New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 381K
Superligaen 2025/2026
Modsat tidligere, er der i nuværende aftale rent faktisk loft over hvor mange mandagskampe i hold kan have i løbet af en sæson. Så BIF tosserne kan jo varme sig ved, at de tager en del af dem lige for tiden. Og dermed slipper for dem senere på sæsonen. Vi spiller i øvrigt kl. 20.45 i morgen.
Og så mange har de ikke spillet om mandagen.

Problemet er bare, når det hele falder på en uge.

kl. 1900 i Odense
kl. 2045 i Farum
kl. 2000 i Silkeborg

Alt sammen på 6 dage

Men det er jo ikke det eneste de er sure over. Nævner i flæng:
Maskeforbud
Spilletidspunkt
Ytringsfrihed omkring bannere
Politivold
Pyro
Visiteringer
Overvågning
Registrering
Away kort
Tilbageholdelse på stadion
Etc etc

Snart er vi nede på et niveau hvor temperaturen på pølser bliver bragt op. Det er udelukkende en magtkamp om hvem som bestemmer. “Stemningsskaberne” har misforstået deres rolle. De er ikke produktet.

Men det er jo ikke det eneste de er sure over. Nævner i flæng:
Maskeforbud
Spilletidspunkt
Ytringsfrihed omkring bannere
Politivold
Pyro
Visiteringer
Overvågning
Registrering
Away kort
Tilbageholdelse på stadion
Etc etc

Snart er vi nede på et niveau hvor temperaturen på pølser bliver bragt op. Det er udelukkende en magtkamp om hvem som bestemmer. “Stemningsskaberne” har misforstået deres rolle. De er ikke produktet.
Det er fandme også træls at brænde ganen på et styk sveden griseskind - nogen må gøre noget

Jeg kæmper i de her dage med en snigende fornemmelse af, om vores formkurve kunne være i en lille nedgang her ved indgangen til den lidt tungere del af efterårssæsonen. Jeg håber på, at det enten er fraværet af Tingager, eller at jeg i det hele taget tager fejl i min fornemmelse.

Men det ville ikke overraske mig, hvis Arnstad, Bech og andre har toppet foreløbig efter en helt ekstrem flot performance indtil videre. Men er det bare mig, der sidder med den lille nagende fornemmelse? Kan vi dosere dem rigtigt, og kan vi onsdag eller især mandag igen se Arnstad og flere på det helt høje niveau, hvor vi igen både lukker af bagude og skaber chancer på samlebånd? Eller har Brøndby- og FCN-kampene slet ikke vist det lille formdyk, som jeg fornemmer?

Uden at det skal tage noget fra AGF, så synes jeg lidt skriften på væggen er at de økonomiske forskelle i ligaen spiller en meget stor rolle i år. De fire rigeste er ganske enkelt mindst 1 niveau over alle de andre.

Da AGF lå nummer 1 efter 15 runder sidste år, var de a point med FCM og FCK og alle 3 hold havde 27 point og et snit på 1.8 p. Lige nu har BIF et snit på 2 point og de ligger nummer 3. Jeg tror der skal 66 eller 67 point til for at få et mesterskab i den her superliga sæson.

Jeg kæmper i de her dage med en snigende fornemmelse af, om vores formkurve kunne være i en lille nedgang her ved indgangen til den lidt tungere del af efterårssæsonen. Jeg håber på, at det enten er fraværet af Tingager, eller at jeg i det hele taget tager fejl i min fornemmelse.

Men det ville ikke overraske mig, hvis Arnstad, Bech og andre har toppet foreløbig efter en helt ekstrem flot performance indtil videre. Men er det bare mig, der sidder med den lille nagende fornemmelse? Kan vi dosere dem rigtigt, og kan vi onsdag eller især mandag igen se Arnstad og flere på det helt høje niveau, hvor vi igen både lukker af bagude og skaber chancer på samlebånd? Eller har Brøndby- og FCN-kampene slet ikke vist det lille formdyk, som jeg fornemmer?

Jeg har tænkt over noget af det samme men kunne ikke helt definere hvad der springer i øjnene. Tingager er selvfølgelig en del.

• Har modstanderne luret os lidt og kan stå bedre i mod? Syntes Fcn var noget defensive også mens de var fuldtallige.
  • Er vi ved at blive trætte som tidligere set?
Eller er det bare fordi vi mangler Tinager og derefter bedre kan få balancen i holdet tilbage. Det bliver spændende på mandag, for det er absolut manddomsprøven.

