New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Det er faktisk lidt pudsigt, at så meget virker afgjort og at vi alligevel kun er halvvejs gennem superligasæsonen efter kampen i aften.
Det er jo kun hvis man tænker på top 6 skillelinjen, og måske også ift nedrykning.

Bundu 6 har 4 hold der pt stadig kan nå med i top 6, men som selv hvis det glipper skal ud i tætte kampe om at blive nummer 7 og komme i EL-playoff, og top 6 er jo nærmest "open season" ift medaljer, og tilmed åben kamp om mesterskabet, hvor der normalt er 2 hold i toppen som er stukket mere eller mindre af, og kun 3.pladsen kan nås af 4-6. Men pt er der 8 point fra Randers og FCK på 4. og 5.pladsen op til BIF på 1.pladsen, som kan blive til 5 point i aften for 4.pladsens vedkommende hvis FCK vinder.

5 point er jo altså "ingenting" i et slutspil, hvor man møder hinanden ude og hjemme igen, og FCK har jo altså også FCM, BIF og AGF en gang mere i grundspillet også. Lidt et underrapporteret faktum, at top 4 har hinanden indbyrdes allesammen i de næste 6 kampe.

Runde 18:
FCK vs AGF
FCM vs BIF

Runde 20:
BIF vs FCK
FCM vs AGF

Runde 21:
FCK vs FCM

Runde 22:
BIF vs AGF.

Det diskuteres også lidt i OB-kamptråden, men jeg forstår ikke hvorfor man skulle tænke at vi nærmest skal være glade hvis vi bare kommer i top-6. Hvis vi havde vundet i går havde den næsten været hjemme og på den måde mangler vi stadig lige en sejr, men der var ikke rigtig nogen der kom tættere på og det er til vores fordel at der er en runde færre i det regnskab. SE kan selvfølgelig overraske mod FCK i dag og der er da ikke noget der er sikkert før det er sikkert, men det skal virkelig gå meget galt for at vi misser top-6.

Ift medaljer vil det nok være sådan, at hvis det lykkes igen bliver det tæt og dermed skal der heller ikke meget til før det ikke lykkes. Af de fire umiddelbare tophold er vi selvfølgelig den største outsidere til titlen og dermed også den forventede firer i sidste ende. Det er også det økonomien tilsiger så rigtig skuffende bør det på sin vis heller ikke være. Om en placering en plads eller to længere nede vil være det afhænger måske lidt af hvem vi overhales af, men den økonomiske forskel er trods alt ikke ret stor den vej ift hvad den er op.

Der er megen fokus på at offensiven ikke helt kører og det er også rimeligt nok. Den skal lidt op i gear hvis vi skal gøre os forhåbninger om mere, men jeg synes det er værd at erindre hvordan sidste sæson udviklede sig. Vi startede pointmæssigt skidt - så skidt at der var snak om DN‘s stilling, selvom det måske var mere eksternt end internt i klubben - indtil vi tog til Haderslev og lagde alle kræfter i at holde nullet. DN har selv fremhævet den kamp som afgørende og den efterfølgende udvikling viste det også. Situationen nu er en anden, den mod SønderjyskE var tidligt på sæsonen og resultaterne i denne periode har været gode, så der er ikke på den baggrund det samme behov for lige at finde tilbage til et fundament, men når holdet kritiseres for måske ikke at satse nok mod OB ser jeg alligevel lidt af det samme. Det er en tilgang der siger, OK, vi er ikke fuldstændig på toppen spillemæssigt og forholdene er til en vanskelig eller lige kamp, så vi starter med at lukke af bagtil og ser om vi ikke kan hive en sejr hjem. Det er helt vildt resultatorienteret og jeg synes det er enormt positivt. Den evne til at få noget med næsten hver gang er måske ikke guld værd, men den kan sagtens blive metal værd. Det har DN ret beset også vist både i Lyngby og AGF.

