New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 390K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Vi startede sidste sæson med denne opstilling:

William Eskelinen
Alexander Munksgaard - Frederik Tingager - Sebastian Hausner - Casper Højer Nielsen
Bror Blume - Nicolai Poulsen - Patrick Olsen
Gift Links - Patrick Mortensen - Jon Dagur Thorsteinsson​

I den anden kamp så opstillingen sådan ud:

William Eskelinen
Alexander Munksgaard - Frederik Tingager - Sebastian Hausner - Casper Højer Nielsen
Benjamin Hvidt - Nicolai Poulsen - Patrick Olsen
Albert Grønbæk - Patrick Mortensen - Jon Dagur Thorsteinsson​

Den sandsynlige start 11 til første kamp i denne sæson, kunne se sådan ud:

Jesper Hansen
Alexander Munksgaard - Frederik Tingager - Sebastian Hausner - Alex Gersbach
Zack Duncan - Nicolai Poulsen - Patrick Olsen
Albert Grønbæk - Søren Tengstedt - Jon Dagur Thorsteinsson​

2 positioner er umiddelbart styrket, 2 er svækket, og når PM er klar et par runder inde i sæsonen er det kun en position der er svækket. Til gengæld er hele truppen meget mere sammenspillet, så alt i alt ikke en mere svækket start 11 i runde 1 i denne sæson, end i runde 1 og 2 i sidste.

jeg er enig i at man ikke skal spolere de store muligheder der ligger i at have is i maven, ved at forstærke sig desperat for de første par kampe i sæsonen. Sandsynligheden for et europæisk gruppespil, forsvandt over to kampe mod Randers, ikke i dette transfervindue.

En start 11 hvor ALLE er klar som truppen ser ud nu:
Kan ikke slutte med mig selv om vi er bedst med Albert centralt eller på kanten hvis vi skulle spille en finale i morgen. Foråret viste at vi var klart bedste med Albert på kanten, men det var med Blume centralt, og aner ikke hvilket niveau Brandhof kommer med. Så skulle vi spille finalen i morgen, så ville jeg stille sådan her op såfremt alle var på 100%

Og jeg vil sige, at det hold der er godt nok til at spille sig i top 6, selv inden vi får yderligere forstærkninger.

Jesper Hansen
Alexander Munksgaard - Frederik Tingager - Sebastian Hausner - Alex Gersbach
Nicolai Poulsen - Patrick Olsen
Albert Grønbæk
Gift Links - Patrick Mortensen - Jon Thorsteinsson
Men en mere realistisk start 11 i de første par kampe uden yderligere forstærkninger inden (og før skader er ovre):

Jesper Hansen
Alexander Munksgaard - Yann Bisseck - Sebastian Hausner - Oliver Lund
Nicolai Poulsen - Patrick Olsen
Albert Grønbæk
Gift Links - Tengstedt - Jon Thorsteinsson

Det hold der ville være med i kampen om top 6-pladserne sammen med OB, AaB, Randers, FCN og Sønderjyske +de andre. Men uden en egentlig førsteangriber ville det være svært at se os score nok.
Men udover det kan jeg sagtens se det spille sig i top 6, selvom det ville blive langt sværere.

Kan ikke slutte med mig selv om vi er bedst med Albert centralt eller på kanten hvis vi skulle spille en finale i morgen.
Jeg har desværre ikke lyst til at se Gift Links i en startopstilling endnu, jeg mener stadigvæk at han mangler et skridt eller to i sin udvikling, inden han er der. Så indtil der kommer en ny kant, ville mit klare førstevalg være Grønbæk på kanten foran Links, så må han komme ind centralt når han ikke skal vikariere for Links og Jevtovic længere.

I øvrigt fortalte Mikkel Duelunds agent at der var interesse fra danske klubber, samtidig med at SIB siger han vil foretrække “Aarhus drenge”. Jeg vel tro vi var en af dem der prøvede at hente Duelund, så ambitionsniveauet for vores nye kanter er heldigvis højt.

Det helt store problem er, at vi har et hold, der er lagt an på gennembrud fra backs, og på den position er vi gået fra ligaens to bedste backs til en 7-8 bedste. Når PM også er skadet er vi ret tæt på at have et profilløst hold.

Kunne det tænkes, at vi har haft en spillestil, der var lagt an på gennembrud fra backs, fordi vi havde gennembrudsstærke backs?

