New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 393K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Fint link, ja det siger jo lidt om det ikke er en let opgave at forløse ham....

Men hellere få en klassespiller og skulle forløse det potentiale, end at skulle gøre en god fyr som Anders Kure til topspiller og et 37,5 mio kr salg ;-)

Jeg synes det er fedt at AGF er ambitiøse. Det synes jeg vi var med kamil, diks osv - men også med Yann og JH.
Oliver er lidt en anden case, men også en anden rolle han skal udfylde i AGF. Vi har også brug for rugbrødsspillere med stærk karakter især i bredden herunder Julle. Man sælger alligevel sjældent sine garderings spillere for 40 mio.

Derfor er jeg også mere tilhængere af unge kvalitetsspillere i start11 og relativt billige rutinerede som julle og oliver i backup. Og ikke omvendt satse på sikre rugbrødsspillere i start11 og gemme talenterne på bænken.

Jeg tror han er en billig løsning set over 1 år
- og har høj kvalitet, han burde jo være på niveau med Hausner mindst med det CV
Altså, jeg håber du har ret, men jeg har godt nok svært ved at tro det. Hausner er så rigeligt godt til at være fast mand på de hold, hvor Yann har siddet på bænken (eller tribunen).

Men vi må se - som andre er inde på, så er vinduet åbent lang tid endnu og de store handler har det med at lade vente på sig efterhånden som klubberne længere oppe i hierarkiet får deres trupper på plads.

Tror bare vi var en del der fik lidt tics og et flash-back til BSN-dagene, hvor vores transfers var styret af agent-netværk frem for egen scouting. Lyder dog til, at det er en vi selv har identificeret, så skal da nok blive spændende at følge. Og forhåbentligt kommer der også gang i reserveligaen igen, så der bliver mulighed for at udvikle ordentligt på spillerne uden for kamp-truppen.

Jeg ved ikke om jeg synes folk er for hurtige til at dømme SIB. Han skal dømmes på sit arbejde for en klub som vil kæmpe med om top 3 og spille fast i Europa.

Indtil videre han har skaffet en solid målmand, en spiller som har spillet i bunden/midten af Superligaen, og en tysker som var for dårlig til at kunne begå sig i den næst bedste portugisiske række.

Jeg synes det er okay hvis folk er kritiske?

Ja det kan da godt være ham tyskeren gør det super og vi køber ham osv osv. Men hvorfor fanden skulle Køln sælge ham hvis han pludselig gør det godt?

Hvis og hvis kan vi ikke bruge når vi skal kæmpe med om top 3. Der skal klare forstærkninger til, og ikke lotto kuponer.

Havde bif hentet hvad vi havde hentet, havde ingen af os herinde sagt "puha bif er godt nok blevet forstærket".

Fiasko et sted og succes et andet sted

Jeg er slet ikke bekymret for om Yann ikke kunne klare sig i næstbedste række i Portugal. Det kan der være så mange grunde til.

Vi så hvordan Junker var op og ned i AGF, hvor David troede på ham. Gik helt i Horsens, da Bo H ikke troede på ham længere. Og derefter ikke så sig tilbage og blev 20 mio transfer.

Vi har set det med et hadeobjekt som Mmaee, der fik succes og blev en stor transfer, da han fandt sig selv i Cypern. Vi så det med 100-mio nordmanden i FCM der også fik en skæv start ude og siden ikke så sig tilbage.

Tingager kunne heller ikke bruges i en 3 liga - men her en general.

Der var også en eller anden ung gut der blev fyret i Lyngby og et år senere solgt til Dortmund for 70 mio.

Og vi kunne blive ved...

Debatten generelt - super med yderpunkter - heri ligger udviklingen

Synes det er fint nogle er mere kritiske og andre mere positive - det er netop i mødet mellem de fan-syn, at vi får en god debat som udvikler og flytter holdninger, ideer og synspunkter.

