New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)
Jeg frygter ikke for top 6. Men jeg frygter, at vi kommer ind i slutspillet fra en træls position, hvor vi skal kæmpe om at blive 4-5, fordi FCM, BIF og FCK er stukket af. Og det vil faktisk være skuffende, synes jeg.
Ja altså vi skal jo ikke mere end et par år tilbage, hvor vores nuværende situation ville være et absolut drømmescenarie. Og det er da stadig også skide flot. Og falder vi ned til en kamp om 4-5, så ville vi uden betænkningstid have solgt det for den situation, hvis man spurgte os for 3-4 år siden hvor vi lå uden for top 6.

Og det ville jo have været mere naturligt, såfremt vi sidste år skulle have kæmpet med om 4. til 6. pladsen første gang vi kom i top 6, og så skulle se om vi kunne lave en flot bronzemedalje i år.

Men fordi vi lavede bronzen sidste år, og FCM er mindre stærkt kørende, og FCK tilmed har været dårligere end sidste år i snit, så er bronzen pludselig ikke nær så imponerende. Mange vil vel egentlig sige at selv bronzen ville være skuffende med den situation vi havde da vi gik på juleferie. En pokaltitel vil selvfølgelig få mange til aldrig at kalde sæsonen en skuffelse som sådan, når den var overstået. Men sidste år var bronze+semifinale jo resultatet. Så er "kravet" vel pokaltitel + mere metal i år. Og hvis vi ikke vinder pokalen skal det vel blive til sølv såfremt der ikke skal være en masse skuffede fans?

Kommer lidt an på, hvorvidt vi kommer til at rode rundt på 4./5.pladsen og så lige præcis lykkes med at vinde bronze til sidst, eller om vi ligger nummer 2 lige til sidste runde og taber den. Der er jo mange måde at lande der man gør. Alle var glade nok efter BIF-kampen sidste år, fordi alle var med på, at skuffelsen ikke var den rette følelse at fodre, så at sige. Vi støttede holdet, og hyldede dem for deres bronze. Og FCK vandt alligevel, så en sejr over BIF havde ikke gjort forskellen. Men sker samme forløb i år, hvor vi har sølvet, og den CL-kval plads der hører til, og taber det i de sidste 2 kampe, så tror jeg sgu folk bliver meget meget skuffede, på linje med at rykke ud af top 6. Og det tror jeg egentlig også 4./5.pladser vil medføre af kollektiv stemning.

Art det, synes jeg, alligevel er en kende hårdt. Jeg forholder mig til, at vi, senest vi mødte netop dén række hold, ikke har fået skrabet mange point sammen. Og samtidig spiller det bare overhovedet ikke for vores offensiv, der jo stort set ikke producerer chancer.
Fair nok, den var også sat en smule på spidsen. Synes bare denne ellers glimrende tråd har det med at blive for pessimistisk. Det ligger måske i dens natur, da det jo handler om hvornår vi er matematisk sikret.

Men stejler bare lidt når tonen bliver sådan lidt "hvis vi nu taber de næste 7 kampe og Randers, SE, AaB og OB vinder alle deres, så ryger vi ud af top 6". Igen lidt sat på spidsen.

Har personligt selv betragtet top 6 som sikker i et godt stykke tid (kaldte den også ved julepausen sidste år), så måske jeg bare skal holde den diskussion til andre tråde, hvor der ikke regnes ud fra worst case scenarier 😊

Synes bare denne ellers glimrende tråd har det med at blive for pessimistisk. Det ligger måske i dens natur, da det jo handler om hvornår vi er matematisk sikret.

Altså der ville være meget mere relevans i at gå direkte til medaljekampen på den led, ja. Og jeg tror de fleste er langt mere "indstillet" på at AGF er i en kamp i toppen med FCK, BIF og FCM om topplaceringerne, mere end vi er i en kamp om at "overleve" at komme i top 6, så at sige. Men det er klart, at hvis man ikke kommer i top 6, så kan det hele være ligemeget. Og havde vi tabt til AaB, OB og Vejle i de sidste 3 kampe mod holdene lige under top 3, så havde vi altså haft 5 point færre (24), og AaB haft 24, OB/Vejle haft 21. Så at David sikrer holdet lidt i disse kampe, det har jeg det faktisk fint med i det lys. Men jeg skal vride min hjerne lidt for at pakke skuffelsen væk over, at vi ikke "satser"/spiller mere efter at følge med BIF/FCM/FCK, end i at sikre top 6. Men jeg forstår det godt, også selvom vi er 8 point foran. Nu synes jeg ikke vi "sikrede os" mod AaB. Vi vandt flot 3-0 på hjemmebane. Så det er mere her i foråret, ligesom vi så vores mere sikrede og forsigtige start i sidste sæsons forår mod Randers og OB, hvor det også gjalt om at undgå at tabe og sluttede med 4 point.

