New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 316K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
I interviewet i aften er CV kommet til den erkendelse, at truppen nok er 1-2 spillere nede, når man skal tage højde for skader og bredde. Det giver da i det mindste håb om, at han får rettet op på det i vintervinduet. Havde dog været sjovere, hvis han havde gjort noget ved det inden sæsonen. Det eneste der er sket siden er, at en - een - spiller er blevet skadet. Suk.
Nu er du ikke helt fair.

Én skade, som du nævner.

Dertil havde Kevin Yakob efter to års skadespause spillet ca 30 minutter, da vinduet lukkede. Hovedparten af dem d. 31/8.

Der er ikke ret meget, der er gået den forkerte vej.

I interviewet i aften er CV kommet til den erkendelse, at truppen nok er 1-2 spillere nede, når man skal tage højde for skader og bredde. Det giver da i det mindste håb om, at han får rettet op på det i vintervinduet. Havde dog været sjovere, hvis han havde gjort noget ved det inden sæsonen. Det eneste der er sket siden er, at en - een - spiller er blevet skadet. Suk.

Der er også sket det, at vi er gået fra at være et forventet midterhold (bundhold, hvis man er rødhåret, elsker FCK og arbejder som fremtrædende kommentator på DR) til at være et tophold.

Sammensætningen af truppen i sommers skal vurderes ift. ambitionen dengang, ikke ift. hvor vi er nu.

Jeg synes ikke, man kan kritisere CV for hans valg i sommers. Det er jo entydigt gået godt med den trup, han satte sammen. Langt over forventning. Samtidig synes jeg dog godt, man kan forvente forstærkninger til vinter, eftersom vi nu er i en position, hvor det giver betydeligt mere mening.

Last edited:
Der er også sket det, at vi er gået fra at være et forventet midterhold (bundhold, hvis man er rødhåret, elsker FCK og arbejder som fremtrædende kommentator på DR) til at være et tophold.

Sammensætningen af truppen i sommers skal vurderes ift. ambitionen dengang, ikke ift. hvor vi er nu.

Jeg synes ikke, man kan kritisere CV for hans valg i sommers. Det er jo entydigt gået godt med den trup, han satte sammen. Langt over forventning. Samtidig synes jeg dog godt, man kan forvente forstærkninger til vinter, eftersom vi nu er i en position, hvor det giver betydeligt mere mening.
CV har i hvertfald fået nogle svar henover sensommeren og efteråret. Vores start-11 er indiskutabelt på et højt niveau. Efter spiller nummer 13-14-15 begynder det at gå nedad bakke. Emmery og Tchamche har været gode i nogle indhop, mindre gode i andre. Serra og Badji tipper også sjældent kampen når de kommer ind.

Hvis vi er 2-3 point foran nummer 2 når vi rammer vinterpausen, så ville en forstærkning til hver kæde virkelig flytte holdet. Også selvom én eller to er lejemål.

Dalsgaard har spillet sig lidt op hen over de tre kampe, mod FCM var han vel nærmest decideret god.
I mine øjne har han vist, at han er en troværdig backup for Tingager, og han brokker sig ikke over sin plads i truppen.

En drøm ville være at finde en venstrebenet version af Beijmo, der kan være backup/konkurrent til både Kahl og Links.
Camara kan måske gå ind som den faste stopper, og så vil Kahl være den nævnte backup, men jeg tror ikke, at Camara er der allerede nu.

Som 10ere skal Emmery og Jørgensen have et halvt år mere til at vise, at de kan konkurrere med Bech og Arne - det tror jeg sagtens, at de kan.

På toppen skal vi helt sikkert af med Badji og Serra, og så have en spiller ind, der kan konkurrere ligeværdigt med PM.
Det er jo helt oplagt med Adamsen.

Emmery og Tchamche har været gode i nogle indhop, mindre gode i andre.
Emmery og Tchamche er jo begge langt fra at være færdigudviklede superligaspillere. Synes Emmery viste lidt defensive kvaliteter i går, men ellers er han jo meget endimensionelt fremadrettet i sit spil.

