New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 382K
Superligaen 2025/2026
Og så kan man jo spekulere i at vi faktisk havde fået flere point hvis vi havde været med i guldkampen, hvor det måske har været lidt selvforstærkende at vi blev hægtet af. Man skal ikke lægge alting i sådan en statistik, men den kan være brugbar til lige at moderere fornemmelsen når det går godt eller skidt. Den understreger vel også den følelse man har siddet med hele sæsonen, at der mangler lidt individuel kvalitet og noget uventet der kan hive nogle point hjem når det ikke lige lykkes at spille sig til det eller man brænder sine mere almindelige chancer.
En ting er xG og 'fortjent'. Noget andet er 45 mio transferkroner brugt i sommers. Tænk hvis noget af det var omsat til profil(er) i indeværende sæson!

En ting er xG og 'fortjent'. Noget andet er 45 mio transferkroner brugt i sommers. Tænk hvis noget af det var omsat til profil(er) i indeværende sæson!

Med stor sandsynlighed sluttet maks 3er. Kommet i Europa få et par runder og misset endnu en sæson på at udvikle nogle unge spillere, som skal tage os det næste skridt.

Ja, noget andet, men man kan sige at den spiller jeg nævner kunne man have været "heldige" at have tilføjet i sommer. Jeg tror jo nok man var bevidst om at det ikke bare ville være sådan og det er alt sammen udtryk for forskellen i budgetter der i sidste ende gør at de som regel er de forventede hold der ender i toppen uanset om deres xG er lidt højere eller lavere. Så må vi se om Badji og Gyamfi osv er klar til at gøre en større forskel næste sæson...

Ja, noget andet, men man kan sige at den spiller jeg nævner kunne man have været "heldige" at have tilføjet i sommer. Jeg tror jo nok man var bevidst om at det ikke bare ville være sådan og det er alt sammen udtryk for forskellen i budgetter der i sidste ende gør at de som regel er de forventede hold der ender i toppen uanset om deres xG er lidt højere eller lavere. Så må vi se om Badji og Gyamfi osv er klar til at gøre en større forskel næste sæson...
Nu har vi fordelen af retrospekt, så jeg kan sige at vurderet fra vores punkt i tiden, er Badji ikke noget godt køb. Det kan han blive med en ny træner. Jeg forholder mig til han har trænet og spillet på højere niveau før AGF, og på den sæson han har haft i klubben er det gået frem. Men hvis han var en Bisseck i svøb, eller bare manglede at blive matchet på lavere niveau, er det ikke sket endnu - hvilket for mig siger det næppe sker. (Men hvis, så kunne det stadig blive et fint køb, selvom han har været 'dyr' I indeværende sæson)
Gyamfi kan måske blive det, men jeg håber folk er enige med mig i det langt fra er med overvejende sandsynlighed.

Hvis nu ... AGF var gået med en ung angriber fra Norden til 20 mio ish, i stedet for Badji og Gyamfi. Skuffet over videoen på Wahlstedt havde man lejet en målmand i stedet, en BPF- type. Så kunne man holde fast i Arnstad (der havde jeg ikke gjort, men det er ikke den bakke jeg vil dø på), og have penge tilbage.

Så mangler en 6'er, en wb og især en centerforsvarer.

Nu har vi fordelen af retrospekt, så jeg kan sige at vurderet fra vores punkt i tiden, er Badji ikke noget godt køb. Det kan han blive med en ny træner. Jeg forholder mig til han har trænet og spillet på højere niveau før AGF, og på den sæson han har haft i klubben er det gået frem. Men hvis han var en Bisseck i svøb, eller bare manglede at blive matchet på lavere niveau, er det ikke sket endnu - hvilket for mig siger det næppe sker. (Men hvis, så kunne det stadig blive et fint køb, selvom han har været 'dyr' I indeværende sæson)
Gyamfi kan måske blive det, men jeg håber folk er enige med mig i det langt fra er med overvejende sandsynlighed.

