New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 297K
Talentarbejdet i AGF
Det er vel meget naturligt, at udtage spillere som passer ind i den spillestil man ønsker at spille :unsure: Det ville jeg da selv gøre som træner. Dvs. hvis jeg vurderer to talenter som helt lige men den ene spiller/træner den samme spillestil, så vil jeg da udtage vedkommende.

Nu virker det lidt som om flere mener det er underordnet med DBU's rangering men det tror jeg ikke det er i sidste ende. Tænker umiddelbart der følger en del fordele med og mon ikke unge talenter også ser på den vej og gerne vil så tæt på DBU som mulig. Det er bare et gæt herfra men mon ikke klubben har ændret holdning og der kommer flere stjerner ud for klubben næste gang.
Jeg håber en U15 eller U17 træner udtager de spillere han tror har de bedste muligheder for, at blive A landsholdsspillere på sigt. Ikke hvem der slår f.eks Finland i en træningskamp i Februar.

Hvis en halv stjerne mere koster mere end den kompensation man modtager, og ikke har nogen indflydelse på om man kan spille ligafodbold, så tror jeg klubben vælger det der passer dem bedst.

Da Den Røde Tråd udkom, i 2005 eller 2006 var der bl.a en talentmanual fra DBU, jeg kan ikke huske om den er 80 eller 90 sidder, men den er ret stor.

Den er omfattende, og indeholder ‘inspiration’ til spillestil, træningsmetodik, udvikling osv. den er udarbejdet af DBU’s trænergruppe.

Den indeholder også uddannelsesfilosofi.

Det er de trænere der efterfølgende skal udtage spillere, blandt andet fra klubber der ikke følger den filosofi og træningsmetodik.

Jeg tror ikke de bliver instruere i ikke, at udtage spillere, men jeg tror det er helt naturligt at man kigger i den retning man selv føler er den rigtige.
Der kunne godt være lidt “manufacturing consent,” altså ligesom i medierne, hvor man ikke behøver at få en ordre, da man er der hvor man er fordi man i forvejen har den rigtige tilgang. DBU ansætter trænere med en spilfilosofi der passer til det man har formuleret og de udtager så spillere der passer til det. Dem vil der så sikkert være flere af i bestemte klubber som træneren også følger lidt mere og de vil være nemmere at få øje på og sætte ind i eget system. Det er jo ikke sådan at der ikke bliver udtaget spillere fra AGF, men det er ikke underligt hvis der er forhold der gør det lidt nemmere eller sværere at blive udtaget.

Hvis det forholder sig sådan betyder det vel noget for hvor interessant en klub er for et talent, man vil jo gerne spille på landsholdene, og det kan sikkert også give lidt til spillerens værdi. Det er ikke sikkert det er en dynamik et talent er så opmærksom på, men man kan jo have et omdømme som en klub der udvikler mange landsholdsspillere. Det har dog under alle omstændigheder ikke så meget at gøre med om man har slået to stillinger sammen hvis der i øvrigt er de ressourcer omkring holdene der skal være. AGF valgte selv kun at ansøge om 3,5 stjerner på et tidspunkt, der kunne man vel nok have fået fire hvis man ville, men når vi så har fire stjerner nu, må man vel have ændret det. Jeg tror gerne man vil højere op i rangering, men man har da nok en del andre KPI’er også og sikkert også nogle man vægter højere.

Se Akademiet på AGF-play. Virkelig nice første afsnit af en dokumentar om de unge
Jeg blev først lidt forvirret, da Emmery præsenterede sig som venstrekant og 16 år. Var det et gammelt klip? Indtil det gik op for mig at det var Christian Emmery og ikke Frederik Emmery. Det ligner godt nok hinanden.

Det kan man desværre ikke :oops:

På den positive side skal man måske fokusere på, at vi faktisk forsøgte og dermed havde set noget. Det samme gælder ifølge @Rastapopoulos omkring Øhlenschlæger. Begge spillere ser ud til at performe i en ung alder.
Jeg ser det også som en entydig positiv udvikling, at vi bliver nævnt i forbindelse med unge talenter. Dadason fra FCK var vi vel også interesserede i.
Vi er vel gået fra ikke at have overskud mentalt, sportsligt og økonomisk til at scoute og undersøge talenter, til nu at blive nævnt som interesserede i en del af de mest spændende unge spillere i norden. Det er en god ting. Og på et tidspunkt lykkes det også at hente nogle.

Last edited:
Jeg ser det også som en entydig positiv udvikling, at vi bliver nævnt i forbindelse med unge talenter. Dadason fra FCK var vi vel også interesserede i.
Vi er vel gået fra ikke at have overskud mentalt, sportsligt og økonomisk til at scoute og undersøge talenter, til nu at blive nævnt som interesserede i en del af de mest spændende unge spillere i norden. Det er en god ting. Og på et tidspunkt lykkes det også at hente nogle.
Lige nøjagtig - det tyder på vi er gået i den helt rigtige retning på det punkt👍

Spørgsmålet er så om det er økonomien der begrænser os eller om det er tidligere sæsoners lave spilletid til talenter. Hvis det er sidstnævnte kan vi håbe på bedring, da talenterne får mere spilletid nu og JP viser de unge får plads, hvis de er (tilnærmelsesvist) gode nok🤞🏻

Lige nøjagtig - det tyder på vi er gået i den helt rigtige retning på det punkt👍

Spørgsmålet er så om det er økonomien der begrænser os eller om det er tidligere sæsoners lave spilletid til talenter. Hvis det er sidstnævnte kan vi håbe på bedring, da talenterne får mere spilletid nu og JP viser de unge får plads, hvis de er (tilnærmelsesvist) gode nok🤞🏻
Jeg tror det er lidt af begge dele.
Heldigvis arbejdes der med både økonomien og spilletiden for øjeblikket.

Jeg tror dog vi har forholdsvis lang vej før vi for alvor kan byde FCN, FCK og FCM op til dans på de helt store talenter.
Spørgsmålet er også om vi vil det. Jeg ville personligt være fint tilfreds, hvis de tre FC klubber snuppede 10/10 talenterne, mens vi kunne støvsuge 8/10 talenterne. Så at sige.

Alle dem der ikke er et generationelt (?) talent (Roony, Schelderup f.eks.) vil stadig kunne forbedre AGF og indbringe rigelige transferindtægter til at det er en god forretning.

Latest posts

Back