New posts

Nyheder om andre klubber

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 6K
  • Views Views: Views 356K
Nyheder om andre klubber
jeg hader tanken om at der skal mere til for at give andet gule kort. Det burde jo være fuldstændig irrelevant om spilleren allerede har et gultk kort i forvejen. hvis der er gult er der gult, uanset om spilleren har været dum tidligere
Både og: reglerne er vel lavet efter et grundlæggende princip om at dommeren skal lede kampen på den bedste måde mere end at det er eksakt videnskab. Der er masser af rum for fortolkning og det ville slet ikke fungere hvis der ikke var plads til vurdere kampbilledet og straf ift forseelse osv. Det er nødvendigt fx at kunne fløjte for et mindre frispark et sted midt på banen for lige at dæmpe nogle gemytter, uden nødvendigvis at skulle give et straffespark i en lignende situation inde i feltet.

I det her tilfælde er advarslen korrekt, men dommeren havde tydeligvis glemt at han allerede havde givet Camavinga en tidligere og det virker ret sandsynligt at han ikke havde givet en advarsel hvis han i øjeblikket var bevidst om at det ville blive en udvisning. Hvis han følte at Real Madrid trak tiden for meget ville han formentlig gerne starte med at give en advarsel til en spiller der ikke i forvejen havde en. Det er enormt dumt at give dommeren mulighed for at give en advarsel, Camavinga skal selv være bevidst om den øgede risiko for at ryge ud og ikke fremprovokere noget, så der er ingen medlidenhed med ham på den måde, men det er også uheldigt at dommeren lige havde glemt at han havde givet ham den første.

Bayern var bedst over de to kampe, så som neutral føler jeg uanset den udvisning, at det var det "rigtige" udfald og var også tilfreds med at jeg ikke skulle holde mig vågen til forlænget spilletid, men hvis det havde været AGF der blev ramt ved jeg ikke hvorfor jeg ikke også skulle være utilfreds med dommeren, hvis jeg kan være utilfreds med en dommer der tillader at FCM laver frispark hvert andet minut uden at give en advarsel. Den kampafvikling er heller ikke imod fodboldloven.

I det her tilfælde er advarslen korrekt, men dommeren havde tydeligvis glemt at han allerede havde givet Camavinga en tidligere og det virker ret sandsynligt at han ikke havde givet en advarsel hvis han i øjeblikket var bevidst om at det ville blive en udvisning. Hvis han følte at Real Madrid trak tiden for meget ville han formentlig gerne starte med at give en advarsel til en spiller der ikke i forvejen havde en. Det er enormt dumt at give dommeren mulighed for at give en advarsel, Camavinga skal selv være bevidst om den øgede risiko for at ryge ud og ikke fremprovokere noget, så der er ingen medlidenhed med ham på den måde, men det er også uheldigt at dommeren lige havde glemt at han havde givet ham den første.
Det er præcis den tankegang jeg hader som pesten. det kan godt være den enkelte hendelse ikke er til udvisning, men der er jo heller ikke kun nummer 2 gule kort man bliver udvist på, men bliver jo udvist på begge 2.

Hvis det er sværere at få et gult kort når man allerede har et, så fortæller det jo spillerne at de må mere når de har fået gult. det er en hån til fobolden at tænke på den måde

Jeg tænker mere, hvorfor er det, at spillerne tror, det er konsekvensløst at tage et par træk væk fra åstedet, samle bolden op i hænderne og forsinke spillet?
Der er fløjtet, lad bolden ligge og kom videre.

Fodbold-spillet anno 2026 burde tvangsindlægges til at se, hvordan man opfører sig i håndbold og rugby. Der er ikke så meget pis, næsten ingen brokkerier over dommerne, og dømmes der noget, ja, så retter man ind.

I stedet ser vi - fx. i går - Eder, Vinicius, Mbappe, Güler og Jude stå med underkæben langt fremme som en flok neandertalere, gestikulere med arme og ben og brokke sig højlydt LIGE op i fjæset af dommeren.
Det er så beskæmmende at se på, at jeg vil ønske, der var hjemmel og mod til at stikke samtlige et gult kort for deres adfærd.
Hvis dommerne blev enige om at være MEGET konsekvente herpå, tror jeg attituderne ville ændre sig temmelig hurtigt.

Sæt i gang 😎

Det er præcis den tankegang jeg hader som pesten. det kan godt være den enkelte hendelse ikke er til udvisning, men der er jo heller ikke kun nummer 2 gule kort man bliver udvist på, men bliver jo udvist på begge 2.

Hvis det er sværere at få et gult kort når man allerede har et, så fortæller det jo spillerne at de må mere når de har fået gult. det er en hån til fobolden at tænke på den måde

Helt enig. Det er spillerens andsvar at tage højde for, at han har et gult kort i forvejen. Dommeren bør aldeles g have det med i sin overvejelse.

Reglerne er ret klare mig bekendt. Det koster gult at fjerne bolden ved frispark. Det problematiske er, at dommerne ikke er konsekvente.

