New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 267K
Transfervindue Sommer 2026
Farzam nævnte tidligt vi var på jagt efter en målmand. Bold melder om interesse i Andreas Hansen.

Der er nok en på ønskelisten

Der er 2-3 klubber i Norge med målmandsproblemer. Måske vi kan sælge Hedensted
Hvorfor skulle vi sælge Hedenstad? Han virker som en rigtig god målmand, når jeg har set ham til træning og reservekampe.

Hvorfor skulle vi sælge Hedenstad? Han virker som en rigtig god målmand, når jeg har set ham til træning og reservekampe.
Jeg ved heller ikke om vi gør, men hvis vi henter f.eks Andreas Hansen for 12-15 millioner kroner. Så har vi tre rutinerede keepere der alle har ambitioner om, at blive førstekeepere. Det virker voldsomt.

Jesper Hansen sælger vi nok ikke, antager jeg. Så er Mads Hedenstad det oplagte bud.

Han er jo transferfri til sommer, og kan allerede til nytår tale med andre klubber.

Spørgsmålet er hvem vi ikke vil udtage til en kamptrup, hvis CV får held med at hente en type som Andreas Hansen. Er det Hedenstad der udlades, så taler han nok med andre klubber fra nytår

Så længe Gyamfi er aktiv hos AGF koster han to mio i afskrivning af den oprindelige købspris. Det er et køb til 10 mio., han holder ude.

Mit argument var, at der er forskel på løbende driftsomkostninger og oneoffs.

Hvis man får 10 mio fra Daghim, eller som fortjeneste på et andet salg, siger det ikke noget om de løbende indtægter man kan budgettere ud fra, de er one-offs.

Påstanden fra min side var og er, at ved at tage tabene på Bafmdji og Gyamfi nu, og balancere med indtægter, eller bare acceptere det som tab, får man styr på driften og plads til at reinvestere de afskrivninger i nye spillere.
Jeg ved ikke hvad det er for økonomisk skole du excellerer i, men det virker til at du opfatter spillerbudgettet som fuldstændig løsrevet fra resten af driften.. Så hvis man bare tager en masse tab og nuller dem ud med "one-offs", så er der det bare forfra. Sådan en slags Jeppe K. økonomi. Køber bare en ny.
Så nej, Gyamfi "holder" ikke et køb til 10 mio. ude fordi han koster 2 mio. i afskrivninger, for det ville jo forudsætte, at CV fik tildelt nøjagtig samme løn- og transferbudget, uanset "han" nu har kostet 6 mio. på resultatet og EK. Osv.
Jeg tror de fleste har forstået vi ikke er enige, men jeg har ikke brug for at tage mere plads her, så slut herfra.

Rygter om en ny målmand har været der i månedsvis og samtidig har Hedenstad en relativ kort kontrakt.

Det handler jo om at AGF vil have en super målmand, og GERNE en dansker (det giver forsvaret en masse ift kommunikation).
Og kan vi få Andreas Hansen, så skal vi det!

Hedenstad er lige præcis så god, at han er for god til at være 2.keeper.
Men er han så god, at mestrene i DK skal spille fast med ham? Vi har også stadig Hansen.

Hvis vi får Andreas Hansen, vil Jesper Hansen også få kampe i pokalen etc, og kan måske holde til at være 2.keeper flere år (selvom jeg ikke tror han vil det).
Det handler vel om, at AGF vil slå til hvis den helt rette langsigtede erstatning for Hansen kan findes - og er en der har bevist sig på SL-niveau over tid - man kan stole på.

Det har Hedenstad hverken bevist - eller det modsatte.

Det handler jo om at AGF vil have en super målmand, og GERNE en dansker (det giver forsvaret en masse ift kommunikation).
Og kan vi få Andreas Hansen, så skal vi det!

Jeg forholder mig ikke til, Hedenstad skal være det ene eller det andet, udelukkende det ikke er overraskende, vi snakker ny målmand, for der har længe været rygter om det også før de seneste Andreas Hansen rygter.

