New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 390K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Brøndby er tæt på at sælge Lindstrøm. Det er altså også en åreladning de er i gang med der, og spørgsmålet er om de kan tiltrække spillere af god nok kvalitet til at erstatte Lindstrøm, Jung, Hermansson, Schwæbe og Vigen. Jeg tror ihvertfald ikke at Schwæbe kvalitetsmæssigt er erstattet med Mikkelsen og deres talenter og er Cappis lige så god som Vigen? De kommer ihvertfald også til at få en hård opstart. Men super godt for os.

For mig handler det mest om skuffelse. Skuffelse over at vi i 2,5 vindue ikke har fået kapitaliseret på bronzemedaljerne. Jeg er skuffet over, at vi ikke lykkedes med at skaffe hverken pokal eller metal i denne sæson. Og tilmed stå forringet frem mod næste. Jeg er ærgerlig over, at en julefrokost efterlod holdet med corona, der ledte til skader, der ledte til nederlag. Jeg er skuffet over, at vintervinduet blev brændt, og vi dermed så ringe ud hele foråret. Jeg er skuffet over, at vi ikke er trådt længere op af den trappe, hvor vi faktisk pludselig kunne skimte toppen. I stedet virker vi til at være gået et par skridt med igen.

Helt overordnet er jeg bare skuffet over, at jeg ikke synes, man slår mønt af gode placeringer, men snarere gennem et par uheldige og et pr dårlige beslutninger nu er gået et par år tilbage, mens Randers fik pokalen, FCK snupper vores hold, FCM er rige, FCN har endnu en guldfugl og Brøndby blev mestre.

Jeg mangler at føle, at vi rækker ud efter noget. Jeg synes, gassen er gået af ballonen, og jeg ærgrer mig over, at vi ikke lige skruede bare lidt mere op sidste sommer - og i venter.

Jeg er så enig!

Corona måtte ikke ske. Jeg ved ikke nok. Det kostede for Ting og MJ ved vi (som ellers kom med fin målform fra USA) - måske også andre? Men to nøglespillere.

Hører også til gruppen som synes vi stod med enestående chance med en enestående mulighed i sidste sommer som attraktiv klub på alle fronter, og endnu mere i vinter med fcks krise in mente og vi nærmest var 4 hold der lå meget a point.

Hele butikken skal man aldrig satse, men vi skulle have satset mere på at lave en bif og vinde guld. Måske går der 30-60 år før chancen er der igen? Var der virkelig en nogen lokale folk som så muligheden for guld og potentiale på den lange bane? Kunne vi have taget mere fra budgettet på forhånd som er allokeret over i næste 3-5 års periode? Nogen gange er et bet bare for godt. Det var virkelig et kæmpe valuebet....

OK klubben satsede også med buba (en udenfor vores normale muligheder) som afløser for skadede NB og hentede MJ som kom med målform. Arzani ligeledes. Men 3 x skadet og manglende form, plus corona. Øv. Omvendt skulle vi nok have trukket et salg af Helenius til sommerpausen. Men let at være bagklog. Med MJ og AA var der ikke rigtig plads til ham.

Men vi skulle nok have satset lidt mere bredt på lidt sikkert på to og 2 value lotto'er. Vi valgte 3 x value lotto
og fik intet.

Desværre har vi altid i AGF fået alt for lidt ud af vores gode perioder og peaks - modsat aab, sif, fcn, fcm, lyngby, herfølge, ob der har fået guld i nyere tid siden 89 ... og før det ob (igen i 82), efb, vb, hvidovre, kb fx i starten i starten af betalt fodbold fra 78-84 inden bif tog over med lang periode.

Vi skulle have haft mere ud af de to år her 2019-21.
Guld i 96 og fulgt op på det som fast tophold 25 år frem.

Vi fik også ufattelig mange 2-3-4 pladser over 10 år i 80erne, hvor vi reelt set var bedst i mange af dem og burde have fået 2-3 styk.

