New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2025

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 380K
Transfervindue Transfervindue sommer 2025
Hvad T-Knogle siger men han er også tidligere blevet spurgt indtil det, hvor han direkte siger, han gerne snart vil se en titel (han hentydede nok til en pokaltitel).

Det seneste og eneste, jeg kan grave frem i den genre er denne artikel:

Det læser jeg ikke som et ultimativt krav om, at Uwe skal levere mere end bronze. Jeg læser det snare som en ambition om, at man sammen skal flytte AGF til noget mere og som en entydig opbakning til Uwe.

Det er desuden som svar på et spørgsmål. Det havde også været mærkeligt, at Jacob Nielsen havde svaret, at man bare forventede status quo over de næste 100 kampe. Meget uambitiøst.

Desuden taler de om de næste 100 kampe. Det er altså tre sæsoner. Det er ikke snart.

Jeg er ikke i tvivl om, at Nielsen gerne snart vil vinde noget. Men jeg har svært ved at forestille mig, at der er oprigtige forventninger til, at Uwe leverer noget finere end bronze - også baseret på det, intetnettet fortæller mig.

Der er stadig intet, som tyder på ledelsen overhovedet så meget har tænkte tanken at komme videre fra Uwe. Når det er sagt, som der også har været diskuteret før, så har ledelsen både skruet op for investeringeren i talentudvikling endda markant men også retorikken.
Det vil undre mig rigtig meget og være i mod hvad der pt. arbejdes på i klubben, hvis ikke ledelsen på et tidspunkt begynder at forlange, der kommer et afkast.

Så kan vi fortsætte med at diskutere til hudløshed om Uwe bruger nok talenter, om de får nok med spilletid og om de er gode nok men bundlinjen kommer til at bestemme, tror jeg og her gentager jeg mig selv men jeg tror ikke de nuværende placeringer er nok til at redde Uwe, hvis ikke der bliver udviklet talenter med potentiale til store salg indenfor 1-2 år måske 3.

Det er helt legitimt, at mene det vil være forkert men så længe spillersalg betyder så meget for en klubs indtjening og dermed de facto bestemmer, hvor ambitiøs en klub kan tillade sig at være uden at det bliver useriøst, så skal vi snart til at have flere Bisseck salg.
Vi ved en ting med sikkerhed, JN vil snart prøve andet end "bare" 3. pladser og tabte pokalfinaler.
Selvom vi ikke har set noget som helst fra ledelsen der indikerer et skifte, så synes jeg det er vigtigt at pointere CV. Det lå heller ikke i kortene at han kom ombord, og vi kan godt være sikre på at CV ikke har sagt ja til det job som Jacob Nielsens nikkedukke. Det betyder ikke Uwe er på vej ud, men jeg er 100% sikker på at der kommer til ske et strategisk retningsskifte. CV tager ikke det job uden at få indflydelse

Selvom vi ikke har set noget som helst fra ledelsen der indikerer et skifte, så synes jeg det er vigtigt at pointere CV. Det lå heller ikke i kortene at han kom ombord, og vi kan godt være sikre på at CV ikke har sagt ja til det job som Jacob Nielsens nikkedukke. Det betyder ikke Uwe er på vej ud, men jeg er 100% sikker på at der kommer til ske et strategisk retningsskifte. CV tager ikke det job uden at få indflydelse
Men hvilken strategisk retning tror du han går i? Som jeg forstod det ville have bruge de første 100 dage til at lære AGF at kende for derefter at begynde det strategiske arbejde.

Forskellige retninger:

- Køb spillere (lokalt (superliga, 1/2 div), skandinavisk (norge, sverige, finland, island) globalt, nye markeder(afrika, georgien)), sportschefen personlige kontakter)
- Udvikl spillere (invester i Akademi, haps andre klubbers talenter)
- Sælg spillere
- Forlæng spillere uendeligt
- Indfør bestemte koncepter (spillestil)
- Invester over evne vs Invester ansvarligt
- Sportslig succes betyder mere for forretning end salg (vice versa)
- Dansk vs udenlandsk arbejdskraft
- Gennemsnitsalder
- Kontinuitet

FCN: Udvkl spillere (fra Afrika og globalt) og sælg spillere (sportslig succes sekundær) (fast koncept)
FCM: Udvikl spillere og sælg spillere men ikke kompromis med sportslig succes. Ikke noget fast koncept
FCK: Køb og sælg spillere med sportslig succes. Ikke noget fast koncept. Udvikling er sekundært
etc

Det er lidt samme sang eftersom vi er en "udviklingsliga".