Jeg tror han viser to fingre fordi det går op for ham, at det var andet gule kort. Men hvis man ser hele sekvensen: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...l-madrid-stjerne-det-er-jo-haabloest/11151451
... Så synes jeg slet ikke, der kan være tvivl om, at det er usportslig optræden. Han ender med at undvige Bayern-spilleren og give bolden videre til en medspiller. Men måske er vi vant til en anden fortolkning i Superligaen, end de er i Spanien. I Superligaen vil den altid give gult kort, uanset om man har et i forvejen.

I stedet ser vi - fx. i går - Eder, Vinicius, Mbappe, Güler og Jude stå med underkæben langt fremme som en flok neandertalere, gestikulere med arme og ben og brokke sig højlydt LIGE op i fjæset af dommeren.

Det er nok godt jeg ikke er dommer, for jeg gad ikke høre og se på hvordan spillerne opfører sig. Der ville hurtigt blive stanget ostemadder ud og hvis de blev ved, så blev den også vekslet til det røde. Helt kort, så forstår jeg ikke hvorfor den hårde linje endnu ikke er gennemført.

Det er så beskæmmende at se på, at jeg vil ønske, der var hjemmel og mod til at stikke samtlige et gult kort for deres adfærd.
Hvis dommerne blev enige om at være MEGET konsekvente herpå, tror jeg attituderne ville ændre sig temmelig hurtigt.

Jeg gider ikke at se på det og hvorfor skal de have lov til at trække tiden på alle mulige måder.Konsekvens hver gang og det er udryddet i løbet af et par kampe - tak 👊

Jeg tror han viser to fingre fordi det går op for ham, at det var andet gule kort. Men hvis man ser hele sekvensen: https://ekstrabladet.dk/sport/fodbo...l-madrid-stjerne-det-er-jo-haabloest/11151451
... Så synes jeg slet ikke, der kan være tvivl om, at det er usportslig optræden. Han ender med at undvige Bayern-spilleren og give bolden videre til en medspiller. Men måske er vi vant til en anden fortolkning i Superligaen, end de er i Spanien. I Superligaen vil den altid give gult kort, uanset om man har et i forvejen.

Hvis du ser situatoinen her: https://www.viaplaysportnews.dk/sport/fodbold/real-madrid-profil-dummer-sig-smidt-ud-i-munchen

Så ka nma nse at dommeren faktisk virker til ikke at vide det er 2.advarsel i første omgang. Og han viser faktisk 3 fingre til de Real spillere der kommer og brokker sig.

For mig at se ligner det langt mere en "Du har fået to påtaler for det her" inden han får advarsel.

Jeg tænker mere, hvorfor er det, at spillerne tror, det er konsekvensløst at tage et par træk væk fra åstedet, samle bolden op i hænderne og forsinke spillet?

Fodbold-spillet anno 2026 burde tvangsindlægges til at se, hvordan man opfører sig i håndbold og rugby. Der er ikke så meget pis, næsten ingen brokkerier over dommerne, og dømmes der noget, ja, så retter man ind.

Sæt i gang 😎
Det der med at det kun er kaptajnerne der må snakke med dommerne blev hurtigt glemt. Fodbold må ubetinget være den sport, hvori der er mindst respekt for dommerne. Giv nu bare nogle kort for al den brok og hvis en spiller samler bolden op eller tjatter til den efter det er dømt, så er der også galt. Selv et barn kan gå forbi en bold uden at sparke lidt til den eller samle den op, hvis de ved den skal blive liggende. Gult kort.

Hvis du ser situatoinen her: https://www.viaplaysportnews.dk/sport/fodbold/real-madrid-profil-dummer-sig-smidt-ud-i-munchen

Så ka nma nse at dommeren faktisk virker til ikke at vide det er 2.advarsel i første omgang. Og han viser faktisk 3 fingre til de Real spillere der kommer og brokker sig.

For mig at se ligner det langt mere en "Du har fået to påtaler for det her" inden han får advarsel.
ville være fedt hvis dommeren altid glemte gule kort efter at have givet dem så det ikke har indflydelse på fremtidige kort

Sæt i gang 😎
Jeg er enig langt hen ad vejen. Dog med undtagelse af de dommere, vi har rendende i +40 og +50 rækkerne herhjemme. De er en skandale og fortjener al den negative kritik de kan få. Også i real time. Og ude på parkeringspladsen bagefter og på SoMe og ved at man parkerer ude foran deres hjem i længere perioder.

