New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 841
  • Views Views: Views 56K
Taktisk analyse tråd
Synes ikke helt PM får nok ros for det presspil herinde faktisk.
Han er så meget mere end sine mål, eller mangel på samme i få perioder.
Han er ALTID en af vores bedste til at sætte presset, og så mange ting, som ikke direkte handler om at score.

Der er nogle ting - som han ikke længere evner med hyppig nok kvalitet ift aflæg/nedtagninger/dueller, men ham der erstatter man ikke bare.
Og da slet ikke med en der ikke presser/arbejder godt - i Uwes ssytem. Kan en Onughka være relevant at kunne sætte ind i 2.halvleg? JA! Skal han sende PM på bænken? NEJ!

Corlu tilføjer tilsyneladende at de 2-3 forstærkninger der kan udfordre start 11 godt kan være i klubben allerede. Hvis vi i løbet af sæsonen kunne få disse indskiftningsmuligheder/alternativer til startopstillingen:

Mikkel Duelund - for Mads Emil Madsen
Tobias Mølgaard - for Henrik Dalsgaard/Felix Beijmo
Kevin Yakob - for Mikael Anderson
Jonas Jensen Abbew - for Eric Kahl
Richmond Gyamfi - for Tobias Bech

Så vil vi ikke blive svækket ved indskiftninger, men det må jo være sundhedsektoren der kan vurdere om det bliver et realistisk scenarie.

Hvis det er forventningen, så drejer det sig måske mere om hvorvidt den sportslige ledelse tror at Jacob Andersen og Tobias Bach kan true de to wingbacks, og hvad der evt. skal hentes til at udfordre Paddy.

Der var snak om at hente en kantspiller, det kan godt være ud fra den logik?

Der var snak om at hente en kantspiller, det kan godt være ud fra den logik?
Tobias Bach er nok netop den ukendte der. Det ligner den mest oplagte plads for ham og han er også begyndt at få regelmæssig spilletid. Så hvis klubben ser potentiale i at han kan udvikle sig der, har jeg det ok med at vi ikke henter en til.

Synes ikke helt PM får nok ros for det presspil herinde faktisk.
Han er så meget mere end sine mål, eller mangel på samme i få perioder.
Han er ALTID en af vores bedste til at sætte presset, og så mange ting, som ikke direkte handler om at score.

Der er nogle ting - som han ikke længere evner med hyppig nok kvalitet ift aflæg/nedtagninger/dueller, men ham der erstatter man ikke bare.
Og da slet ikke med en der ikke presser/arbejder godt - i Uwes ssytem. Kan en Onughka være relevant at kunne sætte ind i 2.halvleg? JA! Skal han sende PM på bænken? NEJ!
Hvis man da bare kunne køre to parallelle kampe, med nøjagtig samme setup - bortset fra den ene spiller. Konklusionen er umiddelbar nem men om det er rigtig er svært at vide;) Det afhænger jo også af hvad deres trænere beder spillerne udføre og om de evner at gøre det.
Bortset fra det - så har jeg fulgt Onughka og deler din bekymring på den front.

Altså stort set punkt for punkt en sammenfatning af hvad der er blevet skrevet herinde :cool:
Udover at Corlu er bedre til at anerkende PMs kvaliteter end folk herinde, så synes jeg også at hans betragtninger om behovet -eller rettere det modsatte - for at gå i defensiven, hvis vi får profiler skadet, er interessant. Altså forudsætningen er stadig først et par forstærkninger, men selvom det så måtte hedde Kahl i stedet for Links eller Brandhif for MEM, så vil det stadig være bedre at holde fast i vores spil. Jeg tror stadig at det afhænger af, hvor ekstremt det bliver.

Nu er det selvfølgelig den taktiske tråd men for at kunne udføre taktikken, kræves der også en fysik som er i stand til det.

Gad vide om de har fået lavet det rigtige setup og den fysiske stab er 100 % sikker på hvordan spillerne skal doseres. Det lyder lidt på Beijmo som om det kører i øjeblikket og det står lidt i kontrast til sidste år, hvor det så ud til de kæmpede mere med det.

Der er virkelig et godt samspil mellem styrketræning og fodbold, og vi bygger noget robusthed op lige nu. Jeg tror, alle i klubben føler, at de er i god form nu. Og det er på grund af det træningsmiljø, der er i klubben lige nu, pointerer Felix Beijmo, der har været med i Uwe Röslers startformation i sæsonens første fem kampe.

