New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 169K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Der er ikke lagt op til at der skal ændres fundamental retning og jeg tror heller ikke det er noget der står og falder med en sportschef eller -direktør. Man har sat sig ned i AGF og defineret nogle grundelementer som passer til klubben og hvad man gerne vil og de kan selvfølgelig ændre sig over tid, men ikke fra den ene dag til den anden. Jeg forstår godt sporene skræmmer ift skift af spillestil, men tidligere tiders slingrekurs på det område har nok også netop været udtryk for en for svag sportslig ledelse, som er blevet styrket meget siden og den her ansættelse er tænkt som yderligere forstærkning. Selvfølgelig kan CV agere efter forskellige spillestile. Det kan en dygtig træner også, men ift det er det mere afgørende hvem man ansætter der den dag man skal finde en afløser for Uwe.

Så der kommer da en udvikling på alle planer i klubben, der er helt sikkert også en del man allerede er i gang med eller har planlagt, der er fx blevet satset mere på talentafdelingen og man har investeret i akademiet i Uganda osv. Tiden må vise om det her er et godt skridt, men jeg ser det ikke som udtryk for at vi nu skal noget helt andet, jeg tror CV er blevet ansat fordi man mener det styrker den overordnede kurs man har sat for klubben.

Men tror vi at SIB får lov til at handle noget som helst her i dette vindue?

Jeg tror pengekassen bliver lukket, og så forbereder man sig på sommerens vindue.
Det er sikkert også meget fornuftigt at han giver sig tid. Man kan så også sige til SIBs ros, at han ikke efterlader det samme rod, som han selv stod med da han kom til klubben.

Uanset hvad, så vil der jo være en overdragelsesforretning fra SIB til CV. Vi har mange scouts i gang og deres arbejde fortsætter. Det er dem der laver benarbejdet og alt det materiale overtager og revurderer CV. Det er selvfølgelig også dele af SIBs netværk, som dermed fortsætter, men CV kommer også hertil med sit eget store netværk.

Jeg tror pengekassen bliver lukket, og så forbereder man sig på sommerens vindue.
SIB er de facto stoppet nu hvor CV er tiltrådt (udover noget overdragelse til CV). Men enig - man kommer nok ikke til at kaste omkring sig med pengene i dette vindue. Der er ikke åbenlyse huller og CV skal lige på plads, lære organisationen at kende - det er jo normalt de berømte 100 dage man taler om. Så nok først i løbet af marts/april vi kommer til at se et aftryk på organisation o.lign.

Jeg tror CV får lov til at sætte et lille præg på truppen her i januar. Alle og enhver kan se at vi mangler noget fart og teknik i offensiven. Defensiven er der styr på. Jeg tror ikke det bliver noget revolutionerende, så det kunne godt bare være en lejeaftale, for lige at gøre truppen lidt stærkere. Gyamfi ud på leje og en mere erfaren ind.

SIB er de facto stoppet nu hvor CV er tiltrådt (udover noget overdragelse til CV). Men enig - man kommer nok ikke til at kaste omkring sig med pengene i dette vindue. Der er ikke åbenlyse huller og CV skal lige på plads, lære organisationen at kende - det er jo normalt de berømte 100 dage man taler om. Så nok først i løbet af marts/april vi kommer til at se et aftryk på organisation o.lign.
CV er jo ikke blind, og vil helt sikkert have brugt meget tid på at analysere AGF, og her springer manglen på fart og teknik i offensiven i øjnene. Det forventer jeg han gør noget ved.

SIB siger pænt farvel og tak:

Han lyder ikke som en mand, der på nogen måde er bitter. Det virker til, han forstår beslutningen sådan ærligt og rigtigt, og at det ikke bare er noget han siger. Det huer mig egentlig. Han har ikke været en ubetinget succes, men heller ikke en eklatant fiasko, og jeg er faktisk ret begejstret for de ting han har lavet, som ikke lige er relateret til spillerrekruttering.

Vi skal også huske på at der kun er 15 kampe i foråret at spille.. Derfor måske også naturligt at få lejet et par af de unge ud og så ellers spille smalt (Hey UWE!)..
Jeg tror ikke der kommer noget ind, andet end måske en lejeaftale, og så gør man klar til sommer igen.
Problemet er selvfølgelig bare, hvis CV (som i Brøndbytiden) opfatter et sommervindue som noget der foregår lige omkring 1. september. For så er der en del kampe der skal spilles inden. Forhåbentlig også noget europæisk kvalifikation. Vi ser også gang på gang at spillere skal bruge et halvt år på at spille sig ind, så hvis CV allerede har et emne som han opfatter som oplagt, så må han da gerne slå til den 3. februar, før vinduet lukker.

