New posts

Vejen til Top 6 - sæson 20/21 + evt. Medaljekamp! (Matematisk)

Så må top-6 være hjemme. Især med de øvrige resultater in mente. Men holdene i top 7-10 kan selvfølgelig stadig kigge efter 6. pladsen.

Nu starter medaljekampen i Parken næste søndag!
Meget kan selvfølgelig ske i slutspillet, men der begynder at tage sig en meget tydelig top 4. Så må vi se hvor meget vi og BIF kan byde FCK og FCM op til dans.

Efter rundens resultater indtil nu har AGF øget afstanden til 7. pladsen med mindst 3 point i foråret [Forbehold: Vejle kan ændre det med en sejr i Brøndby].

5 runder tilbage, et forspring på 8-11 point. Kan næppe gå galt.

I betragtning af at man nærmest fornemmer, at AGF anses for at være i krise, så er det sådan set udmærket.

Nu starter medaljekampen i Parken næste søndag!

Meget kan selvfølgelig ske i slutspillet, men der begynder at tage sig en meget tydelig top 4. Så må vi se hvor meget vi og BIF kan byde FCK og FCM op til dans.
Enig med jer begge to.

Og top 6 er hjemme i alt andet end matematisk. Og det vil tråden her også blive opdateret ud fra senere i morgen når FCK har spillet. Jeg vil stadig inkludere top 6-barometret for at folk kan følge med i det, men jeg vil samtidig lave en medaljebarometer.

Nu skal Vejle helst tage point fra BIF, og Lyngby overraske hjemme mod FCK. Så ville det blive en drømmerunde trods sejren til FCM.

Ift det du skriver i starten, Mikkel_K, så har vi ganske rigtigt lagt til ned til dem under top 6, men jo mistet lidt ift top 4 i foråret. Vi var 3 point efter både FCM og BIF, og 4 point foran FCK i julepausen.
Nu skal vi så se, om vi kan komme efter FCM og BIF igen.

I skrivene stund er vi 4 point efter FCM, og kan være 2-5 point efter BIF efter i dag, og være 0-3 point foran FCK i morgen.

BIF vinder bare de kampe her. Hvor er det klamt....... De har været decideret elendige i alle de minutter jeg har set i 2.halvleg.

Selvmål af Vejle, Vejle rammer overliggeren til sidst i 2.halvleg, og BIF blev spillet ud af brættet efter jeg tændte for kampen ved 2-1.

Puha de var ringe. Fedt at se at de i den grad er til at tale med, ligesom FCM og FCK. Men for helvede hvor slipper BIF bare afsted med sejrene i de kampe der er tætte.

Puha de var ringe. Fedt at se at de i den grad er til at tale med, ligesom FCM og FCK. Men for helvede hvor slipper BIF bare afsted med sejrene i de kampe der er tætte.
I en "normal" sæson, før slutspillet blev indført, kunne man vinde mesterskabet på den slags sæsoner, som Brøndby er igang med. Desværre for dem er det bare ikke længere en almindelig dobbeltrunde-turnering der spilles. De har lige 9 kampe mod FCK, FCM og AGF - og så langt holder heldet altså ikke, når man tydeligvis ikke har det bedste hold. Men de bliver absolut svære at indhente for os i kampen om bronze.

I en "normal" sæson, før slutspillet blev indført, kunne man vinde mesterskabet på den slags sæsoner, som Brøndby er igang med. Desværre for dem er det bare ikke længere en almindelig dobbeltrunde-turnering der spilles. De har lige 9 kampe mod FCK, FCM og AGF - og så langt holder heldet altså ikke, når man tydeligvis ikke har det bedste hold. Men de bliver absolut svære at indhente for os i kampen om bronze.
Det er nemligt noget helt andet end "normalt" ift de sæsoner her med dobbelt så mange indbyrdes topopgør.

Men hvis BIF gør det godt i dem også, så fortjener de selvfølgelig også at slutte øverst.
De vandt 2-1 mod FCK i Parken, tabte 2-3 hjemme til FCM, og tabt 1-3 i Aarhus.