Last edited:
Jeg ved ikke hvad det er for økonomisk skole du excellerer i, men det virker til at du opfatter spillerbudgettet som fuldstændig løsrevet fra resten af driften.. Så hvis man bare tager en masse tab og nuller dem ud med "one-offs", så er der det bare forfra. Sådan en slags Jeppe K. økonomi. Køber bare en ny.
Så nej, Gyamfi "holder" ikke et køb til 10 mio. ude fordi han koster 2 mio. i afskrivninger, for det ville jo forudsætte, at CV fik tildelt nøjagtig samme løn- og transferbudget, uanset "han" nu har kostet 6 mio. på resultatet og EK. Osv.
Jeg tror de fleste har forstået vi ikke er enige, men jeg har ikke brug for at tage mere plads her, så slut herfra.
Jeg har stadig interesse i en debat om hvad der er bedste plan for Gyamfi - og hvis nogen har et kontroversielt take på Badji, så også gerne ham.

Mekanikken i spillerbudgettet er også relevant at få fælles forståelse om. Jeg har en ide om hvordan det burde køre og du har en ide om jeg ikke har ret.

Du startede debatten med en præmis om jeg ikke var økonomisk ansvarlig, og nu slutter du den med samme præmis. Det er ufærdigt. Kan vi så ikke tage den del struktureret.

----

Hvis CV kommer fra 80 (?) mio i driftsbudget, hvordan skal det så tolkes?

Der er spillernes løn og afskrivning på kontraktrettigheder. Afskrivningen er købspris delt med antal år kontrakten løber. Så Arnstad koster 15/5=3m i afskrivning, mens Solbakken koster 15/3=5m i afskrivning.

Hvis budgettet øges fra 80 til 110 mio betyder det man må lægge omkostninger for 30 mio ekstra i budgettet. Det kunne være én spiller til 150 mio på 5-årig aftale med løn som Beijmo, Dalsgaard og PM tilsammen. Så er man status quo på lønnen, men 30 mio oppe på afskrivningerne. Det kan også være mange forskellige spillere.

Hvordan håndterer budgettet hvis der kommer fx 10 mio ind fra klausul ved videresalg af Daghim?

Regnskabsmæssigt rammer alle 10 mio positivt i det år det sker, så inden 30/6 hører det med i indeværende år.

Hvor meget betyder det for budgettet de kommende år?

Det betyder man får penge i banken og et større overskud nu (egenkapital) til at kunne dække et kommende underskud. Men det betyder ikke noget for driftsregnskabet i kommende sæson.

Hvis man sælger Arnstad for 60 mio giver det 60-9 = 51 mio i overskud i det regnskabsår det sker. Hvos det sker i denne mpned betyder det bedre regnskab i år. Kommende år betyder det sparet løn + afskrivning på 3 mio.

I pengekassen betyder det man kan betale meget for en ny. I regnskabet betyder det man kan tagetage købet af Arnstad, fordi det er den værdi der er frigivet.

I Badji og Gyamfi har man to mand med 4m i årlig afskrivning og sikkert 3 mio kombineret løn. Det passer med en dugtig angriber til 20 mio og 3 mio i løn pr år.

Hvad sker der, hvis man sælger dem begge uden at få andet end videresalgsklausul?

Man får 2 x 6 mio i engangsafskrivning som reducerer egenkapitalen på tidspunktet for aftalen. Det reducerer også omkostningerne i det løbende budget med de 7 mio jeg nævnte før.

Jeg ved ikke hvordan AGF håndterer deres spillerbudget. Og jeg ville være skeptisk over store tab på spillere hvis det sker jævnligt. På samme måde ville jeg nok budgettere med nogle transferindtægter, hvis der er belæg for at tro de kommer fast. Men i en isoleret verden hvor det er ekstraordinært ville jeg lægge det på driften i det år det sker og så komme videre. Og med et formodet kanonresultat (som sikkert er et minus, uden spillersalg), kan man godt håndtere afskrivning på de to banditter, uden at lade det gå ud over det løbende budget.

Jeg har ikke facit, kun en hypotese.