Ellers kunne vi jo ligeså godt lave et rygklapper forum og et kritisk-forum - hver for sig. Og enig det bliver nogen gange følelsers vold, men det er jo også netop fodbold. Ikke skak. Det gør bare det hele lidt sjovere - så længe vi har respekt i debatten for hinanden.

Jeg kan ikke se noget problem i, at vi har enkelte spillere på disse aftaler. Det ville til gengæld være et problem, hvis vi baserede hele vores setup på dem. Og som jeg skrev i min forrige besked, spiller han jo kun, hvis han er god nok. Vi har jo rigeligt med folk på de pladser i forvejen.
I en ideel verden ejer vi alle spillerne selv, for som SIB også har udtalt så bestemmer klubben, hvad der skal ske. Og klubben høster transfer. Det er velkendt at transfers en vigtig grundlag for en klubs succes. Men i sidste ende er det også sportslig succes der det ultimative i fodbold. Ellers var FCN danske mestre ift økonomi og transfers. Der vil vi ikke hen.

Det handler om at få skåret kagen rigtig så vi via transfers og AGF som springbræt til udlandet skaber en platform der gør agf attraktive samtidig med vi vinder guld og kommer i Europa - eller i det mindste medaljer og del af topkampen.

Men kan vi leje hele det danske landshold hver sæson gratis, kunne vi nok også leve med aldrig at eje en spiller ;-) sagt på en anden måde som 8000 siger det handler om at afveje sportslig udbytte og økonomi - for ofte er lejespillere biligere i samlet pakke end eje spillere. Det skaber dog ikke en kultur som på samme måde som ejespillere. Hvis Fiorentina vil leje Diks ud til os næste sæson på billige vilkår siger jeg ja tak.

Altså, jeg håber du har ret, men jeg har godt nok svært ved at tro det. Hausner er så rigeligt godt til at være fast mand på de hold, hvor Yann har siddet på bænken (eller tribunen).

Men vi må se - som andre er inde på, så er vinduet åbent lang tid endnu og de store handler har det med at lade vente på sig efterhånden som klubberne længere oppe i hierarkiet får deres trupper på plads.

Tror bare vi var en del der fik lidt tics og et flash-back til BSN-dagene, hvor vores transfers var styret af agent-netværk frem for egen scouting. Lyder dog til, at det er en vi selv har identificeret, så skal da nok blive spændende at følge. Og forhåbentligt kommer der også gang i reserveligaen igen, så der bliver mulighed for at udvikle ordentligt på spillerne uden for kamp-truppen.
Ja AGF må ikke blive agenternes legeplads. Vi skal naturligvis bruge agenter rigtigt for PCs australske succes handler er fx kommet via agent-anbefalinger, han så selv har tjekket op på.

Hvis Hausner ikke havde fået chancen i agf, kunne jeg som godt have set ham endt på bænken ved lejeophold på i portugal, kiel og roda som teenager ud og ind og på tribunen og sendt væk for åbenmundethed og ambitioner der rækker til mere end træningskegle på leje.

Det er svært at være ude som lejespiller fordi man skal gøre det ekstra godt for at få spilletid. Og klart for naturligvis spiller klubben helst sine egne spillere hvis det er ca lige gode, og dem man har det lange perspektiv med. Eks: jova tabte til eske og Buba til julle - ret beset var det ikke et udtryk for kvalitetsforskel, men mere mentalitet, form, relationer, det længere sigte.

Jeg har ingen forventninger til Yann. Tror mest han bliver et intermezzo. Men potentialet er i hvert fald stort. Og problemet er naturligvis - gør han det godt tager Köln ham nok bare hjem igen... men han løser et midlertidigt problem for os

Vi har reelt kun to sikre i julle og hausner (og han trænede vist slet ikke i foråret stort set).
Ting er skadet, NB kronisk, TK helt grøn, Lassen ligeledes på øverst plan. Oliver mest back og pt skal han dække af til en venstreback kommer.

Det virker logisk David gerne vil have nogen at sætte på holdet.