Og at nu, hvor vi øjensynligt ikke har det længere, lægger spillestilen om til det vi har?

Da vi havde Bundu, var meget af vores spil også lagt an på hans styrker (dvs. lavtstående og omstillinger) - det har DN selv udtalt (vist nok i Audi Talks).

Det skulle da være mærkeligt at sætte fx Messi i angrebet og forvente, at han kan udrette noget med lange bolde og indlæg. Jeg har større tiltro til DN's trænerevner end det.

Men var "det gamle AGF" mere dem der satte en sådan satsning til at skulle være dem der reddede holdet fra nedrykning, eller ham der skulle spille AGF i top 6 ene mand?

Altså hvis vi kan tiltrække den slags som konkurrenter til ham der to år i træk har kæmpet om at være ligatopscorer, så er det vel ikke så meget det "vi plejer".

Hvis det da det er det du mener med "ville være så meget agf".
Helenius som førstevalg dengang ville jeg have været komplet træt og håbløs af. Men da vi hentede ham som supplement og gardering for PM synes jeg det var helt fint. Det ville jeg også synes med Nicolai Jørgensen. Og jeg kan ikke se ham blive mindre værd sportsligt end hverken Helenius, og da slet ikke MJ (umuligt).

Men økonomisk kan jeg slet ikke se det ske. Og vi skal i hvert fald på INGEN MÅDE ligge boksen for ham på nogen måde. Men hvis de vil af med ham i Holland, og der bliver ophævet, evt. hvor han får et beløb med på rejsen som gør, at han vil acceptere en løn ala Tingager, så kan jeg kun se os være forstærket af det.

Men der er andre løsninger, som jeg synes giver langt mere mening.
Og skal vi have en aldrende angriber mere, så er jeg all in på Gytkjær :D

Jeg ser dog en mere oplagt løsning med Wikheim bl.a. fordi han kan spille kant når PM er på 100%.
Jeg mener vi nærmest ikke har kunne gå ind på klubbens træningsanlæg de sidste 2-3 sæsoner uden at vælte over en spiller på en korttidskontrakt som end ikke var kampdygtig da han kom eller bare kronisk skadet generelt. Vi har haft mange af de spillere, og NJ ville være endnu en i rækken og formentlig den dyreste i truppen. Den transfer ville give så lidt mening.

Last edited:
Kunne det tænkes, at vi har haft en spillestil, der var lagt an på gennembrud fra backs, fordi vi havde gennembrudsstærke backs?

Og at nu, hvor vi øjensynligt ikke har det længere, lægger spillestilen om til det vi har?

Da vi havde Bundu, var meget af vores spil også lagt an på hans styrker (dvs. lavtstående og omstillinger) - det har DN selv udtalt (vist nok i Audi Talks).

Det skulle da være mærkeligt at sætte fx Messi i angrebet og forvente, at han kan udrette noget med lange bolde og indlæg. Jeg har større tiltro til DN's trænerevner end det.
Men hvad vil du lægge spillet an på nu? Gennembrud fra vores fløje, der er ekstremt svingende i kvalitet? Jeg må sige, at jeg synes vi ser meget ordniære ud på de fleste positioner. På en god dag kan Thorsteinsson gøre de fleste rundtossede, men på en dårlig dag... Derudover har vi Patrick Olsen, som kan noget ekstraordinært, men med mindre Grønbæk fortsætter fremgangen eller Ammitzbøl eller Tengstedt får et kæmpe gennembrud ud af det blå, så har jeg svært ved at se, hvem han skal sætte op.

Vores hold er pt helt ordinært, og ordinært er farligt i Aarhus, fordi forventningerne er til meget mere. Det kan sætte en negativ spiral i gang. Det er ikke sikkert, at det sker, men alene det at risikoen er der, synes jeg er virkelig ærgerligt, når man tænker på, hvor solidt det hele så ud. Men dårlig planlægning kombineret med en sportschef, der forlod os i utide, har bragt os hen et sted, hvor kanten af klippen pludselig er faretruende tæt på.

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke deler den tilsyneladende udbredte nedvurdering af Gift Links på dette forum.

Han leverer altid fuld indsats og fight. Han har speed og en fin teknik (de to ting clasher dog nogle gange). Han har et tørt hug.

