New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 381K
Vi er helt tydeligt på vej ind i den del af sæsonen, hvor det sammenhængende spil udfordres. Det skyldes blandt andet, skader, karantæner samt mental og fysisk træthed hos spillerne.

Derfor er det også typisk i den her del af sæsonen at fårene begynder at skilt fra bukkene. I de perioder ser man typisk at de individuelle spillere afgør kampene, og de hold der i starten levede højt på gejst og energi går i stå (fx Fredericia)

Så det gælder om at holde ved og stå fast og skrabe så mange point sammen som muligt.

I baseball i USA omtaler man det som "the dog days of august", hvor den 6 mdr. lange sæon går ind i sin sidste 1/3,.

Vi er helt tydeligt på vej ind i den del af sæsonen, hvor det sammenhængende spil udfordres. Det skyldes blandt andet, skader, karantæner samt mental og fysisk træthed hos spillerne.

Derfor er det også typisk i den her del af sæsonen at fårene begynder at skilt fra bukkene. I de perioder ser man typisk at de individuelle spillere afgør kampene, og de hold der i starten levede højt på gejst og energi går i stå (fx Fredericia)

Så det gælder om at holde ved og stå fast og skrabe så mange point sammen som muligt.

I baseball i USA omtaler man det som "the dog days of august", hvor den 6 mdr. lange sæon går ind i sin sidste 1/3,.
God pointe. 5 superligakampe og forhåbentlig 3 pokalkampe er meget at kæmpe sig igennem - men helt derude tror jeg heller ikke vi er overhovedet. Jeg forestiller mig, at vi stadig har et godt overskud overfor holdene udenfor top 4, og så kan det måske blive i kampene mod FCM, FCK og en eventuel modstander i to kvartfinaler, hvor vi får brug for sene scoringer og individuelle præstationer, nøjagtig som vi har haft det mod Brøndby og FCN.

Så kan man sige, at vi har været heldige i de sidste par kampe, og det er der helt sikkert noget om, når målene kommer så sent, men det skal nok også tilskrives, at vi har et topholds selvtillid og team spirit. De to ting skal vi holde fast i hele vejen ind i december. Der skal endnu flere point ind ved at tro på tingene og ved at stå sammen som et hold hele vejen igennem.

Lidt morsomt at ingen tæller bif med i kampen om guld. Med den effektivitet de har så vil jeg ikke afskrive dem.

Mht fcm så forærer Fredericia dem målene men de skal stadigvæk sparkes ind.

Jeg synes fcm ser uhyggelige ud især på papiret. Og med den attitude som Tullberg viser så tror jeg de kommer til at blive endnu bedre. De har tre angribere som vil gå direkte ind på alle de tre andre top hold.. det er ulækkert.

Men bolden er rund og får vi en sejr på mandag så skal de andre dælme spille godt for at følge med

Lidt morsomt at ingen tæller bif med i kampen om guld. Med den effektivitet de har så vil jeg ikke afskrive dem.

Mht fcm så forærer Fredericia dem målene men de skal stadigvæk sparkes ind.

Jeg synes fcm ser uhyggelige ud især på papiret. Og med den attitude som Tullberg viser så tror jeg de kommer til at blive endnu bedre. De har tre angribere som vil gå direkte ind på alle de tre andre top hold.. det er ulækkert.

Men bolden er rund og får vi en sejr på mandag så skal de andre dælme spille godt for at følge med
Ja, Brøndby er også en faktor. Det er jeg blevet mere overbevist om på det sidste. Jeg læste en meget god analyse på 3point, hvor deres nye spillestil blev gennemgået. De har lynhurtigt implementeret en effektiv formel, hvor det er lykkedes dem at skabe mål og lukke af bagude. Det er ikke specielt underholdende, men de har gode boldspillere og en klar strategi, og vi er de eneste, de ikke har kunnet vinde over. Selvfølgelig vil det give dem mange point over tid.

Forhåbentlig ryger de ud af pokalen i den her uge, og så møder de måske også lidt problemer nu uden Wass i et par kampe. Men det er en skam, at de har fundet deres balance, og at de så relativt nemt vinder deres kampe nu.

Det er klart, at næste runde - for AGF - bliver enormt vigtig.

Uanset hvor godt vi har spillet de sidste mange kampe, så kommer vi ind i det her som underdogs. Får vi en snitter af FCM på en 3-4 mål, så er vi - kun - et point efter, men i såfald vil de virke for overlegne til, at det virker realistisk vi kan genvinde førstepladsen fra dem. Spiller vi uafgjort, eller vinder vi, så er vi stadig meget realistisk en del af det hele.

Hvis Brøndby skal regnes med i kampen om guld, så bliver de næste tre runder også meget vigtige. Silkeborg ude på kunstgræs, og et hold der er ved at finde momentum. Derefter hjemme mod FCN, der godt nok ikke spiller på kunstgræs, men Brøndbys bane er den bedste i ligaen. Derefter derby mod FCK. Det er ualmindlig svært, at gætte på hvor mange point de laver i de tre runder.

