New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Jeg kan ikke forstå at 8’er positionen hele tiden prioriteres over nye kanter, jeg synes det er åbenlyst at Brøndby i 2. Halvleg lukkede ned for Thorsteinsson, og næsten sked på opdækningen af Links. Det var primært det der gjorde at Links havde bolden i 2. halvleg, det var en stor fordel for BIF at lukke ned for afleveringer til Jon, og lukke op for Links. Hvis vi fik minimum 1 kant på niveau med Jon, så kan den taktik ikke længere benyttes, og så kommer hele offensiven til at flyde langt bedre, med mange flere spilmuligheder, og mange flere afslutninger.

Men så længe vi vi er nød til at starte med Links på den ene kant, så bliver det for nemt at lukke ned, han er ikke på et niveau endnu, hvor han kan udfordre et superliga forsvar, han render rundt i områder, hvor det aldrig kan blive farligt, og læser ikke mulighederne. Han kan ikke forvente at starte på kanten i en superligaklub, og slet ikke en top 6 klub.
Jeg er egentlig enig i det meste, men medspillerne er heller ikke gode til at spotte Links når han prøver at løbe ind mellem to forsvarsspillere så han kan få bolden i dybden eller løftet hen over og udnytte sin fart. Det er noget han gør tit; løber ind i banen og peger på at han vil have den dybt. Men når han så endelig får bolden så er han tit løbet i offside. Det skal han simpelthen blive bedre til. Når han kan se hele forsvarslinjen så skal han simpelthen time sit løb bedre.

Du siger det lidt selv. Munksgaard som backup er "luksus".
Hvis Munksgaard er førstevalg ønsker jeg mig noget bedre. Jeg er SLET IKKE nået dertil, hvor jeg forlanger et bedre 2.valg end Munksgaard. Og nå vi så oven i købet har et lovende talent som 3.valg, så synes jeg vores etup på højrebacken er nær perfekt. Det kræver blot, at Anthony bliver så god som jeg håber, og at han spiller 2/3 af tiden, mens de to andre deler resten. Men det er i perioder hvor der er 1 uge mellem kampene. Jeg synes jo på ingen måde det er dumt at spille med Munksgaard på torsdag, hvor Lassen er på bænken, og Anthony hviler (fra at have spille fuld tid mod BIF, og skal igen mod FCN) i det tænkte eksempel.

Nu er Anthony så ikke klar, så vi må vente at se hvordan det præcis bliver. Men jeg har ikke noget imod at Munksgaard spiller mod Viborg, Larne og OB osv.

DN har bare på intet tidspunkt vist sig særlig villig til at rotere særligt meget. Det er som oftest den samme stamme, der spiller alle kampene. Og når der så endelig falder spilletid af, vil det formentligt gå til Munksgaard. Lassen er 20 år. Det er en alder, hvor mange tilsvarende talenter allerede spiller fast. Men han vil kun kunne forvente brødkrummer af spilletid som 3. valg.

Munksgaard kan ikke være tjent med at være 2. valg og Lassen kan ikke være tjent med at være 3. valg.

Lassen kan derimod sagtens være tjent med at være 2. valg.

DN har bare på intet tidspunkt vist sig særlig villig til at rotere særligt meget. Det er som oftest den samme stamme, der spiller alle kampene.
Altså da vi midt i et presset program mødte Kolding i pokalen, så startede vi da inde med Helenius, og satte først PM ind da der var "brug for det". På den måde kan man vel forvente rotation omkring midtugekampene i forbindelse med ECL, samt de tidlige pokalkampe.

Fra søndag til søndag (uden midtugekampe), der tror jeg det absolut heller ikke. Der tror jeg mere vi ser det som i 19/20, hvor PM, Højer og flere andre jo spillede ca. 100% af kampene. Men der var jo heller ikke nær så mange midtugekampe i den sæson.

Så vi må se. Jeg tror helst David vil spille med en fast kerne ja. Jeg tror bare ikke det er op til David i disse kampprogrammer, og nu med en 3. turnering oveni, forstået på den måde, at der vil være spillere som ikke KAN spille 3 kampe om ugen i længere perioder :D

Og så er der jo også spillere som Tingager/Gers/Jevtovic, og senere Anthony/Brandhof og andre, som jo skal spilles ind og varme.