Havde bare AaB-kampen sluttet uafgjort, så havde AaB haft 22, og vi havde haft 27 point, altså kun 5 points forspring inden vores sidste 6 kampe, hvor vi møder FCM/FCK/BIF på udebane. De resultater her, og de uafgjorte vi har skaffet hjem på de rædderlige udebaner, de er altså vigtige. De er ikke spillet "flot" hjem. Men vigtigheden af dem bliver ret så klar, når man lige kradser lidt i overfladen af de forskellige scenarier der KUNNE have udspillet sig.

--------------------
Men der er 3 grunde til at jeg holder mig til det der var trådens udgangspunkt:

1: Det var præmissen, og den holder jeg mig til. Og det handler ikke kun om AGF, men om hvem AGF skal i top 6 med. Det er altså (for mig i hvert fald) også en tråd om, hvad eksempelvis AaB, OB, Vejle og FCN skal præstere for at presse sig med i top 6. Og det er jo relevant for AGF hvem der ender med at komme med.

2: Der er 16 kampe tilbage. Det er alt for tidligt ift at sige/regne noget som helst på hvad der skal til for medaljer. Der er 30 point at spille om alene i medaljespillet, og 48 point at spille om endnu for alle hold hvis man tæller herfra. Bare halvdelen af de kampe (8) svarer til da FCK i runde 8 lå nummer 9 i ligaen. (De lå i øvrigt nummer 10 efter runde 9 også). Så der kan ske RIGTIG MEGET på 8-9 runder. Lidt vildt at tænke på at FCK lå nummer 10 med 10 point for 7 runder siden. De har sgu lavet 2,71 point i snit de sidste 7 runder... Flot af dem, desværre. Og det viser jo netop hvordan et hold kan rykke helt vildt, hvis man sætter en stime på 6-7 kampe sammen. 19 point i 7 kampe er meget vildt.

3: Af rent princip ift det matematiske, som jeg synes er dejligt nørdet. Der vil være masser af matematiske scenarier at forholde sig til på de sidste dage, men FORHÅBENLIGT hvor det bliver uden AGF ift hvem der skal med i top 6. (altså fordi vi allerede er sikre til det tidspunkt).

Men når AGF sikrer sig i top 6, så kan det sagtens være at jeg laver "jagten på medaljerne"-tråden med det samme, og ikke venter på medaljespillet.

Jeg synes personligt gerne snart jeg vil vide hvem vi skal møde i medaljespillet, og på hvilke dage. For de første kampe spilles i påsken, og frem. Men speaking of... så er der landsholdspause efter runde 22.. Så der kommer lidt over 14 dage uden superliga der :( :( :( Kæft jeg hader landsholdspauser i corona-tiden ekstra meget...

Men 2.påskedag starter slutspillet. Den 5.april.
Så der er jo alts NOGET TID endnu. Og der er måske ligefrem håb for, at der kan komme lidt tilskuere med. Meh, det vil jeg ikke rende rundt og håbe på.
Mit blik ift tilskuerne er rettet mod runde 1 af den nye sæson 21/22 = 18.juli.

Er vi efterhånden ikke der, hvor vi skal sætte lidt større forventninger end bare at komme i top-6. Hele den her nedtælling til, hvornår vi tidligst muligt kan sikre os top-6, er i mine øjne virkelig en småklubsmentalitet. Nærmest som om at det er en kæmpe succes, og så kan sæsonen sådan set godt slutte, bare man sniger sig med i top-6.

Jeg er godt klar over, at det var målet før sæsonen, men det mål må gerne udvikle sig undervejs, og vi er nu så langt henne, at jeg synes snakken i stedet skal dreje sig om medaljer. Top-6 er i mine øjne sikret, for der skal gå rigtig meget galt, og hvis det glipper nu vil jeg ikke løfte et øjenbryn hvis DN fyres, for så er det så stor en fiasko, at der må nye boller på suppen. Lad os nu se fremad i stedet for hele tiden bagud og stille os tilfreds med at sikre en plads, som vi nu bør have krav på. Tror i BIF har så stor fokus på hvornår top-6 er sikret?