Uden at det skal tage noget fra AGF, så synes jeg lidt skriften på væggen er at de økonomiske forskelle i ligaen spiller en meget stor rolle i år. De fire rigeste er ganske enkelt mindst 1 niveau over alle de andre.

Da AGF lå nummer 1 efter 15 runder sidste år, var de a point med FCM og FCK og alle 3 hold havde 27 point og et snit på 1.8 p. Lige nu har BIF et snit på 2 point og de ligger nummer 3. Jeg tror der skal 66 eller 67 point til for at få et mesterskab i den her superliga sæson.

Jo flere point der skal til, jo sværere vil det bliver for alle, men især FCK.
Skal der 66 point til, så skal FCK have et snit på 2.3 point pr kamp fra nu af. Det er altså noget af et pres at være under allerede nu.

• Like
Reactions: cph
Skal der 66 point til, så skal FCK have et snit på 2.3 point pr kamp fra nu af. Det er altså noget af et pres at være under allerede nu.
Jeg tror, det er realistisk, at vi går ind i mesterskabsspillet med 49 point. Vi kunne godt lave 12 point i de fire kampe efter jul, og 7 point i de kommende 5 kampe er nok også til den lidt konservative side. I det tilfælde skulle vi lave 17 point i de 10 mesterskabskampe (1,7 i snit) for at lande på 66. Problemet er, at FCM også sagtens kunne ende deroppe, og så skal vi præstere endnu bedre. Spændende tider.

Jeg tænker det er klart, at vi har taget lidt af toppen af. Men nu venter der omvendt en kamp på mandag, hvor FCM har spillet midtuge to uger op til den kamp. Ligeledes har de en vigtig kamp 3 dage senere. Det kan også tage lidt af toppen af dem.

Kan vi holde os tæt på dem omkring nytår, så har vi i de 4 første kampe et markant lettere program end dem.

Jeg har tænkt over noget af det samme men kunne ikke helt definere hvad der springer i øjnene. Tingager er selvfølgelig en del.

• Har modstanderne luret os lidt og kan stå bedre i mod? Syntes Fcn var noget defensive også mens de var fuldtallige.
  • Er vi ved at blive trætte som tidligere set?
Eller er det bare fordi vi mangler Tinager og derefter bedre kan få balancen i holdet tilbage. Det bliver spændende på mandag, for det er absolut manddomsprøven.
Tror bare at AGF pt ikke har lige så mange spillere med topkvalitet som en række andre hold - det er meget de samme der skal starte for at det er rigtig godt, så skader og skavanker eller formnedgang hos enkelte spillere sætter sig hurtigt i holdets niveau. Jeg synes faktisk holdet har præsteret fint mod BIF og FCN til trods for diverse skavanker og spillere der skal doseres.

Tror både FCM, FCK og RFC kommer til at presse højt.

Nu er AGF ikke i nærheden af at være ligeså rige som FCK, FCM og FCN

Og tror hvis man lavede en graf over sportslige budgetter vil man se at der er to (FCK og FCM) der har meget, meget større budgetter end de resterende 10.

AGF er nok bare heller ikke et sted, hvor vi kan forvente at være flere niveauer over Brøndby og FCN.

Over de næste fire runder har AGF to FC-klubber samt Sønderjyske og Silkeborg. Så får vi nye svar både i forhold til topniveauet og i forhold til, om man stadigt kan dominere midterklubber.

Last edited:
Jeg synes godt, man kan rejse spørgsmålet om, hvorvidt FCM overvurderes en smule lige nu. Hvor mange virkelig overbevisende præstationer har de haft mod stærke modstandere hidtil? Jeg hælder til at sige én: Ude mod Global Football Holding.

På papiret var sejren i Nottingham imponerende. Men de skabte udelukkende deres (få, men store) chancer på dødbolde i første halvleg. Det var frem for alt absurd dårligt trænerarbejde af Ange P. Det var virkelig totalt tag-selv-bord. Afslutningsstatistikken endte 22-8, og xG helt lige. Og Forest har i øvrigt gang i en elendig sæson. Mod FCK i Parken skabte de meget lidt og var vel halvheldige med at få et point med. I Vejlby VAR de heldige. Kampen mod Sturm Graz var dårligt spillet, og de præsterede kun godt 0,5 i xG.