Jeg vil pt proppe AGF i kategorien "second hand". Vi har haft et underslæb i udvikling og derfor køber vi spillere som enten ikke er slået til andre steder eller er blevet overhalet af en yngre model. Vi investere ansvarligt og vokser budgettet organisk. Vi vil hellere beholde spillere end sælge medmindre prisen er fantastisk. Vi har en dansk stamme af spillere og vægter kontinuitet højt. Vi har ikke noget bestemt koncept.

Spillere som var gået i stå andre steder:
- Wahlstedt (championship)
- Beijmo
- Tingager (3 bundesliga)
- Abbew
- MEM
- Andersson
- Arnstad
- Mortensen (Tippeligaen)
- Badji
- Bech (3 bundesliga)

Spillere fra 1 div
- Bach
- Gyamfi

Spillere med skader:
- Akoto
- Serra
- Duelund

Spillere som var blevet for gamle:
Jesper Hansen
Dalsgaard
Power

Eneste spillere som er lidt udenfor er:
- Kahl
- NP
- Links
- Yakob
- Brandhof

Det der har bekymret mig i denne sæson er de store udsving i præstationerne, man startede med Rock N’ Roll, og efter de første 5 kampe begyndte det virkeligt at se ud som om Uwe var ved at forløse den strategi han havde vist indtil da. Men så kom der 11-12 kampe på det jævne. Efter vinteropstarten var der igen tegn Rock N’ Roll i de første par kampe, hvorefter det igen bleve meget jævnt mod Randers, Viborg og Vejle, og her senest mod FCN var der så igen tegn på Rock N’ Roll.

Jeg ved ikke om Uwe kan tage holdet meget længere, eller om det bare bliver sådan her fra nu af? Betingelsen for at holde fast i ham er at han kan forløse sit spil, og ikke at det hakker for ham og bliver ved med at være lige ved og næsten, som er lidt for kendetegnene for hans trænerkarriere.
Var der ikke mere rock’n’roll mod Viborg end FCN eller hvordan definerer du det i vores spil? Når du oplister det på den måde der, synes jeg nok det kommer til at fremstå som om det væsentligste kriterie er om vi vinder.

Jeg synes vi har set at vi er ret sårbare overfor om der mangler en lead guitarist eller trommeslager, men det er næppe ønsket eller intentionen at der ikke også skal være rock og rul i de perioder hvor det ikke lykkes. Jeg er nok lidt tvivlende overfor om en anden orkesterleder kan få det til at spille så meget bedre og uden udsving med de forudsætninger vi har.

Men hvilken strategisk retning tror du han går i?
Glimrende indspark.

Mit mantra på jobbet er (i forskellige variationer): 'det kræver en retning for at kunne ændre retning'/ 'det er lettere at ændre retning, hvis man har en retning'.

Vi har diskuteret sommerens vindue til hudløshed. For mig var det en placering mellem to stole, hvor man ikke har råd til det man ønsker og ikke kan få de spillere man vil have.

Man køber en talentfuld ungersvend meget tidligt og dyrt, men kan ikke bruge ham og må leje ud.
Man køber to yngre, der er gået i stå i udlandet. Begge med potentiale, men også alder + pris der fordrer spilletid med det samme. Og det passer ikke rigtigt.

Jeg tror vejen er, enten flere NP-tilgange (høj performance/pris, men lavt videresalgspotentiale) krydret med billige unge, der kan prøves og kasseres uden økonomiske konsekvenser.

Alternativt er det hårdere arbejde med at købe talenter endnu dyrere, så de kan gå direkte ind på holdet. Det kræver sikkert også flere NP-tilgange.

Det er svært, men man må steppe op med det scouting. Arnstad er en fed historie med klare egenskaber. Men (tilgiv mig konklusionen) når manden helst vil ligge I en fri rolle længere tilbage på banen, så skal man kunne håndtere det i sin formation. Ellers skal tomlen nedad. Og med Badji. Fedt cv og fede egenskaber med låget, når det ikke er målchancer. Men hvis han ikke kan bruges som 9'er, får man en akavet løsning. Glimrende til at vinde bolde udenfor feltet, og hurtig. Men lidt forvirret i alm spil og mindre involveret end Bech.

