transferfrit.

Hvis CV er kommet til at det var det rigtige at forsætte med dem, så er det da helt fint. Men som Spiersdirektør er det hans ansvar, uanset hvem der har indgået kontrakten til at starte med.

Ligesom han skal have alt mulig ros for mesterskabet, til trods for store dele af truppen er hentet af PC og SIB.

Hvordan i alverden har det noget med en diskution for diskutionens skyld, eller whataboutisme.

Og god kamp til dig også.

Ok. Det ved jeg ikke. Aner ikke hvad han havde købt i stedet.

Men vi var nok heller ikke blevet mestre med Røsler, og ham ville CV jo have beholdt, men fyrede ham først da truppen var uenig med CV
Indkøbene kunne snildt have været ligeså gode, men så havde vi brugt tid på at køre dem ind med svingende resultater som konsekvens

Indkøbene kunne snildt have været ligeså gode, men så havde vi brugt tid på at køre dem ind med svingende resultater som konsekvens
Det er da bestemt en mulighed.

Carstensen spillede godt ret hurtigt, og var Tingager ikke blevet skadet, så var det muligt Beijmo havde tilbragt en del tid som reserve for ham. Knudsen og Solbakken var også hurtigt gode synes jeg.

Igen det er bestemt en mulighed. Der er også en mulighed vi ikke var blevet mestre hvis CV havde fået sin vilje og beholdt Røsler, selv med Kahl og Beijmo i truppen. Det er ekstremt svært at spå om.

Jeg prøvede egentlig blot, at argumenterer for at uanset hvem der havde indgået de kontrakter der havde udløb i sommeren 2026, så er det den siddende Sportsdirektør (der havde været i klubben i halvandet år) ansvar hvis det ender med mange af spillerne forlader klubben på samme tid.

Røsler og Kahl har f.eks udløb i sommeren 2029, hvis CV stopper til nytår, så vil jeg stadig mene at den Sportsdirektør der kommer i stedet har overtaget ansvaret for kontrakterne.

Det korte svar - nej, selvfølgelig ikke. Men at give ham skylden for noget der var hans forgængers ansvar er bare for dumt.
Hvis ikke kontraktforhold for spillerne er CVs ansvar, hvis ansvar er det så? Er det Stig Inge der skal forlænge de kontrakter som han har skrevet inden han blev fyret?

Det virker ikke specielt hensigtsmæssigt at skulle hente fyrede sportschefer ind, for at kunne forlænge de kontrakter som CV ikke har skrevet, men så forstår jeg pludseligt problemet, hvis det har været forventningen i klubben.

Det korte svar - nej, selvfølgelig ikke. Men at give ham skylden for noget der var hans forgængers ansvar er bare for dumt.
Jeg tror det er helt almindelig i virksomheder, og fodboldklubber, at den ansvarlige leder har et ansvar fra det øjeblik han eller hun sætter sig i stolen.

Det kan sagtens være der er en periode på nogle måneder, måske længere i visse brancher, hvor man slæber lidt på fortidens synder. Derefter ser man fremad.

Jeg tror ikke CV sad i December 2024 og forklarede Bestyrelsen, at sommerens vindue 2026 altså ville være et ligeså stort problem pga SIB.

Jeg tror CV meget hurtigt har taget ejerskab for trup, retning og udvikling. Det virker til at være helt naturligt for ham. At det sandsynligvis har givet klart bedst mening, at have de 4 udløb på samme tid er en ting, men at give skylden for det til en mand klubben ikke ønskede et samarbejde med for 18 måneder siden synes jeg er lidt for lang tid at kigge bagud.

Ja, netop.

Fair pointe med ansvarsplaceringen, måske et lidt uheldigt eksempel med at “kunne have solgt svenskerne” qua resultatet i sommers.
Hvis det giver mening allerede nu at evaluere vinduet, ville det i bag klogskabens klare lys måske have været meningsfuldt med en tilføjelse som går lidt imod strategien; timeglaset tror jeg du har skrevet.
Måske skulle vi have hentet en Max Akoto Wilshere til defensiven.
Altså spillere som ikke falder igennem, men heller ikke rigtigt tilfører noget på sigt.
Så længe vi når top6( og Europa)
Samt spiller nogle gode europæiske kampe og måske fine rejser, så længe vi lærer af fejlene som klub så kan jeg godt leve med ar der fejles i processen.
Jeg kam ikke komme i tanke om en bedre sportsdirektør end CV for os lige nu.