Den måde, vi træner på, er meget krævende, og det er en fornøjelse at være så træt efter en træning, at kampene nærmest føles en smule lettere. Det er den bedste følelse, du kan have, når du kommer til en kamp, at du føler dig stærk fysisk, mentalt, taktisk og teknisk.

- Så når du træner så hårdt og på så højt et niveau, har du en god følelse på vej ind til kampene. Især i anden halvleg når spillere bliver trætte. Der ved du, at du har mere tilbage i tanken, og at du måske har en fordel, slutter Felix Beijmo.

“Hold fast hvor jeg synes Vejle er dårlige”
Citat Morten Bruun efter AGF - Vejle

Revser AaB - “Har latterlighedens skær”
Citat Peter Sørensen efter AaB - AGF

Spørgsmålet er om det var Sønderjyske der kom mest uskadt igennem mødet med AGF, og dermed måske har en lille fordel.

Når Ivan Peric efter kampen står med et tomt blik og siger at han aldrig i sin trænerkarriere har tabt så stort, og AaB allerede efter den 6’ kamp laver en rundkreds der minder om OB i slutningen af sidste sæson. Så har man lidt indtryk af at AGF ikke bare vinder over modstanderne lige nu, man tørrer gulv med dem.

Vi skal nok nogle kampe længere hen i sæsonen, før det bliver “Helt Normalt” ;)

Det her er årsagen til at vi måske kan komme til at matche FC København og FC Midtjylland i denne sæson:
- Det var et af de greb, vi gjorde i dag, og så spillede vi med den midtbane i anden halvleg, som vi også spillede med mod Bratislava, som kender hinanden endnu bedre, og som har spillet sammen i næsten et års tid. - Citat Thomas Thomasberg efter gårsdagens kamp mod Sønderjyske
“Næsten et års tid” Det er hans mest rutinerede og sammenspillede midtbane, til sammenligning så var 8 af de 10 AGF spillere i fredags mod AaB, de samme som mødte dem senest de var i superligaen.

En tidligere Ajax træner fortalte at det tager 3 år at få et hold spillet ordenligt sammen, og få det fulde potentiale frem. Det er det der skal gøre forskellen, når man ikke har samme økonomi som de store, at man har langt, langt mere kontinuitet og spillere der vil dø for hinanden på banen.

Jeg har tænkt en del over det interview med Beijmo, som TV2 bragte før AaB-kampen. Det er utrolig opmuntrende læsning, og det giver nogle svar på, hvorfor vi er så gode lige nu. Men det undrer mig også, hvis det virkelig hænger sådan sammen, som han beskriver:

- Den måde, vi træner på, er meget krævende, og det er en fornøjelse at være så træt efter en træning, at kampene nærmest føles en smule lettere. Det er den bedste følelse, du kan have, når du kommer til en kamp, at du føler dig stærk fysisk, mentalt, taktisk og teknisk.

- Så når du træner så hårdt og på så højt et niveau, har du en god følelse på vej ind til kampene. Især i anden halvleg når spillere bliver trætte. Der ved du, at du har mere tilbage i tanken, og at du måske har en fordel, slutter Felix Beijmo.

For hvis man kan træne sig til sådan et fysisk overskud, så man bare kan tromle hen over modstanderne (mens man samtidig kan spille på et højt teknisk niveau), hvorfor gør de andre hold det så ikke? Har vi samlet en gruppe, som er så meget bedre fysisk end modstanderne, eller hvad er forklaringen? For det virker jo ikke til, at vi går på kompromis med spillet med bolden - nærmest tværtimod.

Jeg har tænkt en del over det interview med Beijmo, som TV2 bragte før AaB-kampen. Det er utrolig opmuntrende læsning, og det giver nogle svar på, hvorfor vi er så gode lige nu. Men det undrer mig også, hvis det virkelig hænger sådan sammen, som han beskriver:

- Den måde, vi træner på, er meget krævende, og det er en fornøjelse at være så træt efter en træning, at kampene nærmest føles en smule lettere. Det er den bedste følelse, du kan have, når du kommer til en kamp, at du føler dig stærk fysisk, mentalt, taktisk og teknisk.