De fleste hold har en lidt dårlig periode eller to og vi rendte da også ind i tre nederlag på stribe senere på efteråret sidste sæson (runde 12-14, så inklusiv den første runde efter nytår denne sæson hvis man vil sammenligne.) Kan vi så lave samme udvikling som sidste sæson? Det vil være vanskeligere fordi vi kommer fra et bedre udgangspunkt, men lykkes det er vi til gengæld også med helt fremme igen. Lykkes det ikke kan jeg stadig ikke se hvorfor vi ikke skulle være mindst på niveau med de andre hold i top-6 udenfor top-3. Hvis vi fortsætter pointhøsten fra de seneste kampe (4-2-0 hedder de sidste seks kampe efter vi forærede FCN en sejr) ser det fantastisk ud, men som Stig fremhæver kommer der masser af indbyrdes topkampe - indtil flere hver runde i et slutspil - så det er der det afgøres. Jeg tror meget på at vi kan løfte spillet i løbet af foråret og så kan det blive rigtig interessant.

Opdateret efter runde 16.

I skrivende stund er top 6 bestående af følgende hold/stilling:
HoldKampeMålscoreDifPoint
1: BIF1632-20+1234
2: FCM1627-17+1033
3: AGF1627-16+1129
4: FCK1630-25+529
5: RFC1625-14+926
6: SøE1625-22+324

NEDTÆLLER FOR FØRST-MULIGE SIKRING AF TOP 6 med nuværende stilling: Runde 20
(Det kan ske før, men dette er med nuværende pointhøst hos alle)

AGF har pt 8 point ned til AaB på 7.pladsen, og AGF vil derimod sikre det i runde 20 ude mod FCM, såfremt nuværende pointfordeling/snit holdes. AGF skal jo blot lande over 7.pladsen for at være i top 6. Det er derfor ikke 6.pladsen jeg regner ud fra, men 7.pladsen. Pga. målscore skal der regnes minimum 1 point fri. Et forspring på 6 point kan derfor ikke sikres med 2 runder tilbage, da holdet i teorien kan hentes på 2 kampe.

Hvis samtlige hold fortsætter deres pointhøst nu her, så er det FØR runde 20 vi kan sikre os (8 point foran, og med 2 kampe tilbage, men med en afstand der vil blive større fra runde til runde da vi laver flere point end AaB). Men hvis AaB laver samme pointantal som os (ikke utænkeligt) så er det altså runde 20.

Hvis AaB fortsætter deres nuværende høst, så har om 3 runder i runde 19: 21+4 point = 24.
Hvis AGF fortsætter deres nuværende høst, så har vi om 3 runder i runde 19: 28+ 5-6 point = 33-34 point.
Det vil jo betyde, at vi først kan sikre det i runde 19. Og hvis vi er 9 point foran med 3 runder tilbage, så er vi altså først matematisk sikre med 2 runder tilbage alligevel, altså runde 20. Så forskellen på 5 eller 6 point om 3 runder kan jo være hvorvidt vi er sikre en runde før eller ej, altså 19 vs 20.

AaB møder FCM, FCN og Horsens.
AGF møder Sønderjyske, FCK og FCN.

Kan sagtens se AaB få 4 point, og AGF få 4-6 point. (som beskrevet overfor)

Restprogrammet for top-6-aspiranterne de næste par runder:

Runde 17:
AGF vs Sønderjyske
AaB vs FCM
Randers vs FCN
ACH vs OB
BIF vs Vejle
Lyngby vs FCK

Runde 18:
FCK vs AGF
Vejle vs Horsens
OB vs Randers
FCN vs AaB
FCM vs BIF
SøE vs Lyngby

Runde 19:
AGF vs FCN
ACH vs AaB
FCK vs Vejle
SøE vs OB
Lyngby vs FCM
BIF vs Randers

-----------------
Opdateret efter runde 16:
TOP 6 BAROMETER for AGF, og barometer for de andre hold for at indhente AGF..
7.pladsen har pt 21 point, og med 16 runder spillet betyder det at der kræves over 1,31 point i snit over 22 kampe som det ser ud nu, og 28,88 point i alt. Altså skal AGF have 29 point for at nå OVER de det. Og det har vi altså nu. Så med mindre AaB får øget deres pointhøst og/eller AGF får forværret vores pointhøst, så er AGF statistisk sikret nu. (uden garanti stadigvæk, og kun et point-barometer).

