New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Ja, spørgsmålet kan selvfølgelig blive om de så skaber færre chancer hvis angriberen er mindre mobil. Jeg har som sagt ikke set dem nok til at have nogen særlig god vurdering, men det er klart at en der bare bevæger sig godt i feltet og sparker de fleste chancer ind er noget de fleste kan bruge. Så må de justere lidt ift det. Ham der Pereira på midtbanen er vist også lidt langsom så det kan være Olsen har en forkærlighed for den type :)
AaBs største chanceskabere har været Lucas A. og Kusk. Lucas er langtidsskadet (hele denne sæson) og Kusk er igen røget ud af Cifuentes' start-11. Lige nu tror jeg at de håber meget på Louka Prip.
Pereira imponerede da han kom til fra den portugisiske 2. division, men siden nytår har han været som forvandlet og er helt ude af startopstillingen, trods en meget svag defensiv midtbane. Hiljemark er som bekendt også væk. Så burde det være Fossum der skulle tage over, men han har vist sig uegnet som både 6er og 8er (men bedre som en art 10'er eller falsk 9er). Tilbage står at AaB har et kæmpe midtbaneproblem lige nu. Både defensivt og i det opbyggende spil. Men mon dog ikke man finder ud af at genopfinde Kusk?

AaBs største chanceskabere har været Lucas A. og Kusk. Lucas er langtidsskadet (hele denne sæson) og Kusk er igen røget ud af Cifuentes' start-11. Lige nu tror jeg at de håber meget på Louka Prip.
Fossum og Pereira har da bare også være gode. Især Fossum synes jeg (ham havde jeg gerne set i AGF).
Og altså Kusk skal jo nok få spilletid. Og nok også ham Rufo.

Men nej jeg synes ikke de har været vildt skræmmende, og er det heller ikke nu. Men de har masser af kontinuitet. Og Prip skal nok bilve god for dem. Ligesom Mistrati i Randers. Det er den type handler som AaB og Randers kan, som vi sjældent lykkes med. (desværre)

Men ja lad os se. Man kan håbe at AaBs planer om top 6 braser fuldstændigt gennem gulvet, og de presses ud i en fyring af træneren til jul, og ligger helt i bunden :D

Fossum og Pereira har da bare også være gode. Især Fossum synes jeg (ham havde jeg gerne set i AGF).
Jeg tror vi ville kunne få Fossum forholdsvis billigt. AaB vil nok hellere end gerne sælge. Men vi skal holde os væk. Han har været ok god de gange de har sat ham helt op i front. Men han har jo ikke en angribernæse, trods alt. Så det er jo heller ikke fremtiden for ham,. Pereira har bestemt ikke "bare været god". Han har tværtimod været en kæmpe skuffelse lige siden Cifuentes kom til. Hans bedste periode var i efteråret, da Hiljemark spillede og det er nok ret naturligt. Jeg tror ikke vi kommer til at se ham i startopstillingen igen lige med det første - og det er endnu et problem for AaB.

Last edited:
Jeg tror vi ville kunne få Fossum forholdsvis billigt. AaB vil nok hellere end gerne sælge. Men vi skal holde os væk. Han har været ok god de gange de har sat ham helt op i front. Men han har jo ikke en angribernæse, trods alt. Så det er jo heller ikke fremtiden for ham,.

Altså da AaB hentede ham var David overrasket over at man overhovedet kunne få ham til DK. Og David har jo været træner for ham i Strømsgodset. Og vi kunne da sagtens bruge ham som erstatning for Blume.
Jeg vil mene at en PO-handel i størrelsen 5-6 mio kr ville være en fantastisk handel for en 25-årig Fossum med 2 år tilbage af kontrakten. En Nordmand, som måske gerne vil genforenes med sin gamle træner. Og SIB kan jo have et godt øje til sin landsmand.