Daniel Wass er faktisk også være at huske på - fik små 50 kampe i bif, blev udlejet til Frederiksstadig røg på tribunen efter 3 kampe, kom tilbage til bif, hvor han havde det svært. Røg alligevel til benfica på fri transfer, blev udlejet til Evian med det samme og siden solgt til dem. Resten af historien er optur. Det lignede også et talent der ikke var god nok - trods stort og indlysende talent.

Ift Stigs gennemgang af de andre klubbers transfers, tror jeg også at Van Werts afgang i AaB er undervurderet han har sidste to sæsoner levet et snit på mål-ass på 150 sidste og 133 denne sæson - PM ligger på 152 min denne sæson.

Jeg vil super gerne have Van Weert som tilføjelse til os. Han kan spille PM-pladsen (især god langs jorden), kan på egen hånd, løbe dybt, og ville i min optik være perfekt afløser for Helenius som tilføjelse til PM. Og også som plan B, hvor begge spiller samtidig, og Van Weert kan komme ind som falsk 9'er når der skal jagtes.

Om han er god nok til at spille fast i start 11 indtil PM er klar igen ved jeg ikke 100%. Min fornemmelse er at JA det er han. Jeg har det med ham som med Egho, udover at Egho ville passe mere 1:1 ift at overtage PMs luftrum ift at være opspilsstation, mens man med Van Weert skal spille mere mellem forsvaret, og ikke op i luften til ham. Jeg har før argumenteret for, at Egho ville være en perfekt supplering til offensiven ift at have en opgradering af Helenius (ift at Egho kan med bolden på egen hånd og har mere fart). Den fart har Van Weert også med bolden. Både Egho og Van Weert kan løbe med bolden mere end PM/Helenius kan. At PM er klart bedre afslutter er fint nok. Men vores store problem i perioder i foråret var jo, at PM slet ikke fik afslutninger nok at arbejde med. Så enten skal vi ændre vores kantspil så vi igen fodrer PM mere, eller også skal vi have en angriber som kan løbe mere med bolden selv.

Jeg ser Van Weert som en glimrende tilføjelse ift til det sidste, og som supplement til PM. Men han er ikke ligeså god, det medgiver jeg.
Og så er Van Weert jo altså 31, så ville give samme transferudfordringer senere hen som PM/Jesper Hansen/Oliver Lund giver.

Jeg tror vi tænker i andre baner. Og det er jeg helt med på. Ligesom man forsøgte det med MJ.
Min pointe var alene på det sportslige her og nu med PM ude.
Og jeg synes IKKE vi skal have en ung type der skal udvikles på lige nu. PM kan ikke engang starte sin genoptræning før om 3 uger. Så vi skal have en der kan her og nu.

En 1-2-årig kontrakt til Van Weert løser problemet, og giver os tid til at finde den helt rette.
Og som med Helenius kan man altså godt komme af med ham igen hvis det er. Han har fine stats, et godt navn, og er en god fyr. Aner ikke hvorfor AaB vil af med ham.