Er vi efterhånden ikke der, hvor vi skal sætte lidt større forventninger end bare at komme i top-6. Hele den her nedtælling til, hvornår vi tidligst muligt kan sikre os top-6, er i mine øjne virkelig en småklubsmentalitet. Nærmest som om at det er en kæmpe succes, og så kan sæsonen sådan set godt slutte, bare man sniger sig med i top-6.
Skal vi ikke lige prøve at komme i slutspillet mere end en gang før vi tager det for givet?

Og til den sidste del, så har hverken fans, spillere eller klubben vist sig tilfredse i det øjeblik top seks blev realiseret - alle de gange det er sket... Det var AaB, der gjorde det sidste år

Skal vi ikke lige prøve at komme i slutspillet mere end en gang før vi tager det for givet?

Og til den sidste del, så har hverken fans, spillere eller klubben vist sig tilfredse i det øjeblik top seks blev realiseret - alle de gange det er sket... Det var AaB, der gjorde det sidste år
Se stillingen. Jeg tager det for givet NU. Ikke før sæsonen. Hvis det går galt nu, og vi havner uden for top-6, så vil det være ret så vilde omstændigheder i spil. Selvom vi er i den nuværende situation, så vil folk hellere snakke om hvornår vi kan undgå at ryge ud af top-6 frem for hvordan vi kan vinde medaljer igen. Glasset er hele tiden halv tomt. Jeg forstår den historiske kontekst og hvorfor mange er forsigtige, men jeg vil hellere se på mulighederne.

Det ser også ud til at DN hellere vil forsvare sig til en plads i top-6 i stedet for at angribe medaljerne. Det synes jeg er en fejl.

Se stillingen. Jeg tager det for givet NU. Ikke før sæsonen.
Altså da jeg lavede tråden 7. februar FØR vores Lyngby kamp, der havde vi 6 point ned til AaB med 8 kampe tilbage. Men klart at det blev langt overvejende sandsynligt efter den runde, da vi selv vandt og AaB spillede uafgjort og afstanden blev til 8 point.

Og jeg følger top 6 til dørs, og kalder det "vejen til top 6" fordi min forventning er, at vi da kommer i top 6, og tråden her handler om hvornår det kan ske, hvad der skal til (uanset hvor lidt eller meget).

Efter vejen til top 6 handler den om, hvad der skal til for at få medaljer. Og igen, det handler om ALLE klubbers "vej til top 6", altså handler også om hvem vi skal i top 6 med.

Det giver i øvrigt slet ikke mening at regne på hvor mange point vi skal have for at få en medalje, for med 16 kampe tilbage er der mange millioner scenarier. Men når top 6 er sikret matematisk, så vil jeg alligevel starte den op.

Men Nizzleroy hvad forventer du AGF lykkes med? Hvis vi begynder at "forvente" medaljer, så tror jeg meget hurtigt og meget snart at vi bliver skuffede. Jeg tror i høj grad, at tusindevis af fans bliver skuffede allerede i år, såfremt det ikke lykkes at få medaljer. Mine forventninger til denne sæson strak sig udelukkende til, at vi skulle i top 6 igen, og så havde jeg en forhåbning om, at vi kunne kæmpe med om de medaljer. Hvis vi ikke kommer til at være en del af medaljekampen, så vil jeg sgu også blive skuffet, pga forløbet i sæsonen, hvor vi har ligget til medaljer så længe. Men hvis både BIF, FCK og FCM skuer op, så vil jeg acceptere det. Men det må bare helst ikke ske ved, at vi selv underpræsterer under for store dele af det. Hvis de andre overpræsterer med deres budget/spillermateriale, så kan vi jo ikke følge med. Vi skal jo håbe på at vi selv præsterer nær 100, og de underpræsterer lidt.

Selvom vi er i den nuværende situation, så vil folk hellere snakke om hvornår vi kan undgå at ryge ud af top-6 frem for hvordan vi kan vinde medaljer igen. Glasset er hele tiden halv tomt. Jeg forstår den historiske kontekst og hvorfor mange er forsigtige, men jeg vil hellere se på mulighederne.
Jeg bliver altså også nødt til at sige, at det INTET har at gøre med et "halvt tomt glas".. For prøv lige at se hvem det er du kritiserer... Haha :D Evigt optimistiske Stig, som endda som oftest beskyldes for at være over-optimistisk. Er jeg da ikke om nogen en af dem, der stiller de mest optimistiske scenarier og håbefulde emner/tråde/udregninger op? Se på mulighederne endda for guld ift snit og andet? Jeg har lavet en tråd der handler om at sikre top 6, og så sikre medaljer bagefter... Ro på skipper. "så vil folk hellere snakke om hvornår vi kan undgå at ryge ud af top-6".. øh nej, det er ligesom bare der vi er. Og jeg har stillet præmissen op for tråden meget tydeligt. Og du er mere end velkommen til at oprette en tråd der alene ser på "hvordan vi kan vinde medaljer igen".