Og så kommer situationen snart, hvor Tingager, Bisseck og Hausner alle er klar: Hvem spiller så? Og spiller man så med 2 faste? Når PM er klar, hvem spiller så af ham og Dawid? Spiller man med 1 fast?
Jeg tror vi er nået dertil, hvor vi har så god konkurrence, at der vil være positioner hvor vi ikke spiller "fast" med en spiller hele sæsonen, som vi gjorde det med Blume, Amini, Højer og PM i 19/20.

Men PO og NP skifter man ikke bare sådan ud. Men det er jo også fordi det er Hvidt og Duncan der står bag, og ikke PM vs Kurminowski eller Tingager vs Hausner/Bisseck.

Jeg kan ikke forstå at 8’er positionen hele tiden prioriteres over nye kanter, jeg synes det er åbenlyst at Brøndby i 2. Halvleg lukkede ned for Thorsteinsson, og næsten sked på opdækningen af Links. Det var primært det der gjorde at Links havde bolden i 2. halvleg, det var en stor fordel for BIF at lukke ned for afleveringer til Jon, og lukke op for Links. Hvis vi fik minimum 1 kant på niveau med Jon, så kan den taktik ikke længere benyttes, og så kommer hele offensiven til at flyde langt bedre, med mange flere spilmuligheder, og mange flere afslutninger.

Men så længe vi vi er nød til at starte med Links på den ene kant, så bliver det for nemt at lukke ned, han er ikke på et niveau endnu, hvor han kan udfordre et superliga forsvar, han render rundt i områder, hvor det aldrig kan blive farligt, og læser ikke mulighederne. Han kan ikke forvente at starte på kanten i en superligaklub, og slet ikke en top 6 klub.
Ham kan du godt nok ikke lide.

Både Jacob og David fremhævede i deres optakter i går, hvor uhyggeligt hårdt et arbejde Stig allerede har lagt for dagen siden sin tiltrædelse, fordi de godt vidste, der ville skulle mange ansigter ud - David bad Stig kigge op i sommerhuset i Skagen, lige efter de var gået på sommerpause, fordi han, DN, var mere end almindeligt bekymret over, at det i værste fald kunne være udskiftning af et halvt holdt, de kiggede ind i, og havde brug for en grundig snak og forståelse af hinanden. Det havde været en god tur.
(ift. det 'halve hold', så starter vi med 4 debutanter i går, og forventer stadig forstærkninger fra toppen)

-at begge, DN/JN, er ekstremt tilfredse og imponeret over Stigs indsats og hårde arbejde hidtil, og at manden ikke er færdig - JN nævnte specifikt, at vi er nødt til at forstå, at det danske vindue endnu kun har været åbent i et par uger, trods sæsonstart nu, mens de europæiske vinduer dårligt overhovedet er åbnet/sat i bevægelse endnu, og at mange først har sæsonstart om en 4 ugers tid, hvilket er en faktor, AGF ikke kan styre eller sætte sig over.

-at JN fortalte om fortsat imponerende fremgang i det kommercielle ift. gentegning af partnere, rekordmange nye partnere foruden en stor stigning i Guldpartnere, hvilket altsammen er med til at muliggøre, at man overhovedet kan gå ud og hente en Dawid Kurminowski.

-at David, da han præsenterede startopstillingen og nåede til forposten, kaldte Dawid for 'jeres allesammens nye yndlingsspiller'.

Det er interessant, og måske en af årsagerne til at Bjørnebye er gået ind i sådan en forsvars frenzy, der er for mange forsvarsspillere i truppen lige nu, men det er jo ikke sikkert at det også er tilfældet når vinduet er lukket.

I forhold til bemærkningen om at op imod et halvt hold skal skiftes ud, så er man jo allerede næsten halvvejs, 7 ud af 29 spillere er allerede væk, og med PC’s bemærking inden sidste sæson om at han kunne sælge alle spillerne, sammenholdt med Bjørnebyes evne til at sælge spillere til en god pris, så er der måske et par profiler der bliver solgt inden vinduet er lukket, og måske helt op til 4 trupspillere, samt sendt et par talenter på leje. Så er det jo et halvt hold der er væk:

Kamil Grabara
William Eskelinen 1)
Daniel Gadegaard
Mikkel Lassen
Frederik Tingager
Alexander Munksgaard 2)
Sebastian Hausner
Alex Gersbach
Niklas Backman

Jesper Juelsgård
Casper Højer Nielsen
Bubacarr Sanneh
Kevin Diks
Thomas Kristensen
Magnus Anbo