Men allerhelst, hvis det skal være en oppe i årene, så holder jeg på Gytkjær :D

Enig. Det kan f.eks. tænkes at MJ’s frikøbsklausul var offentlig viden fordi de amerikanske klubber har det med at være meget åbne i forhold til økonomi, transfers, løn m.m.
Der er flere gange at det offentliggøres. Men oftest vil klubberne gerne holde det hemmeligt. Men de lyver heller ikke. Så adspurgt fandt vi ud af det med tyskeren. Men ift konkurrence mm, så er det vel fint at holde klausuler for sig selv. Omvendt kunne man synes det kunne afskrække andre fra at byde løs, såfremt man melder ud at man har "førsteret" til at byde via en klausul. Spilleren skal i sidste ende gide det selv alligevel. Så man sikrer sig ikke spilleren ved den førsteret, mere at klubben der skal sælge ikke kan sige nej hvis køber og spiller gerne vil. (ikke sandt?) Og det er jo også noget værd. Hvis det ikke er meningen at spilleren skal til klubben efter umiddelbart (som med Sanneh), og hvis man nogenlunde "ved" at man ikke kan mødes om økonomien nu, så giver det ikke mening at lave en klausul. Når AGF lavede en med Diks alligevel, så er det jo nok noget med at hvis man strak sig til x og y, så kunne det måske lykkes. Købsprisen var vist ikke et problem. Det var som jeg forstår det Diks selv der foretrak at forlænge hele aftalen med Fiorentina med 1 år mere, frem for at skifte til AGF. Det forstår man jo godt hvis han kunne spille i AGF og få Fiorentina-løn. Så altså som jeg forstår det var det lønnen der var udfordringen. Hvis såfremt AGF nu vurderer at man kan give Diks en kæmpeløn, men Diks nu ser sig selv videre, og faktisk kan få endnu mere i løn, og endda i en større liga, så må det jo også være sådan det går. Man håber ligesom bare ikke at destinationen er SAMME LIGA, bare anden klub med mere i løn (FCM/FCK/BIF) eksempelvis.

Fiasko et sted og succes et andet sted
Jeg er slet ikke bekymret for om Yann ikke kunne klare sig i næstbedste række i Portugal. Det kan der være så mange grunde til.

Vi så hvordan Junker var op og ned i AGF, hvor David troede på ham. Gik helt i Horsens, da Bo H ikke troede på ham længere. Og derefter ikke så sig tilbage og blev 20 mio transfer.

Vi har set det med et hadeobjekt som Mmaee, der fik succes og blev en stor transfer, da han fandt sig selv i Cypern. Vi så det med 100-mio nordmanden i FCM der også fik en skæv start ude og siden ikke så sig tilbage.

Tingager kunne heller ikke bruges i en 3 liga - men her en general.

Der var også en eller anden ung gut der blev fyret i Lyngby og et år senere solgt til Dortmund for 70 mio.

Og vi kunne blive ved...

Præcis.
Det er også det jeg mener med Blume og Højer. Altså at de som sådan ikke fik deres reelle "udvikling" her, men bare løftede deres spil, fordi de mange faktorer der spillede ind ift at de ikke kunne det i Lyngby var anderledes her.
Bjørdal blev mester og spillede CL med Rosenborg efter at have spillet som en usikker lille knægt i AGF og lavet tonsvis af fejl.

Nogle kan bedst med en kæde der står lavt, nogle fungerer bedst med x og y typer foran sig/ved siden af. Nogle kan bedre med andre spillestile. Junker kunne måske nyde godt af måden man forsvarer på i Norge/Japen sammenlignet med forsvarsspillet i Superligaen.

Ligesom en målmand i Spanien ikke har samme krav til at kunne dominere et luftrum. Men kan falde totalt igennem på det i DK.

Jeg håber Oliver Lund laver samme spring i AGF. Jeg håber Brandhof gør det samme. Søren Berg gjorde det samme da han som 26-årig skiftede fra 2.division (dalum vist nok) til OB.

Og ja, der er også til tider "reel udvikling" som da Stage skiftede fra Brabrand til AGF, og byggede hurtigt og kraftigt på. Men det synes jeg ikke Højer gjorde. Jeg synes bare han var god da han kom, og ikke havde fået det vist i Lyngby på samme måde pga. 100 faktorer. Han udviklede jo ikke sit skud i AGF, men ankom med det på samme vis.

Ift andre angribere oppe i årene, så er jeg også okay med Nicolai Jørgensen som skal væk fra Feyenoord.
Jeg er meget, meget lidt begejstret for ham. Ikke som spiller (selvom hans skadeshistorik skræmmer en del), men mere som person. Sådan lidt Bendtner-light med mere fokus på det søde liv som professionel fodboldspiller end på at være en rigtig professionel, med fokus på træning, søvn og kost.

Van Wert vil vist på eksotisk eventyr, og vil nok heller ikke veksle start11 i AaB med backup i agf. Ellers god og gratis - AaB kommer til at savne hans mål og ass. Men hellere en yngre.