Så det er lidt et wildcard når de to sætte på banen. Men som de har vist, har de nogle spidskompetencer der er interessante at udvikle på. Især Emmery tror jeg kan blive rigtigt, rigtigt god det næste års tid, hvis han formår at tage de rigtige skridt. Hans offensive kompetencer 1 mod 1 er jo på niveau med de absolut bedste i superligaen. Han har faktisk flest succesfulde driblinger af alle per 90 minutter, hvilket selvfølgelig også er lidt en konsekvens af de situationer hvor han mest er brugt: https://www.fotmob.com/da/leagues/46/stats/season/27018/players/won_contest/superligaen

En drøm ville være at finde en venstrebenet version af Beijmo, der kan være backup/konkurrent til både Kahl og Links.

Lige nu drømmer jeg om en forlængelse med Kahl. Han er kun 24 år og spiller vel noget af det bedste fodbold vi har set fra hans side. Der kunne sagtens ligge et salg i kortenen men så skal kontrakten være der hvor prisen kommer op.

På toppen skal vi helt sikkert af med Badji og Serra, og så have en spiller ind, der kan konkurrere ligeværdigt med PM.
Det er jo helt oplagt med Adamsen.

Serra burde have været ude for længst men det sker vist kun, hvis man giver ham en pose penge med. Badji har efterhånden haft så langt tid, at det bør være make it or break it her i efteråret. Tænker godt han kan sælges for nogle millioner og så kan andre forsøge at udvikle ham.

Normalt ville jeg syntes Adamsen var for gammel men hvis det er for breddens skyld i foråret (og på længere sigt), så er jeg all-in.

Lige nu drømmer jeg om en forlængelse med Kahl. Han er kun 24 år og spiller vel noget af det bedste fodbold vi har set fra hans side. Der kunne sagtens ligge et salg i kortenen men så skal kontrakten være der hvor prisen kommer op.

Serra burde have været ude for længst men det sker vist kun, hvis man giver ham en pose penge med. Badji har efterhånden haft så langt tid, at det bør være make it or break it her i efteråret. Tænker godt han kan sælges for nogle millioner og så kan andre forsøge at udvikle ham.

Normalt ville jeg syntes Adamsen var for gammel men hvis det er for breddens skyld i foråret (og på længere sigt), så er jeg all-in.
Helt enig ift Kahl.......han er virkeligt undervurderet og har holdt et utroligt højt og stabilt niveau længe

Emmery og Tchamche er jo begge langt fra at være færdigudviklede superligaspillere. Synes Emmery viste lidt defensive kvaliteter i går, men ellers er han jo meget endimensionelt fremadrettet i sit spil.

Så det er lidt et wildcard når de to sætte på banen. Men som de har vist, har de nogle spidskompetencer der er interessante at udvikle på. Især Emmery tror jeg kan blive rigtigt, rigtigt god det næste års tid, hvis han formår at tage de rigtige skridt. Hans offensive kompetencer 1 mod 1 er jo på niveau med de absolut bedste i superligaen. Han har faktisk flest succesfulde driblinger af alle per 90 minutter, hvilket selvfølgelig også er lidt en konsekvens af de situationer hvor han mest er brugt: https://www.fotmob.com/da/leagues/46/stats/season/27018/players/won_contest/superligaen
Ja, men til den statistik hører det også, at han faktisk er ret lavt på succesfulde driblinger. Altså han rammer kun 43,5% mod f.eks. Mucolli og Osorio som er over 60% - ligeledes sker mange af driblingerne i de sidste minutter hvor modstanderen er træt og måske også satser fremadrettet.

Han er helt bestemt spændende, og kan sagtens blive rigtig rigtig god, men er han der hvor man tror han kan tage 4-5 kampe på fuld tid - eller tæt på - hvis Arnstad bliver skadet eller skal spille en anden plads?

Ja, men til den statistik hører det også, at han faktisk er ret lavt på succesfulde driblinger. Altså han rammer kun 43,5% mod f.eks. Mucolli og Osorio som er over 60% - ligeledes sker mange af driblingerne i de sidste minutter hvor modstanderen er træt og måske også satser fremadrettet.