Fair pointe med ansvarsplaceringen, måske et lidt uheldigt eksempel med at “kunne have solgt svenskerne” qua resultatet i sommers.
Hvis det giver mening allerede nu at evaluere vinduet, ville det i bag klogskabens klare lys måske have været meningsfuldt med en tilføjelse som går lidt imod strategien; timeglaset tror jeg du har skrevet.
Altså spillere som ikke falder igennem, men heller ikke rigtigt tilfører noget på sigt.
Samt spiller nogle gode europæiske kampe og måske fine rejser, så længe vi lærer af fejlene som klub så kan jeg godt leve med ar der fejles i processen.

Der er jo lige meget om han sælger dem, eller lader kontrakterne løbe ud. Ultimativt er det - i min optik - den Sportsdirektør der er ansat der har ansvaret for kontrakterne. Ikke forgængeren. Ansvaret er det samme, om man er mestre eller blev 4’er.

Jeg tror du kan finde en del indlæg herinde hvor jeg skriver jeg er meget tilfreds med CV, tror han kan få mere ud af vores budget end alle andre osv. Så det er vi helt enige i.

Men det ændre ikke på, som jeg ser det, at han har det overordnede ansvar for kontrakterne i AGF. Hvis han ud fra en sportslig betragtning vælger at have 4 udløb på 4 spillere med +/- 2500 minutter på samme tid, så er det også hans opgave at erstatte dem. Uanset om vi var blevet mestre eller nummer 10.

Forlader Arnstad klubben gratis i 2029, så er det måske fordi det her haft størst mulig sportslig værdi, men jeg håber ikke CV, såfremt han stadig er ansat, sidder og påpeger det er SIBs ansvar når han evaluerer med Bestyrelsen.

Jeg er enig i at vi ikke kan evaluere transfervinduet før det er lukket, men vi kan i høj grad godt evaluere truppens styrke til de ekstremt vigtige europæiske kvalifikationskampe, og om hvor vidt det gav de bedst mulige forudsætninger for succes. Når man har mistet så meget kvalitet inden disse kampe, så har man som sportsdirektør et ansvar for at det problem bliver løst.

Lige nu fører Viking Stavanger 2-1 i Champions League playoff imod Dinamo Zagreb om minimum 254 mio. kr. Sabah er allerede lykkedes med at komme igennem, og det samme er Bodø. Alle tre klubber er ikke bedre end AGF, men hvis vi er nød til at stille med 2 U19 spillere i forsvaret i de afgørende kampe, så er der gået noget alvorligt galt med trupplanlægningen, og det er CVs ansvar også inden transfervinduet er lukket.

Jeg er enig i at vi ikke kan evaluere transfervinduet før det er lukket, men vi kan i høj grad godt evaluere truppens styrke til de ekstremt vigtige europæiske kvalifikationskampe, og om hvor vidt det gav de bedst mulige forudsætninger for succes. Når man har mistet så meget kvalitet inden disse kampe, så har man som sportsdirektør et ansvar for at det problem bliver løst.

Lige nu fører Viking Stavanger 2-1 i Champions League playoff imod Dinamo Zagreb om minimum 254 mio. kr. Sabah er allerede lykkedes med at komme igennem, og det samme er Bodø. Alle tre klubber er ikke bedre end AGF, men hvis vi er nød til at stille med 2 U19 spillere i forsvaret i de afgørende kampe, så er der gået noget alvorligt galt med trupplanlægningen, og det er CVs ansvar også inden transfervinduet er lukket.

Altså siden hvornår er Bodø ikke bedre end os? Klubben der slog Atlético og Inter sidste år?

Bodø er niveauer over os.

Bodø er niveauer over os.
Vi mødte dem i en træningskamp i Norge og spillede en helt lige kamp, dom vi sog tabte med en enkelt, derefter har vi aldrig mødt dem, men det var Viking der vandt det norske mesterskab sidste år, og norske hold skal vi kunne sammenligne os med. Hvis bare vi ikke bliver markant svækket inden de europæiske kampe.