Nuværende top 6-krav for klubberne: 28,88 point = oprundet til 29+målscore! (Har vi pt)

Barometret viser både hvor meget AGF skal have for at BLIVE på nuværende placering, og for de andre hold for at PASSERE AGF med det nuværende pointsnit fra runde til runde.
AGF har lige nu 29 point i 16 kampe = 1,81 point/snit = mere end 39,88 point for at passere os. Men da de kan opnå samme point og ende over pga. målscore rundes der ned (40-41pt som det ser ud nu)
SøE, FCK, AaB, FCN, OB og Vejle skal altså opnå 40-41point for at have chancen for at indhente os.

Og ift at BLIVE i top 6, baseret på 7.pladsens nuværende pointsnit, så skal holdene opnå følgende pointsnit for at blive i top 6 (28,88pt / 29 point)

Men ift holdene uden for top 6, så skal de hente 6.pladsen, ikke se på 7.pladsen, da den jo ikke giver top 6. Så i følgende top-6-pointsnit-barometer snak holdene over stregen holde sig foran AaBs pointsnit, mens holdene under top 6 skal indhente 6.pladsens pointsnit (nuværende SøE 24 point i 16 kampe = 1,50 point/snit x 22 runder = 33 point+målscore).

Opdateret top 6-pointsnit-barometer: (ingen garanti, blot udregnet på snit på nuværende)
Nuværende top 6 krav = 29 point. Men krav for at overhale SøEs snit = 33 point
Disclaimer: Holdende i top 6 skal slå 7.pladsens nuværende snit. Holdene under top 6 skal slå 6.pladsens snit.

AGF: 0 point i 6 kampe, 0,00 point i snit. (0 sejr eller 0 sejre + 0 uafgjorte)
FCK 0 point i 6 kampe, 0,00 point i snit. (0 sejre eller 0 sejre + 0 uafgjort)
RFC: 3 point i 6 kampe, 0,50 point i snit. (1 sejr eller 0 sejre + 3 uafgjorte)
SøE: 5 point i 6 kampe, 0,83 point i snit. (2 sejre eller 1 sejr + 2 uafgjorte)
------------------ Holdene under top 6 skal lave følgende for at hente 6.pladsen ift udregnet snit 33 point
AAB: 12 point i 6 kampe, 2,00 point i snit. (4 sejre eller 3 sejre og 3 uafgjorte)
OB : 13 point i 6 kampe, 2,17 point i snit. (5 sejre eller 4 sejre og 1 uafgjort)
Vejle: 13 point i 6 kampe, 2,17 point i snit. (5 sejre eller 4 sejre og 1 uafgjort)
FCN: 16 point i 6 kampe, 2,67 point i snit. (6 sejre)

-------------- MAX-POINT-MULIGHEDER
Holdene kan max opnå følgende point (men alle kan selvklart ikke nå det, da de møder hinanden på kryds og tværs). Men isoleret for hvert hold er følgende deres maksimale mulighed:
BIF 52
FCM 51
AGF 47
FCK 47
RFC 44
SØE 43
AAB 40
OB 39
Vejle 39
FCN 36
---

------ Worst/best case for runden. (UDELUKKENDE MATEMATISK IFT AT SIKRE TOP 6)
Kommer senere i top 6 (eller bund 7-12)

------------------------ Indbyrdes-Pointsnit for medaljeaspiranterne mod de andre top 6 hold!
Kommer senere i top 6 (eller bund 7-12)

------------------------

Det mest interessante take på resultaterne af denne runde er altså, at AaBs pointsnit i sæsonen pt giver dem 28,875 point for alle 22 runder, såfremt de ikke får det forbedret. Og det betyder at der er 4 hold i top 6, som faktisk allerede nu ville være sikret på top 6 (inkl AGF), såfremt AaB eller dem under ikke får deres pointsnit forbedret.

Hvis AaB forbedrer det med hele 1 point, så de går fra 1,31 til 2,31 (VOLDSOM FORBEDRING), så slutter de af med at lave 13,875 point ekstra, altså 21 + 13-14 point. Så altså hvis AaB som er tættest på top 6 nedefra laver en vild slutspurt, så slutter de på 34,875 point. Det kræver 6 point fra AGF i de resterende 6 kampe at slutte over det. (afhængigt af målscore).