For hvis man kan træne sig til sådan et fysisk overskud, så man bare kan tromle hen over modstanderne (mens man samtidig kan spille på et højt teknisk niveau), hvorfor gør de andre hold det så ikke? Har vi samlet en gruppe, som er så meget bedre fysisk end modstanderne, eller hvad er forklaringen? For det virker jo ikke til, at vi går på kompromis med spillet med bolden - nærmest tværtimod.
Ved ikke om vi rent faktisk har gjort det, men det er vel noget man godt kan scoute efter? Altså gå efter spillere med en stor motor, som kan løbe meget og især tage mange højintense løb.

Selvom fodboldspillere naturligvis primært vurderes på det rent fodboldmæssige, så må der være, ligesom i resten af befolkningen, være stor spredning på, hvor god iltoptagelse de har. Så hvis man har en spillestil som kræver meget fysisk virker det naturligt at gå efter spillere som fra naturens side har større fysisk kapacitet.

Mit bud vil være det tager enormt lang tid at bygge en fysik op der skal matche decideret atleter, og samtidig skal have fodbold faglighed og tekniske færdigheder ind under huden. Kroppen og hjernen kan kun kaperer en vidst antal load om dagen. Rigtig mange klubber har ikke tålmodighed til at bygge sådan noget op, før træneren bliver fyret. Se bare på vores sidste sæson. Vi var ude i at nogle allerede snakkede om at fyre Uwe fordi spillet ikke blev udviklet. Men den storm red han af og nu høster vi af den fundament opbygning han har fået skabt.
Og når nu vi er den storklub som vi er, med 4.-5. største sportslig budget, og spillerne rammer deres niveau, så er alle de her højintense løb, samtidig med gode tekniske spillere, bare lækkert at se på.

Mit bud vil være det tager enormt lang tid at bygge en fysik op der skal matche decideret atleter, og samtidig skal have fodbold faglighed og tekniske færdigheder ind under huden. Kroppen og hjernen kan kun kaperer en vidst antal load om dagen. Rigtig mange klubber har ikke tålmodighed til at bygge sådan noget op, før træneren bliver fyret. Se bare på vores sidste sæson. Vi var ude i at nogle allerede snakkede om at fyre Uwe fordi spillet ikke blev udviklet. Men den storm red han af og nu høster vi af den fundament opbygning han har fået skabt.
Og når nu vi er den storklub som vi er, med 4.-5. største sportslig budget, og spillerne rammer deres niveau, så er alle de her højintense løb, samtidig med gode tekniske spillere, bare lækkert at se på.
Problemet er jo også - i høj grad - at de bedste 12-14 spillere skal kunen træne på dén måde på samme tid. Holdet bliver jo ikke bedre end de dårligste to-tre spillere. Hvis - f.eks. Anderson, Madsen, Beijmo og Bech spiller i et tempo resten af midtbanen og angriberne ikke kan være med i, så bliver man nød til, at sænke tempoet til et niveau hvor alle har lidt i tanken med 10 minutter igen.

Med 5 udskiftninger, er det endnu mere vigtigt, at man har 5 mand - mindst - på bænken der kan gå ind og spille på niveau med de 5 der spiller fuld tid.

At en spiller som Beijmo fra Malmø kalder, at vi træner på så højt et niveau er vand på møllen om, hvorfor AGF nærmest aldrig udlejer spillere til lavere rækker - i forsøget om at spille nogen bedre for at bruge dem selv året efter.

Vi har ikke spillere i overskud der er gode nok til, at niveauet hos den klub der vil leje dem er højt nok til, at det kan betale sig for os ift spillerens udvikling.

At en spiller som Beijmo fra Malmø kalder, at vi træner på så højt et niveau er vand på møllen om, hvorfor AGF nærmest aldrig udlejer spillere til lavere rækker - i forsøget om at spille nogen bedre for at bruge dem selv året efter.

Vi har ikke spillere i overskud der er gode nok til, at niveauet hos den klub der vil leje dem er højt nok til, at det kan betale sig for os ift spillerens udvikling.
Hvis du kigger på truppen nu, så er der heller ikke mange man kan udleje. Måske en enkelt i forsvaret, og det er også næsten dét.

Opdaterede lidt talnørderi - de stammer fra Fotmob.

Sidste gang var efter runde 21 i sidste sæson og der var vi på vej ned i en bølgedal men nu er vi på vej opad igen💪

Generelt kan man sige, at vi nu virkelig leverer på det jeg efterspurgte dengang - noget mere offensiv produktion.