Det er en god pointe Thomas K har, med at ændre formationen. En dyr 9'er i sin bedste alder koster stadig en del i indkøb - med. Langt mere sportsligt når han mangler på holdet. Og så kan man gå efter fart og flair på kanterne.

Last edited:
Det seneste og eneste, jeg kan grave frem i den genre er denne artikel:

Det læser jeg ikke som et ultimativt krav om, at Uwe skal levere mere end bronze. Jeg læser det snare som en ambition om, at man sammen skal flytte AGF til noget mere og som en entydig opbakning til Uwe.

Det er desuden som svar på et spørgsmål. Det havde også været mærkeligt, at Jacob Nielsen havde svaret, at man bare forventede status quo over de næste 100 kampe. Meget uambitiøst.

Desuden taler de om de næste 100 kampe. Det er altså tre sæsoner. Det er ikke snart.

Jeg er ikke i tvivl om, at Nielsen gerne snart vil vinde noget. Men jeg har svært ved at forestille mig, at der er oprigtige forventninger til, at Uwe leverer noget finere end bronze - også baseret på det, intetnettet fortæller mig.
Vi er ikke i en mellemsæson, men i en performance sæson:
1. Der er ingen store profiler der har stoppet karrieren inden denne sæson
2. Der er ikke urimeligt mange skader
3. Der er ikke en strategisk beslutning om at spille talenter ind
4. Der er ikke blevet solgt profiler inden sæsonen
5. Der er ikke behov for at stammen på holdet bliver spillet ordentligt sammen

Så hvis Uwe Rösler ikke kan få mere end en bronzemedalje ud af sådan en sæson, hvornår vil han så komme til at lykkes med det?

Jeg tror der er et større forventningspres på hans skuldre lige nu, end mange regner med, en ny sportschef der har ham under mikroskop, en officiel udmeldingen fra direktionen om at vi skal et skridt op (og hvis ikke i denne sæson, hvornår så?). Tilsyneladende helt frie tøjler til at vælge hvem man vil benytte sig af (nogen gange kan et benspænd være befriende, fordi så har man en undskyldning for ikke at præstere)

Jeg kan godt forstå at der er mange der synes bronzemedaljer i AGF er flot, fordi klubben har igennem de sidste 30 år opdraget en hel fankultur i en “godt nok” mentalitet. Jeg er fra dengang, hvor der kom pokaler i skabet, så jeg opfatter bronzemedaljerne som en trædesten og ikke et mål. Vi skal videre, og hvis ikke det skal være i denne sæson, hvornår så?

I Totalfodbold i mandags sagde Claus Steinlein noget i retning af, at der er ikke noget så motiverende som en artikel i medierne efter endnu en 2. Plads, der siger “Pokalskab til salg - har aldrig været brugt”, han sagde også at det tager tid for en klub, at lære at vinde mesterskaber. Det var (og det havde jeg aldrig troet at jeg skulle sige) enormt inspirerende at se FC Midtjylland vinde 2-3 på Aarhus Stadion 2 mand i undertal! Det er et tegn på at de har lært at vinde mesterskaber, uafgjort er aldrig godt nok, uanset om man er 2 mand i undertal, om banen er knoldet, det er tåget, og man har været dårligst i hele kampen, uafgjort er aldrig godt nok for et mesterhold.

Det er småklubsmentalitet at tage til takke med bronze, fordi “de andre er jo bedre end os”, de har flere penge og mere erfaring. Jeg kommer fra en branche hvor andenpladser ikke er en skid værd, det eneste du kan bruge til noget er 1. Pladser, også selvom konkurrenterne har flere penge og bedre forudsætninger. Man kan godt vinde selvom men ikke er bedst, det har både FCK og FCM vist mange gange, og lige i denne sæson viser statistikkerne at vi faktisk på mange parametre er bedst, det eneste der mangler det er at lære at vinde mesterskaber, og det er jeg ikke sikker på at Uwe Rösler er den rette til, for det har han aldrig prøvet.

