New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 261K
Superligaen 2025/2026
Jeg er sådan set ret sikker på at Tullberg er en dygtig træner, og han kan sikkert også "slippe afsted med" (i mangel af bedre formulering) at være overtændt så længe der er kærlighed/omsorg/udvikling i forhold til spillerne i dagligdagen. Som jeg hører det, så er Tullberg meget aktiv i forhold til individuelle samtaler med spillerne, og det tror jeg kan få mange spillere til at acceptere "Tudeberg".

Jeg er sådan set ret sikker på at Tullberg er en dygtig træner, og han kan sikkert også "slippe afsted med" (i mangel af bedre formulering) at være overtændt så længe der er kærlighed/omsorg/udvikling i forhold til spillerne i dagligdagen. Som jeg hører det, så er Tullberg meget aktiv i forhold til individuelle samtaler med spillerne, og det tror jeg kan få mange spillere til at acceptere "Tudeberg".
Masser af toptrænere er og har været hot heads gennem tiderne, så det kan som sådan sagtens fungere. Det er helt sikkert også noget, FCM vidste om ham på forhånd.

Jeg synes snarere spørgsmålet er, hvor god han er til at håndtere kriser/modgang og det langt større pres for at levere resultater og trofæer, der er som cheftræner i FCM. Det er altid en gambling, når man gør en ungdoms- eller assistenttræner til cheftræner, som jeg ser det. Især hvis det er et cheftrænersæde hvor forventningerne er, som de er i dette tilfælde.

Masser af toptrænere er og har været hot heads gennem tiderne, så det kan som sådan sagtens fungere. Det er helt sikkert også noget, FCM vidste om ham på forhånd.

Jeg synes snarere spørgsmålet er, hvor god han er til at håndtere kriser/modgang og det langt større pres for at levere resultater og trofæer, der er som cheftræner i FCM. Det er altid en gambling, når man gør en ungdoms- eller assistenttræner til cheftræner, som jeg ser det. Især hvis det er et cheftrænersæde hvor forventningerne er, som de er i dette tilfælde.
Men spørgsmålet er om de kan blive ved med at fungere på topplan eller om vi også her ser en udvikling, som vi ser alle andre steder udenfor fodbolden. Jeg tror det, men at det kommer lidt senere, da fodboldkulturen nok tager lidt længere at ændre.

Jeg er helt overbevist om, at FCM har fejlet big time i deres scouting af Tullberg. Hvis de havde forudset, at han efter 19 SL runder ville have hentet syv gule kort, havde de tænkt sig om en ekstra gang. Han er også ved egenhændigt at trække deres image i en særdeles negativ retning.

Jeg tænker, at hvis de havde forudset, hvor meget et hot head, han er, så havde de holdt sig langt væk fra ham.

Det ligner unægteligt endnu en uovervejet ansættelse af Steinlein. Flavour of the month, ligesom da de ansatte Bo Henriksen og Capellas. Jeg tror ikke, de har gennemtænkt profilen ift. deres position og ambitioner.

Men spørgsmålet er om de kan blive ved med at fungere på topplan eller om vi også her ser en udvikling, som vi ser alle andre steder udenfor fodbolden. Jeg tror det, men at det kommer lidt senere, da fodboldkulturen nok tager lidt længere at ændre.
Det er faktisk en rigtig god pointe. Ingen tvivl om at tendensen samfundsmæssigt går i retning af det mere afrettede på lederposter osv. - nogle vil sige i retning af det karakter- og farveløse. Tolerancen over for grænseløs adfærd er langt lavere.

Det sætter det selvfølgelig også på spidsen, at hans direkte modstykke i AGF er cool as a cucumber og lidt af en kommunikations-wizard… MEGET afrettet. 😁

Det er faktisk en rigtig god pointe. Ingen tvivl om at tendensen samfundsmæssigt går i retning af det mere afrettede på lederposter osv. - nogle vil sige i retning af det karakter- og farveløse. Tolerancen over for grænseløs adfærd er langt lavere.

