New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)
Haji Wright har i øvrigt 30 strafpoint, så vil få karantæne imod os hvis han får gult til 6 point i Parken i morgen. Så der er lidt ekstra at holde øje med ift vores næste par kampe. Røde kort vil naturligvis også give dem karantæne mod os uanset om det er direkte eller dobbelt gult. Direkte rødt til en FCK-spiller vil give ham karantæne imod os i runde 18. Zanka kan også opnå karantæne imod os ved en dobbelt-gul hvor den ene er til 6 point)

Vejle fører over FCN ved pausen, og med 0-0 i Aalborg ligger de pt nummer syv. AGFs indledende uafgjorte ser ikke nær så dum ud, som det først blev gjort til, og Vejle er bestemt ikke uden chancer for at spille med om en plads i top6.

Selv hvis de måtte få problemer i Brøndby næste weekend, har de Horsens hjemme igen efter.

FC Nordsjælland er til gengæld på vej mod sjette nederlag i træk, og selv i den klub må det vel give anledning til snak om krise.

Og altså FCN er altså ikke længere væk, end at de selv både møder AaB, Sønderjyske og de andre.
En stime på et par sejre, og så er de med igen, også selvom det virker usandsynligt efter 5 nederlag. Men FCN kan jo nok heller ikke bare blive ved med at tabe.

Når der ikke er mere end 5 point op til top 6 (4 i skrivende stund med 1-1 i Vejle, og før SøEs kamp i Parken), så kan man sgu ikke udelukke at de kan blive en del af den top 6-kamp.

Vi bliver ikke hentet af hverken Vejle eller FCN, men deres chance for at komme i top 6 er ikke slukket som jeg ser det. Men snart ved at være sidste chance. Det hører med, at FCN skal forbi en del hold hvis det er, men de er jo selv ved at sørge for at Vejle ikke rykker fra dem. Omvendt er Vejle stadig 3 point foran dem.

Ja, fine resultater. Vejle må dog gerne indhente Randers i top-6 for min skyld.
Ja altså Sønderjyske havde et underligt "Randers"-agtigt tag på os i Haderslev. Og den slags kampe har vi svært ved, selvom Sønderjyske dog er et hold vi har haft et godt tag på de seneste år.

Jeg ser også helst Vejle og Sønderjyske i top 6 frem for AaB og Randers, også ift længere sigt da Randers og AaB ikke må komme for godt igang. Jeg er mindre bange for Vejle/Sønderjyske på længere bane. Sønderjyskes nye ejerskab kom med 40 millioner til hele forretningen. Ikke noget der bare sådan lige ryger i det sportslige budget, og ikke noget der bør rykke dem vildt i tabellen sådan umiddelbart. Vejle kommer til at sælge/hente hele tiden, og tror ikke de er en trussel til at spille med om medaljer de næste par år sammenlignet med Randers og AaB.

Last edited:
Hvis vi vinder i dag skal det godt nok gå voldsomt meget galt hvis vi ikke kommer i top-6. Vi skal falde fuldstændig sammen og så kan det endda være at det rækker alligevel. Men nu skal vi jo også først lige vinde. Jeg mener vi grundlæggende er klart bedst, men forholdene udligner en del af forskellen så den kan da nok gå begge veje.
Vi er i skrivende stund uden kamp 7 point foran AaB og har 7 kampe.
Så altså AaB skal lave 1 point mere end os i snit bare for at komme a point med os.

At vi skulle gå fra at lave 1,87 point i snit, og så til at lave 1,00 point i snit i de sidste 7 kampe ville være lidt vildt.
Men da vi mangler BIF, FCM og FCK på udebane i 4 af de 7 kampe, så er det jo ikke helt urealistisk, at vi kun har 4 kampe til at lave de 7 point. Og ser man det på den ultra-negative måde, så kan 7 point i 4 kampe isoleret jo godt ske. Og at AaB skulle begynde at lave flere point er ikke urealistisk. De har trods alt spillet fint, og mødt FCK, BIF og Randers, men står med kun 2 point i de 3 kampe.