Links har 4 mål og 3 assists på 1.900 minutter (21 fulde kampe). Han konverterer ca dobbelt så højt som Grønbæk (scoringsprocent 20 % vs 11 %). Links har 75 % vellykkede afleveringer, i den høje ende for AGFs offensive spillere (på niveau med Patrick Olsen). Han har næsthøjest antal højintense løb, og næstflest antal løb i høj fart (overgået af Højer).

Han har skabt 26 chancer - det er det halve af Patrick Olsen, der er vores createur, men ikke langt under Thorsteinsson, og dobbelt så mange som Grønbæk med samme antal minutter.

Links er 22 år gammel, og bygger på. Han skal selvfølgelig holdes ved ilden og have konkurrence om spilletiden, men han leverer altså allerede nu.

Jeg er meget enig omkring backsene og kanterne. Der snakkes meget om en erstatning for Blume eller en stærkere backup for Paddy, men jeg ser "yderpositionerne" som mere udfordret.

Kanterne var i forvejen en udfordring i sidste sæson og Jon bør også sælges i dette vindue, så det er en position, hvor vi mangler noget ekstraordinært. Albert Grønbæk er mere central midtbanespiller end kant. Gift Links mangler sit endelige gennembrud (kommer forhåbentligt nu) og Søren Tengstedt er et åbent spørgsmål. Endeligt kan vi ikke satse på, at Jevtovic pludseligt finder et langt højere niveau.

På backsene har vi pt. hæderlige spillere i Oliver Lund og Alexander Munksgaard, så det er ikke en katastrofe, men det er bare enormt middelmådigt og netop et markant niveaufald fra Casper Højer og Kevin Diks. Især offensivt er det en voldsom ændring. Jeg håber virkeligt, at man har fokus på en offensiv venstreback med fart og dynamik som spidskompetencer. Omvendt er jeg lidt bange for, at man ikke henter en ny højreback. Man har numerisk en del spillere til positionen, men kvaliteten er bare ikke den samme.

AGF står i et meget udfordrende vindue, så man satser måske ikke så voldsomt på en ny højreback. Der er måske andre prioriteter.

Når vi snakker kvaliteten af backs, så skal man altså lige huske på at 21/22-årige Munksgård var ret fast mand på det hold der vandt bronze forrige sæson og jeg ved ikke hvorfor 23/24-årige Munksgård pludselig skal gøres til en meget dårlig spiller. Jo, vi fik en mulighed med en spiller på højt niveau i Diks og jeg vil også gerne have en ny exceptionelt god spiller ind i truppen igen - men han behøver altså ikke at være højreback for min skyld. I forhold til vores fart og gennembrudsstyrke, så er det mere vores fløje jeg kigger på. Jeg går ud fra at vi sælger Jon når vi er færdige med Europa og så skal vi altså hente et par store profiler ind til de fløje. Den ene skal helst også kunne spille frontangriber.

Når vi snakker kvaliteten af backs, så skal man altså lige huske på at 21/22-årige Munksgård var ret fast mand på det hold der vandt bronze forrige sæson og jeg ved ikke hvorfor 23/24-årige Munksgård pludselig skal gøres til en meget dårlig spiller. Jo, vi fik en mulighed med en spiller på højt niveau i Diks og jeg vil også gerne have en ny exceptionelt god spiller ind i truppen igen - men han behøver altså ikke at være højreback for min skyld. I forhold til vores fart og gennembrudsstyrke, så er det mere vores fløje jeg kigger på. Jeg går ud fra at vi sælger Jon når vi er færdige med Europa og så skal vi altså hente et par store profiler ind til de fløje. Den ene skal helst også kunne spille frontangriber.

Alexander Munksgaard skal ikke pludseligt gøres til en meget dårligere spiller. Han var også middelmådig i 19/20-sæsonen - eller i hvert fald mindre dygtig end Kevin Diks.

Du kan ikke så simpelt sætte lighedstegn mellem en kollektiv indsats og så den enkelte spillers niveau. William Eskelinen var fx også førstevalg i bronzesæsonen.

Jeg så et argument en del sider tilbage (I er velkomne til at lede, men ellers må I nok bare take my word for it), om at vi med Højer og Diks afgang siger farvel til 10 mål, og at det bare ikke er noget, man sådan lige erstatter.