Det sætter det selvfølgelig også på spidsen, at hans direkte modstykke i AGF er cool as a cucumber og lidt af en kommunikations-wizard… MEGET afrettet. 😁
I min aktive trænerkarriere var jeg meget inspireret af Ulrik Wilbek og den energi, han gav sit hold (Christian Dalmose - også håndbold havde noget af det samme). Det var ud fra devisen om, at energien fra træneren kan smitte af på spillerne og tage noget af fokusset væk fra dommerkendelser (vi behøver ikke at brokke os, den har træneren styr på), så spillerne kunne fokusere på spillet (uden at træneren går Anja Andersen i tilgangen med sportslige sanktioner mm). . Jeg tror, det er et af de steder, hvor sport adskiller sig fra andre ledelsesposter, så jeg tror stadig, der er plads til den slags trænere langt ud i fremtiden.

FCMs/Tullbergs problem er, at det fra sofaen ser ud til, at hans overtændte tilgang ikke vækker spillerne, men også får dem overtændt - og så bliver det kontraproduktivt. Så den tilgang kunne måske fungere i SønderjyskE eller Vejle, men slet ikke i FCM anno 2026

I min aktive trænerkarriere var jeg meget inspireret af Ulrik Wilbek og den energi, han gav sit hold (Christian Dalmose - også håndbold havde noget af det samme). Det var ud fra devisen om, at energien fra træneren kan smitte af på spillerne og tage noget af fokusset væk fra dommerkendelser (vi behøver ikke at brokke os, den har træneren styr på), så spillerne kunne fokusere på spillet (uden at træneren går Anja Andersen i tilgangen med sportslige sanktioner mm). . Jeg tror, det er et af de steder, hvor sport adskiller sig fra andre ledelsesposter, så jeg tror stadig, der er plads til den slags trænere langt ud i fremtiden.

FCMs/Tullbergs problem er, at det fra sofaen ser ud til, at hans overtændte tilgang ikke vækker spillerne, men også får dem overtændt - og så bliver det kontraproduktivt. Så den tilgang kunne måske fungere i SønderjyskE eller Vejle, men slet ikke i FCM anno 2026
Der vil stadig være plads til trænere med temperament, enig, men med forbehold for mit overfladiske kendskab til Wilbek som træner vil jeg mene, at han havde et meget mere modent forhold til sit eget temperament. Han kunne kanalisere det på en måde, som ofte hjalp hans hold. Det var ikke ude af kontrol.

Som du selv er inde på, virker det ofte som om, Tullberg har så lidt styr på sin egen affekt, at det bliver et handicap for ham selv og hans hold.

Masser af toptrænere er og har været hot heads gennem tiderne, så det kan som sådan sagtens fungere.
Langt de fleste trænere er jo hidsigpropper i ét eller andet omfang.
Men når jeg tænker på ægte hotheads kommer jeg til at tænke på Mourinho, Simeone og Klopp.

Det er tre meget forskellige måder at vise temperament på, hvor Klopp har klart mest styr på sit. Jeg har set ham brøle en sagesløs 4.-dommer ind i ansigtet på 12,5 cm afstand, helt skæv i ansigtet af raseri. Sagen er den, at det sker så relativt sjældent, at man sidder tilbage med en følelse af, at han kan have haft en sag.

Simeone er altid lidt oppe at køre. Altid lever han med i kampene. Der er altid en over-middel chance for, at han bliver ukonstruktiv. Men på en eller anden måde er han alligevel langtidsholdbar. Måske er det fordi mentaliteten passer til Atléticos selvforståelse og verdensbillede: vi skal spille på alle tangenter, hvis vi skal konkurrere med de to store.

Mourinho derimod, er bestemt ikke langtidsholdbar. I modgang bliver han altid useriøs og perfid og over tid eroderer han truppens moral. Hvornår har en klub sidst præsteret godt inden for bare et par sæsoner EFTER Mourinho? Han ødelægger SÅ meget i en klub. Selv Real Madrid var et par år om at komme til hægterne...