Alt det her kan ændre sig på split sekunder. Hvem havde forudset at FCK ville spille så ringe efter at have sat alle til vægs i foråret samt kvalificeret sig til CL?

Men 3 stærke tophold som kan tage point fra hinanden er vel en fordel for os når vi allerede nu har så mange point, istedet for at det bliver et ræs mellem to klubber (os og FCM)?

Drømmer om vi laver en Mjallby :)

28 kampe, 21 sejre, 6 uafgjort og 1 nederlag :-) Men det er self en helt anden liga struktur...

Man ser virkelig betydningen af det mesterskabsspil i et helt andet lys nu... Kunne vi ikke bare have en traditionel liga uden den opdeling? Det giver en fordel til de klubber med stor økonomi at de får en chance til på et senere tidspunkt hvor Europa etc er overstået.

Man ser virkelig betydningen af det mesterskabsspil i et helt andet lys nu... Kunne vi ikke bare have en traditionel liga uden den opdeling? Det giver en fordel til de klubber med stor økonomi at de får en chance til på et senere tidspunkt hvor Europa etc er overstået.
Jeg er meget opmærksom på ikke at blive alt for jubeloptimistisk, og der er en rimelig stor sandsynlighed for, at noget går galt i løbet af en lang sæson. Men lige den her med, at det automatisk er en ulempe for os, at vi slutter af med et mesterskabsspil, den forstår jeg altså ikke.

De runder hvor vi har taget flest point på de andre tophold, det har altså været dem, hvor vi enten har spillet mod dem, eller hvor de har mødt hinanden. Så er der selvfølgelig lige FCK, som taber point mod alle hold, men de er lidt af en outlier i den sammenhæng. Jeg tror, det var lidt af det samme billede, man så med JP sidste år i Viborg, hvor ham og hans hold var gode til at tage point fra topholdene. De fik i grundspillet 3 point mod FCM, 4 point mod FCK, 1 point mod Brøndby, 3 point mod FCN og 2 point mod AGF. Det er 12 point mod de 5 stærkeste trupper, hvor de så fik 16 mod de 6 svageste. Altså næsten samme pointsnit.

Hvis vi skal drømme om guld, så vil det nok være en fordel at Silkeborg og FCN kommer med som de to sidste hold i mesterskabsspillet.

Vi har håndteret begge hold overraskende fint her i grundspillet, mens ex. FCM har det notorisk svært på kunst.
Hvorimod vi altid har det svært mod Randers, som FCM og FCM plejer at vade hen over.
Det har du nok ret i. Og det er også et ret sandsynligt scenarie, sådan som formkurverne ser ud lige nu.

Nu er AGF ikke i nærheden af at være ligeså rige som FCK, FCM og FCN

Og tror hvis man lavede en graf over sportslige budgetter vil man se at der er to (FCK og FCM) der har meget, meget større budgetter end de resterende 10.
Men springet fra AGF ned til niveauet under dem, er ved at være lige så stort procentuelt, som det er for AGF op til de to store.

Hvis vi skal drømme om guld, så vil det nok være en fordel at Silkeborg og FCN kommer med som de to sidste hold i mesterskabsspillet.

Vi har håndteret begge hold overraskende fint her i grundspillet, mens ex. FCM har det notorisk svært på kunst.
Hvorimod vi altid har det svært mod Randers, som FCM og FCM plejer at vade hen over.
Lige netop Silkeborg vinder FCM altid over.

De taber altid i Farum, men ellers klarer de sig egentlig fint på kunsten. De kørte også over det der norske hold de mødte i EL-kvallen. Det var også på kunstgræs.

I podcasten Hvid Rog, siger de at siden Superligaen blev skabt(som jeg husker det) har kun 7 hold haft 30point efter 13 kampe og 6 af de syv hold blev mestre.
Men jeg tror desvaerre strukturen er imod os, paa den mere optimistiske side saa kan transfer vinduet godt rykke lidt.

Ja, nu tjekkede jeg lige for sjov alle sæsonerne med slutspil

I to af sæsonerne med slutspil, har et hold har haft 30 point eller mere efter 13 runder.
Den ene af gangene holdte de ikke hjem.
Så det går galt 50% af gangene, når et hold har 30 point eller mere efter 13. runder.

Det var i øvrigt FCM der i 21/22 havde 31 point og seks point forspring til FCK efer 13 runder og alligevel smed den.

Ja, nu tjekkede jeg lige for sjov alle sæsonerne med slutspil

I to af sæsonerne med slutspil, har et hold har haft 30 point eller mere efter 13 runder.
Den ene af gangene holdte de ikke hjem.
Så det går galt 50% af gangene, når et hold har 30 point eller mere efter 13. runder.

Det var i øvrigt FCM der i 21/22 havde 31 point og seks point forspring til FCK efer 13 runder og alligevel smed den.
Hvis vi så forudsætter, at vi har en overhånd på alle konkurrenterne i et slutspil, så får jeg det til, at der er et godt stykke over 50% sandsynlighed for et mesterskab.

Latest posts

Back