New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 49K
Taktisk analyse tråd
Mathias Maznikar har begået en glimrende analyse af den forvandling der er sket under Jakob Poulsen:

(Og så er den ikke engang låst:))
Den fik de hurtigt låst ;)

Der er nogle statistikker om berøringer i modstanderens felt, hvor vi under Uwe lå meget lavt, og nu ligger nummer 2 efter FCK.
De kan fx ses her https://www.fotmob.com/da/leagues/46/stats/season/27018/teams/touches_in_opp_box_team

Kristian Arnstad ligger højt med 49 touches, Bech har 42 touches på 9 kampe. Hele sidste år havde Bech kun 104.

Det er jo umiddelbart fint med mange touches i feltet - men jeg må også sige, at jeg ser en fare i, at særligt Arnstads høje tal også handler om, at han bruger for lang tid og prøver for meget, uden at der kommer en afslutning. Synes jeg så det mod Brøndby, men også mod Vejle (måske fordi det er snævre sejre, at jeg falder over dem). Jeg ville gerne, hvis Uwes mentalitet lige der havde overlevet.

Der er nogle statistikker om berøringer i modstanderens felt, hvor vi under Uwe lå meget lavt, og nu ligger nummer 2 efter FCK.
De kan fx ses her https://www.fotmob.com/da/leagues/46/stats/season/27018/teams/touches_in_opp_box_team

Kristian Arnstad ligger højt med 49 touches, Bech har 42 touches på 9 kampe. Hele sidste år havde Bech kun 104.

Det er jo umiddelbart fint med mange touches i feltet - men jeg må også sige, at jeg ser en fare i, at særligt Arnstads høje tal også handler om, at han bruger for lang tid og prøver for meget, uden at der kommer en afslutning. Synes jeg så det mod Brøndby, men også mod Vejle (måske fordi det er snævre sejre, at jeg falder over dem). Jeg ville gerne, hvis Uwes mentalitet lige der havde overlevet.
Men, det er jo selv samme grundlag for f eks at blive tildelt mange straffespark - at være tilstede i boksen. Det så jeg nogen bemærke den anden dag - at vi har fået mange straffespark i år - og det er ingenlunde tilfældigt jo.
Når hele fodbolddanmark har anfægtet FCKs dommertække og mange tildelte straffespark gennem tiden, så handler det jo også om, at de som regel har været det hold, der har befundet sig mest tid i modstandernes felter, og for tiden er det så os. Det er både kløgtigt og dygtigt, og jeg tror man skal være varsom med at lede efter svagheder i det, som vores trænerteam ikke allerede har et rimelig godt overblik over.

Må indrømme jeg ikke lige kan se det negative i antal touches i feltet og så manglende afslutninger. På superliga.dk har Arnstad 26 afslutninger og 7 afslutninger på mål. For mig der afslutter Arnstad ganske tilfredstillende ifht. antal touches.

For mig og se må den statistik gerne vare ved igennem sæsonen, for som man siger, du har større sandsynlighed for skud der går i mål, når man spiller i modstanderens felt. Også derfor vi får mange straffespark for tiden, fordi vi er i feltet. Det er top lækkert!

Må indrømme jeg ikke lige kan se det negative i antal touches i feltet og så manglende afslutninger. På superliga.dk har Arnstad 26 afslutninger og 7 afslutninger på mål. For mig der afslutter Arnstad ganske tilfredstillende ifht. antal touches.

For mig og se må den statistik gerne vare ved igennem sæsonen, for som man siger, du har større sandsynlighed for skud der går i mål, når man spiller i modstanderens felt. Også derfor vi får mange straffespark for tiden, fordi vi er i feltet. Det er top lækkert!

Det negative er 1) at der er angreb, hvor man ikke får afsluttet rettidigt, men ender med småspil i modstanderens boks hvor de får tid til at komme mange hjem og dække af, og 2) AGF får flyttet rigtig mange mand op i feltet, men ender med et boldtab og en omstilling imod.

Man spiller selvfølgelig for at øge xG på de afslutninger man får taget, men xG på at tabe bolden er altså 0,00.

Det negative er 1) at der er angreb, hvor man ikke får afsluttet rettidigt, men ender med småspil i modstanderens boks hvor de får tid til at komme mange hjem og dække af, og 2) AGF får flyttet rigtig mange mand op i feltet, men ender med et boldtab og en omstilling imod.