Det er næsten ikke til at se det gå galt.
Og slår AGF Sønderjyske på søndag, samtidig med at FCM slår AaB, så vil jeg godt gå med til at sige, at så er AGF sikre i top 6. For så vil AaB skulle lave 11-12 point i de resterende 5 kampe, mens AGF ikke må lave nogle point nærmest overhovedet. Med 1 sejr mere til AGF, og bare et nederlag til AaB, så skal AaB lave over 2,4 point i snit i resten af kampene for at hente os. Aint gonna happen. Men vi følger det til dørs, og handler jo også om at følge med i hvem der kommer i top 6.

Og altså hvis AGF slår Sønderjyske i weekenden, så vil sejre til OB og Vejle jo altså bringe dem op på 23 point, sølle 1 point fra Sønderjyske.
AaB møder som skrevet FCM, mens OB møder Randers, og Vejle tager imod Horsens. Så med det program er det jo ikke helt skørt såfremt Vejle ligger 7'er lige efter Sønderjyske på søndag. Sjovt nok møder Sønderjyskes så netop OB og AaB i de to runder efter det. Puha nogle kampe de går ind i nu...!

Som underviser i bl.a. teoretisk statistik i 37 år vil jeg gerne kreditere for de anvendte data i analysen ovenfor. I forhold til fortolkningen af disse data vil jeg anføre nogle forbehold.

Forudsat at aktørerne, 22 spillere, 4 på trænerbænken og i alt 10 mulige indskiftninger opfører sig som hidti i sæsonen, er der umiddelbart 88% sandsynlighed for, at vi ender i top 6. Dette er set pba. en normalfordeling, som desværre er meget usikker i en situation, hvor der er langt flere ubekendte end i almindelige tests. En mere avanceret analyse fx en chi - test er også afhængig af, at aktørernes adfærd er uforandret i forhold til den forudgående indsats. Vi må også tage højde for, hvilke hold vi mangler at møde. Den mest præcise prognose, jeg kan finde siger, at hvis vi skraber 6 points sammen i de 6 resterende kampe, er der ca. 95 % sikkerhed for, at vi ender i top 6. En sejr mod SE vil naturligvis øge chancen, mens et nederlag vil formindske den, afhængigt af de øvrige resultater.

Last edited:
Som underviser i bl.a. teoretisk statistik i 37 år vil jeg gerne kreditere for de anvendte data i analysen ovenfor. I forhold til fortolkningen af disse data vil jeg anføre nogle forbehold.

Forudsat at aktørerne, 22 spillere, 4 på trænerbænken og i alt 10 mulige indskiftninger opfører sig som hidti i sæsonen, er der umiddelbart 88% sandsynlighed for, at vi ender i top 6. Dette er set pba. en normalfordeling, som desværre er meget usikker i en situation, hvor der er langt flere ubekendte end i almindelige tests. En mere avanceret analyse fx en chi - test er også afhængig af, at aktørernes adfærd er uforandret i forhold til den forudgående indsats. Vi må også tage højde for, hvilke hold vi mangler at møde. Den mest præcise prognose, jeg kan finde siger, at hvis vi skraber 6 points sammen i de 6 resterende kampe, er der ca. 95 % sikkerhed for, at vi ender i top 6. En sejr mod SE vil naturligvis øge chancen, mens et nederlag vil formindske den, afhængigt af de øvrige resultater.
Jamen tak :D
Jeg forsøger jo også at få mit eget personlige forbehold med hver gang, som i hovedtråden lyder: "Hvis samtlige hold fortsætter deres pointhøst". Jeg tager ganske enkelt ikke højde for andre faktorer end at det der er status fra runde til rundes opgørelser er 1:1 det der vil fortsætte. Altså hvis AGF vinder søndag, så har vi 32 point, og et pointsnit på 1,88 point snit for vores på det tidspunkt 17 kampe. Vinder vi vil jeg dermed bruge det datapunkt, at såfremt vi fortsætter med at lave 1,88 point i snit, så vil x og y ske ift de andre holds pointsnit i skrevne stund.