Vi er ikke i en mellemsæson, men i en performance sæson:
1. Der er ingen store profiler der har stoppet karrieren inden denne sæson
2. Der er ikke urimeligt mange skader
3. Der er ikke en strategisk beslutning om at spille talenter ind
4. Der er ikke blevet solgt profiler inden sæsonen
5. Der er ikke behov for at stammen på holdet bliver spillet ordentligt sammen

Så hvis Uwe Rösler ikke kan få mere end en bronzemedalje ud af sådan en sæson, hvornår vil han så komme til at lykkes med det?

Jeg køber din præmis om, at vi er i performancesæson. Jeg tror ikke, en performancesæson kommer med en forventning om mere end højst bronzemedaljer.

Har AGF en trup, der spiller for spiller, er bare i nærheden af FCKs, FCMs eller måske endda Brøndbys?

Tror du så helt seriøst, at Jacob Nielsen har en forventning om mere end bronzemedaljer fra Uwe i denne sæson? Ellet nogle af de næste sæsoner?

Hvad bygger du det på?

Jeg tror ret beset, at Jacob Nielsen er ret ligeglad med, at du er vokset op med pokaler, hvordan tingene er i din branche og hvad Steinlein siger på Viapjat. Det fylder for dig, men det er næppe afgørende for, hvilke forventninger, AGF har til Uwe.

Jeg gider udelukkende forholde mig til, hvordan jeg tror, ledelsen evaluerer Uwe.

Jeg har flere gange tidligere diskuteret med dig, hvordan vi som fans skal evaluere Uwe. De diskussioner forløber som regel sådan, at du opfinder en masse pladder for at understøtte din kritik, nægter at forholde dig til, når det bliver modbevist, at du forsøger at afspore diskussionen ved at kalde stråmand, at du undlader at forholde dig til fakta og at du stopper med at svare, når du løber tør for argumenter. Det orker jeg ikke igen, så den vej kommer jeg ikke til at gå ned af.

Men @Uglen m. fl., JN har jo netop helt nyligt eksplicit udtrykt, at ambitionerne ikke stopper ved bronzemedaljer, så spørgsmålet der skal stilles er jo, hvornår på en tidslinje man så begynder at ville forvente sådan materialisering.

Jeg tror heller ikke, at man har afkrævet Uwe hverken pokaltitel eller sølvmedaljer i år, men pointen om at i år faktisk er et år, man vil kunne byde ind på mere end "bare" bronze, fordi vi dels blander os, og har to mildt sagt svingende tophold inden for rækkevidde, og dels ikke bør kunne undskylde os med at være i en transitionssæson (hvilket de næste par år nemt kan blive jf. gennemsnitsalder på stammen) er jo reel nok. Vi har faktisk mulighed for at byde ind på noget i år, her med ni kampe tilbage, og det kan også godt være, at vi gør det. Men vi ligner stadig en pose blandede bolcher, gør vi ikke?

Problemet (om man vil) er jo, at Uwe er ved at føre os igennem sin tredje hele sæson, men at vi stadig, lige så mildt sagt, svinger i øst og vest i vores udtryk kamp for kamp, og derfor ikke ser ud til at byde ind på de frugter, som ikke hænger uopnåeligt højt i år.

Vi sidder ikke med bag de lukkede døre, og vi kan rigtigt nok kun gisne om ledelsens interne krav til Uwe, men hvis jeg var direktør/sportschef(fodbolddirektør?)/bestyrelsesformand, så kunne jeg da også godt i mit stille sind have håbet på lidt mere kynisme og tråd i vores udtryk, end for eksempel at blive ved smide masser af dumme points mod Lyngby, Randers, Viborg og Vejle, og senest med at bumme den mod Viborg og Vejle på tidspunkter, hvor vi kunne have lukket hullet op til de to førerhold. Vi er ikke gode med kontinuitet.
Jeg er i udgangspunktet vild med Uwe, hans karisma og hans personlighed, og jeg værdsætter, at vi endelig virker til at have konsolideret os i Top-6/4, hvilket de investerede midler også retfærdiggør, men det ville være uansvarligt at frede ham, bare fordi han er en fed fyr, og har bragt os væk fra bunden. Det tror jeg heller ikke, Carsten Vagn, Jacob og Lars gør.