Han har da også 37 Bundesligakampe for Hannover, og er Norsk landsholdsspiller (udtaget senest i marts i år, dog uden spilletid i de 3 kampe), og har en markedsværdig på 1,5 mio euro jvf transfermarkt.

Jeg anser det som langt mere urealistisk at vi kan hente ham, end jeg vil sige at jeg ikke ville have ham.
Jeg ville se det som en opgradering af Blume. Og han har lavet 12 mål og 7 assist i sine 60 kampe for AaB (mål eller assist hver 271 minut). Det er sgu ikke helt skidt for en central midtbanespiller, der ofte har været bag en anden 8'er der mere havde rollen om at gå med frem. EDIT: Amini havde til sammenligning 10 mål og 17 assist på 152 ligakampe, altså mål eller assist hvert 362. minut i sine 9.777 minutter for AGF. Blume havde 11 mål og 11 assist på 92 ligakampe, altså mål eller assist hvert 294. minut på 6.476 minutter for AGF)

Jeg ville blive meget glad for den transfer, såfremt den var i PO-størrelsen.

Fossum er i hvert fald ikke elsket af AaBs fans, kan jeg konstatere. Jeg er med på at han har lavet nogle mål, fordi de har manglet en angriber til at sparke dem ind, men problemet har været at Fossum rigtig ofte forsvinder helt ud af kampene. Jeg skal ikke udelukke at det hænger sammen med deres spillestil, men han har ikke kunnet bidrage i deres opbyggende spil som de havde håbet.

Når jeg nu er i gang med ham... Ikke den mest positive bedømmelse her, så kan være der er en god grund til at han ikke kostede så meget og at alle fremtidige sammenligninger med Kurminowski ikke vil give så megen mening alligevel. Han lyder på sin vis mere som en PM light og under alle omstændigheder er jeg ret så glad for at vi har fået en med fart. Det er også et vigtigt parameter for mange klubber på højere niveau den dag vi skal sælge.
Det jeg ville frygte mest som AaB-fan er qt han ikke taler engelsk- lad os endeligt undgå at hente spillere, der ikke kan det https://nordjyske.dk/nyheder/sport/...ndidater/95f25e43-252a-437e-93a8-a53ad863d5f5

Det jeg ville frygte mest som AaB-fan er qt han ikke taler engelsk- lad os endeligt undgå at hente spillere, der ikke kan det https://nordjyske.dk/nyheder/sport/...ndidater/95f25e43-252a-437e-93a8-a53ad863d5f5
Jeg tror ikke sproget bliver et problem, da de har en serber i klubben, der kan hjælpe ham igang. Det er dog bekymrende at den eneste sæson hvor han har scoret mange mål, også var den sæson hvor en del af ligaen bestod af 1. divisions hold, det ville jeg være mest bekymret for, men han virker umiddelbart som en forbedring i forhold til Van Weert.

Det er dog bekymrende at den eneste sæson hvor han har scoret mange mål, også var den sæson hvor en del af ligaen bestod af 1. divisions hold, det ville jeg være mest bekymret for, men han virker umiddelbart som en forbedring i forhold til Van Weert.
Ham de har interviewet virker ihvertfald ikke synderlig positiv. Han tog da nogle forbehold i forbindelse med de mange hold i ligaen og hvem han havde scoret mange mål imod.

Fossum er i hvert fald ikke elsket af AaBs fans, kan jeg konstatere. Jeg er med på at han har lavet nogle mål, fordi de har manglet en angriber til at sparke dem ind, men problemet har været at Fossum rigtig ofte forsvinder helt ud af kampene. Jeg skal ikke udelukke at det hænger sammen med deres spillestil, men han har ikke kunnet bidrage i deres opbyggende spil som de havde håbet.
nej dem der laver mål løber ofte med overskrifterne, mens fans også ser helheden.