Det vil være forventeligt hvis SIB reelt er stoppet, men så er det lidt underligt at man formulerer det som om han fortsætter, så jeg udlægger det i hvert fald som om der vil være en god overdragelse, hvilket er positivt fremfor det vacuum der oftest opstår. Det er i hvert fald meget positivt at det foregår professionelt og uden smækken med dørene og jeg tror heller ikke det var en bombe for SIB i dag.

Man har vel nogle planer for vinduet man stadig vil følge, men som CV naturligvis kan påvirke. Han kan have kendskab til spillere vi ikke var opmærksomme på, men der er sikkert også allerede nogle man har snakket med og der kan være spillere i truppen man har aftaler med osv. Jeg tror i forvejen ikke planen var et meget aktivt vindue.

Gad vide hvor længe man har snakket sammen og hvordan processen har været. Det kan ikke være voldsomt længe for så længe har CV jo heller ikke været ledig, så måske har man i AGF i forvejen spekuleret i at opgradere til sportschef og så har muligheden faktisk fremskyndet det lidt. Hvis tanken var at man ville skifte SIB ud kan man forestille sig at det først ville være sket efter vintervinduet, så på den måde åbner det selvfølgelig op for at der kan ske noget man ellers ikke havde planlagt, men mest af alt får CV nok bare et par måneder mere i jobbet inden der sker lidt mere til sommer og det kan jo også være gavnligt.

I min bog har SIB været et absolut positivt bekendtskab. Ja, der er fejlskud som han ultimativt har ansvaret for, men der er også en del spillere på plussiden og så er der jo sket meget omkring holdet og i hele den sportslige afdeling hvor han jo fx startede helt uden scouts og begrænset data akkumuleret under corona. Vi har ikke rigtig set hvad der kommer ud af den detaljerede plan og beskrivelse af spillere man nedfældede sidste vinter, men der skal også nok være en hel del i den man fortsat vil bygge videre på.

Last edited:

Han lyder ikke som en mand, der på nogen måde er bitter. Det virker til, han forstår beslutningen sådan ærligt og rigtigt, og at det ikke bare er noget han siger. Det huer mig egentlig. Han har ikke været en ubetinget succes, men heller ikke en eklatant fiasko, og jeg er faktisk ret begejstret for de ting han har lavet, som ikke lige er relateret til spillerrekruttering.
Jeg håber, at han får et ordentligt farvel fra tribunerne også. Det fortjener han - for sin person lige så meget som for sine resultater.

Det vil være forventeligt hvis SIB reelt er stoppet, men så er det lidt underligt at man formulerer det som om han fortsætter, så jeg udlægger det i hvert fald som om der vil være en god overdragelse, hvilket er positivt fremfor det vacuum der oftest opstår. Det er i hvert fald meget positivt at det foregår professionelt og uden smækken med dørene og jeg tror heller ikke det var en bombe for SIB i dag.

Man har vel nogle planer for vinduet man stadig vil følge, men som CV naturligvis kan påvirke. Han kan have kendskab til spillere vi ikke var opmærksomme på, men der er sikkert også allerede nogle man har snakket med og der kan være spillere i truppen man har aftaler med osv. Jeg tror i forvejen ikke planen var et meget aktivt vindue.
Vi har ikke rigtig haft diskuteret det herinde, men vi har vel heller ikke vidst at SIB havde en traditionel 4-årig kontrakt, som nu stod til at udløbe til april. Der har været meget snak om den manglende forlængelse af PM, men tingene kan jo godt hænge sammen. SIB har selvfølgelig også ventet på en afklaring og med indgangen til et nyt transfervindue kunne det ikke udskydes længere. Men fint at man så havde en afløser klar.

En af de første opgaver for CV bliver derfor også at tage stilling til de kontrakter der udløber, både til sommer men også til vinter og næste sommer (f.eks. i forhold til om man skal nå et salg). Det er naturligt at det bliver den nye sportslige ansvarlige, de her afgørelser er overladt til.

