New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 65K
Jeg har tænkt det samme. Men det var mens jeg antog playoff ville blive mod Englands, Tysklands eller Spaniens nummer 4, eller noget i den dur. Så handlede der bare om at få den playoff-kamp så man var sikker på EL.

Nu ser det muligt (ikke sandsynligt) ud. Så kan det godt være det giver prygl hver gang. Men mon ikke der skulle ligge et point eller to derude, og uanset er det et ukristeligt beløb man får for at være med. Jeg kan heller ikke se nogen ikke gå efter CL.
På forventet styrke matcher vi selvfølgelig bedre hold på et lavere niveau, men der er noget galt hvis man ikke forsøger at konkurrere på så højt et niveau som muligt. Som Zorninger der sidste sæson talte om at det måske var bedst hvis OB endte i bund-6. Så kan det da godt være vi ender med at tabe alle kampene - det vil være muligheder for point, men vi vil næppe være favoritter i nogen kampe, langt fra det i de fleste og vi vil ikke spille en eneste på rigtig hjemmebane - men selv en serie nederlag kan bruges til rigtig meget i udviklingen af klubben. Man ville da heller ikke synes at det var mærkeligt hvis fx Lech Poznan spillede CL og vi er bedre end dem og hvis det lykkes har vi også kæmpet os forbi et hold der åbenbart er bedre end Qarabag og formentlig endnu et hold der har flere penge end os.

På forventet styrke matcher vi selvfølgelig bedre hold på et lavere niveau, men der er noget galt hvis man ikke forsøger at konkurrere på så højt et niveau som muligt. Som Zorninger der sidste sæson talte om at det måske var bedst hvis OB endte i bund-6. Så kan det da godt være vi ender med at tabe alle kampene - det vil være muligheder for point, men vi vil næppe være favoritter i nogen kampe, langt fra det i de fleste og vi vil ikke spille en eneste på rigtig hjemmebane - men selv en serie nederlag kan bruges til rigtig meget i udviklingen af klubben. Man ville da heller ikke synes at det var mærkeligt hvis fx Lech Poznan spillede CL og vi er bedre end dem og hvis det lykkes har vi også kæmpet os forbi et hold der åbenbart er bedre end Qarabag og formentlig endnu et hold der har flere penge end os.
Hvis man er god nok til at kvalificere sig til Champions League som useedet så er man også god nok til at spille Champions League. Sidste år var der hold i ligaspillet som Pafos, Kairat Almaty, Qarabag, Olympiakos, Bodø/Glimt og Union Saint-Gilloise. Det er ikke langt fra AGF niveau, og derudover er der mange af de store hold der ikke tager de indledende kampe 100% alvorligt, og giver mange unge spillere som chancen i de kampe. Jeg mener ikke vi kommer til at ende med 0 point hvis vi er så vilde at vi kan komme i et CL ligaspil.

Last edited:
Hvis man er god nok til at kvalificere sig til Champions League som useedet så er man også god nok til at spille Champions League. Sidste år var der hold i ligaspillet som Pafos, Kairat Almaty, Qarabag, Olympiakos, Bodø/Glimt og Union Saint-Gilloise. Det er ikke langt fra AGF niveau, og derudover er der mange af de store hold der ikke tager de indledende kampe 100% alvorligt, og giver mange unge spillere som chancen i de kampe. Jeg mener ikke vi kommer til at ende med 0 point hvis vi er så vilde at vi kan komme i et CL ligaspil.
Lige den sidste del med ikke at tage starten alvorligt er blevet markant ændret med det nye gruppespil.

Nu kan de store hold ikke bade sig igennem puljerne længere. De er nødt til at gå efter top 8, for at slippe for to ekstra kampe.

Okay, Sabah. Jeg skal ikke gøre mig klog på azerbaidjansk fodbold, men nu har jeg travet igennem nogle finske fodboldtråde og set højdepunkterne fra de to kampe mod KuPS. Så det her er med finske briller, og tag det for hvad det er.

I Azerbaijan var der decideret klasseforskel, især i første halvleg. Sabah kunne - burde - have ført med både tre og fire mål ved pausen. Ifølge de finske Kups-fans spillede de i næsten chokerende højt tempo, og én bemærker at de må være mindst lige så gode som både Lech Poznan og AGF. Bemærk, at det nuværende Kups-hold er et niveau under dét, der sidste år blev skilt ad af Midtjylland, men alligevel - at Sabah fuldstændigt kunne køre dem over, var en overraskelse, i hvert fald for deres fans. Især den centrale midtbane var udfordret. Kups havde også problemer med lange bolde frem, hvor Sabah vandt andenbolden og med stikninger i dybden på kanten, hvor de kommer med mange mand i feltet. Når man ser highlights fra de to kampe, bliver bolden næsten altid lagt skråt tilbage til midt i feltet.

AGF bør være væsentligt bedre til at parere både lange bolde (Tingager!), til at dække rummet af bag yderstopperne, og til at midtbanen følger med hjem og får lukket for cutbacks og tværpasninger. Umiddelbart er det dog også elementer, de skal være skarpe på i forberedelsen.

Højdepunkterne fra den første kamp kan ses her (11-12min i alt): https://kupstv.fi/kups/watch/huippuhetket-sabah-fk-kups

Kampen i Finland var helt anderledes. Nu er Kups markant bedre hjemme end ude (kunstgræs hjælper), men det samme gør sig nok gældende for Sabah. Faktisk kunne Kups snildt være kommet foran i første halveg, måske endda med mere end ét. (Da Sabah så får scoret i begyndelsen af 2. halveg, går luften ud af ballonen, og de kan køre den sikkert hjem.)