Efter det vi så til ham i Vejle, så er det vel bare mere relevant end at han blev udtaget til Sveriges EM-trup?
Men enig på sin vis. Det er jo også mere ift strategien og andet, at det skal være i den rigtige kontekst. Altså hvis det er for at købe tid til at kunne hente den helt rigtige, som netop ville kunne bringe os et bedre sted de næste 3-4 år, så fair nok. Altså det er bedre at vente til jul hvis det er forskellen på at kunne hente en 27-årig på x niveau nu, eller en 21-årig med samme niveau til den tid. Sådan er timing og marked jo også utaknemmeligt.
Jeg tør slet ikke dømme PB, synes jeg har svært ved at vurdere ham - er lidt skuffet over ham, Zanka og Boile, men de var med til EM, så er de vel også gode nok til et superligahold. I bund og grund er de ikke min kop te - ganske enkelt. Men det var NP heller ikke - og ham har jeg været glad for fra dag1 (selvom jeg på sigt vil fortrække Hvidt fx)

Esbjerg har tilsyneladende ikke den store kærlighed til et af deres egne talenter som de ellers forlængede kontrakten med for 11 måneder siden.

Måske det var relevant med et sceneskifte for ham og han skulle en tur til Aarhus. Han er lige fyldt 18 år for få dage siden og nedgraderet fra førsteholdstruppen til U19, hvor han tidligere har banket kasser ind - 14 på 17 kampe.

https://www.transfermarkt.com/zean-dalugge/profil/spieler/637469

Vinduet er ikke lukket, så det er vel for tidligt at drage færdige konklusioner, men med sæsonen i gang kan vi vel i mindste lave en midtvejsevaluering. Der har været masser af kritiske røster herinde over manglen på forstærkninger, men lige nu peger pilen altså i retning af godkendt:

- Jesper Hansen ligner en god mand for klubben de næste 1-2 sæsoner. Vigtig handel.

- Lejeaftalen af Bisseck blev mest af alt mødt med stærke negative kommentarer, men når man kan leje en ung spiller billigt og uden problemer starte ham i en debut mod de forsvarende danske mestre, så ligner det nu stærkt købmandsarbejde. Så må vi se senere, om det bliver en permanent aftale. Indtil videre ligner det Bisseck > Sanneh.

- Selv hvis de ikke er en del af fremtiden på sigt, så har man med Bisseck og Oliver Lund købt sig tid til, at skadede spillere kan komme roligt tilbage (se, vigtigst: Tingager) og/eller man kan finde de rette folk til pladserne. Som han spillede i går er den ét-årige aftale med Oliver Lund et temmeligt perfekt stop-gap - han skal nok få spilletid i løbet af sæsonen, især når han dækker begge backs og midterforsvaret, og hvis han i øvrigt hæver niveauet til træning, er han jo en god tilføjelse til truppen.

- Kurminowski er det vel alt for tidligt at vurdere på, men dommen er vel stadigt 'spændende'. Conference League-kvalifikationen er forhåbentlig et godt sted at vise sig frem og spille sig til lidt selvtillid som centerforward.

- Kanterne og 8'eren er dér, hvor manglerne er størst pt. Dog understregede kampen i går også, hvor vigtigt det er, at Jon indtil videre stadigt er i klubben. Der er også nogle økonomiske aspekter (der har sikkert været drømme om et salg, når kontrakten nu udløber næste år), men det er svært at forestille sig AGF have råd til en erstatning, der på kort sigt er lige så god. Og dét at man indtil videre har beholdt Jon, bør bestemt tælle med i den sportslige vurdering af transfervinduet. [Selv om han burde have haft direkte rødt kort og virkeligt kan frustrere mig med ofte helt unødvendige svinestreger]

Samlet set er jeg sådan set rimeligt opløftet. Der er mere at bygge på end ved nytilføjelserne i de seneste vinduer, og forhåbentligt bliver det billede endnu klarere, når også Brandhof og (især) D'Alberto er klar.

