New posts

Superligaen 2022/23

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 187K
Det må siges at være fordelen ved at ramme de helt store klubber. For dem er 20 mil jo små penge at klatte væk på en spiller som højst sandsynligt aldrig kommer i nærheden af første holdet.
Så vidt jeg ved er Inter faktisk i alvorlige økonomiske vanskeligheder - noget med en trøjesponsor, der ikke betaler det, de skylder og en klubkasse, hvor man kan se bunden...Så jeg tror ikke 20 mill er småpenge for dem, men ellers er det sandt nok.

Så vidt jeg ved er Inter faktisk i alvorlige økonomiske vanskeligheder - noget med en trøjesponsor, der ikke betaler det, de skylder og en klubkasse, hvor man kan se bunden...Så jeg tror ikke 20 mill er småpenge for dem, men ellers er det sandt nok.

Okay, jamen så må jeg stille mig undren, jeg fatter simpelthen ikke hvad de og andre kan se i Sander, udover han er ung.

Jeg har sjældent set en så dårlig målmand i Superligaen, og der har godt nok været en del.

Men jeg går ud fra de ved det bedre end mig, så jeg må jo tage fejl..

Okay, jamen så må jeg stille mig undren, jeg fatter simpelthen ikke hvad de og andre kan se i Sander, udover han er ung.

Jeg har sjældent set en så dårlig målmand i Superligaen, og der har godt nok været en del.

Men hvor mange 18 årige målmænd har man set, der får lov at være mere end 3. målmand for deres Superligahold?

Han er sygt ung. Bliver først 19 i 2024.
En målmand peeker omkring de 28, og han har allerede over 10 kampe i den bedste række.
Hvis han mentalt også er i stand til at ligge hans fejl og degradering bag sig, så kan han komme voldsomt styrket ud af denne sæson

Han var trods alt klart bedre end Posavec, som AaB ellers havde hentet for at være arvtager for Rinne. Posavec var virkelig en katastrofe. Gav konstant returbolde ud i feltet og havde tydelige problemer med afstandsbedømmelse. Rygtet siger at han har problemer med synet.

Men hvor mange 18 årige målmænd har man set, der får lov at være mere end 3. målmand for deres Superligahold?

Han er sygt ung. Bliver først 19 i 2024.
En målmand peeker omkring de 28, og han har allerede over 10 kampe i den bedste række.
Hvis han mentalt også er i stand til at ligge hans fejl og degradering bag sig, så kan han komme voldsomt styrket ud af denne sæson

Ikke mange. Men det gør ham jo ikke bedre?

Ja han kan blive bedre, men det kan siges om alle der er 18. Jeg har ikke set noget der gør at jeg kan se ham blive god.

Det ville jeg være mere tryg ved, han kunne bruge sine hænder i det mindste.
Ud fra det jeg fik set synes jeg han har virket ret rolig og sikker bag et ikke alt for godt forsvar. Hvis vi antager at han også er god med fødderne siger jeg gerne ja tak, det kunne være et fint niveau for vores reservemålmand. Men han skal jo selv være indstillet på at det nok er rollen og kan han så ikke lige så godt blive i Salzburg eller tage et sted hen hvor han får mere spilletid?

Han kan selvfølgelig også have en forventning om at slå JH af. Noget andet er også om Salzburg bare sælger ham billigt, men det kunne måske blive et lejemål med forkøbsret. Mantl skal så have en forestilling om at kunne tage over for JH om et år, men kan også søge videre hvis der ikke er udsigt til det.

Den her sæson kunne godt slutte nogenlunde sådan her:

Nuamah sælges for 100 mio kr
Nagalo sælges for 70 mio kr
Grabara sælges for 100 mio kr
Haraldson sælges for 100 mio kr.
Bisseck sælges for 60 mio kr
Isaksen sælges for 100 mio kr.
Hermansen sælges for 50 mio kr.
Sander sælges for 20 mio kr

Det ville være en samlet salgsindtægt bare på de navne på omkring 600 mio. 0,6 mia. 600.000.000 kr. Oveni kommer så Schelderup og Viktor Kristiansen i vinterhalvåret. Så runder vi 800 mio. kr. i eksport af unge fodboldben.

Jeg gætter på, at det tal er vokset med nærmest en faktor ti på ti år. For selvom der også var fantomsalg for 5-10 år siden (Daramy, Sørloth, Wind etc), så var det nærmere en pr sæson, ikke en håndfuld der kan runde 100 mio kr.

Vi har tidligere set AaB budgettere med 10-15 mio i salg hvert år - og BIF med 25 mio om året.
Begge klubber har været i store økonomiske vanskeligheder de seneste år - og AaB nu endnu mere pga nedrykning.

Hvis det passer at AaB har budgetteret med salg på fucking 30 mio, og satser på udvikling af egne talenter mm, så ligger de som redt.
30 mio.......... Det er jo helt vildt pres at lægge på sig selv, at man skal sælge for 30 mio bare for at gå i 0!?!?!?!
Fik aldrig kommenteret på denne. Det er en misforståelse, som mange har nævnt, at AaB har budgetteret med spillersalg på 30 mio for at gå i nul. Nej, man har budgetteret med en overskud på transfers på 15 mio pr. transfervindue og altså et transferoverskud på 30 mio om året. Det er ikke helt det samme! I foråret sidste år (regnskabsår 2021) hed tallene 32 mio i transferindtægter og 11 mio i transferudgifter og dermed manglede man 9 mio for at gå i nul på den post.