Jeg tager på ingen måde hensyn til hjemme/udebane, eller hvem i tabellen vi møder ift den slags.
Det er i "fritekst" og "fritolkningen" jeg drager mere subjektive nær-konklusioner og bud på mere subjektivt vurderet sandsynlighed.

Når du skriver at vi har 88% sandsynlighed, forudsat at aktørerne "opfører sig som hidtil", så kunne jeg godt tænke mig at du sætter nogle mellemregninger på, sådan som jeg forsøger det i mine indlæg. Jeg kan ikke se hvordan du kommer frem til det, og hvilke faktorer du medregner når du laver det. Og de faktorer du IKKE medregner kan jeg jo vurdere relevante i anden sammenhæng.

Jeg har en prognose der hedder 34-35 point kan blive kravet, og det ville jo kræve 5-6 point mere som du selv er inde på. Men det forudsætter at AaB, Vejle eller OB pludselig begynder at lave langt flere point end lige nu. Så når du ser på AaB/Vejle/OBs slutprogrammer, så kan jeg ikke se det ske. Og man kan jo for så vidt heller ikke bruge til noget hvad de har lavet af point mod præcis de modstandere tidligere i sæsonen, men det er omvendt mere sandsynligt med gentagelser af de modstander-resultater end blot at kigge på klubbens nuværende pointsnit. Den del er svær at regne med, men AGF selv er jo et godt eksempel.

Vi har pt 29 point for 16 kampe = 1,816 point per kamp.

Men hvis vi ser på vores tilbageværende 6 modstandere, så har vi saftsuseme ikke lavet mange point mod dem!!
SøE: 1 point
FCK: 0 point
FCN: 0 point
FCM: 0 point
RFC: 1 point
BIF: 3 point

Så altså det ville være 5 point for 6 kampe = 0,833 point i snit.

Så altså hvis vi gentager vores tidligere resulater laver vi 5 point i de 6 kampe og slutter på 34 point.
Hvis vi til gengæld holder vores nuværende pointsnit på 1,816 pt/kamp, så laver vi 10,875 point i de 6 kampe. Lad os bare runde ned til 10 for at være konservative. Men 10 er stadig DOBBELT så mange som de 5 vi har lavet mod vores resterende modstandere.

Så hvad er mest pålideligt? Er vores nuværende resultater afhængigt af vores form, eller mere afhængigt af hvem vi møder? Vi har lige spillet uafgjort 0-0 mod Vejle og OB som vi ellers slog 4-2 begge to tidligere i grundspillet. Vi har vundet 1-0 over Lyngby, som vi slog 2-1 i grundspillet. Banerne, forholdene er anderledes nu, og vi kan spille taktisk på ikke at tabe til Vejle og OB fordi vi nu ved noget vi ikke gjorde i starten af sæsonen, nemlig at OB og Vejle er 2 specifikke hold tæt på top 6, og som er to af de 3-4 hold som er en trussel mod vores nuværende top 6-status. I starten af en sæson vil den mentale del slet ikke spille ind endnu. Der skal man bare vinde for at komme med feltet der senere skal kæmpe om top 6. Nu er vi der, og pladsen skal forsvares.

Nu møder vi så Sønderjyske i en kamp som vi spillede 1-1 mod i Haderslev. En situation hvor både AGF og SøE var ved et punkt, hvor man lå fint til, men ikke var helt sikker på at man kunne være tophold. Hvad er anderledes nu? Ikke meget.

FCK: Hmm, de kommer bagfra, vi skal pludselig forsvare os og forsøge at holde dem bag os potentielt.
FCN var en freak-kamp sidst, hvor vi kom hurtigt bagud 2-0, og måtte gå all in offensivt, og det blev en skør kamp. FCM-kampen kan man ikke se så megen grund til at vi skulle angribe anderledes end sidst, ligesom BIF-kampen. Men Randers-kampen var også skør pga. den tidlige udvisning.