Så altså hvis det bliver det samme i toppen, så slutter BIF jo som nummer 3-4 stykker i kamp mod FCK, ikke os.
FCK har vundet 1-0 i Aarhus, tabt 1-2 til BIF, og tabt 0-4 til FCM. Så de står også kun til at få 1 sejr.
Ligesom vi kun har vundet 3-1 over BIF, men tabt 0-1 til FCK og 1-2 til FCM.

Vinderen af de foreløbige topkampe har altså været FCM, der har vundet 4-0 over FCK, 3-2 over BIF og 2-1 over os. Vi må se hvordan det ser ud efter grundspillet er færdig, og alle topholdene har mødt hinanden 2 gange. Vi har det klart sværeste top-program med 3x udekampe.

Nu møder BIF så:
FCM ude, Randers og FCK hjemme, så OB ude og slutter mod os hjemme.

Kan de ligge nummer 1 efter de kampe også, så er det jo desværre flot af dem. Jeg håber at vi kan nappe minimum 1 point i runde 22 mod dem, og så at de taber til OB og Randers, og spiller uafgjort mod FCK og FCM.
Det ville give dem max 3 point, haha :D Aint gonna happen. Men selv hvis de kun vinder 2-3 kampene, så burde enten FCK, FCM eller AGF kunne gøre det bedre.

Det bliver spændende. Rigtig spændende :D

Jeg havde inden sæsonen et håb om, at AGF igen kunne spille om bronzemedaljerne og udfordre sølvet, hvis én af FCM/FCK fejlede. Jeg havde ikke regnet med, at Brøndby ville få så mange point, som de ser ud til, men *hvis* Brøndbu kan holde kadencen på langt over forventet niveau, så vil en fjerdeplads til AGF vel være tilfredsstillende. Dét havde været min indgang inden sæsonen, tror jeg.

Nu tegner der sig en klar top 4. Forhåbentligt bliver AGF ikke isoleret i bunden af den top 4, men som sagt: Det vil være en godkendt sæson. Og i modsætning til sidste år giver 4. pladsen også adgang til Europa.

Med 5 kampe tilbage kan vi selvfølgelig ikke hentes med vores 11 point forspring til nr. 7. Det interessante er de yderste mandater i top-6. Med 6 point ned til stregen er Randers også meget tæt på nu. Deres kamp i Odense i næste uge bliver dog stadig lidt af en 6-point kamp, hvor en uafgjort bringer dem meget tæt på målet.

En af de ting jeg håber på at få ud af restsæsonen er, at vi nu endelig får skilt os af med vores Randers-kompleks. Vi har tre kampe imod dem og jeg kræver simpelthen 5-7 point i de kampe. Vi havde et lignende kompleks mod SønderjyskE tidligere, men det fik vi kæmpet os ud af i et nedrykningsslutspil for et par år siden og siden har vi haft overtaget mod dem.

Jeg havde inden sæsonen et håb om, at AGF igen kunne spille om bronzemedaljerne og udfordre sølvet, hvis én af FCM/FCK fejlede. Jeg havde ikke regnet med, at Brøndby ville få så mange point, som de ser ud til, men *hvis* Brøndbu kan holde kadencen på langt over forventet niveau, så vil en fjerdeplads til AGF vel være tilfredsstillende. Dét havde været min indgang inden sæsonen, tror jeg.

Nu tegner der sig en klar top 4. Forhåbentligt bliver AGF ikke isoleret i bunden af den top 4, men som sagt: Det vil være en godkendt sæson. Og i modsætning til sidste år giver 4. pladsen også adgang til Europa.
Meget enig. Forud for sæsonerne må det være sådan, at hvis FCM, FCK og BIF toppræsterer, så er vi pt nummer 4 i landet. Men hvis FCK eller BIF giver sig lidt, og falder lidt i niveau, så kan vi sgu godt følge med, og sidste års trup i BIF, og vores er der ikke så stor forskel på, og vi sluttede trods alt 8 point foran BIF sidste år, og kunne have været 14 hvis vi havde lykkedes med at vinde den sidste runde.

