New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 592K
Transfervindue Sommer 2026
Arh, jeg er ret sikker på at JN har lagt et budget for indeværende sæson for flere måneder siden og at CV har fået tildelt sin pulje ud fra det. JN har også nævnt, at man har budgetteret efter et gruppespil, så måske har han endda ramt budgettet ret godt. Ellers må det selvfølgelig justeres. Der er jo bl.a. kommet nogle Daghim-penge, som næppe var med i første udgave. Jeg ved ikke om det også giver ekstra præmiepenge at vi vandt CL-Q2 og altså skulle spille CL-Q3, i forhold til hvis vi skulle have spillet EL-Q3. Og tilsvarende EL-playoff i stedet for CoL-playoff.
Selvfølgelig, jeg tænkte mere på om man skulle/ikke skulle - altså det lovpligtige i det. Det er jo først noget man skal når man melder det ud.

Jeg kan mærke, at jeg bliver en lille smule arrig, hvis vi feks nu ender med at købe Gretarsson sidst i vinduet.
Ikke fordi han ikke er god, for det er han... men fordi det så har stået på i mere end en måned.
Med den nuværende situation in mente, så burde CV har trukket på knappen hurtigere.

Derfor håber jeg virkeligt, at grunden til at der ikke er sket noget er, at CV har noget markant bedre i støbeskeen.
Tror også Gretarson er blevet betydeligt dyrere/svær at hente, efter de solgte Magnus Jensen.

Last edited:
Selvfølgelig, jeg tænkte mere på om man skulle/ikke skulle - altså det lovpligtige i det. Det er jo først noget man skal når man melder det ud.
Jeg tror at det ville være særdeles usædvanligt for en virksomhed på AGFs størrelse, hvis der ikke var lavet et budget inden man gik ind i regnskabsåret. Jeg ved så godt, at fodboldklubber er en specielt type virksomhed.

Men der bliver selvfølgelig revideret og meldt noget ud i forbindelse med årsregnskabet den 23. september. Der har man jo også det endelige overblik over Europa og transfervinduet.

Jeg tror at det ville være særdeles usædvanligt for en virksomhed på AGFs størrelse, hvis der ikke var lavet et budget inden man gik ind i regnskabsåret. Jeg ved så godt, at fodboldklubber er en specielt type virksomhed.
Præcis, og jeg tror ikke det er specielt svært. Jeg tror f.eks. man har budgetteret med 5 millioner over de næste 3 år for f.eks. Daghim og TK, konservativt, men velvidende at der sikekrt kommer noget. Men for næste års bduget, så skal TK pengene inkluderes i budgettet når man offentligegøre forventninger til omverdenen.

Korrekt, det er selvfølgelig nemmere, men hvis ikke jeg ville gøre noget anderledes, så var der jo ikke noget at være uenig i. Jeg ville for det første slet ikke hente Jørgensen. JEg synes han er for ringe til det her hold og niveau vi gerne vil være på. Han var også for ringe til Malmø til en grad hvor de bare ville af med ham nærmest uanset hvad. Men han er stadig ikke gratis, og selvom en spiller er billigere end alternativerne, så er det ikke nødvendigvis en god løsning. Jeg synes det var fantasiløst og tenderende til det dovne da det virker som om CV bare har tænkt "nå ja, nu er han jo og har været her et år. Godt nok uden nogen form for udvikling eller impact, men jaja lad os bare skrive under". Sådan har han nok ikke tænkt ordret ;) Men det er ikke noget der rykker os overhovedet og blokerer bare for at en anden rent faktisk kunne have gjort en forskel. Det er ikke fordi jeg ikke ønsker at Jørgensen får succes, jeg kan bare ikke få øje på en eneste ting der peger i den retning.

Ifølge forlydender, har Jørgensen været virkeligt god til træning, mig bekendt. Jeg er faktisk ret tryg vd den transfer, fordi jeg forventer, at den er afstemt med JP og at CV og JP ved, at der ligger noget uforløst. Men det afhænger nok af, hvor stor tiltro man har til CV.

Jeg synes stadig du er meget mere kritsik end du burde være, når man medtænker dit ambitionsniveau for klubben. Men fred være med det. Det skal du selvfølgelig have lov til.