Vinduet er ikke lukket, så det er vel for tidligt at drage færdige konklusioner, men med sæsonen i gang kan vi vel i mindste lave en midtvejsevaluering. Der har været masser af kritiske røster herinde over manglen på forstærkninger, men lige nu peger pilen altså i retning af godkendt:

- Jesper Hansen ligner en god mand for klubben de næste 1-2 sæsoner. Vigtig handel.

- Lejeaftalen af Bisseck blev mest af alt mødt med stærke negative kommentarer, men når man kan leje en ung spiller billigt og uden problemer starte ham i en debut mod de forsvarende danske mestre, så ligner det nu stærkt købmandsarbejde. Så må vi se senere, om det bliver en permanent aftale. Indtil videre ligner det Bisseck > Sanneh.

- Selv hvis de ikke er en del af fremtiden på sigt, så har man med Bisseck og Oliver Lund købt sig tid til, at skadede spillere kan komme roligt tilbage (se, vigtigst: Tingager) og/eller man kan finde de rette folk til pladserne. Som han spillede i går er den ét-årige aftale med Oliver Lund et temmeligt perfekt stop-gap - han skal nok få spilletid i løbet af sæsonen, især når han dækker begge backs og midterforsvaret, og hvis han i øvrigt hæver niveauet til træning, er han jo en god tilføjelse til truppen.

- Kurminowski er det vel alt for tidligt at vurdere på, men dommen er vel stadigt 'spændende'. Conference League-kvalifikationen er forhåbentlig et godt sted at vise sig frem og spille sig til lidt selvtillid som centerforward.

- Kanterne og 8'eren er dér, hvor manglerne er størst pt. Dog understregede kampen i går også, hvor vigtigt det er, at Jon indtil videre stadigt er i klubben. Der er også nogle økonomiske aspekter (der har sikkert været drømme om et salg, når kontrakten nu udløber næste år), men det er svært at forestille sig AGF have råd til en erstatning, der på kort sigt er lige så god. Og dét at man indtil videre har beholdt Jon, bør bestemt tælle med i den sportslige vurdering af transfervinduet. [Selv om han burde have haft direkte rødt kort og virkeligt kan frustrere mig med ofte helt unødvendige svinestreger]

Samlet set er jeg sådan set rimeligt opløftet. Der er mere at bygge på end ved nytilføjelserne i de seneste vinduer, og forhåbentligt bliver det billede endnu klarere, når også Brandhof og (især) D'Alberto er klar.
meget enig, og især Jon skal ikke sælges for småpenge, så er den sportslige værdi højere - så hellere lave et salg til vinter som med 5 mio for Højer eller have ham hele sæsonen, som tingene ser ud lige pt. Drømmer naturligvis om han forlænger og bliver til næste sommer.

Både Jacob og David fremhævede i deres optakter i går, hvor uhyggeligt hårdt et arbejde Stig allerede har lagt for dagen siden sin tiltrædelse, fordi de godt vidste, der ville skulle mange ansigter ud - David bad Stig kigge op i sommerhuset i Skagen, lige efter de var gået på sommerpause, fordi han, DN, var mere end almindeligt bekymret over, at det i værste fald kunne være udskiftning af et halvt holdt, de kiggede ind i, og havde brug for en grundig snak og forståelse af hinanden. Det havde været en god tur.
(ift. det 'halve hold', så starter vi med 4 debutanter i går, og forventer stadig forstærkninger fra toppen)

-at begge, DN/JN, er ekstremt tilfredse og imponeret over Stigs indsats og hårde arbejde hidtil, og at manden ikke er færdig - JN nævnte specifikt, at vi er nødt til at forstå, at det danske vindue endnu kun har været åbent i et par uger, trods sæsonstart nu, mens de europæiske vinduer dårligt overhovedet er åbnet/sat i bevægelse endnu, og at mange først har sæsonstart om en 4 ugers tid, hvilket er en faktor, AGF ikke kan styre eller sætte sig over.