Men i sagens natur bør der jo slet ikke komme så mange mål fra vores backs. Så når der gør, bør det måske i stedet anskues som et symptom på noget, der er galt, i stedet for et tegn på at vi har noget der fungerer.

Det har i hvert fald været tydeligt i den netop overståede sæson, at vi ofte har søgt Diks på standarder, og at vi ofte har forsøgt at få Højer i positioner, hvor han kan skyde fra distancen.

Men problemet med at have folk med klare spidskompetencer er, at man nemt kommer til at lægge spillet an på dem. Og det har den modsatte effekt, at man derfor frarøver andre spillere muligheden for at udnytte deres spidskompetencer.

Fx. har Links ofte haft en tendens til at trække langt mod sidelinjen, når han spiller i højresiden. Det er givetvis for at trække spillet i den side af banen, så en Højer vil have mere plads til en afslutning, hvis vi kan lave et sideskift. Og på den måde spiller vi ikke på Links' styrker, men i stedet på Højers.

Vi har været her før - både med afgang og skader og indtil nu har det vist sig at det har været kollektivet, der har båret dette hold. Det håber og tror jeg også bliver tilfældet denne gang.
Jeg vil vove den påstand at Jesper Hansen kommer til at skabe mere ro. Det er ikke tilfældigt at FCM har dansk keepere og kun danske stoppere. Det skaber ro og mindsker risikoen for misforståelser. Derudover vokser spillere, når andre forsvinder :)

Alexander Munksgaard skal ikke pludseligt gøres til en meget dårligere spiller. Han var også middelmådig i 19/20-sæsonen - eller i hvert fald mindre dygtig end Kevin Diks.

Du kan ikke så simpelt sætte lighedstegn mellem en kollektiv indsats og så den enkelte spillers niveau. William Eskelinen var fx også førstevalg i bronzesæsonen.
Mit argument var nu først og fremmest, at vi har en ung spiller, som nu har yderligere to sæsoners erfaring på et superliga-tophold. Alle vil hellere have Diks, men jeg synes faktisk at Munksgaard har gjort det godt i lang tid. Han er faktisk ganske hurtig og hans indlæg er blevet klart bedre. Han mangler så den "Dikske" dimension med farlighed i feltet, men det er også meget at kræve af en højreback.

Jeg synes også, at Alexander Munksgaard er en fin spiller til højre back. Han spillede faktisk en del kampe i, specielt i slutningen, af FCMs guldsæson. Ligeledes spillede han også kampe i Lyngbys bronzesæson.

Faktisk synes jeg, at der var tidspunkter i sidste sæson hvor balancen på holdet var skæv når både Casper Højer og Kevin Diks spillede. Vi endte alt for ofte med, at have begge back langt fremme på kanterne, og med to fløje der var relativt tæt på dem. Det betød, at restforsvaret ofte var stopper, Nicolai Poulsen og mindst én 8’er. Dermed kom Patrick Mortensen og f.eks. Bror Blume alt for ofte i undertal inde i modstanderens felt.

Spiller man med Munksgaard på den ene back, så har man – i min optik – lidt mere balance i holdet, og kan bedre få begge 8’ere med ind og støtte op om angriberen.

Det ændre dog ikke ved, at jeg også synes der er et akut problem på venstre back.

Jeg må indrømme, at jeg slet ikke deler den tilsyneladende udbredte nedvurdering af Gift Links på dette forum.

Han leverer altid fuld indsats og fight. Han har speed og en fin teknik (de to ting clasher dog nogle gange). Han har et tørt hug.

Links har 4 mål og 3 assists på 1.900 minutter (21 fulde kampe). Han konverterer ca dobbelt så højt som Grønbæk (scoringsprocent 20 % vs 11 %). Links har 75 % vellykkede afleveringer, i den høje ende for AGFs offensive spillere (på niveau med Patrick Olsen). Han har næsthøjest antal højintense løb, og næstflest antal løb i høj fart (overgået af Højer).

Han har skabt 26 chancer - det er det halve af Patrick Olsen, der er vores createur, men ikke langt under Thorsteinsson, og dobbelt så mange som Grønbæk med samme antal minutter.