Jeg er er egentlig enig i det her langt hen ad vejen og det er nogle fine pointer, men jeg vil dog mene, at vi netop IKKE har set, hvad der sker med Badji, når han bliver matchet på lavere niveau. Jo, selvfølgelig i glimt, men ikke med den kontinuerlige spilletid og tillid, der for de fleste spillere er alfa og omega for gode præstationer.

Netop derfor har jeg stadig håb for Badji. Han har stadig en spændende fysisks pakke, og Uwe har været meget tydelig omkring, at han har forbedret sig meget hen over sæsonen. Jeg ved godt, at det sagde Uwe også om Sauer, men jeg tænker, der stadig er noget sandhed i det. Og endelig så man set Badji sætte sit aftryk på kampene, i hvert fald i momenter.

Jeg håber man fra næste sæson bliver enige om, at man giver en reel chance til spillere som Badji, hvis man har dem i truppen. Uanset, hvem træneren er.

Uden at skulle genåbne diskussionen om PM er det i hvert fald stærk kritisabelt, at Badji reelt ikke har fået chancen for at vise sig frem i hele sæsonen - altså medmindre han er faldet fuldstændig igennem til træning, hvilket der ikke indikationer på.

Det virker i hvert fald ikke afstemt, at klubben med den ene hånd køber en angriber, der kæmper med at score mål, fordi han har potentiale - og at man så med den anden hånd ikke giver ham en reel chance for at indfri sit potentiale gennem spilletid.

Jeg synes, det er fint at tage chancer med yngre spillere, hvis man har en plan for at forløse dem, som man holder - det er fx det, jeg tror, man gør med Arbstad. Men med Badji virker det som om, man bare har taget en chance og håbet på, han ville brage igennem på magisk vis. Og det er i så fald en dårlig strategi.

Jeg drømmer om Badji og Gymafi som angrebsduo næste år :)

Jeg er ikke sikker på, at jeg tør sætte hele min opsparing på en angriber, der har lavet ét mål på en halvsæson i 1. div.
Men det ville da være super fedt, hvis de kunne blive en skarp duo, måske i fast rotation med Bech og så med PM som joker, hvis et resultat skal jages.

Jeg er ikke sikker på, at jeg tør sætte hele min opsparing på en angriber, der har lavet ét mål på en halvsæson i 1. div.
Men det ville da være super fedt, hvis de kunne blive en skarp duo, måske i fast rotation med Bech og så med PM som joker, hvis et resultat skal jages.

Ved det godt.. Men jeg har en eller anden underlig tro på at både Badji og Gyamfi kan blive gode. :) Ved ikke hvad jeg bygger det på...

Ved det godt.. Men jeg har en eller anden underlig tro på at både Badji og Gyamfi kan blive gode. :) Ved ikke hvad jeg bygger det på...
Vel de samme luftkasteller som mig? Jeg har den samme fornemmelse.
Jeg synes de hver i sær viser det i glimt, at der er noget dér...Badji i lidt mere en glimt rent faktisk.
4 målinvolveringer på ret få minutter, uden reel kampform, er faktisk ikke helt skidt.
Gyamfi har fart og driblinger - om det er ham, Badji eller en offensiv midt, der putter bolden i kassen er ikke det vigtigste. Det væsentlige er, at give modstanderens forsvar flere ting at forholde sig til, end de kan overskue.

Elsker ekkoet i de dejlige 00'eres haller om.... "NÆST' ÅR" :D
Vi skal selvklart turde håbe på, at nogle får gennembrud. MEN - vi skal også være realistiske ift, hvorvidt der bliver et miljø de kan få chancen til at udfolde sig. Eller sagt på en anden måde: Hvis de ikke spiller -så slår de vel ikke igennem.

Men om det kræver træner-udskiftning, eller om et gennembrud udebliver selv hvis Uwe bruger dem fast, eller en ny træner - det må tiden vise.
De skal vise mere når de spiller - uanset.