Såeh, nu er det Transfertråden, vi befinder os i. Havde et anderledes sommer 24-vindue, hvor Inge havde lyttet bare lidt mere til os herinde, vedholdt vores momentum i starten af sæsonen lidt længere og derved lukket hullet op nu? Havde et vinter-vindue, hvor Carsten Vagn havde lyttet bare lidt mere til os herinde, og med bare en eller anden minimal form for aktivitet vedholdt vores momentum lidt længere end de to første forårskampe bare?
Det er fuldstændig umuligt at sige, men vores ageren på transfermarkedet havde nok ikke holdt Uwe fra at eksperimentere i de "nemme" kampe, som endte med at blive dyre pointtab, og det skal Uwe naturligvis også evalueres på. Kunne man have forventet, han ikke havde lod sådan et vægelsind ind på banen i så betydningsfulde kampe langt inde i sin tredje sæson? Det kunne man måske.

Jeg er også af den overbevisning at vi i år har den største mulighed for at komme højere op end bronze. Vores trup er godt sammensat. Har spillet sammen længe. Har få skader. En god træner. Konkurrenterne er ikke skræmmende. Og der er sikkert flere argumenter.

Min eneste anke er faktisk vores målmand. De sidste par kampe har gjort mig mega nervøs ved ham. Og en skade til Tingager.

Jeg glæder mig ihvertfald over vi er i denne position så sent i sæsonen. Ja vi har snublet mod Vejle og haft en stribe uafgjorte. Men vi er reelt kun blevet udspillet en gang og det var mod FCM (og pokalen mod BIF). Resten har set fornuftigt ud. Mange kampe har vi været markant bedre end modstanderen.

Men tror også at det bliver svært at holde momentum næste år med samme trup. Der skal ske udskiftninger

Men @Uglen m. fl., JN har jo netop helt nyligt eksplicit udtrykt, at ambitionerne ikke stopper ved bronzemedaljer, så spørgsmålet der skal stilles er jo, hvornår på en tidslinje man så begynder at ville forvente sådan materialisering.

Jeg tror heller ikke, at man har afkrævet Uwe hverken pokaltitel eller sølvmedaljer i år, men pointen om at i år faktisk er et år, man vil kunne byde ind på mere end "bare" bronze, fordi vi dels blander os, og har to mildt sagt svingende tophold inden for rækkevidde, og dels ikke bør kunne undskylde os med at være i en transitionssæson (hvilket de næste par år nemt kan blive jf. gennemsnitsalder på stammen) er jo reel nok. Vi har faktisk mulighed for at byde ind på noget i år, her med ni kampe tilbage, og det kan også godt være, at vi gør det. Men vi ligner stadig en pose blandede bolcher, gør vi ikke?

Problemet (om man vil) er jo, at Uwe er ved at føre os igennem sin tredje hele sæson, men at vi stadig, lige så mildt sagt, svinger i øst og vest i vores udtryk kamp for kamp, og derfor ikke ser ud til at byde ind på de frugter, som ikke hænger uopnåeligt højt i år.

Vi sidder ikke med bag de lukkede døre, og vi kan rigtigt nok kun gisne om ledelsens interne krav til Uwe, men hvis jeg var direktør/sportschef(fodbolddirektør?)/bestyrelsesformand, så kunne jeg da også godt i mit stille sind have håbet på lidt mere kynisme og tråd i vores udtryk, end for eksempel at blive ved smide masser af dumme points mod Lyngby, Randers, Viborg og Vejle, og senest med at bumme den mod Viborg og Vejle på tidspunkter, hvor vi kunne have lukket hullet op til de to førerhold. Vi er ikke gode med kontinuitet.
Jeg er i udgangspunktet vild med Uwe, hans karisma og hans personlighed, og jeg værdsætter, at vi endelig virker til at have konsolideret os i Top-6/4, hvilket de investerede midler også retfærdiggør, men det ville være uansvarligt at frede ham, bare fordi han er en fed fyr, og har bragt os væk fra bunden. Det tror jeg heller ikke, Carsten Vagn, Jacob og Lars gør.

