Ift Stigs gennemgang af de andre klubbers transfers, tror jeg også at Van Werts afgang i AaB er undervurderet han har sidste to sæsoner levet et snit på mål-ass på 150 sidste og 133 denne sæson - PM ligger på 152 min denne sæson.
Jeg vil super gerne have Van Weert som tilføjelse til os. Han kan spille PM-pladsen (især god langs jorden), kan på egen hånd, løbe dybt, og ville i min optik være perfekt afløser for Helenius som tilføjelse til PM. Og også som plan B, hvor begge spiller samtidig, og Van Weert kan komme ind som falsk 9'er når der skal jagtes.
Om han er god nok til at spille fast i start 11 indtil PM er klar igen ved jeg ikke 100%. Min fornemmelse er at JA det er han. Jeg har det med ham som med Egho, udover at Egho ville passe mere 1:1 ift at overtage PMs luftrum ift at være opspilsstation, mens man med Van Weert skal spille mere mellem forsvaret, og ikke op i luften til ham. Jeg har før argumenteret for, at Egho ville være en perfekt supplering til offensiven ift at have en opgradering af Helenius (ift at Egho kan med bolden på egen hånd og har mere fart). Den fart har Van Weert også med bolden. Både Egho og Van Weert kan løbe med bolden mere end PM/Helenius kan. At PM er klart bedre afslutter er fint nok. Men vores store problem i perioder i foråret var jo, at PM slet ikke fik afslutninger nok at arbejde med. Så enten skal vi ændre vores kantspil så vi igen fodrer PM mere, eller også skal vi have en angriber som kan løbe mere med bolden selv.
Jeg ser Van Weert som en glimrende tilføjelse ift til det sidste, og som supplement til PM. Men han er ikke ligeså god, det medgiver jeg.
Og så er Van Weert jo altså 31, så ville give samme transferudfordringer senere hen som PM/Jesper Hansen/Oliver Lund giver.
Jeg tror vi tænker i andre baner. Og det er jeg helt med på. Ligesom man forsøgte det med MJ.
Min pointe var alene på det sportslige her og nu med PM ude.
Og jeg synes IKKE vi skal have en ung type der skal udvikles på lige nu. PM kan ikke engang starte sin genoptræning før om 3 uger. Så vi skal have en der kan her og nu.
En 1-2-årig kontrakt til Van Weert løser problemet, og giver os tid til at finde den helt rette.
Og som med Helenius kan man altså godt komme af med ham igen hvis det er. Han har fine stats, et godt navn, og er en god fyr. Aner ikke hvorfor AaB vil af med ham.
Men allerhelst, hvis det skal være en oppe i årene, så holder jeg på Gytkjær
Enig. Det kan f.eks. tænkes at MJ’s frikøbsklausul var offentlig viden fordi de amerikanske klubber har det med at være meget åbne i forhold til økonomi, transfers, løn m.m.
Der er flere gange at det offentliggøres. Men oftest vil klubberne gerne holde det hemmeligt. Men de lyver heller ikke. Så adspurgt fandt vi ud af det med tyskeren. Men ift konkurrence mm, så er det vel fint at holde klausuler for sig selv. Omvendt kunne man synes det kunne afskrække andre fra at byde løs, såfremt man melder ud at man har "førsteret" til at byde via en klausul. Spilleren skal i sidste ende gide det selv alligevel. Så man sikrer sig ikke spilleren ved den førsteret, mere at klubben der skal sælge ikke kan sige nej hvis køber og spiller gerne vil. (ikke sandt?) Og det er jo også noget værd. Hvis det ikke er meningen at spilleren skal til klubben efter umiddelbart (som med Sanneh), og hvis man nogenlunde "ved" at man ikke kan mødes om økonomien nu, så giver det ikke mening at lave en klausul. Når AGF lavede en med Diks alligevel, så er det jo nok noget med at hvis man strak sig til x og y, så kunne det måske lykkes. Købsprisen var vist ikke et problem. Det var som jeg forstår det Diks selv der foretrak at forlænge hele aftalen med Fiorentina med 1 år mere, frem for at skifte til AGF. Det forstår man jo godt hvis han kunne spille i AGF og få Fiorentina-løn. Så altså som jeg forstår det var det lønnen der var udfordringen. Hvis såfremt AGF nu vurderer at man kan give Diks en kæmpeløn, men Diks nu ser sig selv videre, og faktisk kan få endnu mere i løn, og endda i en større liga, så må det jo også være sådan det går. Man håber ligesom bare ikke at destinationen er SAMME LIGA, bare anden klub med mere i løn (FCM/FCK/BIF) eksempelvis.
Fiasko et sted og succes et andet sted
Jeg er slet ikke bekymret for om Yann ikke kunne klare sig i næstbedste række i Portugal. Det kan der være så mange grunde til.
Vi så hvordan Junker var op og ned i AGF, hvor David troede på ham. Gik helt i Horsens, da Bo H ikke troede på ham længere. Og derefter ikke så sig tilbage og blev 20 mio transfer.
Vi har set det med et hadeobjekt som Mmaee, der fik succes og blev en stor transfer, da han fandt sig selv i Cypern. Vi så det med 100-mio nordmanden i FCM der også fik en skæv start ude og siden ikke så sig tilbage.
Tingager kunne heller ikke bruges i en 3 liga - men her en general.
Der var også en eller anden ung gut der blev fyret i Lyngby og et år senere solgt til Dortmund for 70 mio.
Og vi kunne blive ved...
Præcis.
Det er også det jeg mener med Blume og Højer. Altså at de som sådan ikke fik deres reelle "udvikling" her, men bare løftede deres spil, fordi de mange faktorer der spillede ind ift at de ikke kunne det i Lyngby var anderledes her.
Bjørdal blev mester og spillede CL med Rosenborg efter at have spillet som en usikker lille knægt i AGF og lavet tonsvis af fejl.
Nogle kan bedst med en kæde der står lavt, nogle fungerer bedst med x og y typer foran sig/ved siden af. Nogle kan bedre med andre spillestile. Junker kunne måske nyde godt af måden man forsvarer på i Norge/Japen sammenlignet med forsvarsspillet i Superligaen.
Ligesom en målmand i Spanien ikke har samme krav til at kunne dominere et luftrum. Men kan falde totalt igennem på det i DK.
Jeg håber Oliver Lund laver samme spring i AGF. Jeg håber Brandhof gør det samme. Søren Berg gjorde det samme da han som 26-årig skiftede fra 2.division (dalum vist nok) til OB.
Og ja, der er også til tider "reel udvikling" som da Stage skiftede fra Brabrand til AGF, og byggede hurtigt og kraftigt på. Men det synes jeg ikke Højer gjorde. Jeg synes bare han var god da han kom, og ikke havde fået det vist i Lyngby på samme måde pga. 100 faktorer. Han udviklede jo ikke sit skud i AGF, men ankom med det på samme vis.