Jeg havde inden sæsonen et håb om, at AGF igen kunne spille om bronzemedaljerne og udfordre sølvet, hvis én af FCM/FCK fejlede. Jeg havde ikke regnet med, at Brøndby ville få så mange point, som de ser ud til, men *hvis* Brøndbu kan holde kadencen på langt over forventet niveau, så vil en fjerdeplads til AGF vel være tilfredsstillende. Dét havde været min indgang inden sæsonen, tror jeg.
Nu tegner der sig en klar top 4. Forhåbentligt bliver AGF ikke isoleret i bunden af den top 4, men som sagt: Det vil være en godkendt sæson. Og i modsætning til sidste år giver 4. pladsen også adgang til Europa.
Meget enig. Forud for sæsonerne må det være sådan, at hvis FCM, FCK og BIF toppræsterer, så er vi pt nummer 4 i landet. Men hvis FCK eller BIF giver sig lidt, og falder lidt i niveau, så kan vi sgu godt følge med, og sidste års trup i BIF, og vores er der ikke så stor forskel på, og vi sluttede trods alt 8 point foran BIF sidste år, og kunne have været 14 hvis vi havde lykkedes med at vinde den sidste runde.
Nu må vi se hvordan det går.
Faktisk kan 5. pladsen give adgang, hvis FCM vinder pokalen. Eller Randers, hvis de skulle slutte foran os.
Dog er der stadig det forbehold, at nr. 7 får en kamp mod nr. 4 (eller 5) om en plads i europa-kval.
Præcis, og vi kan jo selv være med til at sende den 5.plads i spil ved at vinde pokalen selv
Så lad os da lige gøre det.
Hvis Randers skal sende et andet hold i EL-playoff end dem selv, så skal de slutte som 4'er og vinde pokalen, og det tror jeg sgu ikke de gør. Og FCK og BIF er ude af pokalen. Så højst sandsynligt er det FCM eller AGF der slutter i top 4 og vinder pokalen, hvis det er.
Og ift hvad vores "godkendte sæsoner" kan se ud, så må en 4.plads og pokal-triumf være absolut godkendt. Og sker det på baggrund af at FCK og BIF bare bliver ved her i foråret, så bliver det lettere at accepere at det ikke bliver til medaljer. Vi skal huske på, at pokalen giver 20 millioner og direkte europæisk gruppespil. Så på alle måde ville pokalen give mere end bronzen i år.
Til gengæld er 2.pladsen jo adgangsgivende til CL formentlig. Så der kan man komme ud i snakke om, hvad man så helst vil undvære: CL eller Pokalen
Men vinder vi en medalje, selvom den er bronze, så er det en flot sæson.
Vinder vi pokalen, og slutter i top 4, så er det sgu en flot sæson. (som dog godt kan slutte skuffende ift top 4-kampene i medaljespillet, hvis BIF/FCK skuffer lidt, men AGF kollapser i ligaen eller ligenende).
2.pladsen eller guld er forbeholdt drømmenes verden. Men vi skal jo også have lov til at drømme lidt
Slutter vi 4'er og ryger ud af pokalen i semi til FCM, eller taber finalen, så kommer vi trods alt stadig formentligt i EL, og kan se frem til en ny sæson med tilskuere, og stadig som tophold.
Alt derunder vil være en stor skuffelse i skrivende stund.