New posts

Trænertråden

• Thread starter Thread starter Rastapopoulos
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 239K
Trænertråden
Last edited:
Nemlig. Og powerfodbold er svært at eksekvere igennem såvel den enkelte kamp som over en sæson som helhed.

Jeg har flere gange sammenlignet AGF med Liverpool i 00'erne, hvor Liverpool gennem de fleste af kampene var ret uinspirerende, men når Man Utd, kom på besøg eller de spillede vigtige europæiske kampe, så kunne de komme med en så voldsom energiudladning at de var umulige at håndtere. Problembet var bare, at de kampen efter var løbet tør for damp...

Liverpool vandt så deres første mesterskab i årtier med en af powerfodboldens tydeligste pionerer i Jürgen Klopp...

Jeg kan i hvert fald se, at der er meget forskellig forståelse af AGF's idealer for spillestilen.

Jeg er klart af den opfattelse, at man har "tysk" overfaldsfodbold som idealet. Dvs. højt tempo og gegenpres.

Skal man sætte konkrete holdnavne (og med wingbacksystemer) er inspirationen hentet hos hold som Bayer Leverkusen og Atalanta.

Det ser ud om at der er mange af anden opfattelse. Under alle omstændigheder håber jeg kun på justeringer fremfor revolutioner. Wieghorst, Faxe i Randers og Capellas i FCM er gode eksempler på, hvor problematisk/svært det kan være.

Jeg forstår heller ikke den skepsis overfor Hoff Thorup. Han er ikke den mest karismatiske træner, men ellers rammer man med ham plet på stort set alt andet.

Han kunne ikke være meget bedre ift. erfaring med at få unge spillere til at præstere. Han har erfaring fra superligaen, og han har erfaring fra udlandet. Og så er jeg 100% sikker på, at han også har fagligheden til at kunne få sit hold til at spille aggressivt og dynamisk. Og så var han jo med til at skifte FCN's stil fra det mere naive angrebsspil til noget mere resultatorienteret og til tider defensivt orienterede. Jeg tror, han kan blive rigtig spændende.

Men det er jo ikke en erfaren træner, men et træner talent. Er det tre sæsoner, han har været cheftræner, og kun i to klubber?

Man rammer vel ikke plet på særlig meget som udgangspunkt, hvis tanken er, at man skal videreudvikle stilen.

Så kan det være, at han godt kan finde ud af at spille med tre mand bagved, som ungdomsholdene efter sigende spiller.

Han kan godt vise sig at være det rigtige valg, men jeg synes slet ikke, at han er det oplagte valg.

Selvom jeg er kritisk, så skal fagfolk ikke altid bedømmes på, hvad de har lavet tidligere. Deres evner kan række til andet og andre måder at spille på.

Håber, at man har gennemtænkt det. Og ellers retter jeg min vrede mod CV.

Det er ikke hvad jeg forstår ved powerfodbold. For mig er powerfodbold et hold der er begrænset teknisk og på bolden og så kan kompensere med voldsom fysik og tilhørende energiudladning.

Barcalona var voldsomt gode med bolden også, og deres genpres var utroligt, men de var ikke fysiske.
Okay.

Jeg er enig i, at Barcelona var fantastiske på bolden i den periode.

Jeg synes egentlig ikke, at AGF så begrænset teknisk. De har spillet med f.eks Mads Emil og Anderson som 8’ere. Gift Links som wingback. Kahl og Dalsgaard som som centrale forsvarsspillere.

Jeg medgiver, at AGF altid orientere sig fremadrettet i presset. Overloader områder. Løber meget for, at kunne presse højt i banen med stor intensitet.

Jeg synes faktisk AGF var (måske stadig er) ved at tage skridt mod, at spille som mange tophold, altså høje erobringer, efterfulgt at hurtige bolde ind på den sidste tredjedel. Jeg synes næsten altid vi blev farlige når f.eks Bech, Mads Emil, Arnstad eller Anderson erobrede bolden centralt. Jeg synes det vi virkelig manglede var, at vi havde to forskellige udtryk når f.eks Polle eller Mortensen erobrede bolden, eller når f.eks Arnstad og Anderson erobrede den.

Liverpool vandt så deres første mesterskab i årtier med en af powerfodboldens tydeligste pionerer i Jürgen Klopp...