Det er under alle omstændigheder vanskeligt for Jørgensen at få sit absolutte gennembrud i AGF, når han spiller på den samme plads som en af vores absolutte topprofiler. Så bliver det noget arytmisk noget. Men det er ikke et argument for at vi ikke skal have en reserve for Bech og mon ikke også at der er en pæn sandsynlighed for at Bech bliver solgt indenfor det næste år? Vi er stadig nødt til at lave de her store profilsalg, hvis vi skal udvikle os som klub.

Jeg må indrømme, at jeg er ret imponeret over CVs arbejde. Det har været solidt, lidt kedeligt og med blik på at bevare så meget kontinuitet som muligt mens man laver et løbende generationsskifte som har været mere og mere nødvendigt de seneste sæsoner.

I min bog tæller mesterskabet ufatteligt meget. Det er jeg ubeskriveligt taknemmelig for, og det køber CV og hele klubben en enorm goodwill fra min side i mange år fremover. Samtidig, er min påstand, ændrer et enkelt mesterskab forholdsvist lidt nu og her på AGFs anseelse og muligheder i transfermarkedet. Læg dertil presset på økonomien fra stadionbyggeret. Uden at vide det, må det have haft en betydelig effekt på transfers de seneste sæsoner.

Derfor er det også en meget svær opgave CV står overfor. Vi vil alle gerne have et slagkraftigt og bredt hold der kan spille Europa-bold nu. Mig selv inklusiv. Men vi har et sammentømret og smalt hold der er godt i Superligaen og hvor et generationsskifte er på høje tid.
Med AGFs størrelse og økonomi er det ikke noget man ændrer på over en enkelt sommer. Derfor synes jeg CVs arbejde indtil nu har været ganske udmærket.
Vi har f.eks. fået set at målmanden han hentede ind i vinters har et fint niveau. Han har hentet Rösler til forsvaret som ligner en gevinst over tid. Han har hentet Mikael Andersson tilbage, som forhåbentligt bliver bedre over tid, og han har købt Rasmus Carstensen, som jeg er helt vild med. Og der må være en plan med Sebastian Jørgensen, selvom det handel undrer mig, med det jeg ved og kan se. Endelig har han forlænget med Kahl og Links. Og gjort plads til at talenter og Uganda-akademispillere kan komme ind omkring holdet.

Det er rigtigt, det lyder usexet og kedeligt, men det har jeg det fint med. Vi holder næsen i sporet, følger vores strategi. Og vi gør det med en økonomi der som nævnt, må være presset af stadionbyggeriet og i hvert fald er peanuts sammenlignet med med FCM og FCK.
Forhåbentligt kan vi styrke bredden i truppen og spille en fin sæson i Superligaen hvor vi er med i top-seks og gerne spiller med om Europapladser mens vi gør et godt indtryk i Conference League og scorer nogle kofficientpoint der. Det vil i mine øjne være en meget fin sæson.

Med hensyn til spillerniveau mener jeg, at vi har rykket os. For ikke så mange år siden havde vi været tvunget til at sælge Arnstad eller Links tidligere. Carstensen var røget til en anden klub efter lejemålet og vi havde ikke kunnet erstatte MEM så fornuftigt som det endte (Solbakken og til dels Knudsen).

Der består en opgave i at få trimmet truppen og sendt fejlskud videre, som andre også er inde på. Sådanne fejlskud har FCM og FCK ved Gud også mange af, men det gør mere ondt på AGF med vores mindre økonomi. Og så skal vi også nok få en 9'er på plads. Det er jeg overbevist om.

Men grundlæggende er jeg godt tilfreds med at vi fortsætter med at lægge på på fornuftig vis, får gang i generationsskiftet og arbejder hen imod et mere slagkraftigt og bredt hold næste gang vi ender i Europa. Det er konservativt og hjælper os ikke meget på kort sigt, men tror jeg, den helt rigtige fremgangsmåde med vores status og økonomi.

