New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 308K
Jeg så også gerne at ungdomsholdene spillede samme formation som superligaholdet, ligesom da SIB var sportchef. Det har CV ingen holdning til, ligesom da han var i Brøndby.
Det virker en smule uambitiøst og primitivt den måde Niki Zimling spiller fodbold på.
Jeg spiller også konsekvent Glad Egbedi ude af position - jeg har ikke set ham spille hans bedste position som venstre kant

Last edited:
Her er et diagram, der rangordner de danske klubber, som har leveret spillere til de senest udtagne danske U16-21-landshold (pr. maj og november 2025). Søjlerne er sorteret efter, hvilke klubber som i alt har leveret flest spillere til landsholdstrupperne på de to tidspunkter.

Ikke direkte katastrofalt for AGF, men vi skulle vel gerne snart se en udvikling, hvor AGF bedre distancerer klubber som VFF, VB, SIF og RFC. Jeg kan heller ikke se andet end, at AGF på længere sigt bør kunne matche OB, hvis forudsætninger og faciliteter udnyttes godt nok.

Attachments

• U-landshold.webp
    U-landshold.webp
    43.6 KB · Views: 56
Her er et diagram, der rangordner de danske klubber, som har leveret spillere til de senest udtagne U16-21-landshold (maj og november 2025). Søjlerne er sorteret efter, hvilke klubber som i alt har leveret flest spillere til landsholdstrupperne på de to tidspunkter.

Ikke direkte katastrofalt for AGF, men vi skulle vel gerne snart se en udvikling, hvor AGF bedre distancerer klubber som VFF, VB, SIF og RFC. Jeg kan heller ikke se andet end, at AGF på længere sigt bør kunne matche OB, hvis forudsætninger og faciliteter udnyttes godt nok.
Er det de danske U landshold kun, eller tæller det også f.eks. udenlandske landsholdsspillere på U17 og U19? Vi begynder snart at have en del udenlandske spillere på de to hold.

Helt fint, jeg var blot nysgerrig
Det andet ville være yderst interessant og selvfølgelig et meget mere komplet billede. Jeg ser det bare sådan, at selv om markedet for unge talenter er blevet meget mindre bundet til geografi, er der så stor usikkerhed i hvilke 15-16-årige, som faktisk bliver til noget som 'voksne', at det stadig har stor betydning, hvor godt den enkelte klub lykkes med at få fuld valuta af sit naturlige opland, talentmæssigt. AGF's opland berettiger til mere, end det vi ser lige nu, vil jeg mene.

Her er et diagram, der rangordner de danske klubber, som har leveret spillere til de senest udtagne danske U16-21-landshold (pr. maj og november 2025). Søjlerne er sorteret efter, hvilke klubber som i alt har leveret flest spillere til landsholdstrupperne på de to tidspunkter.

Ja - håber sådan vi kommer til at rykke os på den front.

En anden front vi forhåbentlig snart vender tilbage på er rangeringen af licensklubber - hvor vi ligesom på dit diagram er passeret af bl.a. OB og Lyngby. Der bør vi forhåbentlig kunne løfte os.

1763991190829.webp

AGF havde nogle undskyldninger omkring udvælgelsen dengang vi gik ned i rangering. Jeg kan ikke huske dem men det lød mest som undskyldninger.

Tænker de må være i gang med ansøgningsprocessen for 2026/2028 og der kommer tilbagemelding til maj 2026.

Har man lyst til at nørde, er licensmanualen på linket ved at trykke på billedet. Måske opgraderingen af Fredensvang har hjulpet.
1763991922030.webp

Attachments

Ja - håber sådan vi kommer til at rykke os på den front.

En anden front vi forhåbentlig snart vender tilbage på er rangeringen af licensklubber - hvor vi ligesom på dit diagram er passeret af bl.a. OB og Lyngby. Der bør vi forhåbentlig kunne løfte os.

View attachment 5676

AGF havde nogle undskyldninger omkring udvælgelsen dengang vi gik ned i rangering. Jeg kan ikke huske dem men det lød mest som undskyldninger.

Tænker de må være i gang med ansøgningsprocessen for 2026/2028 og der kommer tilbagemelding til maj 2026.

Har man lyst til at nørde, er licensmanualen på linket ved at trykke på billedet. Måske opgraderingen af Fredensvang har hjulpet.
View attachment 5677
Jeg har ikke set noget nyt på det, men sidste opdatering fra AGF lød ikke som om man ønskede at vende tilbage.

Jeg har ikke set noget nyt på det, men sidste opdatering fra AGF lød ikke som om man ønskede at vende tilbage.

Det var nok den del jeg syntes der lød mest som undskyldninger :unsure:

Det de skriver i den artikel er omkring Martin Bloch som stoppede 7-8 måneder efter artiklen.

På daværende tidspunkt mente man, at Head of coach og transitionstræner godt kunne være en og samme person men er man ikke vendt tilbage til 2 i AGF? Blev Dennis Pedersen ikke Head of coach og er Backmann transitionstræner i dag? (jeg kan aldrig finde staben inde på hjemmesiden - måske det er min adblocker der fjerner det punkt).
Det vil sige - man er gået over til det som DBU ønsker (eller ønskede dengang).

Ifølge indledningen i DBU manualen er der også en del ændringer - så måske de har ændret i nogle af de kriterier som AGF fravalgte. Jeg har sagt det før og vil stadig være overrasket, hvis man ikke ønsker at få flest mulige stjerner i sådan en rangering - det bør man vel næsten, hvis man nu er begyndt at satse hårdere på talenterne. Det må gøre ondt i selvforståelsen, at se klubber som OB og Lyngby foran.

Det ligner den du linker til her er fra seneste og ikke nuværende licensperiode. Men jeg synes egentlig det giver mening det Jakob og Jesper er inde på deri. Hvad er grunden til det skal være 2 forskellige personer for at få 4?
Det er vel bare et forsøg på at opstille nogle objektive kriterier for at vurdere de ressourcer klubberne bruger på talentarbejdet. Alternativet var vel, at det blev en subjektiv vurdering, hvilket hurtigt ville blive noget rod. Og kvaliteten af talentarbejdet kan jo aflæses direkte i antallet af U-landsholdsspillere, hvor mange der slår igennem eller bliver solgt osv. Så tænker ikke talenter, der overvejer hvilken klub de skal vælge, bruger meget tid på den rangering.

Latest posts

Back