New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Det er jo en afvejning. Henter man kun 1 spiller op pr år fra akademiet, så bliver det hurtigt en meget dyr spiller
Jeg mener at den konkrete sag var, at en af de store London klubber hapsede et ungt Brentford talent, og at kompensationen var meget lille(antager spilleren var for ung til kontrakt)
Brentford valgte at skrotte akademiet i erkendelse af af de ikke kunne konkurrere med de store klubber om de bedste unge, men samtidig som du skriver, prioriterede de deres andet hold oh samlede spillere op som kom i overskud hos de store.
 
Jeg mener at den konkrete sag var, at en af de store London klubber hapsede et ungt Brentford talent, og at kompensationen var meget lille(antager spilleren var for ung til kontrakt)
Brentford valgte at skrotte akademiet i erkendelse af af de ikke kunne konkurrere med de store klubber om de bedste unge, men samtidig som du skriver, prioriterede de deres andet hold oh samlede spillere op som kom i overskud hos de store.
Som jeg hørte det dengang, så var det en afvejning af, at de 1-2 talenter man fik op årligt var “for dyre” set i forhold til hvad man kunne handle andre steder. Altså man smed pengene ind i det sportslige budget på førsteholdet, for at kunne rykke op.

Samtidig lavede man et andethold (som Flemming P havde en årgang), hvor ingen spillere var over 21 år. Det var typisk den 3-4. bedste på en årgang fra de store London klubber. Så den tredje og fjerde bedste fra Arsenals, Spurs og Chelseas akademi.

Uden sammenligning i øvrigt. Så koster de to spillere man henter op fra et eller andet akademi jo også efterhånden rigtig mange penge herhjemme.
 
Ja, og det til trods for, at FA i England giver et gigantisk tilskud til ungdomsfodbold.

Brentford havde et sygt stærkt ungdoms/andethold, da de samlede alle de kasserede spillere fra Arsenal, Chelsea, Spurs osv videre op.
Jeg mener bestemt ikke det er en overskudsforretning at have en kategori status på akademiniveau i England. Det er rasende dyrt og derfor mange klubber frivilligt nedgraderer. Den umiddelbart største bonus er, at udgifterne til akadmierne kan trækkes fra i FFP regnskabet, som mange kæmper med i Championship. Jeg mener ikke tilskuddet fra FA tilnærmelsesvis opvejer udgifterne. Jeg mener at have læst, at Middlesbrough har omkostninger på minimum 5 mio. pund årligt for at beholde deres kategori 1 status. Der er selvfølgelig nogle andre fordele, men det er ikke pga. FA's tilskud at man bibeholder kategori 1 status.
 
Jeg mener bestemt ikke det er en overskudsforretning at have en kategori status på akademiniveau i England. Det er rasende dyrt og derfor mange klubber frivilligt nedgraderer. Den umiddelbart største bonus er, at udgifterne til akadmierne kan trækkes fra i FFP regnskabet, som mange kæmper med i Championship. Jeg mener ikke tilskuddet fra FA tilnærmelsesvis opvejer udgifterne. Jeg mener at have læst, at Middlesbrough har omkostninger på minimum 5 mio. pund årligt for at beholde deres kategori 1 status. Der er selvfølgelig nogle andre fordele, men det er ikke pga. FA's tilskud at man bibeholder kategori 1 status.
Bestemt ikke kun derfor, da Brentford takkede nej til Akademiet var det da de lå i trejdebedste række, og hellere ville bruge penge inde på banen og rykke op.

Problemet for Middlesbrough er jo, at dén ene spiller )i gennemsnit) der kommer op koster 5 millip pund, og så kan man håbe at der er en 4-5 talenter der hverisæt sælges for 1 millioner pund samlet.

Spørgsmålet og afvejningen er jo hele tiden, om de 5 millioner pund bringer nok inde på banen.
 
Bestemt ikke kun derfor, da Brentford takkede nej til Akademiet var det da de lå i trejdebedste række, og hellere ville bruge penge inde på banen og rykke op.

Problemet for Middlesbrough er jo, at dén ene spiller )i gennemsnit) der kommer op koster 5 millip pund, og så kan man håbe at der er en 4-5 talenter der hverisæt sælges for 1 millioner pund samlet.

Spørgsmålet og afvejningen er jo hele tiden, om de 5 millioner pund bringer nok inde på banen.
Helt sikkert. Der skal produceres nogle talenter der kan sælger. Derudover er der vist også nogle fordele at være Kategori 1, når man skal hente talenter rundt omkring i landet.
 
Skal der ikke bare findes en forlængelse frem til ham?


Da vi i forvejen skal have kigget på en række andre positioner, samt spillet dem ind på holdet, vil det da være klart nemmest hvis vi forlænger med ham.