Stop, stop! Vi henter ikke Nicolai Jørgensen og gør ham til truppens med afstand dyreste spiller, fordi vi mangler en backup. Det vil han med garanti heller ikke være interesseret i.
Det skal vi naturligvis ikke nej. Har også tidligere snakket om, at man kunne hente en spiller til max Tingager-løn og give ham den position. Det er vel på tide at have en god angriber som alternativ. Vi må ikke være i en position hvor alt dør fordi x spiller bliver skadet. Det er jo samme risiko som hvor det "gamle AGF" havde profiler på flere pladser, men hvor der var alt alt for langt ned til reserven, og det hele døde når profilerne var skadet.

Nuancen var egentlig blot, at vi har gode parate spillere på start-11-pladsen, og at reserven kan være mere skrøbelig end starteren, så at sige. Ved ikke om jeg kommer igennem med min pointe :D
Jeg synes Søren Larsen som gardering for en endnu bedre spiller er bedre end Søren Larsen som ham man hænger sin hat på, så at sige. Det var han for skrøbelig til (altså være fast mand der skal spille hver gang som PM). Så Søren Larsen-typen (altså en der er god, men ikke kan spille hver gang) ville gøre os til at bedre hold.

Som da vi efter sigende var ved at hente Damien N'Doye for noget tid siden.
Og spørgsmålet var om han så skulle gøre plads til at PM kunne sælges, eller om der var økonomisk plads til at have begge. Jeg drømmer om at vi har plads til begge to af den slags snart.

Det ligner desværre lidt et deja-vu fra 95-97, hvor vi heller ikke fik brugt vores succes som løftestang til at vinde vuld (dog to medaljer, en pokal og lidt EC-succes), men spillerne forsvandt generelt uden en krone i kassen.
Dengang havde jeg debat flere gange med AGF, men Jens Harmsen nægtede at gamble med klubbens økonomi og fastholdt de korte 1-2 årige kontrakter.

Denne gang er det lejemål som ikke blev sikret. Synes egentlig vi havde set nok fra Diks efter første sæson til at slå til og gamble. Også med Kamil. Da vi hentede ham vidste vi 100% han var god nok. Måske vi slet ikke skulle have taget dem ind med mindre de ville skrive 4-5 års. Problemet er om de ville og om vi havde økonomi til at købe og skrive med dem. Men så må man jo skaffe det ;-) Så havde de været her nu.
Højer så vi også allerede efter 6-12 måneder af kontrakten, at den bare skulle laves til en ny 5 års hurtigst muligt til 31/12 2023.

Bundu så vi også i 2018 var god nok til at blive forlænget til 2023. Så havde de også været her i dag og kunne være solgt for hhv. 20 og 40 mio istedet for 5 og 20.

Jon skulle vi også efter sæson1 have lavet 5 års med. Og havde også mulighed måske i vinter, hvor han havde downperiode. Nu er vi på hælene med 1 år tilbage. Aner ikke om han ville.

Men okay Bundu fik vi ok pris for og Stage også. Han skulle bare være solgt til udlandet. Vi skal ikke sælge til konkurrenter - med mindre de byder 10 mio+ ekstra. Så er det lige meget om Stage ville til fck. Vi sælger til udlandet. Ellers har vi en kontrakt. Og en fælles overenskomst fra start om udlandet er målet. Ikke fcm og fck. Ellers skal de ikke spille i hvidt hos os.

Jeg alle 5 spillere sagde jeg på det tidspunkt vi skulle skrive med dem - ikke noget bagklogskab. Vi har dog været proaktiv og sikret albert, zach, ting, hvidt i vinter, da man blev bange for om PC ville tage dem med til fck som gratis spillere. Bedre sent end aldrig. Jeg synes dog DGA skulle have haft mere end 2 år.

Omvendt synes jeg PM og Milan har fået for lange deals, de skulle have været et år kortere. Men det var måske prisen for de ville til os.