Så 2 af de 6 kampe var "freak"-kampe med en unormal åbning på kampen, som man ikke kan formode vil gentage sig.
De 4 af 6 kampe har ingen åbenlyse forskelle ift hvordan holdene i skrivende stund vil gå ind til dem.

Vinder AGF søndag mod Sønderjyske og FCK taber til Lyngby(!), så vil AGF sikkert gå ekstra ind på at spille uafgjort og lukke kampen ned. Hvis FCK vinder mens AGF har tabt søndag, så er vi 3 point efter FCK, og David skal beslutte om vi skal lave et angreb, eller forsøge at holde dem fra at løbe fra os ved at holde defensiven.

Der kan ske mange ting som ændrer en masse faktorer og vinkler at gå ind til kampene med. Og man kan hverken sætte lighedstegn mellem de 6 tidligere kampe mod vores kommende modstandere og så de resultater man regner med nu (pga de to freak-kampe), og man kan heller ikke tage vores nuværende pointsnit for givet som kompas for vores kommende resultater, da vores værste resultater NETOP har været imod mange af vores kommende modstandere. F.eks. er vores eneste 3 nederlag i hele sæsonen mod 3 af de 6 hold vi møder nu... Til gengæld har vi de sidste kampe kampe ellers haft et godt tag på både FCN og Sønderjyske. Og FCK og FCM har vi jo 3 sejre og 1 nederlag mod FCM, og 2 sejre og 2 nederlag til FCK i de sidste 4 indbyrdes der.

Puha :D
Min egentlige og endelige konklusion er, at jeg har valgt mit eget "kompas" for hvordan vejen til top 6 kunne se ud. Ikke som en komplet udregning af nøjagtige sandsynligheder, men som en slags subjektivt barometer baseret på objektive tal. En slags social-konstruktivistisk tilgang til data :D

Det bliver mere "lige til" når vi nærmer os 2-3 runder tilbage, hvor tråden bliver mere til "regnestykker" i retning af: "hvor mange point skal AGF bruge for at være 100% matematisk sikre" uanset hvem man møder, og hvad det hold kan forventes at bringe.

Pt hedder den matematiske sikringsrunde: 20 hvis alle får lige mange point herfra og frem. Ganske simpelt. Og ganske umuligt :D
Hvis alle fortsætter med nuværende snit (mere sandsynligt, men stadig ikke nøjagtigt), så vil AGF om 4 kampe have 36,264 point, og AaB vil med deres nuværende snit om 4 kampe have 26,25 point og dermed være 10 point efter os med to kampe tilbage. Så altså afstanden øges jo egentlig bare hvis alle fortsætter nuværende snit.

Hvis de gør, og det går jeg ud fra som præmis for mit lille "eksperiment", så vil AGF allerede sikre sig top 6 i runde 19, altså om 3 kampe. Der vil AGF have 34,45 point, og AaB have 24,94 point. Dermed vil AGF have mere end 9 point ned til AaB med 3 kampe tilbage = AaB kan ikke hente os. Men som decimalerne viser, så kan det også hedde 34 vs 25, og så hedder det jo 9 point + målscore, og kan i teorien hentes.

Derfor bl.a. lander jeg stadig på runde 20 som den mest sandsynlige runde vi sikrer os.
Vi kan sagtens sikre os i runde 19 hvis AaB, OB og Vejle går lidt i stå, og vi vinder 2 kampe inden runde 19. Meeen, jeg tror det ikke. Det er mere sandsynligt at vi ikke vinder 2 af de 3 næste kampe, og at en af de 3 hold (AaB/OB/Vejle) gør. Altså ingen af dem har vel egentlig større chance en os, men alene fordi de har en chance hver, så er det usansynligt at vi laver flere point end alle de tre hold når vi møder SøE, FCK og FCN. Meeeen, det kan sagtens ske :D

Jeg frygter virkelig for de resterende kampe 😲
Arh, ro på nu. Nu bliver det vist lidt for Frej Elbæk'sk.

FCN har lige fået deres første uafgjorte efter fem nederlag i træk. I den første kamp mod Randers blev Hausner udvist efter et minut. Og sådan har alle de første opgør deres egen historie.