Det ser også ud til at DN hellere vil forsvare sig til en plads i top-6 i stedet for at angribe medaljerne. Det synes jeg er en fejl.

Denne del synes jeg er meget relevant at diskutere. Og det har vi taget hul på andetsteds. Vi har netop i de sidste 3 af 4 kampe mødt de 3 hold der ligger tættest på top 6 lige under. Jeg er sækker på at David ligesom med Randers og OB sidste år ville spille to kampe, hvor vi skulle holde dem bag os ved at undgå at tabe. Det blev så til 3-0 over AaB, 0-0 mod Vejle, og 0-0 mod OB, og blev til 1-1 mod Randers og 1-0 over OB dengang. Randerskampen havde sikkert sluttet 0-0 hvis ikke Randers havde fået det skøre mål fra midterlinjen som tvang os frem til at presse for udligning, ligesom i Randers i denne sæson.

Man kan være uenig, og eksempelvis sige, at "angreb er det bedste forsvar", men i 18/19 sluttede vi af med at tabe 3 af 4 kampe til FCM, OB og AaB (og en uafgjort i Vendsyssel) på en langt mindre defensivt disciplineret tilgang. Vi var ellers kommet 1 point fra top 6 der, og skulle angribe mere for at komme med. Jeg tror David forsvarer den hjem.

Denne her del kan man i øvrigt nøjes med at fokusere på hvis man vil.

Opdateret top 6-pointsnit-barometer efter runde 16: (ingen garanti, blot udregnet på snit på nuværende)
Nuværende top 6 krav = 29 point baseret på AaBs snit. Men krav for at overhale SøEs snit = 33 point
Disclaimer: Holdende i top 6 skal slå 7.pladsens nuværende snit. Holdene under top 6 skal slå 6.pladsens snit.

AGF: 0 point i 6 kampe, 0,00 point i snit. (0 sejr eller 0 sejre + 0 uafgjorte)
FCK 0 point i 6 kampe, 0,00 point i snit. (0 sejre eller 0 sejre + 0 uafgjort)
RFC: 3 point i 6 kampe, 0,50 point i snit. (1 sejr eller 0 sejre + 3 uafgjorte)
SøE: 5 point i 6 kampe, 0,83 point i snit. (2 sejre eller 1 sejr + 2 uafgjorte)
------------------ Holdene under top 6 skal lave følgende for at hente 6.pladsen ift udregnet snit 33 point
AAB: 12 point i 6 kampe, 2,00 point i snit. (4 sejre eller 3 sejre og 3 uafgjorte)
OB : 13 point i 6 kampe, 2,17 point i snit. (5 sejre eller 4 sejre og 1 uafgjort)
Vejle: 13 point i 6 kampe, 2,17 point i snit. (5 sejre eller 4 sejre og 1 uafgjort)
FCN: 16 point i 6 kampe, 2,67 point i snit. (6 sejre)

= AGF er pt "sikre" hvis ikke AaB forbedrer deres snit, også selvom vi taber samtlige af vores sidste 6 kampe.
Men ligesom man skulle turde at håbe at BIF tog point fra FCK i Parken inden vores egen kamp mod FCM, så skal vi turde håbe på at AaB tager point mod FCM nu. Hvad nytter det at blive sikret i top 6 hurtigt, såfremt det betyder at FCM og BIF stikker af? Nej fandme nej. Vi skal med i det helt sjove felt hvis vi på nogen måde kan.

Men @Nizzleroy hvad forventer du AGF lykkes med? Hvis vi begynder at "forvente" medaljer, så tror jeg meget hurtigt og meget snart at vi bliver skuffede.
Jeg forventer minimum en 4. plads og at vi er med i medaljeræset indtil aller sidst. Jeg regner ihvertfald med at vores angreb på bronzemedaljerne går "to the wire" så at sige. Havner vi lavere end en fjerdeplads vil jeg klassificere sæsonen som underpræsteret. "Fiasko" er nok lige at stramme den, da det vil kræve at man slutter uden for top-6. En pokalsejr kan naturligvis rette op på en 5.-6. plads, men ser man på tabellen alene må vi ikke slutte lavere end 4. pladsen.

Lige på dette tidspunkt i sæsonen er jeg enig i at minimumskravet er top 4, vi skal kunne holde Sønderjyske og Randers (eller hvem det nu bliver) under os, men jeg er ikke sikker på at vi kan holde FCK under os meget længere, og så vil en højere placering kræve at vi skifter gear, og at enten FCM eller BIF stagnerer lidt.