Jeg kan i hvert fald se, at der er meget forskellig forståelse af AGF's idealer for spillestilen.

Jeg er klart af den opfattelse, at man har "tysk" overfaldsfodbold som idealet. Dvs. højt tempo og gegenpres.

Skal man sætte konkrete holdnavne (og med wingbacksystemer) er inspirationen hentet hos hold som Bayer Leverkusen og Atalanta.

Det ser ud om at der er mange af anden opfattelse. Under alle omstændigheder håber jeg kun på justeringer fremfor revolutioner. Wieghorst, Faxe i Randers og Capellas i FCM er gode eksempler på, hvor problematisk/svært det kan være.
Rotationer er klar taget fra Leverkusen. Wirtz tog jo udgangspunkt alle mulige steder.

Leverkusen spillede for vildt inden sæson de vandt. De to wingbacks tog bare tunge og dybe løb konstant.

Rasmus NK har også stor succes med det i Frankfurt

Men det er jo ikke en erfaren træner, men et træner talent. Er det tre sæsoner, han har været cheftræner, og kun i to klubber?

Man rammer vel ikke plet på særlig meget som udgangspunkt, hvis tanken er, at man skal videreudvikle stilen.
Men hvor meget mere erfaring har vi brug for? Det er ikke en træner, som kommer direkte fra en assistentrolle, men derimod en træner som har haft ansvaret på højt niveau i helt forskellige klubber i forskellige lande. Hvis man ovenikøbet er et stort talent med en god skoling, så ved jeg ikke, om det hjælper alverden, at man har trænet i 20 år. Den del er jeg i hvert fald ikke utryg ved.

Jeg fanger ikke pointen med, at han ikke skulle være oplagt til at videreudvikle stilen. Det er min opfattelse, at de yngre trænere har gjort op med gamle skole, hvor der enten var Ove P. eller Erik Rasmussen. Den defensive tørvetriller eller den karismatiske offensive troldmand. Uddannelsen er en helt anden nu, og trænerne kan løse mange forskellige slags opgaver. Der er helt sikkert trænere, der hælder i forskellige retninger med deres grundlæggende filosofi, og de kan menneskeligt og pædagogisk være vidt forskellige, men jeg kan ikke se, at der behøver at være så langt fra Uwes videreudvikling af Davids stil til de ting, som vi kender Hoff Thorup for.

Han skal jo ikke få os til at ligne FCN. Han skal nok snarere få den svære ligning til at gå op, hvor vi både kan angribe aggressivt OG forsvare os som et hold. Uwe gik jo også ind for at spille den ud fra forsvaret, at presse højt, at spille bolden hurtigt rundt osv.

Der var også en anden bruger der skrev herinde at han var blevet spottet på en tankstation

En ret ny bruger med under 100 indlæg.
At to (for mig) helt ukendte personer begge nævner at de har set den mand, som mange sportsjournalister tror bliver træner,
det vægter jeg ikke så højt.
I disse mobilkameratider må folk sgu levere noget mere guf.

Well.

I den der podcast der var om AGF fik han sendt Phil Mansfield ud af klubben pga Uwe’s fyring
Det ville være super ærgerligt - jeg har i hvert fald indtryk af, at han er meget kompetent, og hurtigt har bygget et bedre setup end før (med færre skader). Og så var det vel ikke en mand, som Uwe hentede ind, eller som var fra hans netværk? Eller husker jeg forkert?

Vi bliver klogere i morgen, men jeg synes det er vildt at KSDH.dk går ud med en artikel på
så løse rygter, Medmindre de selvfølgelig ved lidt mere end de giver udtryk for. Egelund ved jeg ikke om jeg giver så meget for, der er så få rygter omkring den kommende træner, så hvad har han “hørt” som andre ikke hører og hvorfor er der ingen medier der prøver at løbe med en halv vind?

Jeg har godt nok personligt svært ved at se JHT ske, men bliver positivt overrasket hvis det sker. Jeg synes det ville sende et stærkt signal til omverdenen.

Uanset hvad der rigtigt og forkert, så var det ikke meget KSDH.dk skulle bruge på og lave en artikel

Enig! Som jeg skrev lige før dig virker det meget tyndt, medmindre de ved et eller andet de ikke må gå ud med.

Latest posts

Back