Kan også være et spil i ønsket om at få en forlængelse af Hedenstad´s kontrakt....

Det tvivler jeg på.

Hvis Hedenstad var så varmt et navn på transfermarkedet ville han ikke have accepteret en 18 måneder lang kontrakt med udgangspunkt som reserve.

Det er muligt, at Hedenstad kan overraske, men der er altså ikke meget i AGF's ageren som signalerer, at nordmanden er tænkt som en langsigtet løsning.

I forlængelse af teknik omkring transfers - tanken er at etablere fælles forståelse og gerne referenceramme. Og meget gerne også at korrigere de vildfarelser jeg måtte have.

Hvis man ser Drift som kampindtægter, sponsorer, tv-og præmiepenge osv, kombineret med driftsomkostninger, hvor klart hovedparten er løn og kontraktafskrivninger.

Så styrer de forventede indtægter, hvor mange penge man kan tillade sig at benytte på lønomkostninger.

Indenfor den del er der et 'normalt' niveau man sigter efter: man lægger ikke budget efter at være i bundkamp, men heller ikke guldkamp. Så et godt år giver lidt til reserven, mens et skidt år tærer på samme.

Transferaktiviteter er ikke en del af driften, men ligger i 'resultat af transferaktiviteter'. Hvis man tror på fx 20 mio overskud hvert år, kan man tillade Drift at gå 20 mio dårligere, fordi man kan betale det (både kroner og ører, og regnskabsmæssigt) med transfers.

Hvis man køber en Arnstad til 15m over 5 år og med 2m i løn ...

Så har man betalt 15 mio fir noget, der er 15 mio værd. Det påvirker Transferaktiviteter med 0. Driften belastes hvert år med 3 mio afskrivning og 2 m løn.

Hvis man efter fx to år sælger kontraktrettighederne kan det have en effekt. Efter to år er der afskrevet 2/5 af de 15 mio, dvs 6 mio, så værdien af aktivet er 9 mio. Får man 59 mio for spilleren, giver det 50 mio som Transferaktiviteter, og 0 på Driften. Sælger man tii 0 mio giver det -9m på Transferaktiviteter og 0 på Drift.

Jeg har en bekendt der lige har været afsted på ferie sammen med Alexander Lind da de er vokset op sammen og er gode venner. Han siger at det umiddelbart tegner til at blive FCN der render med ham. AGF har afsøgt muligheden, men han var rigtig glad for sin tid i FCN og ville gerne fortsætte der.

Det bliver spændende hvem vi ellers har på listen til angrebet. Jeg er heller ikke sikker på en type som Alexander Lind nødvendigvis ville trives med det pres der er som spiller i AGF.

@Mengsen Når du skriver om at opløse en kontrakt og tage tabet med det samme, så kan det sammenlignes med at du har et rentefrit lån på et fast beløb de næste 3 år og beslutter dig for at betale det ud nu. Det giver dig ikke en bedre økonomi, blot en dårligere likviditet og et inflationært tab og muligvis nogle skattemæssige tab, fordi du fremskriver dine afskrivninger.

At man så som privat godt kan have lyst til at komme af med gæld, kan jeg sagtens forstå. Men det handler som oftest om rentebyrden.

Nu hvor Lind synes at være tabt, skal vi kigge os om efter kompetente angribere.
Den her er et longshot af de helt store, og jeg tror ikke engang selv på det. Det er IKKE et rygte, det er en strøtanke:

Kvistgaarden? Han spås færdig i Norwich. Mon ikke han er interessant føre klubber på større adresser end Fredensvang? Men en lejeaftale kunne måske komme på tale?
Jeg har altid modvilligt haft lidt sympati for knægten; han slår mig som en glad dreng, der bare gerne vil spille fodbold. Jeg er med på, at han kommer fra et ulækkert sted, men han kan score mål og indgå i spillet, han er super dynamisk og jeg tror han ville passe ret godt ind i vores måde at spille på.

Som sagt, så tror jeg ikke selv på den, men burde CV i det mindste give ham et kald?