Læste en sportsdirekør vist i Feyenoord lige har udtalt, at Jørgensen har underpræsteret 3 år i træk og en af de mest løntunge så han skal væk. Tror de kommer til binde noget i halen af ham. Jeg er heller ikke rigtig lun på ham, men perfekt kan kan dække både kant og 9er, så vil han på en 1 års til agf løn, så fint - så prøver vi, men sker jo næppe. Og håber heller ikke sib kun henter 30+ og 20-

Bundu får måske en ny chance i Anderlecht mens Sanneh "smides på porten".
Tror ikke vi har hørt det sidste om de to ift AGF.

Og altså der blev jo også beskrevet hvordan Anderlecht var interesserede i Jon.
Så er det spændende, hvad den samlede vurdering af Sanneh er fra DN's side.

Mener han rent faktisk der er potentiale til at få ham tilbage som topspiller eller vil det være en for stor risiko at løbe, når man vurderer på sportsligt output vs. økonomi.

Det kan der være mange grunde til, det kan jo være at hverken Köln eller Fiorentina ønskede at der skulle meldes ud hvad evt. frikøbspris var/er. Det kan vel også være forskelligt om AGF har interesse i at melde prisen ud - også ift fremtidige køb salg af spilleren og andre.

Generelt har fodboldklubberne det bedst med at holde løn og transfers tæt til kroppen, og andre gange er der stor signalværdi i at oplyse det fx ift at vise hvor gode man er til at sælge spillere til vilde priser.
Jeg efterlyser ikke en pris, eller en sum i forkøbsretten, jeg efterlyse at det bliver meldt klart og tydeligt ud at det er en spiller som vi tror på, og som vi derfor har lavet en købsaftale på. Det var ikke tilfældet med Grabara, og Diks i 2. Omgang, og så vil jeg hellere har have en 28-32 årig på leje end en 20 årig, for vi skal ikke bruge ham til noget om et år alligevel.

Når man henter et talent på leje så skal det være fordi man har ambitioner om at tilknytte ham permanent, eller laver man jo bare andre klubbers talentudviklingsarbejde for dem, og det koster både point i ligaen og transferindtægter.

Jeg efterlyser ikke en pris, eller en sum i forkøbsretten, jeg efterlyse at det bliver meldt klart og tydeligt ud at det er en spiller som vi tror på, og som vi derfor har lavet en købsaftale på. Det var ikke tilfældet med Grabara, og Diks i 2. Omgang, og så vil jeg hellere har have en 28-32 årig på leje end en 20 årig, for vi skal ikke bruge ham til noget om et år alligevel.

Når man henter et talent på leje så skal det være fordi man har ambitioner om at tilknytte ham permanent, eller laver man jo bare andre klubbers talentudviklingsarbejde for dem, og det koster både point i ligaen og transferindtægter.
Der er godt nok meget skepticisme overfor både JN og resten af den sportslige sektor🤔🤔.
jeg forstår det ikke - udover at du/I som fans har et brændende ønske om at vide alt.

Der er godt nok meget skepticisme overfor både JN og resten af den sportslige sektor🤔🤔.
jeg forstår det ikke - udover at du/I som fans har et brændende ønske om at vide alt.
Det er sgu mere kommunikations afdelingen jeg er skeptisk overfor. Hvis man har en forkøbsret, skal dette naturligvis fremgå af pressemeddelelsen, ellers kommer SIB jo til at fremstå som en idiot når han melder ud at det er en spiller man tror meget på.

Hvis man har en forkøbsret, skal dette naturligvis fremgå af pressemeddelelsen, ellers kommer SIB jo til at fremstå som en idiot når han melder ud at det er en spiller man tror meget på.
Det behov har jeg slet ikke. For mig er det ret ligegyldigt om det bliver offentliggjort eller ej. Den praktiske værdi af dem er alligevel stærkt begrænset, da den jo ikke involverer spilleren selv. Så de er tæt på at være værdiløse.