Man spiller selvfølgelig for at øge xG på de afslutninger man får taget, men xG på at tabe bolden er altså 0,00.
Vores xG er rigtigt flot. Det er ikke en bekymring for mig :)

Meget meget overrasket over at se Mathias Greve på toppen af den liste....
Og ham byttede jeg gerne Sebastian Jørgensen med - hvis Jørgensen ikke snart får sig forløst.
Jeg var så glad for vi hentede ham, men ak hvor han kæmper med det. Måske han kun kan opnå sit niveau ved at spille 4-5 kampe fra start i træk.
Og det får han ikke i AGF pt - da Tobias Bech sidder 100% på pladsen - efter fantastiske præstationer over lang tid.

Last edited:

Jeg tror det i høj grad handler om hvor man helst ser sine assists fra. JP har skrevet P-opgave om det.

Uwe havde fokus på indlæg fra wingbacks. Med to angribere var man ved tidlige indlæg to mod to (oftest), og havde derfor god muligheder. Ved lidt senere indlæg var også MEM og Anderson fyldt på.

JP ser gerne op til 5 mand i boksen, og har fokus på aflevering ind centralt i feltet fra siderummene inde i feltet. De hedder A4, A7 eller noget i den stil.

Jeg tror JP træner så mange mønstre, der bringer f.eks. 10'erne ind i assist-zonerne, hvorimod Uwe fokuserede på at vores wingbacks fik mulighed for at slå tidlige og mange indlæg

EDIT: JP’s taktik er high risk/high reward, hvor jeg tror Uwe følte at bolde ud bredt og tidligere indlæg der måske var 30/70 bolde (trods alt lettere at forsvare) low risk/medium reward.

Last edited:
Uwes kæphest var jo backs omskolet til yderstoppere i en tre-back kæde. Her får Beijmo plads fordi wb og 10'er rykker ind centralt og tømmer et rum for Beijmos raid som stopper.
View attachment 5512
Lige i denne situation er det nu Bech der får plads på siden fordi Gift Links (wingback) og Beijmo (yderstopper) overbefolker halvrummet. Men der har helt sikkert være situationer som du beskriver.

Det interessante i Brøndby-kampen er for mig at se at vi i højere grad vendte lidt tilbage til Uwes måde at skabe chancer på. Dvs. skabe overtal med tre mand på siden og lægge et indlæg i boksen. Hvilket førte til både Arnstads og Tchamches scoring.

Den store ændring under JP er for mig at se, at vi i højere grad sætter bolden på spil og forsøger at skabe chancer ind igennem midten. Mens vi under Uwe først rigtig satte bolden på spil ude på siderne, hvor risikoen ved at tabe den er mindst.

Men det er kun fedt, at vi også kan variere spillet, når modstanderen forsøger at lukke ned for det, som Brøndby gjorde senest med tre centrale midtbanespillere. Kampen var måske derfor også første gang, vi fik syn for, at vi har en velfungerende plan B, når plan A ikke helt fungerer.

Det interessante i Brøndby-kampen er for mig at se at vi i højere grad vendte lidt tilbage til Uwes måde at skabe chancer på. Dvs. skabe overtal med tre mand på siden og lægge et indlæg i boksen. Hvilket førte til både Arnstads og Tchamches scoring.
Ja, især målet der kom fra Sebastian Jørgensens indlæg mindede på mange måder om Paddys mål på Jacob Andersens indlæg fra omtrent samme sted i højre side af feltet (ned mod den samme tribune). Det var et dejligt flashback.

AGF sluttede også kampen i Brøndby med Emmery og Sebastian Jørgensen som wingbacks så offensive, at de i praksis spillede kanter. På taktikbrættet bliver det nok tæt på en 3-2-5 - og så endda med Yakob og Arnstad som de to offensivt indstillede centrale midtbanespillere

Sådan kommer AGF nok ikke til at stille op ret mange gange, selv om det lagde et fedt offensivt tryk!

AGF sluttede også kampen i Brøndby med Emmery og Sebastian Jørgensen som wingbacks så offensive, at de i praksis spillede kanter. På taktikbrættet bliver det nok tæt på en 3-2-5 - og så endda med Yakob og Arnstad som de to offensivt indstillede centrale midtbanespillere

Sådan kommer AGF nok ikke til at stille op ret mange gange, selv om det lagde et fedt offensivt tryk!
Sammen med midten vs kanten i opspil er det interessant.

JP vil spille offensivt, men hader at tabe (dejlig kombo). AGF finder de veje der er for at skabe chancer, og når BIF (eller andre) lægger sig meget defensivt, giver man bare wingbacks større offensivt råderum.

Latest posts

Back