Guldminen i Ikast er da en flot bygning, men selve stedet er pædagogisk forfærdeligt. At opdrage 7 årige børn til at livet er en konkurrence og animere dem til at vinde - føj siger jeg bare!

Navnet er også forfærdeligt. De kunne i det mindste forsøge at skjule, at de udelukkende betragter børn som en ressource, der kan høstes.

Jeg er er egentlig enig i det her langt hen ad vejen og det er nogle fine pointer, men jeg vil dog mene, at vi netop IKKE har set, hvad der sker med Badji, når han bliver matchet på lavere niveau. Jo, selvfølgelig i glimt, men ikke med den kontinuerlige spilletid og tillid, der for de fleste spillere er alfa og omega for gode præstationer.
Badji er blevet matchet på lavere niveau i de daglige træningerne siden han kom til AGF. Vi kan spekulere i Uwes motiver osv., men jeg vil hævde at hvis han har vist Ligue 1-niveau til træning, havde han fået langt flere muligheder for også at vise det om søndagen.

Badji er blevet matchet på lavere niveau i de daglige træningerne siden han kom til AGF. Vi kan spekulere i Uwes motiver osv., men jeg vil hævde at hvis han har vist Ligue 1-niveau til træning, havde han fået langt flere muligheder for også at vise det om søndagen.
Det kommer lidt an på, om det er toppen eller bunden af Ligue 1... PSG, Marseille og resten af top 6 er ret sikkert markant stærkere end de fleste superligahold. De tre nedrykkere og formodentlig 3-5 hold over dem, ville næppe dominere superligaen, endsige vinde mesterskabet.

Det kommer lidt an på, om det er toppen eller bunden af Ligue 1... PSG, Marseille og resten af top 6 er ret sikkert markant stærkere end de fleste superligahold. De tre nedrykkere og formodentlig 3-5 hold over dem, ville næppe dominere superligaen, endsige vinde mesterskabet.
Ok, jeg lagde selv op til en mere specifik diskussion :).

Min pointe er, at hvis Badji gerne vil vise niveauet igen kamp, skal han nok starte med at vise det til træning. Og hvis man har købt en med højt topniveau, der skal genstartes, bør man kunne se ham blomstre på lidt lavere træningsniveau.

Det er lidt problematisk som argument, fordi det henviser til at 'træneren har altid ret', og så er der ikke så stort rum til debat. Men Wahlstedt, Badji og Gyamfi har haft rigtig mulighed for at vise sig frem til træning. Gyamfi hat givet brug for kampe for at vokse, men de to andre kommer fra gode setups og er købt som gode nok.

Ok, jeg lagde selv op til en mere specifik diskussion :).

Min pointe er, at hvis Badji gerne vil vise niveauet igen kamp, skal han nok starte med at vise det til træning. Og hvis man har købt en med højt topniveau, der skal genstartes, bør man kunne se ham blomstre på lidt lavere træningsniveau.

Det er lidt problematisk som argument, fordi det henviser til at 'træneren har altid ret', og så er der ikke så stort rum til debat. Men Wahlstedt, Badji og Gyamfi har haft rigtig mulighed for at vise sig frem til træning. Gyamfi hat givet brug for kampe for at vokse, men de to andre kommer fra gode setups og er købt som gode nok.
Som sådan enig. Men hvis man kigger på Badji har han på 358 superligaminutter været direkte involveret i 4 mål (1 mål, 3 assists). Det er faktisk næsten præcis én involvering pr 90 minutter! (Kilde: https://superliga.dk/agf/youssouph-badji)
Paddy har til sammenligning en målinvolvering pr. 131 minutter. (Kilde: https://superliga.dk/agf/patrick-mortensen). Det er faktisk ret imponerende, men samtidig har han lagt op til præcis 0 mål, så han er ved at udvikle sig til en one-trick-pony. But what a trick!! :D