I princippet enig.
Jeg så ikke kampen, men jeg har set højdepunkter, herunder det andet gule kort til Camavinga. Dén situation udspiller sig flere gange i næsten hver eneste fodboldkamp, UDEN at give gult. Han smider ikke bolden væk, han samler den op, løber lidt med den og lader den falde - i øvrigt i den generelle retning af, hvor den skal ligge. Frisparket i sig selv er ikke til gult. Hans adfærd efter giver heller ikke gult hver gang uden undtagelse. Den skærpende omstændighed her er, at Bayern er bagud og Real Madrid drager stor fordel af Camavingas lille finte. Jeg synes gult er på sin plads i situationen, samtidig med, at jeg godt kan begribe, hvorfor de ser det anderledes i Francos egen klub.
Jeg bemærkede ikke i situationen at dommeren skulle se overrasket ud, over at han gav Camavinga det andet gule kort, men frisparket i sig selv var et forsøg på at forhindre Bayern i at komme til en mulighed, og når han så bagefter samler bolden op, og render væk fra en Bayern spiller der prøver at tage bolden, for så til sidst at give den til en medspiller, så har man fortjent sit andet gule kort. Det er 100% Camavinga der dummede sig og ikke dommeren, jeg er enig med Preben Elkjær i at dommeren gør det rigtige i situationen, og Camavinga gør det helt forkerte, når han lige havde fået et gult kort 10-15 minutter tidligere.

Det der med at det kun er kaptajnerne der må snakke med dommerne blev hurtigt glemt. Fodbold må ubetinget være den sport, hvori der er mindst respekt for dommerne.

Også i NBA er der langt større respekt, jovist de kan brokke sig men det er sjældent, man ser en sværm af spillere løbe mod dommeren. Det samme i NHL.

Det er en syg kultur i fodbolden og jeg er også på det hold, som mener vi indtil spillerne lærer at opføre sig anstændigt må finde os i flere røde kort for Strange har helt ret i, det kan kun ændres ved at dommerne håndhæver fodboldloven, for der er hjeml til at stange kort ud for tidsudtræk, brokkerier og andre unoder.

i amerikansk sport får spillerne også hurtigt en "teknisk" fejl imod sig, og det er ofte noget med en ret stor fordel til det andet hold, så der har man sjovt nok lært ikke at køre "Trump-lille barn" stilen. De kan heller ikke undre, at man mangler dommere i fodbold, når man ser og hører hvad de skal stå model til. Heldigvis gør mange klubber noget for aktivt at ændre tonen i forhold til dommerne, men når voksne "forbilleder" kan skabe sig under dække af "vinderkultur", ja så hjælper det bare ikke ret meget.

Problemet er bare at regel- og strafsystemet er lavet med en forståelse af at dommerne skal lave skøn ift kampen og spillet. Det handler ikke om at Camavinga ikke skulle udvises i går, den er selvforskyldt og man kunne også sagtens vedtage at der skal være hårdere straffe for fx tidsudtræk eller brok - som man også har forsøgt - men hvis du fik en robot med noget AI til at dømme kampene fuldstændig regelret efter bogen, ville reglerne meget hurtigt skulle laves om eller også ville man være nød til at fortælle robotten at den fx ikke skal dømme så mange straffespark. Om det ville være bedre ved jeg ikke, en af fordele kunne da nok være ift at det nuværende system kræver dommere, der også skal kunne læse kampen rigtigt for at afvikle den bedst muligt og det lægger op til påvirkning af dem, men det ville nok også blive et meget anderledes spil.

En af fordelene i håndbold er at man kan udvise spillere i to minutter, så man kan straffe på en måde der har en direkte effekt, men ikke er så ultimativt, så der kan skabes bedre sammenhæng mellem forseelse og straf. I fodbold har den første advarsel mest en effekt af at spilleren måske trækker sig lidt, mens den anden helt ændrer kampen og det kan være helt andre hold der har mest glæde af straffen. Man har vist også testet tidsbegrænsede udvisninger i fodbold på "højt" niveau, men må være nået frem til at det ikke er en god idé. I gårsdagens kamp var Camavinga så næppe nået at komme tilbage på banen alligevel.

Problemet er bare at regel- og strafsystemet er lavet med en forståelse af at dommerne skal lave skøn ift kampen og spillet. Det handler ikke om at Camavinga ikke skulle udvises i går, den er selvforskyldt og man kunne også sagtens vedtage at der skal være hårdere straffe for fx tidsudtræk eller brok - som man også har forsøgt - men hvis du fik en robot med noget AI til at dømme kampene fuldstændig regelret efter bogen, ville reglerne meget hurtigt skulle laves om eller også ville man være nød til at fortælle robotten at den fx ikke skal dømme så mange straffespark. Om det ville være bedre ved jeg ikke, en af fordele kunne da nok være ift at det nuværende system kræver dommere, der også skal kunne læse kampen rigtigt for at afvikle den bedst muligt og det lægger op til påvirkning af dem, men det ville nok også blive et meget anderledes spil.

En af fordelene i håndbold er at man kan udvise spillere i to minutter, så man kan straffe på en måde der har en direkte effekt, men ikke er så ultimativt, så der kan skabes bedre sammenhæng mellem forseelse og straf. I fodbold har den første advarsel mest en effekt af at spilleren måske trækker sig lidt, mens den anden helt ændrer kampen og det kan være helt andre hold der har mest glæde af straffen. Man har vist også testet tidsbegrænsede udvisninger i fodbold på "højt" niveau, men må være nået frem til at det ikke er en god idé. I gårsdagens kamp var Camavinga så næppe nået at komme tilbage på banen alligevel.
så må man lave reglerne om.

Latest posts

Back