Det er også interessant at notere sig, at de blev rykket totalt rundt af et FCN-hold, som på gode dage spiller på en måde, der kan minde om JP's AGF. De fleste vil sikkert sige, at det blot var et udtryk for, at Tullberg lige skulle lande i suppen, og det er helt sikkert en del af historien, men det bliver spændende at se, hvordan de håndterer en modstander, som formår at holde i bolden og diktere kampen (i åbent spil).

Forstå mig ret: De er da favoritter i kampen på mandag (og til DM-guld), men jeg er i tvivl om, HVOR gode de er lige nu. At de slagter VB og FCF siger ikke så meget i den forbindelse. De er skræddersyet til at stikke kniven ind i den slags hold (og det er naturligvis en god egenskab at have i et DM-ræs).

Ja, FCK bliver næppe mestre medmindre de vinder mindst 12-13 af deres resterende 19 kampe. Måske skal de endda vinde 14. De har tre opgør mod FCM (to i Herning), tre mod AGF (to i Århus), tre mod Brøndby og tre mod FCN. De har ikke længere råd til at spille ret mange af dé 12 opgør bare uafgjort, så begynder det at se rigtigt svært ud.

(I øvrigt: Hvis AGF holder det nuværende pointsnit, så SKAL FCK vinde 18 ud af 19 kampe for at følge med - det gør AGF næppe, men det illustrerer, at FCK kan blive presset)

Det er også interessant at notere sig, at de blev rykket totalt rundt af et FCN-hold, som på gode dage spiller på en måde, der kan minde om JP's AGF. De fleste vil sikkert sige, at det blot var et udtryk for, at Tullberg lige skulle lande i suppen, og det er helt sikkert en del af historien, men det bliver spændende at se, hvordan de håndterer en modstander, som formår at holde i bolden og diktere kampen (i åbent spil).
To be fair, så kan alle, uanset hvor gode eller dårlige man er, få røven på komedie derovre i farum, de spiller fandme godt på det plastic nogle gange

Jeg køber præmissen om 67 point i år for et mesterskab. De tre mesterskabskandidater har hhv. 30 (ja, selvfølgelig er holdet med 30 point en kandidat), 28 og 22 point. Der er 57 point tilbage at spille om og holdene mangler således hhv. 37, 39 og 45 point.

Det mest interessante er her at FCK kun kan tillade sig at smide 12 point resten af sæsonen. Det er 4 nederlag, 6 uafgjorte eller en kombination heraf. Det ser svært ud når de både mangler os, FCM og BIF x3. Det er til at forholde sig til og man kan begynde at sætte et kryds allerede næste gang de smider point.

Vi skal til gengæld holde et snit på knap 2 point (1,95) per kamp resten af sæsonen mens FCM skal ramme godt 2 point (2.05).

Jeg køber præmissen om 67 point i år for et mesterskab. De tre mesterskabskandidater har hhv. 30 (ja, selvfølgelig er holdet med 30 point en kandidat), 28 og 22 point. Der er 57 point tilbage at spille om og holdene mangler således hhv. 37, 39 og 45 point.

Det mest interessante er her at FCK kun kan tillade sig at smide 12 point resten af sæsonen. Det er 4 nederlag, 6 uafgjorte eller en kombination heraf. Det ser svært ud når de både mangler os, FCM og BIF x3. Det er til at forholde sig til og man kan begynde at sætte et kryds allerede næste gang de smider point.

Vi skal til gengæld holde et snit på knap 2 point (1,95) per kamp resten af sæsonen mens FCM skal ramme godt 2 point (2.05).

Ja hvis vi hele tiden kan vinde to og tabe én, for hver gang, vi spiller tre kampe, så bliver vi mestre.

Last edited:
I Mediano gennemgår Jonas Schwartz pointhøst fra bundholdene. Om det er VB, OB, FCF, SJE eller whatever - så har de ikke hentet andet end 1-2-3 point mod top 4.

Det betyder selvfølgelig også, at top 4 kører med et kæmpe højt pointsnit nu fordi de vinder alt mod bund 8, men at det snit ikke kan fortsætte ind i mesterskabsspillet.

Hvem er så bedst indbyrdes af top 4 holdene? ja, det er ikke FCK , der kun har fået 1 point mod top 4. BIF har vundet over FCK, fået uafgjort mod AGF og tabt til FCM og AGF (4 point). FCM har fået uafjort mod AGF og FCK og vundet i Brøndby (5 point). AGF har vundet over BIF og FCK og fået uafgjort mod FCM og BIF (8 point).

AGF holder altså 2,0 point i snit også mod de bedste hold i Danmark lige nu

Latest posts

Back