De to kan dårligt sammenlignes, al den stund der er så markant forskel på spilletiden. Jeg har vanskeligt ved at se Badji holde et snit på en involvering pr. kamp over en hel sæson, men min pointe er, at med SÅ begrænset spilletid er det altså en ret fin impact at levere. Det går under radaren fordi 75% af impact kommer som assist, og han er angriber og dem vurderes på mål. Men det er lidt ensidigt for mig - angribere skal levere offensivt output - om det er mål eller assists som dén, han giver Tobias Bech i Parken, er mindre væsentligt, så længe de assisterer til andre end MA, som jo systematisk brænder alt...

Hvis nu ... AGF var gået med en ung angriber fra Norden til 20 mio ish, i stedet for Badji og Gyamfi. Skuffet over videoen på Wahlstedt havde man lejet en målmand i stedet, en BPF- type. Så kunne man holde fast i Arnstad (der havde jeg ikke gjort, men det er ikke den bakke jeg vil dø på), og have penge tilbage.

Så mangler en 6'er, en wb og især en centerforsvarer.
Hvis Bisseck er barren for hvornår det er et godt køb vil det ikke ske ret tit, men du siger det også selv: det kan stadig blive fint med Badji. Jeg har lidt det problem at jeg i princippet ikke vil fælde en endelig dom over spillerne før de forlader klubben, der er endda eksempler på at den også må ændres efterfølgende, men det gør det lidt svært at debattere dem og derfor selvfølgelig også fint nok at have en holdning til dem tidligt i forløbet. Det er lidt nemmere når klubben melder ud hvad de selv forventer så man kan holde det op imod det, men mit gæt vil være at Badji i hvert fald skulle bidrage med mere hurtigere, dvs i løbet af efteråret og i hvert fald i foråret, mens det vil undre mig hvis man ikke vidste at Gyamfi ville være noget uskolet og havde brug for mere tid.

Jeg forventer ændringer fra næste sæson, men det er jo også nærliggende at man har villet udskifte SIB fordi tilgangene ikke har været helt gode nok samlet set ift målsætningen, dvs uden at man samtidig behøver at sige at spillerne aldrig kan nå det niveau man håbede på. Generelt er diskussionen vel også om de nu kan nå et top-Superliganiveau, ikke om de er divisionsspillere der aldrig skulle have chancen på højere niveau.

Så havde vi måske brændt 20 mio af på en angriber… Man får større sikkerhed for flere penge, men kan stadig skyde ved siden af. Vi forsøger på nuværende stadie i vores udvikling at købe spillere for pæne beløb der skal matche dem andre betaler væsentligt mere for og det giver så flere fejlskud eller behov for større tålmodighed. Det er muligt der er ramt for meget forbi i nogle tilfælde, men en spiller som fx Arnstad er jeg stadig rimelig fortrøstningsfuld ift til at kunne nå det niveau vi har behov for, men ikke rigtig råd til bare at købe os til.

Men hvad nu, hvis Badji rent faktisk viser niveauet til træning, men Uwe ser ham som et supplement til PM og ikke en erstatning for PM, og Uwe ikke er villig til at spille uden PMs målnæse?

Eller hvad nu, hvis Badji viser niveau ift. alt andet end scorringer til træning, og i virkeligheden bare har brug for spilletid på lavere kampniveau for at få hul igennem?

Jeg køber som sådan din præmis om, at hvis Badji var god nok til træning, så spillede han også. Men Uwe er også relativt stædig og relativt principfast, og jeg kan da komme i tanke om en anden spiller, som burde være god nok til at spille, og som efter sigende træner godt, men som helle ikke spiller.

Jeg tror, der er en vis sandsynlighed for, at Badji ikke bare skal være god nok, men ligeså god eller bedre end PM til målscoringen for at få lov at spille.

Det er selvfølgelig spekulation. Men jeg tror ikke, man så kategorisk kan sige, at Badji ikke har niveauet.

Latest posts

Back