New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 50K
Jah...men xG må altid være lavere. Det er vel sandsynlighedsregning og statistik på et lettere avanceret niveau og xG er vel aldrig 1.0 på nogen chance? Jeg mener at have hørt, at man beregner det ud fra, hvor ofte bolden går i mål på lignende situationer, og det tager ikke lang tid at finde youtubeklip med sindssyge afbrændere 30 cm fra et tomt mål. Så ingen chance er vel xG 1.0, derfor må der over tid også blive stadig større afstand mellem xG og antallet af faktisk scorede mål.

Der bør ikke være en chance med xG på 1,0 for som du selv skriver, så bliver de mærkeligste chancer indimellem brændt ;)

Må indrømme jeg aldrig har undersøgt det til bunds men hvis du har 10 chancer til 0,1 burde 1 af de 10 vel gå i mål og dermed har de 10 forsøg en xG på 1.

Generelt bør xG vel være kalibreret til at ramme det samme som antal mål, når man ser på tilstrækkeligt mange chancer (også derfor det er svært at bruge i en enkelt kamp). Indenfor det antal chancer vil der være kraftige variationer, for der er kæmpe forskel på holdene og ikke mindst afslutterne.

Der vil altid være noget stolpe ind/ud men en tendens som vores plejer ikke at fortsætte i det uendelige (altså at vi bliver ved med at score, så mange flere mål end vores xG tilsiger). Som jeg husker det har Fcn i perioder været et hold med større udsving i xG - f.eks. Schelderup gik fra et efterår med dårlig opfyldelse og til et forår hvor han scorede mere end xG tilsagde.

Her er sidste sæson fra Superliga.dk - bemærk lige BIF og Randers

1725607304991.webp

Last edited:
Det skulle gerne være to tal meget tæt på hinanden.
Her er tal for sidste sæson (https://www.fotmob.com/leagues/46/stats/season/20962/teams/expected_goals_team/superligaen-teams):

KlubxGMålDifference
FCK62,364+1,7 mål
FCM58,762+3,3 mål
FCN54,160+5,9 mål
RFC49,141-8,1 mål
Brøndby48,560+11,5 mål
Viborg42,238-4,2 mål
Silkeborg41,239-2,2 mål
Lyngby4039-1 mål
AGF39,542+2,5 mål
Odense39,437-2,4 mål
Hvidovre33,927-6,9 mål
Vejle30,932+1,1 mål
I alt539,8541+1,2 mål

Jah...men xG må altid være lavere. Det er vel sandsynlighedsregning og statistik på et lettere avanceret niveau og xG er vel aldrig 1.0 på nogen chance? Jeg mener at have hørt, at man beregner det ud fra, hvor ofte bolden går i mål på lignende situationer, og det tager ikke lang tid at finde youtubeklip med sindssyge afbrændere 30 cm fra et tomt mål. Så ingen chance er vel xG 1.0, derfor må der over tid også blive stadig større afstand mellem xG og antallet af faktisk scorede mål.
Der er mange rigtige ting i dit indlæg, men også en afsluttende fejlslutning.

Med et tilpas stort datasæt, så skal xG og antal mål være tilnærmelsesvist ens - ellers er modellen matematisk forkert. Som du kan se af min håndholdte opgørelse, så er xG og antal mål i sidste sæsons Superliga helt tæt på hinanden. Jeg gider ikke lave tilsvarende opgørelse for flere sæsoner, da det tager for lang tid, men jeg er helt sikker på, at jo større sample des tættere på den sande fordeling, som skal være xG=antal mål.

Der er mange rigtige ting i dit indlæg, men også en afsluttende fejlslutning.

Med et tilpas stort datasæt, så skal xG og antal mål være tilnærmelsesvist ens - ellers er modellen matematisk forkert. Som du kan se af min håndholdte opgørelse, så er xG og antal mål i sidste sæsons Superliga helt tæt på hinanden. Jeg gider ikke lave tilsvarende opgørelse for flere sæsoner, da det tager for lang tid, men jeg er helt sikker på, at jo større sample des tættere på den sande fordeling, som skal være xG=antal mål.
Så tæt på, og så får jeg alligevel afsløret mig selv som humanist til sidst ;-)
Tak for korrektionen :)

Her er tal for sidste sæson (https://www.fotmob.com/leagues/46/stats/season/20962/teams/expected_goals_team/superligaen-teams):

KlubxGMålDifference
FCK62,364+1,7 mål
FCM58,762+3,3 mål
FCN54,160+5,9 mål
RFC49,141-8,1 mål
Brøndby48,560+11,5 mål
Viborg42,238-4,2 mål
Silkeborg41,239-2,2 mål
Lyngby4039-1 mål
AGF39,542+2,5 mål
Odense39,437-2,4 mål
Hvidovre33,927-6,9 mål
Vejle30,932+1,1 mål
I alt539,8541+1,2 mål
Mange tak for at bruge tid på dette
Det kunne være interessant at se om fx top6 over tid har tendens til at overpræstere.
I forhold til en formodning om at de har spillere af højere kvalitet.
Det samme 0,1xg Til Paddy eller Claeson går vel oftere i mål end en spiller fra Sønderjyske eller Hvidovre

Mange tak for at bruge tid på dette
Det kunne være interessant at se om fx top6 over tid har tendens til at overpræstere.
I forhold til en formodning om at de har spillere af højere kvalitet.
Det samme 0,1xg Til Paddy eller Claeson går vel oftere i mål end en spiller fra Sønderjyske eller Hvidovre
Kvaliteten af spillerne har helt sikkert en stor indflydelse, ligesom kvaliteten af målmanden har en stor indflydelse på xG imod. Der er lidt 'lige meget' at overpræstere med 2 i xG for, og underpræstere med 8 i xG imod.