Vi missede også at sikre os en nøglemedarbejder som PC på lang 3 års kontrakt som David, hvilket jeg også har været i dialog med AGF ledelsen om. PC havde jo vist sin værd i AGF og skulle ikke gå på funktionærvilkår med 4 måneders opsigelse. Hvad SIB har ved jeg ikke, men også fint nok at se tiden an med ham på funktionærvilkår og senere give lønforhøjelse til 3 års kontrakt fx som forlænges midtvejs. Ingen konkurrent vil gå efter en leder i AGF de kan få om 1½ år+ (4 måneder kunne man godt vente på PC). Håber JN er sikret længere end 4 måneder... inden IFK, Rosenborg, AIK, MFF, FCK eller noget større i udlandet gafler ham.

Vi er heller ikke dygtige nok på talentsiden. Vi var nr 1 i 80erne og gode ind i 90erne. Og bør have ambitionen om at være nr 1 eller top3. Måske knapt nok top5 som bør være mindst acceptable, hvis man kigger på hvem der har spillere med på U21-20-19 landsholdene og ned.

Ikke bare fcn, fcm, bif, fck er foran os - dem under aab og ob er vi vel i tæt konkurrence med set over flere år.
Ja selv nogen af de andre har gjort det flot.

Vi er DKs fedeste klub. Vi har en fanbase, tilskuergrundlag, talent-base, historie, sponsorgrundlag osv - så vi burde være nr 1-3 i DK.

Det korte af det lange er, at hvis vi ikke sikrer os en platform hvor vi kan holde på spillerne til vi får bedste pris for dem (og kun ved salg til udlandet) og de ikke smutter frit til fck fx, så forbliver vi nr 4-8.

Vi skal være hvis ikke den mest attraktive klub i DK at komme til, så i hvert fald top3. Vi skal vinde medalje hvert år, få gode tv penge og spille i Europa. Være leverandør til landsholdet - måske ikke direkte, men i hvert fald i 2. omgang via udlandet som Højer måske bliver. Førhen havde vi ikoner på landsholdet også der var med til at tegne AGF som en klub der førte til landsholdet og udlandet.

Hvis vi ikke kan finde den basis økonomisk med investors, må vi lægge sten på sten ad den lange vej. Og acceptere vi måske også får et dyk denne sæson og blive nr 5-8. Det vil ske ind i mellem. Vi kan jo ikke trylle.

Vi har i 25 år ikke haft økonomi til mere end nr 5-7 ish. (4-9 enkelte sæsoner).

Det hårde arbejde er on-going.

Men fed klub det er vi

Kan man ikke lægge et par småbud på Bartolec. han kan umuligt være tilfreds med at være nede som 3. valg nu. Hvis ikke der er andre bejlere, så må man presse FCK lidt.
Jeg har tænkt det samme ift afløser for Diks, for han har jo tydeligt talent. Men også lidt skræmmende de nu købt flere højrebacks siden de hentede ham.

Det største problem er at han kun kan være to år mere i DK inden forsker er slut, og 2 år tilbage i FCK med høj løn. Mon ikke de satser på salg til udlandet. Lykkes det ikke og han vil gå 65% ned i løn så vil han være en mulighed på fri transfer eller symbolsk pris. Men det svarer jo til at leje en 2 år. Dog med muligheden for et salg næste sommer.

Stig Skov

Jeg kan simpelthen ikke strække mig til, at sige de ikke rækker ud af noget når holdet tydeligt mangler 4-5 spillere. Er de spillere på Jesper Hansen niveau, sårækker vi i min optik ud efter noget.

FCK har vel brugt 8 mill Euro dette vindue, AGF har på en god dag 1,0-1,5 mill Euro at gøre godt med. Det er klart, at de kan påbegynde deres vindue lang tid før AGF.
ja sådan er det jo desværre, vi må erkende vores plads i hierakiet og se om vi kan ændre på det med et snuptag eller hen ad vejen. Nok det sidste.

JH er stærkt. Og Oliver fornuftigt. Yann bare en gardering med indbygget jackpot gevinst. Men som Winther vist skrev, så kræver det vi er hurtige til et frikøb slut august hvis vi ser potentialet - muligvis til vinter, men allerede der kan løbet være kørt hvis fcm, fck, bif eller udlandet ser han indløser potentialet.