Det drejer sig om:

Udløb til sommer:
- Patrick Mortensen
- Jesper Hansen
- Kristoffer Klaesson
- Michael Akoto
- Mikkel Duelund
- Max Power

Udløb 31/12:
- Mikkel Kannegaard Kristensen
- Frederik Brandhof

Udløb 1/7-26:
- Jonathan Hutters
- Henrik Dalsgaard
- Eric Kahl
- Felix Beijmo
- Nicolai Poulsen
- Gift Links
- Mads Emil Madsen
- Mikael Anderson

Derudover er der selvfølgelig ungdomsspillere udenfor 1. holdstruppen, som også skal have vurderet deres kontrakter.

Vi har ikke rigtig haft diskuteret det herinde, men vi har vel heller ikke vidst at SIB havde en traditionel 4-årig kontrakt, som nu stod til at udløbe til april. Der har været meget snak om den manglende forlængelse af PM, men tingene kan jo godt hænge sammen. SIB har selvfølgelig også ventet på en afklaring og med indgangen til et nyt transfervindue kunne det ikke udskydes længere. Men fint at man så havde en afløser klar.

En af de første opgaver for CV bliver derfor også at tage stilling til de kontrakter der udløber, både til sommer men også til vinter og næste sommer (f.eks. i forhold til om man skal nå et salg). Det er naturligt at det bliver den nye sportslige ansvarlige, de her afgørelser er overladt til.

Det drejer sig om:

Udløb til sommer:
- Patrick Mortensen
- Jesper Hansen
- Kristoffer Klaesson
- Michael Akoto
- Mikkel Duelund
- Max Power

Udløb 31/12:
- Frederik Brandhof

Udløb 1/7-26:
- Jonathan Hutters
- Henrik Dalsgaard
- Eric Kahl
- Felix Beijmo
- Nicolai Poulsen
- Gift Links
- Mads Emil Madsen
- Mikael Anderson

Derudover er der selvfølgelig ungdomsspillere udenfor 1. holdstruppen, som også skal have vurderet deres kontrakter.
Mads Emil Madsen er - heldigvis - på kontrakt til 31/12/2026

Derudover tænker jeg følgende
Udløb til sommer:
- Patrick Mortensen (forlænges ½ år)
- Jesper Hansen (forlænges evt ½ år)
- Kristoffer Klaesson (videre)
- Michael Akoto (videre)
- Mikkel Duelund (forlænges 1 år, hvis han spilelr det kommende halve år)
- Max Power (videre)

Udløb 31/12:
- Mikkel Kannegaard Kristensen (udlejes til sommer og forlænges i den ombæring)
- Frederik Brandhof (videre)

Udløb 1/7-26:
- Jonathan Hutters (videre)
- Henrik Dalsgaard (videre)
- Eric Kahl (sælges 1/7/2025)
- Felix Beijmo (forlænges)
- Nicolai Poulsen (hmmmmm)
- Gift Links (forlænges)
- Mikael Anderson (sælges 1/7/2025)

Det er fandme godt nyt! Det er nemt st sige nu, men jeg havde tænkt tanken, og der var vist også nogle herinde, som halvjokede med det, da han blev fyret i BIF.

Det er vel Danmarks største kapacitet på den post, især hvis man inkluderer kommunikationsdelen.

Der skal træffes nogle hårde beslutninger meget snart, og det er jeg helt tryg ved, at CV kan.

Hæ, det lyder næsten underligt at sige ovenstående.

Tak til Stinge. Overbring nu det hele godt og grundigt, så vi kan rasle med sablen for alvor til sommer.

Jeg er 100% enig og jeg håber inderligt, Uwe finder tilbage til spillet fra august måned. Det er for mig den fedeste fodboldstil ud fra et underholdningssynspunkt og derfor håber jeg, CV har fået at vide, det er sådan vi spiller i AGF. Det er bare ikke den spillestil, CV normalt har arbejdet med, derfor jeg synes lige her, er der et mismatch, som måske men forhåbentlig ikke, kan give lidt uro.

Ret beset er der vel stor forskel på, hvordan FCN, FCK, og BIF spillede, da CV var i klubben?

FCN spillede vel ulidelig tiki taka? FCK spillede vel røvkedelig indlæg-fra-baglinjen bold? Og Brøndby har vel spillet en form for højt pres med hurtige pasninger bold ikke helt ulig det, vi spillede med i August?