Såeh, nu er det Transfertråden, vi befinder os i. Havde et anderledes sommer 24-vindue, hvor Inge havde lyttet bare lidt mere til os herinde, vedholdt vores momentum i starten af sæsonen lidt længere og derved lukket hullet op nu? Havde et vinter-vindue, hvor Carsten Vagn havde lyttet bare lidt mere til os herinde, og med bare en eller anden minimal form for aktivitet vedholdt vores momentum lidt længere end de to første forårskampe bare?
Det er fuldstændig umuligt at sige, men vores ageren på transfermarkedet havde nok ikke holdt Uwe fra at eksperimentere i de "nemme" kampe, som endte med at blive dyre pointtab, og det skal Uwe naturligvis også evalueres på. Kunne man have forventet, han ikke havde lod sådan et vægelsind ind på banen i så betydningsfulde kampe langt inde i sin tredje sæson? Det kunne man måske.
Der er forskel på ambitioner og krav til træneren

Men mono de forventninger du stiller op har ingen hold levet op til i ligaen? Selv FCK har tabt til Viborg og spillet uafgjort med sønderjydske. Tidligere blev der vist at vi er det 2 bedste hold mod top 6 og det 3 bedste mod bund 6 (sammen med 4 andre). FCM har lavet 7 point mere end os mod bund 6. De burde have tabt flere kampe men har været kyniske. Det skyldes vores 4 uafgjorte mod sif og VFF. To hold jeg mener vi ikke kan forvente at slå hver gang.

Jeg er enig i, at denne sæson, som den har udspillet sig, kunne blive til mere end bronze (men mindre end guld), hvis AGF havde præsteret bedre i få kampe. Jeg tror fx vi havde fået 3 point i Vejle, hvis ikke Jesper Hansen havde droppet til 1-2 lige før pausen.

Problemet er bare, at
1) Det samme kan andre hold jo sige. De har også skuffet i enkelte kampe.
2) AGF har denne sæson faktisk haft færre af disse kampe end andre klubber med tilsvarende eller større budget, FCN og BIF.

Så vi kunne have håbet - vi kan stadig håbe - på mere end bronze. Men selv bronze ville være en lille overpræstation ifht budget og spillertrup.

Der er forskel på ambitioner og krav til træneren
-og @Donmiguel og @fsc .
Jeg synes faktisk også, det er det, jeg skriver. Derfor vil det stadig være uansvarligt ikke at evaluere på træneren.

Det er aldeles usikkert, om vi kommer i nærheden af at kunne måle os på budgettet med de største klubber i nuværende ledelses levetid. Derfor er vi også nødt til at forsøge at byde os til, når de rigeste ikke lige får det til at klikke, og derfor må man også nødvendigvis evaluere, om ens egen træner griber chancerne, når de byder sig, og der er vores forhold - på papiret - okay-gunstige i år. Det kan vi jo heller ikke bare slå hen, fordi vi ikke inden sæsonen stillede formelle krav til sølv eller guld.

Jeres svar til mig om, at "de andre tophold også smider dumme points" er jo ikke modsvar til mit indlæg - det er omvendt ret meget netop understregelse af pointen om, at vi mangler kynismen til at udnytte det 🙂

Meget enig i præmissen om at vi er i en performance-sæson. Men det er FCM og FCK bare også. Og selvom spillet ikke er kønt, så har de med deres voldsomt større budgetter bare profilerne, der kan opveje det. Skal man stjæle guld eller sølv kræver det, at de spiller en del under hvad deres budgetter er til. Og det ser ikke ud til ske i år.

-og @Donmiguel og @fsc .
Jeg synes faktisk også, det er det, jeg skriver. Derfor vil det stadig være uansvarligt ikke at evaluere på træneren.

Det er aldeles usikkert, om vi kommer i nærheden af at kunne måle os på budgettet med de største klubber i nuværende ledelses levetid. Derfor er vi også nødt til at forsøge at byde os til, når de rigeste ikke lige får det til at klikke, og derfor må man også nødvendigvis evaluere, om ens egen træner griber chancerne, når de byder sig, og der er vores forhold - på papiret - okay-gunstige i år. Det kan vi jo heller ikke bare slå hen, fordi vi ikke inden sæsonen stillede formelle krav til sølv eller guld.

Jeres svar til mig om, at "de andre tophold også smider dumme points" er jo ikke modsvar til mit indlæg - det er omvendt ret meget netop understregelse af pointen om, at vi mangler kynismen til at udnytte det 🙂

Nu var Brøndby tæt på sidste år. Men med to hold, der er så langt foran, så kan jeg meget dårligt se dem begge snuble så meget, og præstere så meget under par, at mere end sølv efterhånden er realistisk for de hold, der kommer til dysten med et spillerbudget, der er 50-75 % mindre end de to førerholds.

Af samme grund skal vi i øvrigt ALDRIG heppe på de to hold i Europa.