Man kan ikke gå med livrem og seler og forvente at score jackpot.

Brøndby er tæt på at sælge Lindstrøm. Det er altså også en åreladning de er i gang med der, og spørgsmålet er om de kan tiltrække spillere af god nok kvalitet til at erstatte Lindstrøm, Jung, Hermansson, Schwæbe og Vigen. Jeg tror ihvertfald ikke at Schwæbe kvalitetsmæssigt er erstattet med Mikkelsen og deres talenter og er Cappis lige så god som Vigen? De kommer ihvertfald også til at få en hård opstart. Men super godt for os.
CV har stor tiltro til deres talenter. Måske Cappis viser sig bedre. Men ja de er svækket markant, med mindre talenterne løfter. De har de gjort siden stjernerne blev solgt sidst - og vundet DM.

Vi skal også tro på vores hvidt er måske faktisk bedre end NP. Lassen måske bedre end Munks. Hvad kan brandhof, TK2 og DGA? Zach er et powerhouse - den energi antændes ikke på bænken eller tribunen. Links har som fsc skrev faktisk fine stats, Jon gode stats og god ved U21, Albert og Haus har vist klassen - de skal lige lære at tage de rigtige beslutninger - de står vel over for tage yderligere skridt op. Kan munks der kun er 23 lægge på offensivt? Kan Gers også kun 23 blive skadesfri? AA har vist evner og ST et gyldent spark.

En skriver på twitter:

Bare et indspark ift Bisseck og den generelle stemning i truppen set fra den vinkel.

En bruger svarer i samme tråd, at han ikke kan se, hvem af Hausner og Tingager, Bisseck så skal slå af.

Det simple svar er jo: den mindst gode af de 2.

Men i praksis har Tingager næsten været ligeså meget skadet i sin AGF-tid, som han har spillet

Samtlige potentielle spilleminutter for Tingager på tværs af turneringer (minutter spillet - procent)
- 20-21: 3720 (1555 - 41,8 %)
- 19-20: 3780 (2611 - 69 %)
- 19 (foråret da han kom): 1440 (1185 - 82,3 %)

Samlet sum: 8940 mulige minutter, 5351 spillet = 59,8 %.

Det er vist det, man kalder en liability.

En bruger svarer i samme tråd, at han ikke kan se, hvem af Hausner og Tingager, Bisseck så skal slå af.

Men i praksis har Tingager næsten været ligeså meget skadet i sin AGF-tid, som han har spillet

Samtlige potentielle spilleminutter for Tingager på tværs af turneringer (minutter spillet - procent)

Ja, det er bestemt ikke godt. Særligt ikke når han oprindelige makker, Backman, også har været så meget skadet. Heldigvis er Hausner slået igennem, men det alligevel vildt at vi har kunne holde så godt et forsvar.

Jeg tager gerne et lige byt. Men Anderlecht skal nok spytte noget i Bundus lønningspose, hvis han skal skrive permanent med os.

Man kan også se det fra vores side som om, at vi har udlejet Bundu til Anderlecht i 1 år for 22 millioner, og at der er til at give Bundu en speciel løn de næste 2 år inden vi tjener penge på at sælge ham IGEN.
Hvis man fik ham med på en løn på Tingager-niveau 250.000kr men gav ham en sign-on på 2-4 mio, så står vi jo samme sted som med en højere løn, men ingen sign on. Men for de andre i truppen er det bedre hvis deres kollegaer ikke for nys om, at spillerne omkring dem tjener helt vildt meget i løn mere end dem. Og det er også en dum spiral ift at agenter mm så får forventninger om højere lønniveau generelt set.

Men et enkelt-beløb er lidt anderledes ift det, men kan være "det samme" eller bedre for spilleren.

Præcis. Og det værste er, at det begge gange har været knæet. AGF og Tingager kan pakke det nok så meget ind i corona-opstart-problemer, men han gik i stykker i Haderslev kort efter ankomst, og igen i foråret nu her. Så det er GODT hvis vi som minimum har 3 kompetente spillere, og så en fin bredde ved siden af.