Ret beset er der vel stor forskel på, hvordan FCN, FCK, og BIF spillede, da CV var i klubben?

FCN spillede vel ulidelig tiki taka? FCK spillede vel røvkedelig indlæg-fra-baglinjen bold? Og Brøndby har vel spillet en form for højt pres med hurtige pasninger bold ikke helt ulig det, vi spillede med i August?
Heldigvis er spillestil, eller nok nærmere spillefilosofi, ikke så nuanceret, at man tvinger et hold til at slå høje indlæg fra baglinjen. Det er træneren der afgøre de mindre detaljer.

Filosofien kan f.eks. gå på indlægspil fremfor at kanter bliver mellemrumsspillere (om det så er tidlige indlæg, høje indlæg eller flade indlæg er op til træneren)

F.eks. er fokus i DBU på
-spil dybt, før bredt
-brede aflevbering skal forberede en dyb aflevering
-modsaterettede bevægelser
-kanter er mellemrumsspillere
-udfyld alle rum

...og meget mere

Det har forskellige trænere tolket som 3-4-3, 4-3-3 og i perioder også 3-5-2 og 4-2-3-1

Jeg tænker i AGF at det bliver noget i retning af
-højt pres (det har Uwe valgt skal være mandsorienteret)
-kanter er kanter, ikke mellemrumsspillere
-dybt før bredt
-dynamisk
-mandsorienteret forsvarsspil (måske endda for specifikt)
-dødboldsfokus

men spændende bliver det

Jeg har den største respekt for SIB på det menneskelige plan - han virker som en meget velovervejet mand som samtidig kender mekanismerne i fodbold og respekterer dem. Derfor tror jeg også han har været god til opbygning af kulturen i klubben. Et område som er meget meget vigtigt i en organisation men som kan være svær at observere/vurdere udefra (vi har meget nemmere ved at vurdere transfers). Der tror jeg han har været rigtig stærk men nu er det tid til næste skridt for klubben og forhåbentlig er fundamentet bygget rigtig stærkt.

Tak for indsatsen til SIB - håber vi får lov at sige ordentligt farvel👏👏

Det drejer sig om:

Udløb til sommer:
- Patrick Mortensen
- Jesper Hansen
- Kristoffer Klaesson
- Michael Akoto
- Mikkel Duelund
- Max Power

Udløb 31/12:
- Frederik Brandhof

Udløb 1/7-26:
- Jonathan Hutters
- Henrik Dalsgaard
- Eric Kahl
- Felix Beijmo
- Nicolai Poulsen
- Gift Links
- Mads Emil Madsen
- Mikael Anderson

Ja, hvis nu antager at skiftet til sportsdirektør har været planlagt på strategisk niveau et stykke tid har man formentlig også snakket med SIB i et stykke tid fordi der har været et kontraktudløb man ikke lige venter til allersidst med at forholde sig til. Det kan så påvirke andre beslutninger, men det bør vel ikke påvirke sådan noget som en eventuel kontraktforlængelse med PM. Man har været nød til aftale noget med ham der har givet mening for begge parter, fx at man sætter sig ned på træningslejren i vinterpausen, men jeg tror ikke det det ender med ændrer sig ret meget uanset hvem der sidder på klubbens side af bordet.

Der må være nogle tanker om hvilken angrebskonstellation man vil have næste sæson og hvad man tror man kan få ud af PM som CV sikkert ikke lige kommer ind og revurderer. Mit gæt vil også være at der ikke er ret megen konflikt i den forhandling med PM, det haster bare ikke med at forlænge fordi PM helst vil blive og AGF gerne vil have at han fortsætter næste sæson. Umiddelbart er situationen sikkert den samme med JH. I begge tilfælde kan man også sagtens være ærlige om at det kan ende med en lidt mindre fremtrædende rolle på holdet. Det CV måske mest skal sikre sig at han er indforstået med kan være en anden fremtidig rolle til dem i klubben, hvis det er en del af forhandlingerne, men de er vel næppe heller på et niveau hvor det er alt for problematisk.

Men ja, CV skal da ind og vurdere sådan noget som kontraktsituationer så hurtigt som muligt og begynde at finde ud af hvad der skal ske med truppen på kort og lang sigt. Han skal nok bruge en del tid med Uwe i starten tænker jeg.

Latest posts

Back