Jeg forventer minimum en 4. plads og at vi er med i medaljeræset indtil aller sidst. Jeg regner ihvertfald med at vores angreb på bronzemedaljerne går "to the wire" så at sige. Havner vi lavere end en fjerdeplads vil jeg klassificere sæsonen som underpræsteret. "Fiasko" er nok lige at stramme den, da det vil kræve at man slutter uden for top-6. En pokalsejr kan naturligvis rette op på en 5.-6. plads, men ser man på tabellen alene må vi ikke slutte lavere end 4. pladsen.
Helt enig.

Og man kan hurtigt havne i en diskussion om, hvad forskellen på hvad "forventning", "forhåbning" og "krav" er ift hvad der er acceptabelt/forventeligt/godt/succces etc. En kamp om ord, så at sige. Jeg kan også sige det helt tydeligt, at jeg på nuværende tidspunkt slet ikke ser glippet top 6 som andet end "fiasko". Jeg vil også gå med til, at vi i skrivende stund ser ind i en skuffelse hvis vi ikke får en medalje, og som et decideret "kollaps" såfremt vi ikke er med i kampen frem til det sidste i det mindste.

Jeg tror ALLE herinde, og rundt omkring forventer at vi kommer i top 6. Også før sæsonen gik i gang. Jeg tror vi alle havde en forhåbning om, at vi tilmed igen kunne kæmpe med om medaljer. Jeg forventede ikke ligefrem medaljer i år igen, men forventede top 6.

Når vi nu ligger i top 6, og i lang tid har ligget solidt til medaljer, så er det mere fordi BIF bliver ved med at præstere over det jeg forventede, og FCK er kommet tilbage på det niveau man kunne frygte pointmæssigt (uden jeg dog synes de er det spillemæssigt). Det gør, for mig, at jeg vil forvente at vi er med i medaljekampen, men ikke føler jeg kan tillade mig at blive skuffet hvis det ikke ender med medaljer i en liga hvor FCM, FCK og BIF præsterer så godt pointmæssigt samtidig. Men jeg bliver nu alligevel skuffet når vi, som du antyder, ser på tabellen over de sidste mange runder, såfremt vi slutter 4-6.

Der er dog mange måder at slutte 4'er på. Hvis vi selv vinder pokalen og slutter 4'er, så er jeg sikker på, at de fleste vil være tilfredse når sæsonen er slut. Men det skulle i min bog være såfremt FCK, BIF og FCM fortsætter de sidste 5-6 kampes pointhøst. I det scenarie vil jeg have langt lettere ved at acceptere det. Men hvis FCK og BIF går i stå, og FCM kører derud af, og henter sejre på stribe mod BIF og FCK, og de spiller uafgjort mod hinanden og vi selv ikke evner at udnytte det, så bliver jeg mere skuffet.

Slutter vi 5'er eller 6'er, men vinder pokalen, så vil vi have et skide godt afsæt til næste sæson, men stadig opleve skuffelser før og efter pokalen spilles. Der er 2 runder af ligaen tilbage efter finalen. Og glipper man en medalje der, så slutter man jo ekstra skuffet af. Der er også det omvendte scenarie, hvor vi taber en pokalfinale/ryger ud af en semi, og er kommet lidt efter i tabellen, og laver en slutspurgt i ligaen og går fra 6.pladsen til 4.pladsen og ser FCM vinde pokalen, og kommer i EL-playoff som 4'er og kan vinde den.
Set i forhold til skrivende stund = skuffende, men set ift hvordan man kom fra exit i pokalen og en 6.plads = god afslutning.

Jeg tror ALLE herinde, og rundt omkring forventer at vi kommer i top 6. Også før sæsonen gik i gang. Jeg tror vi alle havde en forhåbning om, at vi tilmed igen kunne kæmpe med om medaljer. Jeg forventede ikke ligefrem medaljer i år igen, men forventede top 6.
Jeg forventede inden sæsonstart at vi også denne sæson kæmper med om medaljer. Det synes jeg som udgangspunkt vi bør gøre hvert år. At vi historisk set ikke har været specielt meget værd de sidste 25 år betyder ikke så meget i min optik. Man bør kigge på nutiden og der kom vi fra en 3. plads. Jeg synes heller ikke vi blev svækket mere end de øvrige konkurrenter til bronzemedaljerne i løbet af sommeren. Så vi har helt klart truppen til at kæmpe med om mindst bronze.

