New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 257K
Talentarbejdet i AGF
Det er vel meget naturligt, at udtage spillere som passer ind i den spillestil man ønsker at spille :unsure: Det ville jeg da selv gøre som træner. Dvs. hvis jeg vurderer to talenter som helt lige men den ene spiller/træner den samme spillestil, så vil jeg da udtage vedkommende.

Nu virker det lidt som om flere mener det er underordnet med DBU's rangering men det tror jeg ikke det er i sidste ende. Tænker umiddelbart der følger en del fordele med og mon ikke unge talenter også ser på den vej og gerne vil så tæt på DBU som mulig. Det er bare et gæt herfra men mon ikke klubben har ændret holdning og der kommer flere stjerner ud for klubben næste gang.
Jeg håber en U15 eller U17 træner udtager de spillere han tror har de bedste muligheder for, at blive A landsholdsspillere på sigt. Ikke hvem der slår f.eks Finland i en træningskamp i Februar.

Hvis en halv stjerne mere koster mere end den kompensation man modtager, og ikke har nogen indflydelse på om man kan spille ligafodbold, så tror jeg klubben vælger det der passer dem bedst.

Da Den Røde Tråd udkom, i 2005 eller 2006 var der bl.a en talentmanual fra DBU, jeg kan ikke huske om den er 80 eller 90 sidder, men den er ret stor.

Den er omfattende, og indeholder ‘inspiration’ til spillestil, træningsmetodik, udvikling osv. den er udarbejdet af DBU’s trænergruppe.

Den indeholder også uddannelsesfilosofi.

Det er de trænere der efterfølgende skal udtage spillere, blandt andet fra klubber der ikke følger den filosofi og træningsmetodik.

Jeg tror ikke de bliver instruere i ikke, at udtage spillere, men jeg tror det er helt naturligt at man kigger i den retning man selv føler er den rigtige.
Der kunne godt være lidt “manufacturing consent,” altså ligesom i medierne, hvor man ikke behøver at få en ordre, da man er der hvor man er fordi man i forvejen har den rigtige tilgang. DBU ansætter trænere med en spilfilosofi der passer til det man har formuleret og de udtager så spillere der passer til det. Dem vil der så sikkert være flere af i bestemte klubber som træneren også følger lidt mere og de vil være nemmere at få øje på og sætte ind i eget system. Det er jo ikke sådan at der ikke bliver udtaget spillere fra AGF, men det er ikke underligt hvis der er forhold der gør det lidt nemmere eller sværere at blive udtaget.

Hvis det forholder sig sådan betyder det vel noget for hvor interessant en klub er for et talent, man vil jo gerne spille på landsholdene, og det kan sikkert også give lidt til spillerens værdi. Det er ikke sikkert det er en dynamik et talent er så opmærksom på, men man kan jo have et omdømme som en klub der udvikler mange landsholdsspillere. Det har dog under alle omstændigheder ikke så meget at gøre med om man har slået to stillinger sammen hvis der i øvrigt er de ressourcer omkring holdene der skal være. AGF valgte selv kun at ansøge om 3,5 stjerner på et tidspunkt, der kunne man vel nok have fået fire hvis man ville, men når vi så har fire stjerner nu, må man vel have ændret det. Jeg tror gerne man vil højere op i rangering, men man har da nok en del andre KPI’er også og sikkert også nogle man vægter højere.

Se Akademiet på AGF-play. Virkelig nice første afsnit af en dokumentar om de unge
Jeg blev først lidt forvirret, da Emmery præsenterede sig som venstrekant og 16 år. Var det et gammelt klip? Indtil det gik op for mig at det var Christian Emmery og ikke Frederik Emmery. Det ligner godt nok hinanden.

Back