Tullberg er sku en dygtig træner som har formået på kort tid at levere virkelig flot for fcm både i Europa (noget de har manglet), pokalen og i ligaen.

Jeg har svært ved at finde ud af om han er genial eller gal mht medierne og dommerne. De snakker jo ikke om andet end ham? Det fjerner dælme meget fokus fra andre ting de kunne beskæftige sig med. Næste ting er indflydelsen på dommerne. Virker hans tilgang?

Jeg synes han er ulidelig at høre på for hans bias og agenda tenderer trump tilstande men f.eks. mediano har påpeget at journalisterne ikke rigtig tør gå til ham.

Gal eller genial? Vinderen har altid ret

Jeg har svært ved at finde ud af om han er genial eller gal mht medierne og dommerne. De snakker jo ikke om andet end ham? Det fjerner dælme meget fokus fra andre ting de kunne beskæftige sig med. Næste ting er indflydelsen på dommerne. Virker hans tilgang?
Det er faktisk præcis dét her, der gør at jeg kommer til at tænke på Mourinho. Han havde også held med den stil i ret lang tid, men før eller siden bliver både spillere og medier trætte af graden af gaslighting.
Jeg tror ikke han nødvendigvis kommer til at have succes på længere sigt og jeg er ikke sikker på, han efterlader FCM et godt sted, når han bliver fyret. Han kommer ikke til at gå selv. Om han allerede ryger i næste sæson (eller efter denne; Steinlein har jo sagt at alt andet end The Double er en skuffelse, noget nogen herinde har tolket som, at de rigger an til et trænerskifte) ved jeg ikke, men jeg kunne godt se for mig, at truppen kører død i hans facon, at medierne begynder at gå hans udtalelser efter i sømmene og at der for alvor kommer modvind på heden...
Men jeg har så dybfølt et had til det foretagende, at jeg ikke helt stoler på ovenstående som analyse. Det kan ligeså vel være mig, der bare håber med alt hvad jeg har.

Jeg tror også hurtigt det medfører at diverse hold begynder at sætte assistent trænere til at provokere ham, så han kan mist besindelsen og fokus. Når der ikke skal mere til, så bliver det jo en del af kampen, at få dommerne til at have fokus på Tullbergs og FCMs temperament.
Andre hold ansætter en fan til at sidde lige bag FCM's bænk og gennem hele kampen råbe "tuuuuuuullberg, tuuuuuuullberg". Alternativt skal man hver eneste gang han har generet 4. dommeren lige minde dommeren om, at man ikke skal lade sig påvirke. Gerne højt nok så Tullberg også hører det.

Det er faktisk præcis dét her, der gør at jeg kommer til at tænke på Mourinho. Han havde også held med den stil i ret lang tid, men før eller siden bliver både spillere og medier trætte af graden af gaslighting.
Jeg tror ikke han nødvendigvis kommer til at have succes på længere sigt og jeg er ikke sikker på, han efterlader FCM et godt sted, når han bliver fyret. Han kommer ikke til at gå selv. Om han allerede ryger i næste sæson (eller efter denne; Steinlein har jo sagt at alt andet end The Double er en skuffelse, noget nogen herinde har tolket som, at de rigger an til et trænerskifte) ved jeg ikke, men jeg kunne godt se for mig, at truppen kører død i hans facon, at medierne begynder at gå hans udtalelser efter i sømmene og at der for alvor kommer modvind på heden...
Men jeg har så dybfølt et had til det foretagende, at jeg ikke helt stoler på ovenstående som analyse. Det kan ligeså vel være mig, der bare håber med alt hvad jeg har.
Interessant sammenligning, jeg har ikke videre sympati for Mourinho, men har virker umiddelbart meget mere snu en Tulle.
Jeg tror ofte han var/er meget bevist om at tiltraekke sig opmaerksomheden, og ikke mindst han kan baere at et halvt land hader ham, i den sammenligning virker Tulle meget mere foelsom naar pulsen lander paa normal.
Vi har selv set hvad en Uwe type kunne goere for en trup paa godt og ondt, hvis Tulle er endnu mere intens, kan det sagtens vaere et kortere ophold paa heden.