Han er helt bestemt spændende, og kan sagtens blive rigtig rigtig god, men er han der hvor man tror han kan tage 4-5 kampe på fuld tid - eller tæt på - hvis Arnstad bliver skadet eller skal spille en anden plads?
Helt enig. Også derfra jeg skriver han langt fra er en færdigudviklet spiller. Men synes han i går viste en defensiv modenhed i presspillet han ikke har vist før. Kan han bygge på det, kan han blive rigtigt spændende. For et stor del af hans fejlrate på succesfulde driblinger ligger også i starten af sæsonen, hvor han tydeligt manglede troen på, at han kunne sætte sin modstander. Siden BIF-kampen tror jeg hans procentsats ligger noget højere. Dermed ikke sagt, at han er på niveau med en Osorio - men han har potentialet til at udvikle sig til det.

Helt enig. Også derfra jeg skriver han langt fra er en færdigudviklet spiller. Men synes han i går viste en defensiv modenhed i presspillet han ikke har vist før. Kan han bygge på det, kan han blive rigtigt spændende. For et stor del af hans fejlrate på succesfulde driblinger ligger også i starten af sæsonen, hvor han tydeligt manglede troen på, at han kunne sætte sin modstander. Siden BIF-kampen tror jeg hans procentsats ligger noget højere. Dermed ikke sagt, at han er på niveau med en Osorio - men han har potentialet til at udvikle sig til det.
Ja, kunsten skal være vælge hvornår man dribler. Og jo større size, jo mere nøjagtig bliver ens vurdering af spilleren også.

Personligt vil jeg fortsat gerne rette noget kritik for ikke at gøre noget ved angrebsposten i sommers. Jeg kan kun snakke for mig selv, men min vurdering var, at Badji og Serra aldrig bliver gode nok til superligaen, og derfor skulle man have gjort noget sommers. Hvis det betød at Serra skulle betales af for at smutte then so be it. Det er alligevel der man havner, og det synes jeg var ganske klart.

Jeg køber den med ambitionerne, og jeg kan til dels forstå at man gerne ville give den nye træner noget tid til at se truppen an, men jeg synes stadig at angrebsposten var så himmelråbende åbenlys. Nuvel, lad os se hvad der sker i januar. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at JP vil være tilfreds med at have Badji og Serra som alternativer til PM. Der skal uden tvivl ske et eller andet, også selvom det bare nærmest er en wildcard lejeaftale. Det er ihvertfald tydeligt at Serra og Badji ikke er brugbare.

Personligt vil jeg fortsat gerne rette noget kritik for ikke at gøre noget ved angrebsposten i sommers. Jeg kan kun snakke for mig selv, men min vurdering var, at Badji og Serra aldrig bliver gode nok til superligaen, og derfor skulle man have gjort noget sommers. Hvis det betød at Serra skulle betales af for at smutte then so be it. Det er alligevel der man havner, og det synes jeg var ganske klart.

Jeg køber den med ambitionerne, og jeg kan til dels forstå at man gerne ville give den nye træner noget tid til at se truppen an, men jeg synes stadig at angrebsposten var så himmelråbende åbenlys. Nuvel, lad os se hvad der sker i januar. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at JP vil være tilfreds med at have Badji og Serra som alternativer til PM. Der skal uden tvivl ske et eller andet, også selvom det bare nærmest er en wildcard lejeaftale. Det er ihvertfald tydeligt at Serra og Badji ikke er brugbare.

Fra hvor vi står nu, forekommer det åbentlyst, at Serra er kasseret og at Badji nok også er det samme - medmindre der sker dramatiske ændringer.

Men enten har man lavet en anden analyse i sommers. Eller også har det været for dyrt bare at løse dem fra deres kontrakt. Det er fx vel ikke givet, at Serra bare skal have sin løn med. Han gambler jo også med sit renome ved at blive løst fra en kontrakt, så det kan være, han vil have mere. Det er også en mulighed, at man ikke har haft råd til den erstatning, man vil have.