Men ja, FCM, FCK og BIF bliver da svære kampe. Jeg spår dog, at vi kommer til at spille noget af vores bedste fodbold mod netop dem, da det i bund og grund er det vores hold er sat op til.

Ift. de tre øvrige så er der altså en grund til vi er over dem i tabellen. Så mon ikke vi ca. holder vores pointsnit mod dem.

Last edited:
Haha :D Ja præcis.

Jeg giver også et par gode argumenter for, hvorvidt det er usandsynligt at vi starter kampene mod FCN og Randers med rødt kort og 2 dumme mål i kampenes første 2 minutter.

Men snævre nederlag til FCK og FCM er jo ikke usandsynligt. Selvom vi da nok også kan lave et godt resultat. Men det kan jo også gå anderledes end en gentagelse af en sejr på BIF stadion. Tror ikke pt at vi gentager vores 3-0 sejr :D Men det skal vi da håbe.

Og Sønderjyske og Randers virker svære at spille imod, ligesom vi selv gør det. Så altså 1-1 i de to kampe igen virker nærmest meget sandsynligt, hvis det da ikke bliver 0-0.

Vi skal sikre top 6, men vi skal forsøge at gøre det samtidig med at undgå at FCM og BIF stikker af. Sådan tænker jeg det, men ved sgu ikke om David og co. kun fokuserer på at holde x og y hold bag os. Altså hvis man tænker at Sønderjyske og Randers er en trussel mod en evt. 3. eller 4.plads, så angriber man jo sikkert kampene lidt anderledes end hvis man som sidste år havde god afstand ned til BIF, og skulle jagte FCK bagfra.

Men det bliver givetvis noget nær det samme angreb vi skal lave på BIF og/eller FCM vi skal lave i år. Og spørgsmålet er mere hvornår vi skal begynde det angreb, eller om David og co. ikke anser det sådan, men at vi skal holde 5-10.pladsen bag os, og at man er tilfreds med at ligge a point med 4.pladsen. En lidt svær position, når der ikke ligger hold over os, som er svagt kørende, og som bare kan hentes med et overraskelsesangreb ud af det blå. AGF er fuldt med, og FCM og BIF er stærke. Og FCK er i samme snart formentlig.

Hvad tror I at David sigter efter pt? At sikre top 6 i en så god position som muligt forud for medaljekampene, eller er angrebet begyndt i hans optik? Jeg tror det ikke. Jeg synes de kampe vi spiller pt minder spillemæssigt om kampene mod Hobro, Randers og OB sidste år i opstarten, hvor vi spillede 0-0, 1-1 og vandt 1-0. Spillemæssigt skabte vi ikke mange chancer, og lukkede kun 1 mål ind i alt (endda fra midterlinjen i et freak-mål på Eskelinen-drop).
Da så top 6 var sikret, så skete der et skifte da vi tog til Aalborg og vandt 3-2. Der blev pludselig åbnet mere op. Da vi så skulle til BIF lukkede vi HELT ned igen, og spillede 0-0 (på en måde der minder om det vi ser pt), og så hjem til Aarhus og møde FCN.. bum foran 2-0 og spillede fantastisk, og kampen sluttede 2-1. Derefter en tur til Herning BUM 3-4 sejren etc...

Det er bestemt ikke usandsynligt, at AGF kun får 5 points i de 6 resterende kampe i grundspillet.

Det er til gengæld *meget* usandsynligt, at 5 point i givet fald ikke vil være nok til at slutte i top 6.
Men det er vel cirka lige så sandsynligt , at vi får 10?

Jeg ved ikke om det er ligeså sandsynligt at vi får point mod FCM, FCK og BIF som at vi ikke gør. Men vi kan selvfølgelig lave 9 point mod SøE, FCN og Randers, og så være tæt på selv med nederlag i de 3 andre opgør :D

Og 5 point bør være nær 100% top 6 uanset hvad ja.
Jeg vil faktisk sige, at det er kan vise sig at de 29 point vi har nu kan vise sig nok...
AaBs snit pt ville ikke engang give dem 29 point. Så lavt er det. Og altså selv hvis Vejle og OB vinder 3 af kampene, så skal de også hente vores målscore, men det er lidt nemmere hvis vi taber alle vores kampe :D haha

Men mest sandsynligt er det jo nok at enten AaB, Vejle eller OB laver en stime, så kan true de nederste hold i top 6 lidt (og der er flere indbyrdes opgør der). Vi er ude af de indbyrdes opgør nu, og derfor er vi blot endnu mere sikre. Det er jo faktisk 3 af vores sidste 4 opgør som er blevet klaret mod dem der ligger umiddelbart under top 6, og vi har ikke tabt en eneste gang, og har dermed hold afstanden. Vi er på sikker kurs.

