Det ligner desværre lidt et deja-vu fra 95-97, hvor vi heller ikke fik brugt vores succes som løftestang til at vinde vuld (dog to medaljer, en pokal og lidt EC-succes), men spillerne forsvandt generelt uden en krone i kassen.
Dengang havde jeg debat flere gange med AGF, men Jens Harmsen nægtede at gamble med klubbens økonomi og fastholdt de korte 1-2 årige kontrakter.
Denne gang er det lejemål som ikke blev sikret. Synes egentlig vi havde set nok fra Diks efter første sæson til at slå til og gamble. Også med Kamil. Da vi hentede ham vidste vi 100% han var god nok. Måske vi slet ikke skulle have taget dem ind med mindre de ville skrive 4-5 års. Problemet er om de ville og om vi havde økonomi til at købe og skrive med dem. Men så må man jo skaffe det

Så havde de været her nu.
Højer så vi også allerede efter 6-12 måneder af kontrakten, at den bare skulle laves til en ny 5 års hurtigst muligt til 31/12 2023.
Bundu så vi også i 2018 var god nok til at blive forlænget til 2023. Så havde de også været her i dag og kunne være solgt for hhv. 20 og 40 mio istedet for 5 og 20.
Jon skulle vi også efter sæson1 have lavet 5 års med. Og havde også mulighed måske i vinter, hvor han havde downperiode. Nu er vi på hælene med 1 år tilbage. Aner ikke om han ville.
Men okay Bundu fik vi ok pris for og Stage også. Han skulle bare være solgt til udlandet. Vi skal ikke sælge til konkurrenter - med mindre de byder 10 mio+ ekstra. Så er det lige meget om Stage ville til fck. Vi sælger til udlandet. Ellers har vi en kontrakt. Og en fælles overenskomst fra start om udlandet er målet. Ikke fcm og fck. Ellers skal de ikke spille i hvidt hos os.
Jeg alle 5 spillere sagde jeg på det tidspunkt vi skulle skrive med dem - ikke noget bagklogskab. Vi har dog været proaktiv og sikret albert, zach, ting, hvidt i vinter, da man blev bange for om PC ville tage dem med til fck som gratis spillere. Bedre sent end aldrig. Jeg synes dog DGA skulle have haft mere end 2 år.
Omvendt synes jeg PM og Milan har fået for lange deals, de skulle have været et år kortere. Men det var måske prisen for de ville til os.
Vi missede også at sikre os en nøglemedarbejder som PC på lang 3 års kontrakt som David, hvilket jeg også har været i dialog med AGF ledelsen om. PC havde jo vist sin værd i AGF og skulle ikke gå på funktionærvilkår med 4 måneders opsigelse. Hvad SIB har ved jeg ikke, men også fint nok at se tiden an med ham på funktionærvilkår og senere give lønforhøjelse til 3 års kontrakt fx som forlænges midtvejs. Ingen konkurrent vil gå efter en leder i AGF de kan få om 1½ år+ (4 måneder kunne man godt vente på PC). Håber JN er sikret længere end 4 måneder... inden IFK, Rosenborg, AIK, MFF, FCK eller noget større i udlandet gafler ham.
Vi er heller ikke dygtige nok på talentsiden. Vi var nr 1 i 80erne og gode ind i 90erne. Og bør have ambitionen om at være nr 1 eller top3. Måske knapt nok top5 som bør være mindst acceptable, hvis man kigger på hvem der har spillere med på U21-20-19 landsholdene og ned.
Ikke bare fcn, fcm, bif, fck er foran os - dem under aab og ob er vi vel i tæt konkurrence med set over flere år.
Ja selv nogen af de andre har gjort det flot.
Vi er DKs fedeste klub. Vi har en fanbase, tilskuergrundlag, talent-base, historie, sponsorgrundlag osv - så vi burde være nr 1-3 i DK.
Det korte af det lange er, at hvis vi ikke sikrer os en platform hvor vi kan holde på spillerne til vi får bedste pris for dem (og kun ved salg til udlandet) og de ikke smutter frit til fck fx, så forbliver vi nr 4-8.
Vi skal være hvis ikke den mest attraktive klub i DK at komme til, så i hvert fald top3. Vi skal vinde medalje hvert år, få gode tv penge og spille i Europa. Være leverandør til landsholdet - måske ikke direkte, men i hvert fald i 2. omgang via udlandet som Højer måske bliver. Førhen havde vi ikoner på landsholdet også der var med til at tegne AGF som en klub der førte til landsholdet og udlandet.
Hvis vi ikke kan finde den basis økonomisk med investors, må vi lægge sten på sten ad den lange vej. Og acceptere vi måske også får et dyk denne sæson og blive nr 5-8. Det vil ske ind i mellem. Vi kan jo ikke trylle.
Vi har i 25 år ikke haft økonomi til mere end nr 5-7 ish. (4-9 enkelte sæsoner).
Det hårde arbejde er on-going.
Men fed klub det er vi