Jeg ser dog ikke Kahl som uerstattelig, så han skal selv have realistiske krav.
 
Skal der ikke bare findes en forlængelse frem til ham?

De gentager godt nok "den svenske back" et par gange, men det er han jo så ikke længere.

Jeg er glædeligt overrasket over hans evne til at spille VCB, men jeg anser ham stadig for at være det med afstand svageste led i forsvaret.

Hvis vi skal have penge for ham en dag, er vi jo nødt til at forlænge ham, men jeg vil langt hellere have en opgradering. Det kunne fx være ham malieren, som vi intet hører om for tiden.

Det undrer mig. Jeg var ganske sikker på, at vi ville skrive kontrakt med ham.
 
Da vi i forvejen skal have kigget på en række andre positioner, samt spillet dem ind på holdet, vil det da være klart nemmest hvis vi forlænger med ham.

Jeg ser dog ikke Kahl som uerstattelig, så han skal selv have realistiske krav.
Det vil give god mening for kontinuitetens skyld og noget kvalitet i dybden, men det er samtidig en af de pladser jeg godt kan se os forstærke os på. Omvendt har vi også en situation i højre side, hvor vi nok skal have en ny ind. Dalsgaard er her ikke efter sommer, og Felix ser tilsyneladende ikke sig selv som løsningen, og står også klubfri om 9 måneder. Så det vil give mening at få forlænget med Kahl og hentet en ny højre cb. Ideelt set forstærker vi begge positioner og har Kahl og JJA som backup sammen med Mølgaard som er uvis pga. skadesfrekvens. Men med afgang af både Kahl, Beijmo og Dalsgaard kan det være JP ser det som muligheden for at skifte til en 4-back kæde.
 
Svineheldigt hvis OB trækker den her hjem. Fredericia spiller det mest friske angrebsspil jeg længe har set i ligaen. Spiller snævert rundt i modstanderens felt. Håber de bliver oppe.

Jeg så nu den kamp noget anderledes. OB var bedst i størstedelen af kampen.
Fredericia kom først frem på banen, da de var tvunget til det - og OB nok også har været trætte, da Zorninger presspillet givetvis har tæret på kræfterne.
 


Hop gerne ind og giv en stemme med - og evt. en kommentar.
Jeg vil gerne promovere lørdagskampe lidt mere.

Fredag aften har mange svært ved at nå med (udebane især)
Søndag aften kan nogle have svært ved at nå hjem i god tid til job. (udebane især)
Lørdag har folk fri hele dagen - som udgangspunkt ift normale arbejdsuger.

Jeg ville elske at se AGF vs BIF kl 18 en lørdag aften frem for søndag kl 18.
Meeen jeg bor jo også i Aabenraa, så har næsten 2 timer hjem fra Vejlby. Det er lidt sent når kampen først slutter kl 20. Vi kører - og tager afsted, men jeg beder lidt ekstra for sejr hver gang - da det fandme er nederen at køre hjem søndag sent - med job dagen efter - og skulle i seng nærmest lige når man kommer hjem.

Vi har alle forskellige liv/situationer, I know.
Ville elske lidt besyv.
Jeg kan konstatere at kommentatorer, og aktører/spillere var overraskede over kulissen i Herning er til aften med Tifoer og fans der mødte tidligt op og sang igennem inden opvarmning mm... Så vil gerne "forklare", hvordan det kunne være muligt hver weekend - hvis man ville... og ikke bare når europæsik rykker rundt på tingene.... Men folk har haft bedre tid til at ankomme, og skal ikke tidligt hjem i seng - og giver den gas. Det klæder ligaen med sådanne kampe - uden de normale "store klubber".
 
Argumentet er jo, at der ikke er seere på lørdage. Men jeg spørger bare mig selv... hvordan kan det være så meget værre end fredag aften? Desuden har jeg en teori om, at Viaplay har presset på den "opfattelse" af interessen, da de har engelsk fodbold i automaten på lørdage.

Jo mere "moderne fodbold" skubber folk væk fra de store ligaer - og jo bedre Superligaen bliver - jo mindre bør det argument i hvert fald fylde hos dem.
Det er komplet lige til - at Viasat har presset på for at undgå lørdage jf. deres rettigheder omkring Engelsk fodbold. Kampen i dag spilles også kl 18, efter hovedrunderne kl 16 fra PL.

AaB og AGF var selv imod lørdagskampe sidst jeg undersøgte det, og Aab var i SL, og Jacob Nielsen og Allan Gaarde blev adspurgt i et interview.
Noget omkring breddeidrætten og ungdomskampe om lørdagen fx. Men altså kl 18 lørdag aften bør det være en non-faktor, hvis ungdom og breddeidræt spiller kl 12-14 stykker fx.
 

Latest posts

Back
Top