Da så top 6 var sikret, så skete der et skifte da vi tog til Aalborg og vandt 3-2. Der blev pludselig åbnet mere op.
Jeg tror også at det bliver mere frigjort, når top-6 er sikret. Derfor er det også vigtigt at besejre SønderjyskE og slå pladsen i top-6 fast. Man kan dog sagtens forestille sig, at David stadig ikke vil ofre alverdens risiko for at sikre sig de tre point, hvis det står uafgjort midt i 2. halvleg. Men hvor kunne det være dejligt, hvis det er matematisk sikret inden de sidste 3 kampe mod FCM, Randers og Brøndby.

Jeg tror også at det bliver mere frigjort, når top-6 er sikret. Derfor er det også vigtigt at besejre SønderjyskE og slå pladsen i top-6 fast. Man kan dog sagtens forestille sig, at David stadig ikke vil ofre alverdens risiko for at sikre sig de tre point, hvis det står uafgjort midt i 2. halvleg. Men hvor kunne det være dejligt, hvis det er matematisk sikret inden de sidste 3 kampe mod FCM, Randers og Brøndby.
Men da vi havde slået AaB i Aalborg begyndte medaljespillet med en kamp mod vores nærmeste trussel: BIF. Og der spillede vi 0-0 i en meget chancefattig kamp, præcis som de kampe vi har set nu her, samt dem fra sidste forår jeg har nævnt.

Og det var først efter at have slået OB hjemme 1-0, hvor Helenius afgjorde det på hovedstød i runden før. Og det er mere den kamp jeg tror vi kommer til at se på søndag. Altså hvor vi stadig har "defensiven først", men hvor det formelt skal sikres at vi skal i top 6.

Men når vi møder FCK, FCM og BIF i de 3 af 5 andre kampe, så tror jeg det bliver mere frigjort alt den stund, at vi skal indhente noget. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt David vil risikere defensiven i de kampe, og stå med store nederlag og risiko for at blive hægtet af. Det tror jeg næppe. Kampene mod FCK sidste sæson var "all or nothing". Og dem kommer der også. Kampene mod FCM der jo var milevidt foran var også "all or nothing", for det var ikke et hold man sådan skulle undgå få point mod os. Der var bare vores mulighed for at overraske.

Men er vi 3 point efter FCK eller helt lige med dem i næste rundes kamp, så er jeg sgu i tvivl om, hvordan David vil angribe kampene. Og hvad med FCM og BIF? "all or nothing" er for tidligt pt at angribe det sådan.

Mon ikke vi går ind til de kampe præcis som i de tidligere opgør mod dem i denne sæson?
Jeg kan heller ikke se hvorfor vi skulle gå "all or nothing" mod FCN og Randers.

Ja faktisk kan jeg nærmest se David køre "sikring først" resten af sæsonen...

Art det, synes jeg, alligevel er en kende hårdt. Jeg forholder mig til, at vi, senest vi mødte netop dén række hold, ikke har fået skrabet mange point sammen. Og samtidig spiller det bare overhovedet ikke for vores offensiv, der jo stort set ikke producerer chancer.

Det kan sagtens være, at vi får flere end 5 point. Måske 7. Men det vil potentielt stadig være noget lort, hvor vi smider point til hold, der ligger lige omkring os.

Jeg frygter ikke for top 6. Men jeg frygter, at vi kommer ind i slutspillet fra en træls position, hvor vi skal kæmpe om at blive 4-5, fordi FCM, BIF og FCK er stukket af. Og det vil faktisk være skuffende, synes jeg.

Latest posts

Back