Jeg forventede inden sæsonstart at vi også denne sæson kæmper med om medaljer. Det synes jeg som udgangspunkt vi bør gøre hvert år. At vi historisk set ikke har været specielt meget værd de sidste 25 år betyder ikke så meget i min optik. Man bør kigge på nutiden og der kom vi fra en 3. plads. Jeg synes heller ikke vi blev svækket mere end de øvrige konkurrenter til bronzemedaljerne i løbet af sommeren. Så vi har helt klart truppen til at kæmpe med om mindst bronze.
Jeg var lidt spændt på hvordan vi ville reagere oven på bronzemedaljerne, så som udgangspunkt var jeg tilfreds med top 6. Som sæsonen har udviklet sig, vil alt under top 4 dog nok være lidt en skuffelse. Bronzemedaljer tror jeg ikke helt på, medmindre BIFs smalle trup og de mange topkampe i slutspillet får dem slået ud af "zonen" de befinder sig i pt.

Og når det er sagt så vil en top 6 kombineret med en pokaltitel være mere end tilfredsstillende for mig. Også mere end bronze og ingen pokal.

Jeg forventede inden sæsonstart at vi også denne sæson kæmper med om medaljer. Det synes jeg som udgangspunkt vi bør gøre hvert år. At vi historisk set ikke har været specielt meget værd de sidste 25 år betyder ikke så meget i min optik. Man bør kigge på nutiden og der kom vi fra en 3. plads. Jeg synes heller ikke vi blev svækket mere end de øvrige konkurrenter til bronzemedaljerne i løbet af sommeren.
Der var også megen snak om Esbjerg og Lyngbys medaljer kontra vores, ift en snak om, hvorvidt man kunne regne med at vi kunne holde os deroppe. Og der var jeg helt som dig med på holdet der forventede at vi kunne det, især fordi vi ikke blev særligt svækket, trods salgende af Bundu, og afgangen af Ankersen, og til dels Amini (som vi jo helt havde undværet i medaljespillet alligevel).

Så forud for sæsonen, hvor vi hentede PO og Jevtovic for Ankersen og Amini, og allerede havde hentet Links for Bundu, der synes jeg ikke vi var så svækkede. Så jeg havde fine forventninger til os, som truppen så ud. Kunne ikke se hvorfor vi IKKE skulle kunne spille med om medaljer. Der var intet der tydede på at BIF var blevet særligt forstærket heller, og vi endte jo ret komfortabelt foran dem sidste år.

Men det blev klart omkring vores EL-exit, at vi med alle skaderne til kantspillere ikke bare sådan uden videre kunne fortsætte på samme niveau. Men heldigvis var hverken FCK, BIF eller FCM i super-tempo, og pointmæssigt hold vi os ganske flot med i kampen. Og med det udgangspunkt vi har lige nu, så har vi måske det bedste udgangspunkt for at skrue op ift BIF. I min optik præsterer de tæt på 100, hvis ikke over ift effektiviteten.

FCM og FCK har jo altså flere niveauer over det de viser pt, men får sejrene alligevel i disse runder, og i flere tilfælde i sidste øjeblik, og med mindste margin.

Så som jeg ser det, så br vi kunne konkurrere med en bronzemedalje, men ser det ikke vildt sandsynligt at vi kan opnår bedre end det. Men det er helt klart muligt. Og især når vi sidste år hentede 9 point+målscore på FCK. På samme vis kan både BIF samt enten FCM eller FCK jo gå lidt i stå i et medaljespil. Vi skal måske håbe på, at FCM går point-amok mod FCK og BIF, og vi så kan jagte 2.pladen. Men hvis man vil håbe på miraklet skal de på spille en del uafgjort og/eller vinde over hinanden på kryds og tværs.

Hvis to af dem stikker af, så skal vi håbe på at de to tager masser af point mod det tredje hold, netop så vi "i det mindste" kan nappe bronzen.

Så vi har helt klart truppen til at kæmpe med om mindst bronze.
Enig. Kun FCM og FCK har trupper der på papiret er bedre end vores. BIF overpræsterer (eller er tæt på 100) mens vi underpræsterer spillemæssigt ift hvad vi ved vores trup kan. Og deri ligger der jo også et håb om, at vi kan skrue op, mens BIF ikke kan. Og altså vi har 3 kampe mod BIF endnu, og et nogenlunde tag på dem.

Jeg var lidt spændt på hvordan vi ville reagere oven på bronzemedaljerne, så som udgangspunkt var jeg tilfreds med top 6. Som sæsonen har udviklet sig, vil alt under top 4 dog nok være lidt en skuffelse. Bronzemedaljer tror jeg ikke helt på, medmindre BIFs smalle trup og de mange topkampe i slutspillet får dem slået ud af "zonen" de befinder sig i pt.