Derudover spiller det også ind hvad der står i kampene, og om det ene hold jagter, eller ofte er foran osv.

Tipsbladet har også fundet det interessant med en Table of justice.

Det er ikke fordi der er så meget andet i deres konklusion, end det vi har drøftet herinde - vi har nok haft noget ekstra stolpe-ind her i sæsonstarten. Lad det bare fortsætte 🙏

1725972721816.webp

Der er sket lidt siden sidste sæson :love:

View attachment 3786

Man skulle ikke tro alle de spillere var i klubben i sidste sæson - man skulle nærmere tro, at vi havde skiftet kraftigt ud. Men det er nok skadesfrekvensen som gør det og pt kan vi stille næsten samme startellever hver gang - nøjagtig ligesom i foråret 2023. Nu skal vi bare have det sat sammen over en hel sæson.

I første omgang så jeg kun tallene fra den tabel du havde delt og ville til at spørge ind til det med indlæg. Det kan jeg så se, at de (måske) svarer lidt på i artiklen.

PM har ikke så mange dueller, berøringer eller afslutninger men står tilsyneladende på de rigtige steder og får scoret mål. Er det så fordi han koncentrerer sig om det eller er det fordi de andre er blevet bedre til at ramme ham. Eller får han bare mere plads, fordi resten af holdet også er blevet farlige. Uh.... jeg tænker der er så meget spændende data man kunne dykke ned i 😃

Lidt opdatering på statistik.

Tænker en vigtig pointe fra denne er at xG forskel er stigende over tid (hvis jeg har lavet det rigtigt ;))

1726472163195.webp

Det ser desværre ud til 5 kampes glidende gennemsnittet er ved at gå i en faldende tendens - det må vi gerne få vendt i næste kamp🤞

1726472234228.webp

Vi har haft mange afleveringer i den seneste kamp

1726472291615.webp

For sæsonen har vi følgende xG og det giver en markant outperformance på mål.

Xg forxG imod
[td]
13,99​
[/td]​
[td]
9,07​
[/td]​

View attachment 3811

Jeg tænker lidt at SIF kampen er en god indikation for, hvordan man lukker det offensive output ned hos AGF. Den eneste store chance til PM, kom fra et indlæg, men derudover så skal den manglende produktion af chancer nok også ses som en effekt af at man fjernede kvalitet på begge sider af banen.

Uhh... nu taler vi rigtig spændende statistik:love: - har du mere 🙏

Vi har samlet en xG omkring 14, så de 6,41 fra crosses er en del af det. Det kunne være spændende hvor de andre kommer fra - for der må være mere end indlæg der skal lukkes ned for i vores offensiv.

Det er heller ikke fordi vi vælter os i afslutninger og det kan måske indikere, at der er basis for yderligere udvikling af offensiven.

På den anden side har vi heller ikke haft behovet, da vi i mange kampe er kommet foran og derfor kan spille lidt mere henholdende offensivt.

1726741840487.webp

View attachment 3811

Jeg tænker lidt at SIF kampen er en god indikation for, hvordan man lukker det offensive output ned hos AGF. Den eneste store chance til PM, kom fra et indlæg, men derudover så skal den manglende produktion af chancer nok også ses som en effekt af at man fjernede kvalitet på begge sider af banen.

Uhh... nu taler vi rigtig spændende statistik:love: - har du mere 🙏

Vi har samlet en xG omkring 14, så de 6,41 fra crosses er en del af det. Det kunne være spændende hvor de andre kommer fra - for der må være mere end indlæg der skal lukkes ned for i vores offensiv.

Det er heller ikke fordi vi vælter os i afslutninger og det kan måske indikere, at der er basis for yderligere udvikling af offensiven.

På den anden side har vi heller ikke haft behovet, da vi i mange kampe er kommet foran og derfor kan spille lidt mere henholdende offensivt.

View attachment 3812

Cutbacks tæller også som indlæg tænker jeg. Fx Anderson der fandt Bech med en tværpasning mod FCN til 2-2 tæller vel også der?
Det er ikke kun wingbacks fra sidelinjen til angriber i feltet (selvom det er det man måske først tænker på).

Last edited:
View attachment 3811

Jeg tror det store problem mod SIF var, at to af de bedste indlægsspillere enten var helt ude, eller spillede ude af position.

Mikael Anderson er kommet til mange indlæg, via løb ned i højre halvrum - bl.a. Tobias Bechs mål mod FCN. Ligeledes var Gift Links helt ude af truppen. Frederik Brandhof kan mange ting, men hans indlægsspil når han kom i dybdeløb er milevidt fra Andersons.