Zach Duncan
Albert Grønbæk
Nicolai Poulsen
Gift Links
Bror Blume
Daniel Arzani

Milan Jevtović 3)
Jon Dagur Thorsteinsson 4)
Patrick Olsen
Benjamin Hvidt
Patrick Mortensen 5)
Mathias Jørgensen
Søren Tengstedt
Alexander Ammitzbøll 6)

1)
Har måske et godt navn i Sverige stadigvæk, og SIB kan finde et godt sted til ham
2) D’Alberto er hentet til en position hvor vi ikke umiddelbart var mest sårbare, måske er Lassen klar til at være backup, og Munksgaard står i vejen for ham.
3) Har måske et godt navn i Norge stadigvæk, og SIB kan finde et godt sted til ham

4) 1 år tilbage af kontrakten
5) Kurminowski er hentet til en plads hvor vi ikke umiddelbart manglede

6) Nok ikke hvis Mortensen forsvinder, men lige nu er der nok en spiller for meget på 9’eren

I øvrigt ift. Munksgaard.

Jeg læser ofte argumentet herinde, at han stadig er ung og kan udvikle sig. Jeg synes dog ikke, at han har udviklet sig nævneværdigt de seneste 2 sæsoner. Snarere tværtimod. Den første halvsæson gjorde han det egentlig rigtig godt - omend det også var i nedrykningsspillet og mod lettere modstand. Men siden da synes jeg, at hans udvikling er gået i stå.

Som nævnt synes jeg, han har et fint og stabilt niveau, og han skal nok få en flot Superliga-karriere. Men jeg tror bare ikke, at hverken niveauet eller potentialet matcher det, vi har brug for.

Hausner derimod er en spiller, der har udviklet sig stødt hele tiden. Han begår stadig nogle af de samme dumme koncentrationsfejl, som han gjorde i starten. Men på alle andre parametre tager han kæmpeskridt. Lidt samme udvikling som hos Zanka, da han brød igennem hos FCK i 1. og 2. omgang.

I øvrigt ift. Munksgaard.

Jeg læser ofte argumentet herinde, at han stadig er ung og kan udvikle sig. Jeg synes dog ikke, at han har udviklet sig nævneværdigt de seneste 2 sæsoner. Snarere tværtimod. Den første halvsæson gjorde han det egentlig rigtig godt - omend det også var i nedrykningsspillet og mod lettere modstand. Men siden da synes jeg, at hans udvikling er gået i stå.

Som nævnt synes jeg, han har et fint og stabilt niveau, og han skal nok få en flot Superliga-karriere. Men jeg tror bare ikke, at hverken niveauet eller potentialet matcher det, vi har brug for.

Hausner derimod er en spiller, der har udviklet sig stødt hele tiden. Han begår stadig nogle af de samme dumme koncentrationsfejl, som han gjorde i starten. Men på alle andre parametre tager han kæmpeskridt. Lidt samme udvikling som hos Zanka, da han brød igennem hos FCK i 1. og 2. omgang.
Jeg tror jeg skrev samlet om links og munks samt de kan udvikle sig, men jeg munks er sådan en ærlig type, der med sin gejst var udviklet som 18 årig og fra dag en god spiller i fcm, lyngby og agf - men alle steder også en spiller med begrænsninger. Han har bare ikke værktøjer som vild fart, målfarligehed, et stærkt skud og super indlægsfod - men allround i det hele istedet. Jeg tænker han er en god backup 6-12 måneder for Alberto og så kan lassen og Anbo udlejes og komme ind når Munks sælges for et mindre beløb (fcm har dog halvpart i ham eller noget).

Ja! Links arbejder godt og får bolden meget. Jeg tror jeg han er god for backen defensivt. Men trods alt det sympatiske, så mangler der noget ... Det der fik BIF til at have to på Jon, fx.

Jeg tror ikke på det, men vil meget gerne modbevises. Kunne Jevtovic være en mulighed som starter, eller vil det give defensiv slagside?

Ja! Links arbejder godt og får bolden meget. Jeg tror jeg han er god for backen defensivt. Men trods alt det sympatiske, så mangler der noget ... Det der fik BIF til at have to på Jon, fx.

Jeg tror ikke på det, men vil meget gerne modbevises. Kunne Jevtovic være en mulighed som starter, eller vil det give defensiv slagside?
Jeg tror f.eks. det bliver bedre med Links+Anthony, da Links jo som du siger er rigtig god til at arbejde bagud, og hjælper til defensivt. Det var Links+Diks bedre til at udnytte, ligesom Diks+Albert var det.