Links er 22 år gammel, og bygger på. Han skal selvfølgelig holdes ved ilden og have konkurrence om spilletiden, men han leverer altså allerede nu.
Jeg må indrømme at jeg er meget overrasket over de stats. Jeg kigger ikke selv så meget ind i tallene. Jeg sidder bare for ofte med en fornemmelse af, at det løber ud i sandet med Links og at han mangler det afgørende blik for spillet. Det kan da sagtens hænge sammen med, at det er fordi han ofte prøver det "afgørende" move frem for den sikre aflevering. Det er ikke noget han skal stoppe med, for hvis det pludselig falder i hak, så har vi en rigtig farlig spiller. Jeg er bestemt ikke klar til at afskrive ham, for han har nogle kompetencer der kan give ham et Bundu-agtigt gennembrud. Men når det så er sagt, så mangler vi i høj grad konkurrence til både Jon og Links. Det gør sig i høj grad gældende på Jon's side, for jeg tror ikke det er sundt for ham, at han bare ubestridt er starter.

Mit argument var nu først og fremmest, at vi har en ung spiller, som nu har yderligere to sæsoners erfaring på et superliga-tophold. Alle vil hellere have Diks, men jeg synes faktisk at Munksgaard har gjort det godt i lang tid. Han er faktisk ganske hurtig og hans indlæg er blevet klart bedre. Han mangler så den "Dikske" dimension med farlighed i feltet, men det er også meget at kræve af en højreback.
Højre back er bestemt også et par hak nede på min ønskeliste. Venstre back og minimum én fløj ligger ubestridt i toppen og det er der vi skal smide de fleste gryn.

Jeg har desværre ikke lyst til at se Gift Links i en startopstilling endnu, jeg mener stadigvæk at han mangler et skridt eller to i sin udvikling, inden han er der. Så indtil der kommer en ny kant, ville mit klare førstevalg være Grønbæk på kanten foran Links, så må han komme ind centralt når han ikke skal vikariere for Links og Jevtovic længere.
Det handler for mig mere om, at Grønbæk skal spille centralt foran Brandhof inden jeg ved hvilket niveau Brandhof kommer med. Jeg har jo 100 gange skrevet om hvordan AGFs spil blev bedre og mere dynamisk af at få Grønbæk ud på kanten.

Og som andre brugere også kunne påpege, så har Grønbæk et meget dårligt scoringssnit. Men ikke fordi Grønbæk er dårligere end Links på kanten (nuancen), men fordi Grønbæk scorede 0 mål i foråret centralt, mens han scorede sin mål fra kanten. Og der var Links jo faktisk skarpere i efteråret, og kom med 3 scoringer i 3 kampe i træk jo ind i en stime op til jul. Men med sølle 1 mål hele foråret fra Links, så er det jo tydeligt at der skal noget andet og bedre ind foran ham.. Det nytter ganske enkelt ikke kun at lave 1 mål i en halvsæson på kanten i vores system.
Jeg mener vi nærmest ikke har kunne gå ind på klubbens træningsanlæg de sidste 2-3 sæsoner uden at vælte over en spiller på en korttidskontrakt som end ikke var kampdygtig da han kom eller bare kronisk skadet generelt. Vi har haft mange af de spillere, og NJ ville være endnu en i rækken og formentlig den dyreste i truppen. Den transfer ville give så lidt mening

Jeg tænkte da faktisk at Helenius beviste, at man godt kan lave den slags nu om dage.
Men ville da også frygte det scenarie du stiller op.

Jeg tænkte da faktisk at Helenius beviste, at man godt kan lave den slags nu om dage.
Men ville da også frygte det scenarie du stiller op.
Hvad beviste Helenius? Han var da kampdygtig da han kom og blev ikke hentet på en kort aftale. At vi valgte at sælge ham hurtigt er ikke det samme. Det er da en helt anden situation end en semiinvalid Jørgensen.

Tak for lige at blive grundigt opdateret på Gift.

Jeg synes han mangler lidt relationelt - men det gjorde Anker og Rommedal også, sådan er det med fart-spillere. Jeg har mere fidus til Albert på kanten, men egentligt er Links jo været bedre i stats - måske også pga Albert har været centralt, hvor det er lidt sværere at lave mål fra (også set med Bror).

Synes begge er spændende, og når vi får en 1-2 mere de 4 forreste pladser, så er vi dækket super godt ind.

Har stor tiltro ved Links i start11 og bare klasse, hvis vi har så stærke spillere han er 3. valg på kanten.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back