De 21 millioner kroner kommer efter rene transferindtægter for 32 millioner kroner samt transferomkostninger for 11 millioner kroner. Dermed kommer AaB til kort, da man ifølge Thomas Bælum har en ambition om at tjene 15 millioner kroner per transfervindue på spillere - altså 30 millioner kroner fordelt på et kalenderår.

Nuamah sælges for 100 mio kr
Nagalo sælges for 70 mio kr
Grabara sælges for 100 mio kr
Haraldson sælges for 100 mio kr.
Bisseck sælges for 60 mio kr
Isaksen sælges for 100 mio kr.
Hermansen sælges for 50 mio kr.
Sander sælges for 20 mio kr

Nuamah, Grabara og Isaksen kan imo endda sagtens sælges for mere 100 mio. Synes der er blevet snakket om 125-130 mio. for Isaksen og Grabara kan også ryge for det beløb, hvis en PL klub er interesseret, hvilket ikke er urealistisk.

Vanvittig udvikling. Jeg kan godt grine lidt i det skæg jeg ikke har, når Superliga fans raser over prisudviklingen og moderne fodbold i de store ligaer, for Danmark er Skandinaviens svar på Premier League. Det eneste vi mangler og som forhåbentlig aldrig bliver aktuelt er statsejet klubber ellers er Superligaens udvikling nærmest 1:1 med Premier League (naturligvis i mindre målestok men sat op imod ligaernes størrelse og forudsætninger).

Fik aldrig kommenteret på denne. Det er en misforståelse, som mange har nævnt, at AaB har budgetteret med spillersalg på 30 mio for at gå i nul. Nej, man har budgetteret med en overskud på transfers på 15 mio pr. transfervindue og altså et transferoverskud på 30 mio om året. Det er ikke helt det samme! I foråret sidste år (regnskabsår 2021) hed tallene 32 mio i transferindtægter og 11 mio i transferudgifter og dermed manglede man 9 mio for at gå i nul på den post.

Tak for nuancen.
Det er endnu vildere, at man regner med transfer-OVERSKUD på 30 mio hvert år.

Hvis man regner med at sælge for 15 mio hvert vindue, så kan man justere hvert vindue om man så køber for 0-10 ekstra.
Men hvis man regner med at sælge for 15 mio end man køber for HVERT VINDUE - så ender man altså i problemer hver gang man ikke sælger for et stort beløb, hvis man køber det man havde lyst til alligevel.

AaB skal hente 30 mio kr om året på transfermarkedet, og det virker som en absurd - og absurd naiv - satsning.

FCN, som man indtil i år nok ville nogenlunde sportsligt sammenligne sig med, skal til sammenligning hente 75 mio kr om året på transfermarkedet for at gå i nul. Det lykkes de med - og en hel del mere til.

Superligaen er en sjov liga. Egentligt bliver fårene virkeligt skilt fra bukkene økonomisk i de her år og spændet fra top til subtop vokser år for år. Heldigvis er det overraskende svært at aflæse direkte på banen. Indtil videre i hvert fald.

AaB skal hente 30 mio kr om året på transfermarkedet, og det virker som en absurd - og absurd naiv - satsning.

FCN, som man indtil i år nok ville nogenlunde sportsligt sammenligne sig med, skal til sammenligning hente 75 mio kr om året på transfermarkedet for at gå i nul. Det lykkes de med - og en hel del mere til.

Superligaen er en sjov liga. Egentligt bliver fårene virkeligt skilt fra bukkene økonomisk i de her år og spændet fra top til subtop vokser år for år. Heldigvis er det overraskende svært at aflæse direkte på banen. Indtil videre i hvert fald.
Ja, når fx Brøndby har gjort noget tilsvarende har de trods alt haft en rigmand klar til at tage regningen, AaB har i højere grad bare spillet højt spil og så været ude med hatten en gang imellem. De har baseret det på at de selv syntes de var geniale fordi noget var lykkedes et par gange, men glemt at de aldrig har ligget kontinuerligt i toppen eller udviklet og solgt spillere for store beløb. AGF begynder også at kalkulere med spillersalg nu, men det bliver baseret på noget mere realistiske forventninger og formentlig skruet lidt op efterhånden som vi faktisk får bevist at vi kan lave de salg. Og så har AGF selvfølgelig også en noget højere kommerciel indtjening.

Ja, det er godt at ligaen ikke er totalt forudsigelig, men efterhånden som FCK skruer mere og mere op risikerer man selvfølgelig at det bliver meget sjældent de ikke vinder. Spørgsmålet er om der også på et tidspunkt kommer et knæk under en nogenlunde fast subtop eller om det bliver forstyrret af at der er for mange kandidater til pladserne i en liga med få hold. FCM er jo en klar nummer to økonomisk, Brøndby skruer kraftigt op med deres Blackrock-millioner, FCN er lidt en sjov størrelse, men har også en økonomi deropad og store midler i ryggen, og så må vi se om AGF ikke også kan blande sig med det nye stadion. Der er nok udsigt til AGF trækker fra midterfeltet økonomisk, men hvis der er fire-fem hold der skal være udgøre toppen er der trængsel om de europæiske pladser og der skal ikke meget til før man ryger ud af top-6.

Ja, når fx Brøndby har gjort noget tilsvarende har de trods alt haft en rigmand klar til at tage regningen, AaB har i højere grad bare spillet højt spil og så været ude med hatten en gang imellem

God pointe ja - men selv for BIF og dens pengemænd, så blev det for meget undervejs gennem årene. Og til sidst skulle der et mesterskab til for at gå i 0..!

Latest posts

Back