En hot-head træner skal nok kunne fungere. Man skal bare huske - som med fx børneopdragelse - at temperamentet skal have en funktion. Som træner / leder / far er dine egne følelser ikke relevante. Vrede eller frustration skal føre et sted hen.

Jeg kan godt lide Morten Bruuns kommentar om Tullberg, og tænker Davids opbakning nok dækker stilen generelt, ikke hans ageren.

Der er helt sikkert en fremtid for Tullberg, også som engageret træner. Det er bare mere kalkuleret og selvbevidst, og med nogle strategier for at beskytte sig selv og øge egen langtidsholdbarhed.

En hot-head træner skal nok kunne fungere. Man skal bare huske - som med fx børneopdragelse - at temperamentet skal have en funktion. Som træner / leder / far er dine egne følelser ikke relevante. Vrede eller frustration skal føre et sted hen.

Jeg kan godt lide Morten Bruuns kommentar om Tullberg, og tænker Davids opbakning nok dækker stilen generelt, ikke hans ageren.

Der er helt sikkert en fremtid for Tullberg, også som engageret træner. Det er bare mere kalkuleret og selvbevidst, og med nogle strategier for at beskytte sig selv og øge egen langtidsholdbarhed.
Lige præcis! Jeg er woke, men ikke så woke, at jeg anser skældud for at være vold. Et strategisk velanbragt møgfald kan være på sin plads, men man mister respekten, hvis man mister selvkontrollen.

Tirsdagstrænerne var ret kritiske overfor Cooper - med god ret.

Jeg starter dog et andet sted. Normalt er trænere meget kollegiale og taler pænt om hinanden, man vil ikke være en røv, og taler sammen indbyrdes. Det gælder bare ikke Cooper. Jeg fornemmer ikke de holder tilbage når de kommenterer på ham. Er det fordi han er en træls type offline, eller fordi de ikke regner med nogen konsekvens af at kritisere ham (= er den normale høflighed respekt for kolleger eller frygt for repressalier, og er holdningen til Cooper aktivt påvirket af negativ adfærd, eller blot foranlediget af manglende tro på repressalier?)

Peter Sørensen får også et svirp af Glen. 'En ekspert der ikke har vundet noget'. Det var i forbindelse med udtalelser om Tullberg.

Men ift Cooper er det også rigtigt. Han taler om 'winning mentality'. Men kunne han genkende det, hvis han så det, fx til træning? Og kommentarerne om forhold udenfor banen ... Binks skal ikke bruge noget særligt træninganlæg for at øve sig i at tirre modstandere. Og de afslører ikke noget (identificeret) behov for gode baner eller udstyr til teknisk træning, så hvorfor skulle det være et issue.

Det er i øvrigt en underlig følelse at se problemer i både Brøndby og på Østerbro og samtidig tænke - det er meget interessant, men jeg har andre ting der er vigtigere at gå op i. Det er stadig sjovt at se på, men en klar biting

Der vil stadig være plads til trænere med temperament, enig, men med forbehold for mit overfladiske kendskab til Wilbek som træner vil jeg mene, at han havde et meget mere modent forhold til sit eget temperament. Han kunne kanalisere det på en måde, som ofte hjalp hans hold. Det var ikke ude af kontrol.

Som du selv er inde på, virker det ofte som om, Tullberg har så lidt styr på sin egen affekt, at det bliver et handicap for ham selv og hans hold.
Der er en fin linje mellem at være strategisk passioneret på den ene side og temperamentsfuld på den anden. Jeg vil putte Ulrik Wilbek og mig selv i den første kategori

Latest posts

Back