Tja.. Jeg tror sagtens vi kan sikre os top 6 førend vi havde regnet med før foråret gik i gang af den simple grund at AaB ikke tager de point vi regnede med. Men de har også overstået de fleste af de sværeste kampe nu. Jeg var selv ind på at deres program var hårdt i vinteroptaktstrådene. Men altså intet er ovre. Og AaB kan jo sagtens nå i top 6 alligevel, selvom det formentligt nu ikke bliver på bekostning af os. De var trælse for os i sidste medaljespil, hvor de vandt over os, men ikke fik mange point mod vores modstandere. Og da vi virkelig skulle bruge dem i 2.sidste runde mod FCK fejlede de totalt, selvom de ellers ofte er stærke mod FCK i Aalborg.

I.f.t. statistikken har vi i de sidste seks kampe kun gode baner tilbage. Så nu kan vi ikke længere bruge dem som undskyldning 😉.
Bliver lidt spændende at se, om vi så stadig kan holde nullet og får mere flydende opspil. Tvivler desværre på, at bedre baner automatisk er til vores fordel i denne sæson.

I vores seneste 3 udekampe har vi spillet imod Horsens, Vejle og OB. Det er de 3 værste baner i hele ligaen. Vi har en målscore på 2-1 samlet, altså meget målfattigt.
Vi har sluppet afsted med 5 point i de 3 kampe, 1,67 point i snit = lidt under vores generelle snit.

I vores seneste 3 hjemmekampe har vi spillet mod BIF, AaB og Lyngby. Og vi har vundet alle 3. Vi har en målscore i de tre kampe på 7-1.
Vi er sluppet afsted med 9 point i de 3 kampe, 3,00 point i snit = langt over vores generelle snit.

Samlet for de sidste 6 kampe, altså 4 sejre, 2 uafgjorte, og en målscore på 9-2.
Samlet pointhøst 14 ud af 18 point, 2,33 point i snit = en del over vores generelle snit på 1,81 (faldet fra 1,87 før runden).

Vores restprogram hedder:
SøE hjemme, FCK ude, FCN hjemme, FCM ude, RFC hjemme, BIF ude.
Hvis resultaterne går som i første møde:
SøE 1 point, FCK 0 point, FCN 0 point, FCM 0 point, RFC 1 point, BIF 3 point.
I alt 5 point. Det ville give os 34 i alt. Det ville betyde at AaB skulle hente 13 point+ målscore.

AaB mangler FCM hjemme, FCN ude, ACH ude(!), SøE hjemme, VB ude(!), OB hjemme.
Så potentielt har de også helvedesbaner den 3/3 mod ACH og 14/3 mod VB ude.
Hvis resultaterne går som i første møde:
FCM 1 point, FCN 1 point, ACH 3 point, SøE 0 point, 0 VB point, 0 OB point.
I alt: 5 point = AaB vil stadig være 8 point+ målscore efter.

For at hente os skal de som udgangspunkt hente minimum 8 point+målscore.
Og får vi bare 5 point i de 6 kampe = UNDER 1,0 i snit, men matcher de point vi har lavet imod præcis de modstandere, så skal AaB hente 13 point. Det vil kræve minimum 4 sejre og en uafgjort i de 6 opgør, og altså max 1 nederlag.... Aint gonna happen.

Det er to yderligheder, som virkelig skal gå godt for AaB, og sindssygt skidt for AGF (kollaps-agtigt), at sandsynligheden for at de sker begge to i tilstrækkelig udstrækning er meget meget lille.
Mest sandsynligt er det, at AGF måske går lidt i stå og kun laver det der svarer til AaBs snit på 1,31, og laver ca 8 point, og at AaB max svinger sig op på 2 point i snit, og står med 12 point i de 6 kampe.

Det ville lande AGF på 37 point, og AaB på 33 point. At hente 4 point på 6 kampe er nemt nok. At hente 4 point, og så skulle finde 4 mere i de samme kampe er nær umuligt.

Last edited:
Jeg er ikke så meget i tvivl om at vi når top-6. Kampen i går og resultatet 0-0 var lidt trist, men det at vi holdt afstanden til alle holdene under top-6 er et stort skridt videre mod det mål, fordi der nu er en kamp mindre til at hente os i.