Jeg tænker, at man har vurderet, at den nuværende besætning har været fin nok i et scenarie, hvor vi var et midterhold - relativt til omkostningerne ved at annullere kontrakter og hente nye angribere og kombineret med, at JP skulle se Badji an.

Det har jeg fortsat svært ved at kritisere.

Last edited:
Tror to præmisser skal være på plads i bedømmelsen af, om man burde have skibet fx Badji afsted i sommers:

1) Badji har været en stor investering, og var i sommers ikke blevet testet af af en ny træner, men havde vist ok takter i den smule spilletid, han fik under Uwe. Man har købt for 10-15 mio. kroner, og så er man også forpligtet til at se, om han kan være en løsning på sigt. AGF er ikke et sted, hvor man kan købe så dyrt og så smide væk efter meget kort afprøvning (medmindre vi taler Wahlstedt)

2) Præmissen for sæsonen var nok nærmere - "vi har fået Jakob ind i stedet for Uwe, lad os komme tilbage på sporet med en 4.-6. plads som målet" end præmissen var "nu tager vi sgu det guld!" Forventningen har altså nok været, at man har haft lidt bedre rammer og lidt mindre pres for at prøve ham af - nu er alt helt skruet op.

Jeg forstår jeres præmisser, og kan sagtens se hvorfor man gjorde som man gjorde, jeg synes bare det var så åbenlyst, at hverken Serra eller Badji ville være gode nok, og så synes jeg det er for sløjt, at gå ind til en sæson med kun én angriber på superliganiveau, som trods alt er 36 år gammelt. Og det uanset om man blot havde 4-6 pladsen som ambition. Allerede i sommers burde man bare have erkendt at Serra aldrig kommer til at spille og derfor kan man lige så godt opsige den kontrakt og betale resten af lønnen. Han kan jo ikke forlange mere end sin løn. Lige nu sidder han alligevel bare og fiser lønkroner af på tribunen eller bænken, så pladsen burde helt sikkert have været brugt til en anden spiller der måske kunne yde noget mere. Med Serra vidst alle jo, at han aldrig nogensinde ville blive god nok. Eller næsten alle ;) Om man skal betale ham af eller betale ham for at sidde på tribunen er da ét fedt. Men måske det er nemmere sagt end gjort. Men uanset ambitioner, så er det kritisk kun at have én superligaangriber i en klub af AGF's størrelse. Det kan bedre forsvares i SIF, Vejle, Viborg osv.

Jeg forstår jeres præmisser, og kan sagtens se hvorfor man gjorde som man gjorde, jeg synes bare det var så åbenlyst, at hverken Serra eller Badji ville være gode nok, og så synes jeg det er for sløjt, at gå ind til en sæson med kun én angriber på superliganiveau, som trods alt er 36 år gammelt. Og det uanset om man blot havde 4-6 pladsen som ambition. Allerede i sommers burde man bare have erkendt at Serra aldrig kommer til at spille og derfor kan man lige så godt opsige den kontrakt og betale resten af lønnen. Han kan jo ikke forlange mere end sin løn. Lige nu sidder han alligevel bare og fiser lønkroner af på tribunen eller bænken, så pladsen burde helt sikkert have været brugt til en anden spiller der måske kunne yde noget mere. Med Serra vidst alle jo, at han aldrig nogensinde ville blive god nok. Eller næsten alle ;) Om man skal betale ham af eller betale ham for at sidde på tribunen er da ét fedt. Men måske det er nemmere sagt end gjort. Men uanset ambitioner, så er det kritisk kun at have én superligaangriber i en klub af AGF's størrelse. Det kan bedre forsvares i SIF, Vejle, Viborg osv.
Jeg er meget på linje med dig mht Serra, lidt mindre med Badji. Han kom til klubben samtidig som Arnstad, og hvis man ser hvad et stilskifte har gjort ved f.eks. Arnstad, så forstår jeg godt at man også håbede noget af det samme kunne ske med Badji. . Han udviklede sig trods alt virkelig positivt fra hans ankomst, og så til vinterens træningslejr.