Det er sgu mere kommunikations afdelingen jeg er skeptisk overfor. Hvis man har en forkøbsret, skal dette naturligvis fremgå af pressemeddelelsen, ellers kommer SIB jo til at fremstå som en idiot når han melder ud at det er en spiller man tror meget på.

Jeg skrev også om dette i går.

Om der er en frikøbsklausul eller ej, afhænger jo ikke af om vi fans ved det.

Nu har jeg ikke set lejekontrakten (eller nogen spillerkonktrakter i det hele taget), men jeg garanterer, at der er RIGTIG mange detaljer. Der er løn, forudsætninger for løn ift. antal spillede kampe, længde på aftale, frikøbsklausul, størrelsen på den, størrelsen på den relativt til tidspunkt, forudbestemt løn ved tilfælde af indfrielse, bonusser ved antal spillede kampe osv. osv. osv. osv.

Af alle disse, har vi kun fået noget at vide om længden, dvs. sæsonen ud. Med med alle de detaljer, der ikke bliver nævnt, har jeg svært ved at se, hvorfor folk føler sig berettigede til at få info om frikøb eller ej. Er det rart at vide? Ja, helt sikkert. Er vi berettigede til det? Nej. Det holdes internt ligesom med alle de andre betingelser.

Desuden har jeg svært ved at se logikken i antagelsen. Intet meldt ud om frikøbsklausul, så må der ikke være nogen. Hvorfor ikke i stedet antage, at vores ledere har styr på deres job? Hvorfor automatisk antage det værste?

Det kunne i hvert fald blive et voldsomt forsvar ift fysik og hovedstødsstyrke hvis vi en dag stiller op med Bisseck og Sanneh.

Normalt vil jeg sige at transfervinduer reelt først kan vurderes længe efter fordi mange spillere først kan vurderes over tid, så det er selvfølgelig alt for tidligt at sige noget om det her der lige er åbnet. Det er da betryggende at klubben siger der er en klausul på Bisseck, og så kan man måske også gå ud fra der menes frikøbsklausul, men før vi ved om han bliver her i længere tid er det ikke rigtig til at sige om det var godt eller skidt. Jeg kunne godt tænke mig at en af de her lejeaftaler snart omveksles til noget permanent så vi kan se at det kan lade sig gøre. indtil videre virker det mest som at de spillere vi vil kunne omveksle til permanente kontrakter alene er dem vi ikke er interesserede i og det er der en hvis logik i, men det gør ikke den type lejeaftaler særligt attraktive. Potentielt er Bisseck da et kæmpe scoop selvom vi vel endnu ikke rigtig ved hvorfor han ikke har fået så megen spilletid i de andre klubber han har været på udlån hos og om han er nød til at kikse her også før det reelt er muligt at lave en permanent aftale...

Klubben skal være bevidst om at forventningsafstemme lidt, men her var forventningerne måske også lidt oppe pga en kilde som klubben ikke er ansvarlig for. Det er en spiller man håber at kunne udvikle til fremtiden og det er jo helt fint. Jeg kan huske at Links blev beskrevet som en spiller der kunne gå ind på holdet ret hurtigt og det var da i høj grad det jeg baserede forventningerne på det første efterår fordi de lige så godt kunne have meldt mere defensivt ud. Havde man sagt han skulle bruge noget længere tilvænning havde det da bare været i overensstemmelse med hvad jeg ville forvente. Duncan sagde man var en spiller til fremtiden selvom jeg havde en fornemmelse af at han kunne gøre sig gældende ret hurtigt, men jeg synes det var fornuftigt at man i det tilfælde meldte lidt defensivt ud. Generelt er udmeldingerne nu vel også OK for JN har meget bevidst været ude og sige at vi skal have tålmodighed og at det nok ikke bliver et perfekt vindue. Det synes jeg vi skal tage til efterretning. Det indikerer vel også nogle overvejelser om hvad der er bedst på kort og lang sigt, og det kan være fejltagelser, men er trods alt ikke på lykke og fromme.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back