Jevtovic arbejder godt bagtil også, og Jon deltager også i presset og i bolderobringsspillet.
Links får bare alt for lidt ud af sine styrker generelt set i dette år. I efteråret var det meget bedre. Jeg vil generelt gerne se Links få 5 kampe på venstrekanten i stedet (hvis Jon sælges), og så have en kanon ny højrekant, eller et Bundu-gensyn i en byttehandel med Anderlecht om Jon/Bundu. For altså Links har et af truppens bedste skud, men det kommer han bare ALDRIG til at kunne udnytte særligt godt som højrekant. Desværre.

Det Jon gjorde i går har han desværre gjort for sjældent, og hans Insigne-afslutninger ser mega lækre ud når det lykkes. I en anden situation i går sendte han den 2 meter over og fordi, ligesom han gjorde mod AaB i playoff og mange gange før i sæsonen sidste år. Skal Jon sælges synes jeg det er oplagt at smide Links+Jevtovic over i venstre side (med Brandhof som suppleant), og så spille med en ny stor profil i højre, med Tengstedt/Albert som alternativer (forudsat at vi får en ny 8'er) Den ny 8'er frigører i min optik jo altså både Albert og Brandhof som kant-alternativer til bredden.

Links vil være fed at have til de sidste 20-30 minutter, hvor han kan kommer ind og sprinte fra et træt forsvar. Men jeg mener virkelig at offensiven lider under hans manglende målsøgende spil, når han starter inde, og det vil forbedre offensiven markant, med mere kvalitet på den position.

Last edited:
Links vil være fed at have til de sidste 20-30 minutter, hvor han kan kommer ind og sprinte fra et træt forsvar. Men jeg mener virkelig at offensiven lider under hans manglende målsøgende spil, når han starter inde, og det vil forbedre offensiven markant, med mere kvalitet på den position.
Jeg synes helt sikkert også at Links og Munksgaard var langt mindre effektive og farlige end vores venstreside var det i modsatte side. Selv Lund var jo farligere end Links :D

Men jeg synes slet heller ikke Grønbæk fik vist sig godt frem på den 8'er igen.
Og jeg undrede mig MEGET da Duncan gjorde sig klar på sidelinjen og så at det var Thorsteinsson der skulle ud. Men jeg synes det var klogt at sende Albert ud på den kant, hvor han havde haft mere succes i foråret end som 8'er. Men Albert var underligt fysisk underlegen igen i går, og kom ofte for sent, og tabte konstant dueller. (Men havde som altid også masser af fine aktioner, som bare ikke rigtigt blev farligt) EDIT: Det virker bl.a. også til at Albert og Links har et relativt ufrugtbart samarbejde. De er begge ikke-verbale spillere, og spiller på instinkt, og ikke på det der for mig at se virker som planlagte relationer, og løbemønstre. Og fint at have den slags spillere. Men det bliver for reaktiv når de skal tolke på hinanden. Eller hvordan skal jeg sige det. Har brygget på tanken i noget tid. Jon og Højer var jo spillet sammen. Blume og Jon, Blume og Bundu. Men Grønbæk og Jon? Grønbæk og Links? Det virker som om Grønbæk har en langt mere fri rolle end Blume havde, og at vi får langt mindre ud af det. Jeg tror Grønbæk har det i sig til at blive mega god. Men der er noget "galt" pt.

Det virker til at AGFs modstandere har læst, at han bare skal køres hårdt på, og så piller man det meste ud af ham. Efter Grønbæk kom på kanten og de par minutter derefter var Grønbæk desværre fyldt af fejl, men havde også gode aktioner. Men blev det nogensinde farligt omkring Albert i går? Jeg genså 2.halvleg, og jeg "led" med ham. Jeg kan så godt lide Grønbæk. Men jeg så det samme i går, som jeg så fra første kamp i foråret og frem til han kom på kanten igen. Han fylder bare slet ikke nok, og bliver overmatchet fysisk. Det skal han altså have bygget på. Men han har så mange gange i kampen, hvor en anderledes bedre berøring, eller lidt held havde efterladt ham med kampafgørende detaljer..
For han har jo fandme også 100 gode aktioner og berøringer. Men når så få af dem skaber noget farligt i går, så mister det værdi. Det er dog selvfølgelig ikke Grønbæks skyld at Links ikke kan køre på mål fra højre mere end han gøre. Der mangler ganske enkelt noget mellem de to.