Nu må vi se hvordan det går.
Faktisk kan 5. pladsen give adgang, hvis FCM vinder pokalen. Eller Randers, hvis de skulle slutte foran os.
Dog er der stadig det forbehold, at nr. 7 får en kamp mod nr. 4 (eller 5) om en plads i europa-kval.
Præcis, og vi kan jo selv være med til at sende den 5.plads i spil ved at vinde pokalen selv :D
Så lad os da lige gøre det.

Hvis Randers skal sende et andet hold i EL-playoff end dem selv, så skal de slutte som 4'er og vinde pokalen, og det tror jeg sgu ikke de gør. Og FCK og BIF er ude af pokalen. Så højst sandsynligt er det FCM eller AGF der slutter i top 4 og vinder pokalen, hvis det er.

Og ift hvad vores "godkendte sæsoner" kan se ud, så må en 4.plads og pokal-triumf være absolut godkendt. Og sker det på baggrund af at FCK og BIF bare bliver ved her i foråret, så bliver det lettere at accepere at det ikke bliver til medaljer. Vi skal huske på, at pokalen giver 20 millioner og direkte europæisk gruppespil. Så på alle måde ville pokalen give mere end bronzen i år.

Til gengæld er 2.pladsen jo adgangsgivende til CL formentlig. Så der kan man komme ud i snakke om, hvad man så helst vil undvære: CL eller Pokalen :D

Men vinder vi en medalje, selvom den er bronze, så er det en flot sæson.
Vinder vi pokalen, og slutter i top 4, så er det sgu en flot sæson. (som dog godt kan slutte skuffende ift top 4-kampene i medaljespillet, hvis BIF/FCK skuffer lidt, men AGF kollapser i ligaen eller ligenende).

2.pladsen eller guld er forbeholdt drømmenes verden. Men vi skal jo også have lov til at drømme lidt :D
Slutter vi 4'er og ryger ud af pokalen i semi til FCM, eller taber finalen, så kommer vi trods alt stadig formentligt i EL, og kan se frem til en ny sæson med tilskuere, og stadig som tophold.

Alt derunder vil være en stor skuffelse i skrivende stund.

Den kommende runde bliver ganske interessant med:

Top-4:
FCK-AGF
FCM-Brøndby

Top-6:
OB-Randers
FCN-AaB

Foruden lokalopgøret Vejle-Horsens, mens SønderjyskE får en chance til at trække fra hjemme mod Lyngby.
OB har generelt den KLART bedste forudsætning for at komme i top 6 af holdene udenfor pt.
For altså de møder både Vejle, AaB, Randers og Sønderjyske, (og så BIF).

Så altså af de 2 hold der ligger lige under top 6 under dem, og de to nederste i top 6, der møder OB alle 4.
Sønderjyske har det klart letteste program af Randers og dem.

Alle hold har tophold i nogle af kampene, mens OB kun har 1. Alle holdene har et par indbyrdes kampe.
Sønderjyske og Randers' kampe mod dem umiddelbart under top 6 er der, hvor nogle af holdene kan gøre de mest direkte spring.

Sønderjyske møder OB og AaB (+FCN og Lyngby)
Randers møder OB + (BIF, AGF, Lyngby og FCK)

Så Randers har det med afstand sværeste program, mens Sønderjyske kan tabe flest direkte point til holdene under sig, men på den led også har det mest i egne hænder.

OB har kun 3 point op til sønderjyske på 6.pladsen, og har dem i indbyrdes kamp, ligesom de har Randers og AaB. Altså de kan sgu afgøre det selv. D

Vejle har ganske vist både Horsens, OB og AaB, men de kan ikke hente point på Randers eller Sønderjyske direkte, og skal derfor gøre det betydeligt bedre end dem, og har altså FCK og FCM i de 2 sidste kampe. Det er svært at hente 4 point + målscore på så få runder, især når der ligger to hold imellem dem og den bedrift. Deres "held" er, at de møder netop de to hold på vejen. Så altså Vejles chance ligger i sejre i de to kampe mod OB og AaB, og så at de holder et højt nok snit mod FCK, FCM og Horsens, som slår Sønderjyskes pointhøst (Randers kan de sgu nok ikke hente uden direkte kamp)

Den kommende runde bliver ganske interessant med:

Top-4:
FCK-AGF
FCM-Brøndby

Top-6:
OB-Randers
FCN-AaB

Foruden lokalopgøret Vejle-Horsens, mens SønderjyskE får en chance til at trække fra hjemme mod Lyngby.