Når AGF er bedst, så kommer indlæggene fra 3-4 spillere, og dét er svært at dæmme op for.

Inden vi helt får smidt Uwe på bålet, så er det vist tid til en lille update på statistikken.

Ja ja.... den kan man ikke bruge til noget, hvis man ikke får pointene ;) Men det plejer man altså at gøre over tid og især den spillemæssige udvikling er interessant.

Efter de sidste kampe har der været mismod, fordi vi ikke blev ved at vinde kæmpestort. Der vil jeg hævde, at vi havde rigtig meget stolpe-ind, i de kampe hvor vi gjorde det men nu til gengæld har stolpe-ud. Det sidste er irriterende:mad:

Vi har haft 3 kampe med negativt xG men ellers pænt i forhold til modstanderne. 5 perioders glidende gennemsnit giver jo forår 2023 vibes:eek: Nu skal målene bare scores og kampene vindes 🤞

1727784847780.webp
1727784927205.webp
1727784950104.webp

Denne sæsons data kogt ned:

1727785020352.webp

Inden vi helt får smidt Uwe på bålet, så er det vist tid til en lille update på statistikken.

Ja ja.... den kan man ikke bruge til noget, hvis man ikke får pointene ;) Men det plejer man altså at gøre over tid og især den spillemæssige udvikling er interessant.

Efter de sidste kampe har der været mismod, fordi vi ikke blev ved at vinde kæmpestort. Der vil jeg hævde, at vi havde rigtig meget stolpe-ind, i de kampe hvor vi gjorde det men nu til gengæld har stolpe-ud. Det sidste er irriterende:mad:

Vi har haft 3 kampe med negativt xG men ellers pænt i forhold til modstanderne. 5 perioders glidende gennemsnit giver jo forår 2023 vibes:eek: Nu skal målene bare scores og kampene vindes 🤞

View attachment 3872
View attachment 3873
View attachment 3874

Denne sæsons data kogt ned:

View attachment 3875

Det er flot at vi så ofte har positiv xG.
Det kommer ofte af, at vi nærmest intet tillader.
Det kan derfor pisse en af, at Randers, Lyngby og SIF får point mod os i kampe, der tilsammen gav 3,79xG i positv favør...
At Randers fik 1 point mod os i lørdags var dog ikke uretfærdigt, og viser også hvordan xG kan snyde en hel masse. For at Randers kun skabte 0,3 i xG passer INGENLUNDE med øjentesten ift hvor farlige de var, og hvor tætte de var på at lave flere mål fx. Deres annullerede mål dukker naturligvis heller ikke op i xG, og spiller klart også ind ift den mentale opfattelse af pointdelingen.

Kampen mod SIF kan vi ikke klage vildt over at lave X i heller ift spil/chancer.

Kampen mod Lyngby ude skulle 100% være blevet vundet, både målt på xG og øjentest ift spil/chancer.
Der vandt vi så til gengæld mod BIF på udebane, selvom vi lavede negativ xG, og kun fortjente X målt på øjentest ift spil/chancer (i min bog).

Kampen mod FCM var vi bedst, men scorede ikke nok, og mod FCK var et X måske mest fair, men FCK skabte nok til at fortjene at vinde på skarpheden alene.

Alt lagt sammen, så har vi i de 10 runder op til nu et fair antal point synes jeg.
Nu må vi se hvordan Viborg-kampen ender, og så se hvordan det hele samlet ser ud når alle har mødt alle.

Det er flot at vi så ofte har positiv xG.
Det kommer ofte af, at vi nærmest intet tillader.
Det kan derfor pisse en af, at Randers, Lyngby og SIF får point mod os i kampe, der tilsammen gav 3,79xG i positv favør...
At Randers fik 1 point mod os i lørdags var dog ikke uretfærdigt, og viser også hvordan xG kan snyde en hel masse. For at Randers kun skabte 0,3 i xG passer INGENLUNDE med øjentesten ift hvor farlige de var, og hvor tætte de var på at lave flere mål fx. Deres annullerede mål dukker naturligvis heller ikke op i xG, og spiller klart også ind ift den mentale opfattelse af pointdelingen.

Kampen mod SIF kan vi ikke klage vildt over at lave X i heller ift spil/chancer.

Kampen mod Lyngby ude skulle 100% være blevet vundet, både målt på xG og øjentest ift spil/chancer.
Der vandt vi så til gengæld mod BIF på udebane, selvom vi lavede negativ xG, og kun fortjente X målt på øjentest ift spil/chancer (i min bog).

Kampen mod FCM var vi bedst, men scorede ikke nok, og mod FCK var et X måske mest fair, men FCK skabte nok til at fortjene at vinde på skarpheden alene.

Alt lagt sammen, så har vi i de 10 runder op til nu et fair antal point synes jeg.
Nu må vi se hvordan Viborg-kampen ender, og så se hvordan det hele samlet ser ud når alle har mødt alle.
Det vil være smukt med en sejr: præcis to point i snit pr. kamp 🙂.

Latest posts

Back