AGF bør være i stand til at lægge et hårdt tryk på onsdag, og det bør også kunne resultere i en hjemmesejr. Måske endda en solid én.

Højdepunkterne fra tirsdagens kamp kan ses her (8min): https://kupstv.fi/kups/watch/huippuhetket-kups-sabah-fk

Det giver 6 koefficient points bare at komme i CL ligaspil.
Og en helvedes masse kontanter...
For lige at være tydelig:

Alt hvad vi samler i kval.runder giver ingen koefficient points til os selv (nu hvor vi er i ligaspil), men de tæller for den danske koefficient.

Det giver 6 points at komme i CL.
Med eks. to uafgjorte og seks nederlag i ligaspillet, ender vi selv på 8 koefficient points.

For at få 8 koefficient points i COL, så kunne man lave to sejre, to nederlag og to uafgjorte. Blive nummer 9-24 og blive slået ud i første knock out runde med sejr og nederlag.

Så der er ingen grund til at spekulere i evt. flere koefficient points i de respektive ligaspil.
Det er teoretiske forskelle med minimale udsving.

Til gengæld er den pengemæssige forskel på de tre ligaspil gigantisk.

Champions League vil kunne forandre klubben for altid...

Okay, Sabah. Jeg skal ikke gøre mig klog på azerbaidjansk fodbold, men nu har jeg travet igennem nogle finske fodboldtråde og set højdepunkterne fra de to kampe mod KuPS. Så det her er med finske briller, og tag det for hvad det er.

I Azerbaijan var der decideret klasseforskel, især i første halvleg. Sabah kunne - burde - have ført med både tre og fire mål ved pausen. Ifølge de finske Kups-fans spillede de i næsten chokerende højt tempo, og én bemærker at de må være mindst lige så gode som både Lech Poznan og AGF. Bemærk, at det nuværende Kups-hold er et niveau under dét, der sidste år blev skilt ad af Midtjylland, men alligevel - at Sabah fuldstændigt kunne køre dem over, var en overraskelse, i hvert fald for deres fans. Især den centrale midtbane var udfordret. Kups havde også problemer med lange bolde frem, hvor Sabah vandt andenbolden og med stikninger i dybden på kanten, hvor de kommer med mange mand i feltet. Når man ser highlights fra de to kampe, bliver bolden næsten altid lagt skråt tilbage til midt i feltet.

AGF bør være væsentligt bedre til at parere både lange bolde (Tingager!), til at dække rummet af bag yderstopperne, og til at midtbanen følger med hjem og får lukket for cutbacks og tværpasninger. Umiddelbart er det dog også elementer, de skal være skarpe på i forberedelsen.

Højdepunkterne fra den første kamp kan ses her (11-12min i alt): https://kupstv.fi/kups/watch/huippuhetket-sabah-fk-kups

Kampen i Finland var helt anderledes. Nu er Kups markant bedre hjemme end ude (kunstgræs hjælper), men det samme gør sig nok gældende for Sabah. Faktisk kunne Kups snildt være kommet foran i første halveg, måske endda med mere end ét. (Da Sabah så får scoret i begyndelsen af 2. halveg, går luften ud af ballonen, og de kan køre den sikkert hjem.)

AGF bør være i stand til at lægge et hårdt tryk på onsdag, og det bør også kunne resultere i en hjemmesejr. Måske endda en solid én.

Højdepunkterne fra tirsdagens kamp kan ses her (8min): https://kupstv.fi/kups/watch/huippuhetket-kups-sabah-fk
Som en tilføjelse til din fine analyse, så fortalte Maznikar i Det Hvide Snit, at Sabah fik lov til at rykke op i den bedste række, selvom de kun blev nr. 5 - fordi de 4 hold over dem “ikke mente at de havde fortjent at rykke op”, eller viste sig at have alvorlige problemer med økonomien (hvad end de selv foretrak).

Man kan godt se på deres spil, at de er vandt til at få deres vilje, forsvarsspillerne har det med at smide sig når de taber en duel, og der var også en situation med en spiller der smed sig i feltet. Man må virkeligt håbe på en dygtig dommer (som ikke bliver fristet af evt. tilbud)

Last edited:
På forventet styrke matcher vi selvfølgelig bedre hold på et lavere niveau, men der er noget galt hvis man ikke forsøger at konkurrere på så højt et niveau som muligt.
Min pointe med at nævne, hvor svær modstand vi kommer ud for, hvis vi havner i CL, var nu også mest at sætte i perspektiv, at vores mulige modstandere i et playoff altså også vil være outsidere/kanonføde i CL. Det er ikke ligesom da vi trak FC Brugge i kval til Conference League, hvor de jo var et af de hold der faktisk kunne vinde hele turneringen.

Uanset hvem vi trækker i playoff vil vi have en chance.

Min pointe med at nævne, hvor svær modstand vi kommer ud for, hvis vi havner i CL, var nu også mest at sætte i perspektiv, at vores mulige modstandere i et playoff altså også vil være outsidere i CL. Det er ikke ligesom da vi trak FC Brugge i kval til Conference League, hvor de jo var et af de hold der faktisk kunne vinde hele turneringen.

Uanset hvem vi trækker i playoff vil vi have en chance.
Ja, det kan blive vanskelige modstandere, men heller ikke nogle hvor det kræver en kæmpe sensation. Hold på niveau med fx Brugge vil vi stadig ikke være favoritter mod, men vi vil være noget bedre stillet end sidst. Og skulle vi så komme i CL vil vi nok også få et par kampe mod hold omkring det niveau.

Latest posts

Back