Som underviser i bl.a. teoretisk statistik i 37 år vil jeg gerne kreditere for de anvendte data i analysen ovenfor. I forhold til fortolkningen af disse data vil jeg anføre nogle forbehold.
Forudsat at aktørerne, 22 spillere, 4 på trænerbænken og i alt 10 mulige indskiftninger opfører sig som hidti i sæsonen, er der umiddelbart 88% sandsynlighed for, at vi ender i top 6. Dette er set pba. en normalfordeling, som desværre er meget usikker i en situation, hvor der er langt flere ubekendte end i almindelige tests. En mere avanceret analyse fx en chi - test er også afhængig af, at aktørernes adfærd er uforandret i forhold til den forudgående indsats. Vi må også tage højde for, hvilke hold vi mangler at møde. Den mest præcise prognose, jeg kan finde siger, at hvis vi skraber 6 points sammen i de 6 resterende kampe, er der ca. 95 % sikkerhed for, at vi ender i top 6. En sejr mod SE vil naturligvis øge chancen, mens et nederlag vil formindske den, afhængigt af de øvrige resultater.
Jamen tak

Jeg forsøger jo også at få mit eget personlige forbehold med hver gang, som i hovedtråden lyder: "Hvis samtlige hold fortsætter deres pointhøst". Jeg tager ganske enkelt ikke højde for andre faktorer end at det der er status fra runde til rundes opgørelser er 1:1 det der vil fortsætte. Altså hvis AGF vinder søndag, så har vi 32 point, og et pointsnit på 1,88 point snit for vores på det tidspunkt 17 kampe. Vinder vi vil jeg dermed bruge det datapunkt, at såfremt vi fortsætter med at lave 1,88 point i snit, så vil x og y ske ift de andre holds pointsnit i skrevne stund.
Jeg tager på ingen måde hensyn til hjemme/udebane, eller hvem i tabellen vi møder ift den slags.
Det er i "fritekst" og "fritolkningen" jeg drager mere subjektive nær-konklusioner og bud på mere subjektivt vurderet sandsynlighed.
Når du skriver at vi har 88% sandsynlighed, forudsat at aktørerne "opfører sig som hidtil", så kunne jeg godt tænke mig at du sætter nogle mellemregninger på, sådan som jeg forsøger det i mine indlæg. Jeg kan ikke se hvordan du kommer frem til det, og hvilke faktorer du medregner når du laver det. Og de faktorer du IKKE medregner kan jeg jo vurdere relevante i anden sammenhæng.
Jeg har en prognose der hedder 34-35 point kan blive kravet, og det ville jo kræve 5-6 point mere som du selv er inde på. Men det forudsætter at AaB, Vejle eller OB pludselig begynder at lave langt flere point end lige nu. Så når du ser på AaB/Vejle/OBs slutprogrammer, så kan jeg ikke se det ske. Og man kan jo for så vidt heller ikke bruge til noget hvad de har lavet af point mod præcis de modstandere tidligere i sæsonen, men det er omvendt mere sandsynligt med gentagelser af de modstander-resultater end blot at kigge på klubbens nuværende pointsnit. Den del er svær at regne med, men AGF selv er jo et godt eksempel.
Vi har pt 29 point for 16 kampe = 1,816 point per kamp.
Men hvis vi ser på vores tilbageværende 6 modstandere, så har vi saftsuseme ikke lavet mange point mod dem!!
SøE: 1 point
FCK: 0 point
FCN: 0 point
FCM: 0 point
RFC: 1 point
BIF: 3 point
Så altså det ville være 5 point for 6 kampe = 0,833 point i snit.
Så altså hvis vi gentager vores tidligere resulater laver vi 5 point i de 6 kampe og slutter på 34 point.
Hvis vi til gengæld holder vores nuværende pointsnit på 1,816 pt/kamp, så laver vi 10,875 point i de 6 kampe. Lad os bare runde ned til 10 for at være konservative. Men 10 er stadig DOBBELT så mange som de 5 vi har lavet mod vores resterende modstandere.
Så hvad er mest pålideligt? Er vores nuværende resultater afhængigt af vores form, eller mere afhængigt af hvem vi møder? Vi har lige spillet uafgjort 0-0 mod Vejle og OB som vi ellers slog 4-2 begge to tidligere i grundspillet. Vi har vundet 1-0 over Lyngby, som vi slog 2-1 i grundspillet. Banerne, forholdene er anderledes nu, og vi kan spille taktisk på ikke at tabe til Vejle og OB fordi vi nu ved noget vi ikke gjorde i starten af sæsonen, nemlig at OB og Vejle er 2 specifikke hold tæt på top 6, og som er to af de 3-4 hold som er en trussel mod vores nuværende top 6-status. I starten af en sæson vil den mentale del slet ikke spille ind endnu. Der skal man bare vinde for at komme med feltet der senere skal kæmpe om top 6. Nu er vi der, og pladsen skal forsvares.