FCK-kampen giver for alvor et fingerpeg om vi er medaljekandidater eller bør være glade for en 4. plads.

FCM forventer jeg knuser Brøndby.
Hvis Brøndby kommer fra den kamp med point på kontoen, så er jeg bange for at vi skal begynde at tage dem mere seriøst end vi nok har lyst til, selvom jeg også synes de ligger langt højere end fortjent.

Vi er faktisk der, hvor vi kan begynde at regne på, hvor få point der rent matematisk skal til, sådan helt faktuelt, og ikke bare i barometer-forstand. For der er så mange kampe internt mellem Randers, Sønderjyske, OB, AaB og Vejle, at de jo ikke kan vinde allesammen når de møder hinanden.

Runde 18:
OB møder Randers.
Runde 19:
Sønderjyske møder OB.
Runde 20:
Vejle møder OB
AaB møder Sønderjyske
Runde 21:
Vejle møder AaB
Runde 22:
AaB møder OB.

Som jeg tidligere har været inde på, så har OB klart flest indbyrdes opgør, og Randers har færrest.

Jeg er ikke så god til at regne mig decideret frem til hvor mange point vi så skal hente, men jeg kan kigge på forskellige scenarier.
Vi er pt
5 point ned til Randers
8 point ned til SøE
----------------
11 point ned til OB
11 point ned til AaB
12 point ned til Vejle

Med en sejr i næste runde, så kan vi altså komme 15 point foran Vejle, og 14 point foran OB og AAB, og vi ville være matematisk sikre på top 6 hvis de ikke får point. Hvis vi spiller uafgjort kan vi komme 13 point foran Vejle, og 12 point foran OB/AaB, som så ville reducere vores risiko til at OB/AaB henter os på målscore og lutter sejre, samt nederlag til AGF i resten af de 4 runder.

Så første chance kommer altså i næste weekend i Parken, hvis OB, AaB og Vejle taber.

Vejle kan altså ikke hente os, såfremt de bare taber en kamp mere, mens AGF laver 1 point.
AaB kan ikke hente os, såfremt de taber eller spiller bare 1 enkelt kamp uafgjort mens vi vinder.
OB kan ikke hente os, såfremt de taber eller spiller bare 1 enkelt kamp uafgjort mens vi vinder.

AaB møder FCN ude, mens OB tager imod Randers, og Vejle tager imod Horsens.
Uafgjort i Parken, så ryger Vejle såfremt de taber mod Horsens selv.
Sejr i Parken, så ryger Vejle hvis de ikke selv vinder, og AaB og OB ryger hvis de ikke selv vinder.

Så sejr i Parken er ikke nok til at afgøre det i Runde 18 med mindre OB, AaB og Vejle alle smider point. Men det er 100% nok hvis ingen af de 3 holder vinder.

FCK-kampen giver for alvor et fingerpeg om vi er medaljekandidater eller bør være glade for en 4. plads.

FCM forventer jeg knuser Brøndby.
Hvis Brøndby kommer fra den kamp med point på kontoen, så er jeg bange for at vi skal begynde at tage dem mere seriøst end vi nok har lyst til, selvom jeg også synes de ligger langt højere end fortjent.
Jeg er enig i at det giver "fingerpeg". For de to kampe er jo en del af de kampe der i sidste ende kommer til at afgøre en kæmpe del af det slutræs. Men alle de 4 hold skal møde hinanden 3 gange stadigvæk. 9 kampe for hvert holds vedkommende. Så efter de kampe, så skal AGF stadig møde FCK 2 gange, og BIF/AGF 3 gange hver. Der er vitterligt intet afgjort af hverken den næste runde, eller den næste igen. Det bliver et langt vildt ræs :D Og husk husk husk hvor lidt der skulle til for at vi hentede FCKs 9 point+ målscore sidste medaljespil med 2 sejre mod dem, og så en BIF-sejr over FCK i Parken, hvor vi selv vandt vores kamp i runden.

Latest posts

Back