Så jeg vælger egentlig at betragte det sådan, at slutspillet starter nu. I de sidste 6 kampe møder vi de andre hold i top-6 plus FCN. Vi har så 3 indbyrdes opgør mod hvert af de andre top-6 hold og det vil kunne flytte meget. Hjemmekampene virker til at være der hvor vi skal slå til. SønderjyskE, FCN og Randers bør vi have gode chancer for at slå. Så må vi stole på vores stærke defensiv ude mod de tre sværeste modstandere, FCK, FCM og Brøndby. Vi kan dog gøre os selv en rigtig stor tjeneste ved at vinde i Brøndby.

Så jeg vælger egentlig at betragte det sådan, at slutspillet starter nu. I de sidste 6 kampe møder vi de andre hold i top-6 plus FCN. Vi har så 3 indbyrdes opgør mod hvert af de andre top-6 hold og det vil kunne flytte meget.
God pointe. For os starter det nu :D

Vi ved ikke helt hvem der egentlig kommer i top 6 endnu, udover FCM, BIF og så nær 100% sikkert AGF og FCK. Men Randers og SøE er sgu ikke sikrede endnu. OB, Vejle og AaB har henholdsvis 6 og 5 point op til dem, og der venter flere indbyrdes opgør klubberne imellem. AaB vs Randers, og Sønderjyske vs Vejle har dog spillet.
Men lad os tage AGF, FCK og FCN med i det følgende, da FCN jo faktisk har ca. samme mulighed for at komme i top 6, som vi har risiko for at falde ud af top 6. (Usandsynligt, men ikke umuligt)

Tilbage venter følgende kampe mellem de hold:
Randers vs FCN
AGF vs SøE
OB vs Randers
FCN vs AaB
AGF vs FCN
FCK vs Vejle
SøE vs OB
Vejle vs OB
AaB vs SøE
Vejle vs AaB
AGF vs Randers
Randers vs FCK
FCN vs SøE
AaB vs OB

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Vejle, OB og AaB har en mulighed for at komme i top 6, såfremt de vinder kampene mod Randers og SøE. Men Vejle har ikke nogle kampe tilbage mod Randers og Sønderjyske, så de står i min optik dårligst, da de skal hente holdene uden at kunne tage 3 point direkte fra dem. Der har FCN faktisk en større mulighed i egen hånd, så at sige. Altså ikke at deres chancer som sådan er større end Vejles, men det er mere op til FCN selv, da de både har indbyrdes opgør mod SøE og Randers, ligesom OB har det.
AaBs nøglekamp bliver i runde 20 i Aalborg mod Sønderjyske. De har netop spillet uafgjort i Aalborg mod Randers, og mistet en mulighed for at hente dem der. En AaB-sejr i går havde jo bragt AaB på 23 point vs Randers på 25. Så altså det er sgu bare tæt.... I stedet for at være 2 point efter, så er de nu 5 point efter igen.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Vejle, OB og AaB har en mulighed for at komme i top 6, såfremt de vinder kampene mod Randers og SøE.
Jeg synes Randers ser alt for stabile ud til at de bliver hentet. For dem var nøglekampen den i Aalborg i går.

AaBs nøglekamp bliver i runde 20 i Aalborg mod Sønderjyske.
Det tror jeg så at du har ret i. Det er SønderjyskEs 6. plads, der kan drømmes om. Men det kræver nok at SE taber både i aften mod FCK og til os i næste weekend. Så kan der komme lidt spænding. Men SønderjyskE mangler også stadig at møde både Horsens, Lyngby og FCN i de sidste kampe.

Alt i alt tror jeg, at top-6 bliver de nuværende 6 hold.

Alt i alt tror jeg, at top-6 bliver de nuværende 6 hold.
Tja. Det tror jeg som udgangspunkt også. Men det er op til AaB, Vejle og OB selv om de kommer i top 6, stort set. OB og AaB har selv sønderjyske i indbyrdes kamp, så altså de kan lave forspringet om til 1 eller 2 point.

Sønderjyske kan selvfølgelig selv afgøre det, og hvis de vinder mod AaB, så er der i princippet 7 point op med 5 kampe tilbage = nærmest umuligt.
De kan lave de 5 point ned til OB om til 8 point = samme "umulighed" for OB.
Vejle skal overhale Sønderjyske uden den indbyrdes kamp, hvilket gør det sværere for dem. Men de har jo netop bragt sig op på siden af OB og AaB ved at vinde over Sønderjyske.

Latest posts

Back