Og når det er sagt så vil en top 6 kombineret med en pokaltitel være mere end tilfredsstillende for mig. Også mere end bronze og ingen pokal.
En 2.plads og ingen pokal vil være mere tilfredsstillende for mig end 4.plads og pokalen, og måske endda også 3.plads og pokalen.

Jeg tror nemlig ikke en skid på, at vi kan være med til den evt. finale som tilskuere.
Men hvis vi vinder sølv, så får jeg en livslang drøm opfyldt, nemligt at se AGF spille Champions League på Aarhus stadion i august, hvor vi må komme med på stadion (må vi gå ud fra).

Men et europæisk gruppespil via pokalen slår alt under sølv for mig.
Så guld/sølv = slår alt andet.
Pokalen slår bronzen i år. Det gjorde den ikke for mig sidste år pga. vores historik med medaljer, og måden vi gjorde det på, og fordi vi kunne se, at vi ikke kunne fejre det på fuldt stadion/tage turen som i 2016.

Pokalfinaler skal være med fyldt stadion. Ellers er det bare ikke det samme for mig.
Men i år giver pokalen 20 millioner, og fede europæiske kampe i NÆSTE sæson hvor vi må se med på stadion. Så det er federe for mig, end pokaltitlen i TV, uden med mig på stadion. Underlig følelse, men sådan har jeg det. Og sølv vs bronze er jeg også lidt mere ligeglad med i sig selv, det handler mere om den CL-detalje, som er en livslang drøm for mig :D En bucket-liste-ting :D

BIF overpræsterer (eller er tæt på 100) mens vi underpræsterer spillemæssigt ift hvad vi ved vores trup kan.
Jeg er enig i det første, men jeg er ikke sikker på, at jeg er enig i det sidste. Vi har ikke spillet specielt godt hele denne sæson, så jeg er ærlig talt i tvivl om vi spillemæssigt har et meget højere niveau. Men det kan også vise sig at være nok, for vi er trods at relativt stabile med at hente point. Jeg har svært ved at se BIF holde det pointsnit de har hentet hidtil. Det har været meget imponerende. Det kan godt være vi er nervøse for en skade til PM, men de må ryste endnu mere i bukserne over en skade til Lindstrøm.

Vi har ikke spillet specielt godt hele denne sæson, så jeg er ærlig talt i tvivl om vi spillemæssigt har et meget højere niveau.
Jeg mener da vi har spillet gode kampe denne sæson. Men vi har også spille mange "meh"-kampe, hvor vi slet ikke har kunne spille som vi gerne ville, og "ved" at vi kan. Modstanderne er også blevet bedre til at spille mod os. Selv BIF under Zorninger måtte jo sande, at modstanderne lærte mere om hvordan de skulle spille mod BIF under tiden.

Men der hvor jeg mener vi kan forbedre os frem til igen, er som i kampe mod BIF, AaB og andet i efteråret. Der vinder vi altså 3-0 og 3-1, hvor modstanderen nærmest intet får lov til at skabe, mens vi stadig laver 3 mål selv. Og ja vi spiller ikke godt mod Horsens ude, eller Vejle/OB ude nu her, eller Lyngby hjemme for den sags skyld, men i alle de 4 kampe har baneforholdene/vejret været elendigt. Hjemme mod Lyngby var banen ikke ligeså forfærdelig, og vi skabte da også en hel del flere situationer, hvor vi burde have lavet flere mål, og gjort situationerne større. Men vi vandt kampen, og det er jo også fint. Jeg bider i hvert fald mærke i, at vi de sidste 3 udekampe har spillet på ligaens 3 af de værste baner (fraregnet i Haderslev, hvor den er ligeså slem).

Hjemme har vi altså kun tabt snævert til FCK og FCM, i kampe hvor vi ikke fit sat det vi selv ville (som vi lidt snakker om). Men i de resterende kampe har vi vundet ALLESAMMEN.

Vejle 4-2
OB 4-2
ACH 3-0
BIF 3-1
AaB 3-0

I alt målscore 17-5.
5 sejre af 5 mulige, 15 af 15 point.

I alt har vi spillet 7 hjemmekampe i ligaen, og vundet 5, tabt 2 og 0 afgjort.
Målscore i alt: 18-8

Så jeg vil sige, at vi på hjemmebane sådan ca. har vist hvor gode vi kan være.
På udebane derimod har der været mange kampe, hvor vi slet ikke har fået bragt det gode angrebsspil.
Af kampe hvor vi faktisk har: Ude mod Lyngby: 2-1 sejr. Ude mod FCN 3-1 nederlag.