-at JN fortalte om fortsat imponerende fremgang i det kommercielle ift. gentegning af partnere, rekordmange nye partnere foruden en stor stigning i Guldpartnere, hvilket altsammen er med til at muliggøre, at man overhovedet kan gå ud og hente en Dawid Kurminowski.

-at David, da han præsenterede startopstillingen og nåede til forposten, kaldte Dawid for 'jeres allesammens nye yndlingsspiller'.

Jeg kan ikke forstå at 8’er positionen hele tiden prioriteres over nye kanter, jeg synes det er åbenlyst at Brøndby i 2. Halvleg lukkede ned for Thorsteinsson, og næsten sked på opdækningen af Links. Det var primært det der gjorde at Links havde bolden i 2. halvleg, det var en stor fordel for BIF at lukke ned for afleveringer til Jon, og lukke op for Links. Hvis vi fik minimum 1 kant på niveau med Jon, så kan den taktik ikke længere benyttes, og så kommer hele offensiven til at flyde langt bedre, med mange flere spilmuligheder, og mange flere afslutninger.

Men så længe vi vi er nød til at starte med Links på den ene kant, så bliver det for nemt at lukke ned, han er ikke på et niveau endnu, hvor han kan udfordre et superliga forsvar, han render rundt i områder, hvor det aldrig kan blive farligt, og læser ikke mulighederne. Han kan ikke forvente at starte på kanten i en superligaklub, og slet ikke en top 6 klub.

Jeg tænker dog det er vigtigere at Kurminowski er 100% klar til kampen mod FCN på søndag. Så ser hellere Tengstedt starte inde, og så Ammitzbøl komme ind hvis vi fører komfortabelt, og Kurminowski komme ind hvis vi skal hente noget. Vi bør kunne vinde over Larne uden at bruge de bedste på alle pladser.

Enig. Skal Jon sælges, så skal det være fordi der kommer en kæmpe profil ind. Jeg synes en byttehandel med Anderlecht hvor vi henter Bundu er en mulighed, men der skal virkelig en kvalitetsspiller ind. Jon ude ville give mere plads til Jevtovic, og Brandhof på venstrekanten, eller hvis man henter Anderson som 8'er kan han også spille derude, mens Bundu så er på højre. Links kan jo også spille på venstrekanten som han gjorde det i Cape Town en del. Jeg synes i hvert fald ikke det giver mening at beholde Jon uden en forlængelse vs at hente en stor ny spiller ind, og få et salg af Jon. Så vigtig for vores spillestil er Jon ikke vs Højer.

ENIG!

Jeg kan ikke forstå at 8’er positionen hele tiden prioriteres over nye kanter, jeg synes det er åbenlyst at Brøndby i 2. Halvleg lukkede ned for Thorsteinsson, og næsten sked på opdækningen af Links. Det var primært det der gjorde at Links havde bolden i 2. halvleg, det var en stor fordel for BIF at lukke ned for afleveringer til Jon, og lukke op for Links. Hvis vi fik minimum 1 kant på niveau med Jon, så kan den taktik ikke længere benyttes, og så kommer hele offensiven til at flyde langt bedre, med mange flere spilmuligheder, og mange flere afslutninger.

Der er bare det at Albert ikke har slået igennem for alvor på 8'eren, og vi ikke kender Brandhofs niveau for AGF endnu, og ikke ved om han kan slå til. Og hvis man fik en kæmpe profil ind som 8'er, så ville man jo altså frigøre mulighederne for at kunne benytte Albert, og endda Brandhof på kanterne også. Altså ville en fast ny 8'er også hjælpe kanterne. Og så er der det aspekt, at Albert har store udfordringer fysisk ift at kunne sætte sig nok igennem endnu. Blume var jo ikke et fysisk monster, men brugte sin fysik anderledes, og måske spillede med mere kløgt. Jeg ser ikke Albert i stand til at kunne levere 90 minutter for AGF på et gennemsnitsniveau ala Blume. Spørgsmålet er om det kan komme ved at være indskifter/rotationsspiller bag en større profil. Eller om han skal en sæson mere ud på kanten. Som Links blev pakket ind, så kunne jeg godt se Albert have større succes derude end Links som vi spiller pt.