1724763172194.webp

Vi nærmer os det glidende gennemsnit fra foråret 2023 når man ser på forskellen i xG. Nu skal vi bare blive deroppe resten af sæsonen😄

1724763197325.webp

Har endnu ikke afgjort med mig selv om tallene omkring præcise afleveringer kan bruges til noget - de skal formentlig kombineres med flere parametre for virkelig at give mening.
1724763212848.webp

Har endnu ikke afgjort med mig selv om tallene omkring præcise afleveringer kan bruges til noget - de skal formentlig kombineres med flere parametre for virkelig at give mening.
View attachment 3679
Fedt! Godt lavet 👍

Det er vildt at se, så store udsving der har været i vores tal for antal præcise afleveringer. Det har virkelig svinget meget i Uwes tid. Forhåbentlig holder vi det på det her gode niveau (uden at det behøver at nærme sig de 7-800 for min skyld!). Jeg elsker at vi gerne vil have bolden, at vi kan sætte gode afleveringer sammen - OG at vi ret hurtigt gør os farlige med gode løb og afleveringer frem i banen.

Opdaterede lidt talnørderi - de stammer fra Fotmob.

Sidste gang var efter runde 21 i sidste sæson og der var vi på vej ned i en bølgedal men nu er vi på vej opad igen💪

Generelt kan man sige, at vi nu virkelig leverer på det jeg efterspurgte dengang - noget mere offensiv produktion.

View attachment 3677

Vi nærmer os det glidende gennemsnit fra foråret 2023 når man ser på forskellen i xG. Nu skal vi bare blive deroppe resten af sæsonen😄

View attachment 3678

View attachment 3679
Mht afleveringer er det - trods alt - nok bedst at dele op i hhv lange/korte samt hvor på banen det er. Jo flere gode afleveringer, jo større sandsynlighed er der, desværre også for, at man forsvarer sig med bolden. Eller afleverer sig ihjel.

Afleveringer fra 1. trejdedel ind på 2. trejdedel er spændende

Afleveringer fra 2. trejdedel ind på 3. trejdedel er spændende, den del synes jeg (ud fra øjetest) at vi var virkelig dårlige til sidste år. Vi kunne nærmest ikke flytte spillet ind på sidste trejdedel.

Om vi springer 2. trejdedel over er også vigtig.

Tak 🙏

Det er vildt at se, så store udsving der har været i vores tal for antal præcise afleveringer. Det har virkelig svinget meget i Uwes tid. Forhåbentlig holder vi det på det her gode niveau (uden at det behøver at nærme sig de 7-800 for min skyld!). Jeg elsker at vi gerne vil have bolden, at vi kan sætte gode afleveringer sammen - OG at vi ret hurtigt gør os farlige med gode løb og afleveringer frem i banen.

Ja - det er nogle gevaldige udsving. Til kampen i fredags kan jeg måske nemmere forstå det men det har været igennem meget lang tid udsvingene er der.

Burde nok have haft tilføjet boldbesiddelse - kan være det kommer en dag jeg keder mig;)

Tak 🙏

Ja - det er nogle gevaldige udsving. Til kampen i fredags kan jeg måske nemmere forstå det men det har været igennem meget lang tid udsvingene er der.

Burde nok have haft tilføjet boldbesiddelse - kan være det kommer en dag jeg keder mig;)
Boldbesiddelse er målt ud fra antal afleveringer, så de hænger sammen. Grafen vil være mere ens

Mht afleveringer er det - trods alt - nok bedst at dele op i hhv lange/korte samt hvor på banen det er. Jo flere gode afleveringer, jo større sandsynlighed er der, desværre også for, at man forsvarer sig med bolden. Eller afleverer sig ihjel.

Afleveringer fra 1. trejdedel ind på 2. trejdedel er spændende

Afleveringer fra 2. trejdedel ind på 3. trejdedel er spændende, den del synes jeg (ud fra øjetest) at vi var virkelig dårlige til sidste år. Vi kunne nærmest ikke flytte spillet ind på sidste trejdedel.

Om vi springer 2. trejdedel over er også vigtig.
Har desværre kun adgang til offentlige data og derfor bliver det lidt forsimplet.

Jeg var egentlig mest interesseret i udviklingen i xG forskel men smed afleveringerne med ind. Burde nok have valgt nogle andre data men der er ikke tid til alt.

• Like
Reactions: cph

Latest posts

Back