Udekampe hvor det IKKE er lykkes os:
Randers ude, hvor vi dog er i undertal i 88+ minutter, og kommer derfra med 1-1.
AaB ude, hvor vi kun får skabt 2-3 store chancer, skal komme foran 2-0 i 2.halvleg, og må nøjes med 1-1 i en kamp, hvor en uprøvet Grønbæk skal spille fordi vi netop har fået Links og Jevtovic skadet
Sønderjyske ude, hvor de jo faktisk er super godt kørende, og vi må undvære Højer og Nicolai Poulsen, og David vælger at stille med Diks i venstresiden. Et move der gjorde vores indlæg alt for ringe, og Diks blev også udskiftet efter en time. Det var langt bedre mod Lyngby, hvor Juelsgård spillede pladsen for Højer. Vi får ikke sat vores angrebsspil godt nok i kampen, men isoleret set, så var uafgjort ude mod daværende tophold Sønderjyske fint nok i betragtning af hvem vi havde ude+lige fået tilbage, hvor de ikke var i kampform.
Horsens ude: Lortebane, vi giver et mål væk på straffe, og Diks scorer efter et langt indkast. Vi får slet ikke domineret Horsens som vi gjorde i vores 3-0 sejr på hjemmebane. Horsens skaber ikke meget heller.
Vejle ude: Lortebane - Vi har kampene i frisk erindring, så intet "referat". Minder om SøE/Horsens-kampene.
OB ude: Lortebane - Vi har kampene i frisk erindring, så intet "referat". Minder om Vejle/SøE/Horsens-kampene.

Så altså 6 udekampe hvor spillet ikke gik som vi kunne håbe. Og hvor AGF ikke har vist det vi ellers har vist i 2 udekampe og 5 hjemmekampe. Så er spørgsmålet om vi i de 7 kampe hvor det har kørt fint er "der vi er", eller om det er i de 2 hjemmekampe og de 6 udekampe hvor det ikke har set godt ud er "der vi er".

Altså når jeg tænker tilbage til kampene sidste år, så var sejrene i Esbjerg i overtiden, og sejren til sidst i Odense begge på Aminis langskud ikke særligt bedre spillet af os. Og hvor vi tillod en del mere bagtil. At vi ikke vinder de kampe i år handler jo også om banerne, men nok også om, at der ikke er kommet noget "ud af det blå" fra os i de kampe. Det har været meget låst i de kampe. Et par mål fra PO i Odense, Aalborg og Vejle, så havde vi vekslet 3 uafgjorte udekampe til 6 ekstra point og lå nummer 1. Mere skulle der jo ikke til. Omvendt kunne Diks saksespark sagtens have gået 4 meter over, så vi mistede 2 point der.

Min pointe er mere at der ikke skulle så meget til før vi havde et par ekstra point, og jeg sgu ikke synes vi har været så ringe spillemæssigt, sådan uden grund, i særligt mange kampe. Kampene i Randers, Sønderjyske og Aalborg er med røde kort, og mange skader/folk der ikke er på 100% fra skader. Kampene mod Horsens, Vejle og OB er på lortebaner. Jeg synes sgu ikke det er så vildt ringe altså.

Vi har ikke været gode til at spille på de baner. Og selvom David mener det er noget fis, så tog FCK jo til Horsens og slog dem hamrende klart 2-0. Det vil man så kunne pege på FCKs trup etc, og det er jo fint nok. Men vores trup dominderede dem 3-0 hjemme i Aarhus. Så altså det er lidt bekymrende at banerne har så stor effekt på vores spil. Især når vi prøver at hægte os på i toppen og det hedder februar.

Dog ser banerne fine ud i Parken, Herning og Brøndby som er vores 3 eneste udekampe tilbage i grundspillet. Kan vi spille en uafgjort hjem i hver af de tre kampe, så synes jeg sgu det ville være fedt. Lad bare de kampe blive helt låst ned. David-special :D

Hjemme venter så Sønderjyske, FCN og Randers.
Vores bane er klar, der er 10+ grader, og vi har en nær fuld trup klar efter skader og/eller på 100%.
Kun MJ der ikke er langtidsskadet lader vente på sig.
Sanneh, Arzani og de andre tvivlsomme ift form burde sgu være der. Jevtovic og Gersbach er rene mysterier. Vi må se. Jeg forventer vi får flere af vores "gode kampe" at se nu. Jeg håber mest af alt vi undgår dumme starter som mod FCN, og dumme røde kort som mod Randers. Vores spil er jeg ikke ligeså bekymret for.

Latest posts

Back