Nu møder vi så Sønderjyske i en kamp som vi spillede 1-1 mod i Haderslev. En situation hvor både AGF og SøE var ved et punkt, hvor man lå fint til, men ikke var helt sikker på at man kunne være tophold. Hvad er anderledes nu? Ikke meget.
FCK: Hmm, de kommer bagfra, vi skal pludselig forsvare os og forsøge at holde dem bag os potentielt.
FCN var en freak-kamp sidst, hvor vi kom hurtigt bagud 2-0, og måtte gå all in offensivt, og det blev en skør kamp. FCM-kampen kan man ikke se så megen grund til at vi skulle angribe anderledes end sidst, ligesom BIF-kampen. Men Randers-kampen var også skør pga. den tidlige udvisning.
Så 2 af de 6 kampe var "freak"-kampe med en unormal åbning på kampen, som man ikke kan formode vil gentage sig.
De 4 af 6 kampe har ingen åbenlyse forskelle ift hvordan holdene i skrivende stund vil gå ind til dem.
Vinder AGF søndag mod Sønderjyske og FCK taber til Lyngby(!), så vil AGF sikkert gå ekstra ind på at spille uafgjort og lukke kampen ned. Hvis FCK vinder mens AGF har tabt søndag, så er vi 3 point efter FCK, og David skal beslutte om vi skal lave et angreb, eller forsøge at holde dem fra at løbe fra os ved at holde defensiven.
Der kan ske mange ting som ændrer en masse faktorer og vinkler at gå ind til kampene med. Og man kan hverken sætte lighedstegn mellem de 6 tidligere kampe mod vores kommende modstandere og så de resultater man regner med nu (pga de to freak-kampe), og man kan heller ikke tage vores nuværende pointsnit for givet som kompas for vores kommende resultater, da vores værste resultater NETOP har været imod mange af vores kommende modstandere. F.eks. er vores eneste 3 nederlag i hele sæsonen mod 3 af de 6 hold vi møder nu... Til gengæld har vi de sidste kampe kampe ellers haft et godt tag på både FCN og Sønderjyske. Og FCK og FCM har vi jo 3 sejre og 1 nederlag mod FCM, og 2 sejre og 2 nederlag til FCK i de sidste 4 indbyrdes der.
Puha

Min egentlige og endelige konklusion er, at jeg har valgt mit eget "kompas" for hvordan vejen til top 6 kunne se ud. Ikke som en komplet udregning af nøjagtige sandsynligheder, men som en slags subjektivt barometer baseret på objektive tal. En slags social-konstruktivistisk tilgang til data
Det bliver mere "lige til" når vi nærmer os 2-3 runder tilbage, hvor tråden bliver mere til "regnestykker" i retning af: "hvor mange point skal AGF bruge for at være 100% matematisk sikre" uanset hvem man møder, og hvad det hold kan forventes at bringe.
Pt hedder den matematiske sikringsrunde: 20 hvis alle får lige mange point herfra og frem. Ganske simpelt. Og ganske umuligt
Hvis alle fortsætter med nuværende snit (mere sandsynligt, men stadig ikke nøjagtigt), så vil AGF om 4 kampe have 36,264 point, og AaB vil med deres nuværende snit om 4 kampe have 26,25 point og dermed være 10 point efter os med to kampe tilbage. Så altså afstanden øges jo egentlig bare hvis alle fortsætter nuværende snit.
Hvis de gør, og det går jeg ud fra som præmis for mit lille "eksperiment", så vil AGF allerede sikre sig top 6 i runde 19, altså om 3 kampe. Der vil AGF have 34,45 point, og AaB have 24,94 point. Dermed vil AGF have mere end 9 point ned til AaB med 3 kampe tilbage = AaB kan ikke hente os. Men som decimalerne viser, så kan det også hedde 34 vs 25, og så hedder det jo 9 point + målscore, og kan i teorien hentes.
Derfor bl.a. lander jeg stadig på runde 20 som den mest sandsynlige runde vi sikrer os.
Vi kan sagtens sikre os i runde 19 hvis AaB, OB og Vejle går lidt i stå, og vi vinder 2 kampe inden runde 19. Meeen, jeg tror det ikke. Det er mere sandsynligt at vi ikke vinder 2 af de 3 næste kampe, og at en af de 3 hold (AaB/OB/Vejle) gør. Altså ingen af dem har vel egentlig større chance en os, men alene fordi de har en chance hver, så er det usansynligt at vi laver flere point end alle de tre hold når vi møder SøE, FCK og FCN. Meeeen, det kan sagtens ske