Nu hvor Lind synes at være tabt, skal vi kigge os om efter kompetente angribere.
Den her er et longshot af de helt store, og jeg tror ikke engang selv på det. Det er IKKE et rygte, det er en strøtanke:

Kvistgaarden? Han spås færdig i Norwich. Mon ikke han er interessant føre klubber på større adresser end Fredensvang? Men en lejeaftale kunne måske komme på tale?
Jeg har altid modvilligt haft lidt sympati for knægten; han slår mig som en glad dreng, der bare gerne vil spille fodbold. Jeg er med på, at han kommer fra et ulækkert sted, men han kan score mål og indgå i spillet, han er super dynamisk og jeg tror han ville passe ret godt ind i vores måde at spille på.

Som sagt, så tror jeg ikke selv på den, men burde CV i det mindste give ham et kald?

Jeg har det fint med Kvistgaarden ift. hans fortid. Men jeg kan ikke se perspektiverne i en lejeaftale, medmindre det er med købsoption. Kontinuitet er vores ven, og i et langsigtet perspektiv skaber det mere værdi at ramme en angriber, der kan performe over en årrække end at have en angriber med et lidt højere niveau i en enkelt sæson. Det udskyder bare kattepinen et år.

Vi forsøgte også at leje Lind, så det kan ikke udelukkes at man forsøger at leje en angriber.

Tengstedt, Kjerrumgaard kunne også være en mulighed

Jeg har det fint med Kvistgaarden ift. hans fortid. Men jeg kan ikke se perspektiverne i en lejeaftale, medmindre det er med købsoption. Kontinuitet er vores ven, og i et langsigtet perspektiv skaber det mere værdi at ramme en angriber, der kan performe over en årrække end at have en angriber med et lidt højere niveau i en enkelt sæson. Det udskyder bare kattepinen et år.
Det kan du have ret i. Omvendt, hvis vi henter en 9'er, som laver 20 mål i suppen og 5-7 mål i Europa og en håndfuld i pokalen, så har vi ham ikke næste sommer alligevel.

Tror godt vi kan forvente en "del" lejeaftaler i dette vindue - Fordi jeg tror vi (qua europæisk) kan hente fra en noget højere hylde ind vi er vand til
Det er også en tanke jeg har puslet med: lejeaftaler kan godt vise sig at være vores løftestang til næste niveau. Spillere en hylde eller to over dem, vi sædvanligvis henter fra, kan komme ind og hæve niveauet. Hvis vi over tid etablerer os på dén hylde, kan vi begynde at indløse optioner eller bare lige ud købe spillerene fra dén hylde.

Konkret kunne jeg godt forestille mig, at Kvistgaarden kunne være fristet af udsigten til europæisk bold. Men er han motiveret for at vende tilbage til superligabold allerede?

Det er måske heller ikke så slemt hvis vi kan konvertere lejeaftalerne senere hen? Har vi ikke haft forholdsvis god succes med leje?

Men hvis det er fra en højere hylde end vi ellers kan handle på, får vi dem vel ikke til at skrive under på en "option-to-buy"?

Konkret kunne jeg godt forestille mig, at Kvistgaarden kunne være fristet af udsigten til europæisk bold. Men er han motiveret for at vende tilbage til superligabold allerede?

Kan han holde sig skadesfri - er det ikke noget med han løbende er ude og også startede sådan i England :unsure: Mindes hans statistikker på mål/assist vs. spilletid var gode men også han brugte lidt for meget tid hos doktoren.

Fodboldmæssigt så jeg ham meget gerne på holdet men tvivler stærkt på han er klar til at tage hjem og slet ikke til Aarhus.

Fordelen ved at leje en 9'er er at vi kan strække os lidt ud over det transferloft vi pt. har i klubben. Om et år kan vores økonomi allerede se bedre ud, hvis spilleren har hjulpet os til et attraktivt ligaspil i Europa og en top-4 placering med ny europæisk deltagelse.

Ikke uvæsentligt er selvfølgelig også, at vi slet ikke har brug for at lave endnu en lang kontrakt med en angriber, der ikke slår til.

Latest posts

Back