Først og fremmest godt indlæg @mono.

Ja, JN har udtrykt ambitioner. Jeg tror, Uwe deler ambitionerne. Det gør vi nok alle. Der er mig bekendt ikke udtrykt en forventning om noget som helst.

Vi har i den grad budt ind i denne sæson. Vi er trods alt seks point fra et mesterskab, en kamp inde i mesterskabsspillet. Vi er i en position, hvor vi selv kan afgøre det. Jeg tror ikke, man har hafthverken forventninger eller ambitioner om mere fra direktionens side.

Ja, vi ligner en pose blandede bolcher i vores udtryk. Men for det første, skyldes det til dels taktiske dispositioner (det var nok et bevidst valg senest mid FCN). Og for det andet, så er det tilfældet for ALLE hold i ligaen. Jeg gætter på, at der er noget større på spil end, end Uwes mangler (f.eks. ekstrem jævnbyrdighed og udvikling i de analtyske setups). Jeg har i hvert fald svært ved at dele en forventning om, at vi kam fremstå fuldstændigt strømlinede, når ingen andre klubber kan det.

Hvis man kigger på tværs af sæsoner, så skal man også have med i billedet, at Uwes trupsammensætning har ændret sig ret meget. Det har Uwe faktisk navigeret i taktisk.

Vi kan alle håbe på mere kynisme. Men hvis man kigger på de væsentligste underliggende statistiske parametre, så har vi klart fortjent sejren i alle kampe i foråret pånær mod Randers. Vejle taber vi udelukkende, fordi Jesper Hansen er helt væk. Det er svært for Uwe at gøre noget ved (og ja, man kan bestemt kritisere tilgangen til og dispositioner e i nogle af kampene).

Jeg er desuden ikke enig i, at vi nødvendigvis er i en transitionssæson næste år. Det er i min bog kun PM og JH, der sandsynligvis er for gamle, og jeg tror ikke på, at vi kommer til at sælge ud. På midten har vi Arnstad klar, hvis enten MEM eller Anderson ryger, på mål har vi måske Wahlstedt til at tage over og i angrebet har vi måske Badji til at tage over.

Jeg køber til dels kritikken af, at Uwes eksperimenter har kostet os point - men egentlig kun ift. Anderson som wingback i foråret. Og jeg tror ikke nødvendigvis, det var gået meget bedre, hvis Uwe ikke havde flyttet Anderson ud på wingbacken. Så det er en mulighed, at vi kunne have haft flere point, men det er ikke en sikkerhed.

Som fremført længere oppe, er det ikke Uwes eksperimenter, der har kostet point i foråret.

Jeg køber ikke kritikken af sommervinduet. Jeg synes, det var godt løst, og jeg mener, at der er en urealistisk forventning til, hvad vi kan hente og hvad det koster.

Som vist er der masser af nuancer, der bør medtages, hvis man endelig skal kritisere Uwe. Og når jeg medtaget de nuancer, så fremstår Uwe for mig ret entydigt som en succes. Sådan tror jeg også ledelsen ser det.

• Like
Reactions: cph
Det er jo egentlig ret simpelt: Vi har ikke økonomien til at forvente mere end bronze - selv i vores performance-sæsoner. Jacob Nielsen drømmer om mere end bronze, og det er derfor, han hver eneste dag kæmper for at forbedre vores økonomi. Når det er sket, så vil han begynde at forvente kontinuerligt flotte placeringer. Ikke før. Nu udsætter forløbet med stadion formentlig de drømme, men det ændrer ikke på det simple regnestykke.

At vi har mange performance-spillere gør, at vi kan række ud efter lidt mere end vores økonomi tilsiger, men det er selvfølgelig ikke noget der indhenter 100 eller 150 mio. i sportsligt budget. Det er der forhåbentlig heller ikke nogen, der er i ramme alvor forventer.

Træneren skal altid evalueres. Ligesom spillerne. Man er kun så god som de seneste 5 kampe.

Jeg tror det er marginaler som afgør denne sæson. Et hold som vinder 3 i streg ryger helt i top.

Jeg er spændt på hvordan fcm performer mod toppen. Indtil nu har de ikke vist noget synderligt. FCK har været bedst mod top 6 indtil nu.

Men holdenes personlige forhold begynder også at spille ind. Feks BIF mod FCK. Os mod RFC.

Back