Ny synes jeg også han har fået snor nok.

Da AGF går ind i sæsonen har man hypotesen om bredde, med JJA og LW som startere, og formentlig tro på Badji.

Efter 1. kamp er billedet anderledes. Og I løbet af august er Badji også set grundigt an til træning.

Man har tre midtbanespillere, hvor den ene var ude i to år og indtil sidste kamp i august havde spillet meget få minutter i diverse indhop. Der er en 4. Midtbanespiller, men han efter også starter som 10'er.

Man har tre angribere, hvor den ene er kasseret og den anden kun benyttes nødtvungent.

Man har tre wingbacks hvor den ene også er centerforsvarer.

Det var et kalkuleret sats på et tidspunkt hvor AGF gennem august havde vist en vis styrke. Vi ser meget forskelligt på hvor fornuftigt det sats var.

2) Præmissen for sæsonen var nok nærmere - "vi har fået Jakob ind i stedet for Uwe, lad os komme tilbage på sporet med en 4.-6. plads som målet" end præmissen var "nu tager vi sgu det guld!" Forventningen har altså nok været, at man har haft lidt bedre rammer og lidt mindre pres for at prøve ham af - nu er alt helt skruet op.

Præcis. Nu har præmissen ændret sig med mindre vi går helt ned i de resterende kampe i dette efterår, så det bliver spændende om, bestyrelsen laver en omvendt FCN og giver CV nogle seriøse penge til forstærkning eller om man holder sig til strategien fra i sommers.
Vi skal også bare holde sig for øje, at det ofte tager forstærkninger en rum tid at vise niveauet og eftersom vintervinduet notorisk er svært at finde værdi til pengene, kan det godt være, vi ikke ser nogle mærkbare forstærkninger.

Jeg håber, CV får nogle penge i det tilfælde, han finder værdi i markedet. Skal vi sælge, skal det ske til MEM overpris.

Jeg tror ikke at man bryder fra strategien som sådan. Måske man vil prøve at accelere nogle handler, som man måske oprindeligt havde for øje til at være sommer handler. Jeg tror på at man vil gå efter en handel eller to i prislejet 10-15 millioner, hvor alderen flugter med strategien. Det kan være en som Bomholt eller måske en angriber, som er et sted mellem 19 og 23 år.

Allerede i sommers burde man bare have erkendt at Serra aldrig kommer til at spille og derfor kan man lige så godt opsige den kontrakt og betale resten af lønnen. Han kan jo ikke forlange mere end sin løn.

Jeg klipper lige i dit indlæg for at zoome ind på denne del med et par pointer.

1) Serra og AGF har en kontrakt. Hvis AGF vil ophæve, så kan Serra forlange lige præcis hvad han vil for at gøre det. AGF kan ikke bare vælge at betale lønnen ud, Serra skal indvillige i at ophæve, og han bestemmer selv, hvad det skal koste.

2) Hvis jeg var i Serra situation, var jeg ikke nødvendigvis interesseret i at ophæve. I AGF kan han træne og holde sig fysisk ved lige. Han har en hverdag, og han spiller fodbold. Måske får han endda minutter på banen. Måske har han en tro på, at han kan spille en rolle.Hvis han ophæver og ikke finder en ny klub, står den på selvtræning.

3) Det er en mulighed, at det har været for dyrt at ophæve med Serra - hvis han har villet - og samtidig hente en ny spiller. Hvis ikke kunne man også bare have hentet en ny angriber og ikke ophævet. Prisen er jo den samme. Men det har man ikke gjort.

4) Jeg er heller ikke sikker på, at AGF har en interesse i at ophæve. Det sender også et signal til eventuelle fremtidige spillere om, at hvis du ikke lykkes, så ophæver vi bare kontrakten. Generelt har jeg indtryk af, at vi faktisk forsøger at være en klub, der ‘passer på’ vores spillere. Det narrativ ville måske ikke matche med en ophævelse.

Jeg tror, der er væsentligt flere nuancer i en ophævelse, end du giver udtryk for. It aint that simple.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back