Vi mødte dem i en træningskamp i Norge og spillede en helt lige kamp, dom vi sog tabte med en enkelt, derefter har vi aldrig mødt dem, men det var Viking der vandt det norske mesterskab sidste år, og norske hold skal vi kunne sammenligne os med. Hvis bare vi ikke bliver markant svækket inden de europæiske kampe.
Det var i 2022. De er længder foran i dag.

Der hvor vi måske kan lave en sammenligning, og blive inspireret er deres personaleudgifter i hele klubben.

De var i 2025 på 304 mill NOK, som er cirka 210 mill DKK, hvor AGF lå på cirka 140 mill DKK.

Men ud af de 304 mill NOK var 225 mill NOK præstationsbonusser. Så cirka 155 mill DKK er en variabel, der er afhængig af deres præstationer og kvalifikationer.

Så deres samlede lønudgifter er ikke milevidt fra vores. De er væsentlig under FCK, og cirka på niveau med FCM’s. Og de er markant foran begge de to klubber

Det var i 2022. De er længder foran i dag.

Der hvor vi måske kan lave en sammenligning, og blive inspireret er deres personaleudgifter i hele klubben.

De var i 2025 på 304 mill NOK, som er cirka 210 mill DKK, hvor AGF lå på cirka 140 mill DKK.

Men ud af de 304 mill NOK var 225 mill NOK præstationsbonusser. Så cirka 155 mill DKK er en variabel, der er afhængig af deres præstationer og kvalifikationer.

Så deres samlede lønudgifter er ikke milevidt fra vores. De er væsentlig under FCK, og cirka på niveau med FCM’s. Og de er markant foran begge de to klubber
Det gør det også neget nemmere når man tjener en kvart milliard på Champions League hvert år, men ja det er da nok lidt at presse den at sammenligne os med dem økonomisk, men det er jo det samme med FCM og K

Hvis ikke kontraktforhold for spillerne er CVs ansvar, hvis ansvar er det så? Er det Stig Inge der skal forlænge de kontrakter som han har skrevet inden han blev fyret?

Det virker ikke specielt hensigtsmæssigt at skulle hente fyrede sportschefer ind, for at kunne forlænge de kontrakter som CV ikke har skrevet, men så forstår jeg pludseligt problemet, hvis det har været forventningen i klubben.
SIB skulle så vidt muligt have sørget for, at der ikke var seks nøglespillere, som havde udløb samme sommer. Det var hans ansvar.

Og lad os ikke glemme, at sidste sommer kom vi fra en sæson hvor alt faldt fra hinanden og det langt fra var givet, at det var i klubbens interesse at forlænge med dem alle. Og der gik flere måneder før det stod klart, hvem man skulle satse på. Dalsgaard var f.eks. marginalspiller indtil Tingager blev skadet.

SIB skulle så vidt muligt have sørget for, at der ikke var seks nøglespillere, som havde udløb samme sommer. Det var hans ansvar.

Og lad os ikke glemme, at sidste sommer kom vi fra en sæson hvor alt faldt fra hinanden og det langt fra var givet, at det var i klubbens interesse at forlænge med dem alle. Og der gik flere måneder før det stod klart, hvem man skulle satse på. Dalsgaard var f.eks. marginalspiller indtil Tingager blev skadet.
Så er både Bodø og Viking klar til Champions League, mon ikke der er flere af vores norske spillere, der ville ønske at de var i en klub der gik all in på at prøve at kvalificere sig til det?

Måske vi skal sende ledelsen på studietur?

Så er både Bodø og Viking klar til Champions League, mon ikke der er flere af vores norske spillere, der ville ønske at de var i en klub der gik all in på at prøve at kvalificere sig til det?

Måske vi skal sende ledelsen på studietur?
Jeg kan ikke helt forstå hvad CV og JN skulle have ud af det.

Klubberne gør det på hver deres måde. Det er ikke fordi Viking har kastet om sig med transfermidler. Skal man drage en parallel til AGF så har de undladt at sælge Henrik Falchener, hvor vi solgte Mads Emil Madsen da vi fik nogle store bud

Latest posts

Back