Men altså TK2, Juelsgård og Bisseck er jo i hvert fald god bredde selv inden Backman bliver klar.
Men klart at kalkylen ser anderledes ud med Tingager skadet.

Han kan jo ikke erstatte sig selv :ROFLMAO:

Med mindre du mener, at vi skal spille med et 3-mands forsvar?
Det var det jeg mente. Vi har på mange måde spillerne til det. Munksgaard har i hvert fald lungerne til at lege Mæhle på højrekanten og kan godt se Hausner stemple op på 6-positionen i perioder ligesom vi har set AC gøre det på landsholdet. Vi skal bare have fundet en til venstrekanten der kan løbe lige så meget som Munksgaard på højre...

Men nok ikke så realistisk vi får det at se. DN virker meget fastlåst på de to 4-kæder og eksperimenterer kun lidt med de to forreste. Ville bare ønske, at vi fik det at se fra tid til anden.

Kamil, JH, Diks, Højer, PM er top2 og landsholdsklasse eller tæt på.

Tingager er vel næsten ca samme niveau som Marxsø og tæt på.
Det er altid svært at tale om landsholdsklasse, når vi snakker superligaspillere, for man skal vel spille for FCK for at blive udtaget. Men jeg kan ikke se nogen danske 6'ere i superligaen der er bedre end Nicolai P. Nogen der har bud? Det burde vel egentlig gøre at han var i periferien af landsholdet. Jeg ser kun Zeca og Onyeka som bedre 6'ere.

Yep.

Yann ½ år yngre end haus, og har trods alt 20 kampe på ca superliga niveau - plus 20 reservekampe. Så ikke TK2-grøn. Og har spillet 6er, så lidt teknik må han have. Fysik og fart har vi hørt han har.

På den helt korte bane er han bare en talent med noget mere rutine end TK og dermed 4. mand (NB joker som 6. mand). Ellers håber man vel han giver et løft ift Julle, der ellers er fornuftig - og pga skader har spillet meget. Så længe han ikke er permanent i klubben har jeg svært ved at se vi satser på ham med mindre han er meget meget bedre end dem vi har. Sådan er det at være lejesvend.

SIB har med Yann og Oliver købt sig et år til finde en god løsning i et noget kaotisk forsvar med 11 mand til 4 pladser.

NB og Gers man ikke kan regne med. Ting der har spillet ½ tid sidste to år.

Lassen og TK temmelig grønne.

Så har vi 6 tilbage i munks, haus, julle, ny venstre back + oliver og Yann i backup

(jeg antager vi har en start11-venstreback om få uger)

På den helt korte bane er han bare en talent med noget mere rutine end TK og dermed 4. mand (NB joker som 6. mand).

Det er vel netop det, meldingerne lyder på, at han ikke er.

Kilden internt fra klubben forventer, at Bisseck kommer til at spille alle kampe, hvis han holder sig skadefri.

Og Bisseck selv forventer også at spille meget: https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/ny-agf-spiller-forventer-at-spille-meget/

Så jeg tænker, at han er hentet som potentiel starter, såfremt han er god nok.

Og sådan burde det være på alle pladser. Det giver egentlig ikke mening at snakke om 1. valg, 2. valg, 3.valg osv. I stedet bør man have en masse potentielle førstevalg, der gør hinanden gode. Og det er vist også det, klubbens strategi er: at have min. 2 på hver plads, der kan presse hinanden. At nogle så i praksis får noget længere snor end andre, er en helt anden sag.

Præcis. Og det værste er, at det begge gange har været knæet. AGF og Tingager kan pakke det nok så meget ind i corona-opstart-problemer, men han gik i stykker i Haderslev kort efter ankomst, og igen i foråret nu her.
Ja det er lidt bekymrende og på lang deal. Spiller han en god ½ sæson og får den rigtige pris, vil det faktisk være fint at få ham sendt til udlandet. Men når han har spillet har han været super stærk og en general for os, men nok desværre også løn-tung og til ½ spilletid.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back