Hvis nogen i efteråret 2024, da vi havde spillet sidste kamp på det gamle stadion, havde spurgt mig, om jeg ville købe følgende scenarie for som status for midt august 2026/27:
  • Vi er forsvarende mester
  • Vi kan potentielt fastholde alle vores store profiler pånær to
  • Vi har stadig tid og penge til at hente flere spillere
  • Vi har hentet i hvert fald tre spillere permanent, som ville være uopnåelige i 2024
  • Vi er kvalificeret til Conference League
  • Vores talenter spiller en større og større rolle på holdet, og en af vores absolut største offensive profiler er egenudviklet
... Så havde jeg uden tøven skreget JATAK!

Der er huller i osten i øjebliksbilledet pt. Men helt overordnet går det fuldstændig fantastisk under CVs ledelse.

Last edited:
Hvis nogen i efteråret 2024, da vi havde spillet sidste kamp på det gamle stadion, havde spurgt mig, om jeg ville købe følgende scenarie for som status for midt august 2026/27:
  • Vi har hentet i hvert fald tre spillere permanent, som ville være uopnåelige i 2024
  • Vores talenter spiller en større og større rolle på holdet, og en af vores absolut største offensive profiler er egenudviklet

Der er huller i osten i øjebliksbilledet pt. Men helt overordnet går det fuldstændig fantastisk under CVs ledelse.

Jeg tror ikke der er nogle herinde, der mener at det ikke går fremad. Nogle så måske en mulighed for, at tage en kvantespring fordi vi havde den letteste vej vi nok får, hvis ikke nogensinde så tæt på nogensinde.

Om det er huller i osten, eller om det er større ambitioner er vel en smagssag?

Ingen vil bytte mesterskabet væk. Ingen vil påstå vi ikke er på rette vej. Nogen vil måske påstå, at vi ikke fik nok ud af chancen, det er ikke det samme som at sige man leder efter huller i osten.

Havde man spurgt mig for et år siden om jeg ville være tilfreds med sølv og en pokalsemifinale havde jeg også sagt JATAK, men da vinterpausen kom ville jeg ikke. Ambitioner flytter sig i takt med, at man opfylder sin målsætning.

Hvis nogle efter mesterskabet sagde til dig at vi skulle slå to hold der er rangere markant lavere (vist cirka 100 pladser under os), for at komme i Championship League, og vi ville give det et skud med Jensen-Abbew, to U19 debutanter og Bogere der havde spillet cirka 250 senior minutter, så kan det også være du synes det var liiiiige tyndt nok.

Listen kunne være:
  • Verden er gået under
Og så havde vi stadig købt den...

Men vil dog mene at man kan argumentere for at tre profiler har forladt os. I hvert fald med 2024-briller.

Derudover så er jeg ikke nødvendigvis enig i at de tre spillere skulle være uopnåelige i 2024. Går ud fra at du mener Anderson, Rösler og Jønsson? Anderson kan vel ikke have været uopnåelig da han var på kontrakt. Jønsson blev også diskuteret dengang og var måske ikke aktuel, men nu er han også 2 år ældre. Rösler spillede i Mjällby og blev handlet for omkring 1 mio. EUR den sommer. Det er vel kun pga. hans forhold til vores daværende træner at han ikke var aktuel?
Hvis du mener de to lejespillere der er blevet gjort permanente, så var de vel heller ikke uopnåelige? Den ene var reserve i Malmø og den anden var reserve i 2. Bundesligaen.

Det må ikke forstås sådan at jeg ikke er tilfreds med tilgangene. Det er jeg helt bestemt. Men jeg kan bare ikke se at de skulle have været uopnåelige.

Jamen de havde helt bestemt været rare at have haft på en halv års forlængelse.
Det skulle jo slutte med dem (og med Jesper Hansen) på et tidspunkt. Men det er ikke rigtigt lykkedes at være proaktiv på det problem. Eller Jesper Hansen ser det nu faktisk ud til, at CV har løst ok. Men Dalsgaard, Beimo og PM har godt nok været savnet, og i en kontrafaktisk virkelighed med dem ombord havde vi sgu nok klaret os helt til Champions League (eller også var vi røget ud til Lech Poznan, fordi de ikke havde haft grund til at undervurdere opgaven i returen).

Latest posts

Back