Jeg håber for os, og for ham, at han pludselig bare får det forløst. Og man kan jo sige, at hvis det ikke kan forløses uden at give ham chancer nok til at kunne fejle en masse, så er det LIGE NU han skal tage og forløse det. For det er nu hvor Brandhof stadig er skadet, og vi ikke har erstattet Blume med en stor profil. Om Brandhof og Albert er nok vil efterårets start måske vise.

Men jeg vil hellere prøve med Albert + ny højrekant end med Links + ny 8'er først.
Og en ny 8'er + Albert på kanten er også altid en mulighed.
Jeg tror desværre ikke svaret er Tengstedt, da han også spiller meget på instinkt lader det til. Jon får så mange bolde at arbejde med hele tiden. Det er helt vildt. Det spiller vi efter. Og det er fint. Men altså han kører jo død efter 60-70 minutter hver gang. Mon ikke vi skal have gang i den højrekant også??

For altså Links har et af truppens bedste skud, men det kommer han bare ALDRIG til at kunne udnytte særligt godt som højrekant. Desværre.

Jeg kan ikke se, hvordan det skulle give ham flere skudmuligheder, at han spiller i venstre side. Det er da netop bedst for en kantspiller, der gerne vil ind og sparke, hvis vedkommende spiller i modsatte side ift. sit stærke ben. Så kan der trækkes ind over midten; ligesom Thorsteinsson gør det.

Hvis SIB henter en brølstærk ny højrekant, så kan links komme over i favoritsiden og afløse Jon, efter 60-70 minutter. Links ville være en ubehagelig spiller, for et forsvar, at skulle forholde sig til, efter at Thorsteinsson har kørt dig flad i over en time.

Det vil også være den rigtige vej for Links karriere, han skal ikke have en hel masse minutter der ikke fører til noget som helst, i en “Moneyball” fodbold verden, hvor der bliver kigget stats. Her vil han blive langt mere effektiv pr. spillet minut, end han er lige nu, ved at komme ind mod et træt (eller reserve) forsvar.

Så vil han med tiden blive mere klar til at starte, og det passer måske med at Jon skal væk til vinter, eller næste sommer.

Det vil også være den rigtige vej for Links karriere, han skal ikke have en hel masse minutter der ikke fører til noget som helst, i en “Moneyball” fodbold verden, hvor der bliver kigget stats. Her vil han blive langt mere effektiv pr. spillet minut, end han er lige nu, ved at komme ind mod et træt (eller reserve) forsvar.

Så vil han med tiden blive mere klar til at starte, og det passer måske med at Jon
Gælder det kun for Links eller vil det være bedst for alle vores unge spillere at få mindre spilletid? Jeg synes det er en overraskende vinkel på hvordan man talentudvikler.

Lige nu synes jeg bare at han skal spille alt hvad han orker og få minutter i benene på superliganiveau. Der er ingen tvivl om at der bliver hentet en forstærkning ind snart og at Links får sværere ved at få spilletid.

Men det er også op til trænerstaben at få det maksimale ud af de vilde spidskompetencer Links har - og selvfølgelig også at han arbejder med sine mangler. Siden han kom hertil har han bygget meget på både fysik og defensive evner, men måske skal man til at fokusere anderledes.

Oliver, Munks, NP, julle (som nok også er tilbage i reserverollen igen nu) samt Links har min fulde support og man kan ikke sætte en finger på deres indstilling. De har også bevist før det kan spille med i toppen af dansk fodbold, så det er bestemt gode spillere så længe vi ligger og kæmper for at blive nr 3-6.

Og lige nu ser jeg ikke nogen alternativ til dem i start11. Hvidt måske for NP, men David mener noget andet og han har trods alt været superligatræner længere end mig ;-) Og Gers er ikke fit nok endnu til at snuppe vb.

Vil vi gerne op og blive nr 1-4, så kræver det nok enten forstærkninger ift dem i start11, eller de tager nogle skridt i deres udvikling, og alle 3 kan sagtens lægge på - links måske rigtig meget udviklingspotentiale.

Men det er gode ærlige typer for AGF lige nu - og kan blive vigtige trupspillere fremover. Og de kan også udvikle sig - det forventer jeg Links gør, ellers skal han sælges mens tid er. De andre får vi næppe mange penge for til at hente nye ind.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back