Transfervindue Vinter 2025/2026
Hvor meget mere er det, at AGF skal smide i det nye stadion?Jeg tror det er mere sandsynligt man havde et mere rosenrødt billede af økonomien dengang og investerede i noget man mente var holdbart.
Siden er Vejlby blevet langt dyrere, med lavere kapacitet. Byt stadion er udskudt, dyrere og lejen (stadig?) usikker. Og den sportslige investering gav hverken bonus på pointsiden eller i transferpotentiale.
Med nogenlunde vished om økonomi på nyt stadion er jeg vis på man havde holdt kursen med gradvis forøgelse af budgettet - som også blev meldt ud før sommerens vindue.
Der er meget der ligner sidste år. Man går ind til en so-so sæson efter svagt forår, oplever medvind i august og tror på store ting. Måske er det fornuftigt at holde lidt igen og ikke investere så meget i et øjebliksbillede.
Men mht budgettet har man solgt MA for 15 mio, mod en bogført værdi på 3m. MEM røg for 30m mod bogført værdi på 0 (ca). Og man har sparet på lønbudgettet, med mindre den gode Solbakken (5m i årlig transferomk) får en uhyrlig hyre.
Hvis man skal ligge i dvale / strafsælge for at betale afskrivningen på LW, RG, YB, KA og JJA er det alt for nederen.
Det ser lovende ud i stærkeste opstilling, og der er variationsmuligheder. Men vinduet må pinedød have resulteret i en reduktion af det sportslige budget. Og selvom JP roterer mere end Uwe, er det stadig et usikkert fundament.
Kan man sælge JJA, YB, LW og RG for noget der ligner 0 i tab, er det også mange midler der frigives. Det kan kombineres med alle de kontrakter der løber ud i juni 26 og giver dermed CV et stort råderum ... der igså bliver bydende nødvendigt, med mindre man forlænger en del kontrakter (og hvorfor er det så ikke sket allerede? Fordi fremtidens økonomi er meget usikker?).
Jeg er med på, at huslejen måske skal op, eller måske blive hvor den er.
Men - mig bekendt - ville AGF gerne have brugt endnu flere penge selv på stadion end de har fået lov til.