Ovenpå kampen i går håber jeg virkelig, at vi sender Munksgaard videre.

Jeg synes egentlig, at han er en ganske habil Superliga-back, som kunne være brugbar i rigtig mange klubber. Men ikke for os. For jeg synes alt for ofte, at han hverken skiller sig positivt eller negativt ud i kampene. Det kan selvfølgelig være en god ting at have noget rugbrød/leverpostej/osv. til at skabe stabilitet, således at andre kan brillere.

Men jeg forventer, at D'Alberto kommer til at overtage højrebacken, når han er klar og sende Munksgaard på bænken, ligesom det oftest var tilfældet, når Diks var klar. (Tallene er klare. I sin første sæson fik Munksgaard 28 starter - i sin 2. sæson 14, hvilket gav hhv. 2481 min og 1579 min). Og Munksgaard selv kan da heller ikke være tilfreds med at være 2. valg med den alder, som han har.

Og ja, det ville da i så fald være ideelt at have Munksgaard som backup. Det er vel nærmest en luksus. Men jeg ser bare Lassen have meget mere potentiale en Munksgaard (selvom niveauet pt. helt sikkert er mindre). Lassen er hurtigere, har bedre acceleration, springer højere og har generelt bare en helt anden fysisk pakke.

Og ja, det ville da i så fald være ideelt at have Munksgaard som backup. Det er vel nærmest en luksus. Men jeg ser bare Lassen have meget mere potentiale en Munksgaard (selvom niveauet pt. helt sikkert er mindre). Lassen er hurtigere, har bedre acceleration, springer højere og har generelt bare en helt anden fysisk pakke.
Du siger det lidt selv. Munksgaard som backup er "luksus".
Hvis Munksgaard er førstevalg ønsker jeg mig noget bedre. Jeg er SLET IKKE nået dertil, hvor jeg forlanger et bedre 2.valg end Munksgaard. Og nå vi så oven i købet har et lovende talent som 3.valg, så synes jeg vores etup på højrebacken er nær perfekt. Det kræver blot, at Anthony bliver så god som jeg håber, og at han spiller 2/3 af tiden, mens de to andre deler resten. Men det er i perioder hvor der er 1 uge mellem kampene. Jeg synes jo på ingen måde det er dumt at spille med Munksgaard på torsdag, hvor Lassen er på bænken, og Anthony hviler (fra at have spille fuld tid mod BIF, og skal igen mod FCN) i det tænkte eksempel.

Nu er Anthony så ikke klar, så vi må vente at se hvordan det præcis bliver. Men jeg har ikke noget imod at Munksgaard spiller mod Viborg, Larne og OB osv.

Der er bare det at Albert ikke har slået igennem for alvor på 8'eren, og vi ikke kender Brandhofs niveau for AGF endnu, og ikke ved om han kan slå til
Indtil Grønbæk eller Brandhof har overbevist mig om det modsatte, så tror jeg stadigt, at den bedste løsning vil være Duncan (i ordentligt kampform) på Patrick Olsens plads og Olsen så lidt længere fremme. Det koster måske lidt i presset uden bold, men løfter til gengæld AGF mere med bolden.

Munksgaard har i øvrigt (bortset fra sin første halvsæson hos os) spillet for tophold. FCM, Lyngby da de vandt bronze og siden hen os med 3. og 4. plads.

Det har givet et samlet afkast på 1 mål i 95 kampe.

Til sammenligning nåede Diks 8 mål på 42 kampe for os, og Højer 13 mål på 110 kampe. Der er derfor intet ved vores spillestil, der skulle forhindre en back i at bidgrage med mål.

Lassen derimod nåede 2 mål i 11 kampe for 1. divisions absolutte bundprop, selvom han slet ingen relation havde til nogen af medspillerne.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back