New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 675K
Ny Ceres Park
Der er nogle interessant informationer i de mange bilag. Bl.a. en ret konkret oversigt over årsagerne til, hvorfor byggeriet blev 124 mio. kr. dyrere.

Man kan se både i sparekataloget og i Mette Bjerres foreslåede ændringer (før hun ville kunne tiltræde indstillingen), at man kan spare den såkaldte aptering af VIP-lokalerne væk. Hun nøjes med at foreslå, at apteringen af bronze-etagen tages ud, men hvordan skal det forstås? Hvem skal i givet fald æde regningen for den aptering? For man kan vel ikke tage VIP-faciliteterne i brug uden sådan en aptering, eller?

Det bilag er faktisk mega interessant - og der er da også nogle ting, hvor man tænker, at OK så må vi droppe det.

Feks de der floorbokse, som AGF gerne vil have.
Herregud er det ikke også lidt for poppet?

Aptering er jo belysning, gulve, maling af vægge og meget andet - alt det der får et rum til at gå fra et råhus med betonvægge til et alm rum?

Det bliver nok svært at undvære, men man kan jo spare en del på at gå fra sildebensparket til laminatgulve.
Ja, lidt svært at se hvordan man vil spare det væk 😂

Man er lidt fanget ift. apteringen, da det selvfølgelig dels både skal laves i en eller anden form, men også at AGFs leje er direkte afhængig af det. Så det man sparer her og nu taber man over tid.

Som arbejdende hos en investor i bl.a. fast ejendom ved jeg godt hvilken vej vi ville have valgt...

Det bilag er faktisk mega interessant - og der er da også nogle ting, hvor man tænker, at OK så må vi droppe det.

Feks de der floorbokse, som AGF gerne vil have.
Herregud er det ikke også lidt for poppet?
I må gerne uddybe lidt hvad der står i den liste.

Men er problemet, ligesom med apteringen, ikke at enhver besparelse betyder mindre leje fra AGF og så bliver det jo i det lange løb en dårlig forretning?

Imod stemte alene SF'eren Mette Bjerre - (som nok ligner en, der aldrig vil bruge en krone på et sportsanlæg, med mindre det er til LGBT-børn)
Dét der synes jeg er langt under niveau at skrive. Gå efter bolden, og ikke efter kvinden.

Hvis jeg har misforstået noget, så beklager jeg - men i så fald må du meget gerne forklare hvad du egentlig mener med din kommentar.

Dét der synes jeg er langt under niveau at skrive. Gå efter bolden, og ikke efter kvinden.

Hvis jeg har misforstået noget, så beklager jeg - men i så fald må du meget gerne forklare hvad du egentlig mener med din kommentar.

Sorry. Det sletter jeg gerne.

Pointen med det var egentligt det modsatte - at det er ok at der er politikere for hvem skattekroner skal gå til borgernær velfærd. Men det var dumt formuleret.

Der står i indstillingen fra udvalget:

"Herudover forklarede forvaltningen og rådgiveren, at hvis der findes besparelser på 10 mio. kr. i forhold til aptering, vil det betyde, at der er arealer, som ikke kan lejes ud. Der kan således ikke angives en bestemt pris for hvor meget, dette vil betyde i reduktion af lejeindtægterne."

Så der står jo sort på hvidt at del del kan man ikke spare på da det vil betyde et fald i lejeindtægterne.

I må gerne uddybe lidt hvad der står i den liste.

Men er problemet, ligesom med apteringen, ikke at enhver besparelse betyder mindre leje fra AGF og så bliver det jo i det lange løb en dårlig forretning?
Sparekataloget findes vist lidt højere oppe i tråden, hvis det var den liste, du tænkte på. Her er den måske lige så interessante oversigt med årsager til det eksploderede budget: https://dagsordener.aarhus.dk/vis/p...352-a17eb6049b4e/?redirectDirectlyToPdf=false

Når man kigger visualiseringerne igennem (altså de samme opdaterede visualiseringer, som har været ude i nogle uger nu), så er det svært for det utrænede øje at se via webcam'et, at der bliver så meget plads mellem den røde bygning og de nye søjler, som man ser på billedet her:

1732789844610.webp
Det bliver sjovt at se søjlerne live på stadion, for jer der er så heldige at kunne se den første kvartfinale (eller kommer forbi på et andet tidspunkt).

Sparekataloget findes vist lidt højere oppe i tråden, hvis det var den liste, du tænkte på. Her er den måske lige så interessante oversigt med årsager til det eksploderede budget: https://dagsordener.aarhus.dk/vis/p...352-a17eb6049b4e/?redirectDirectlyToPdf=false
Tak. Ligner, som forventet, at det er råhuset, der er eksploderet i pris.

Håndteringen af entrepriseprocessen ligner umiddelbart et skoleeksempel på hvordan det ikke skal gøres. Ved at køre al arbejdet indtil nu i alonger har man reelt låst sig selv til projektet som det ser ud nu, uden mulighed for at justere på de væsentlige parametre, nu hvor den reelle pris er gået op for dem.

Men det har måske været en bevidst beslutning fra styregruppens side. At få projektet gennemført som oprindeligt planlagt - koste hvad det vil.

Og så kan det vel ikke pensles mere ud, at der ikke er tid til at (Gert Bjerregaard) sætte sig i rundkreds og nidkært forsøge at finde en million hist og pist i besparelser inden man underskriver kontrakten.

"På et uddybende spørgsmål fra udvalget forklarede forvaltningen og rådgiveren fra Rambøll, at det er afgørende, at byrådet træffer en beslutning om indstillingen på byrådsmødet den 4. december 2024 og ikke først 18. december, for at sikre kommunens interesser bedst muligt."

Når man kigger visualiseringerne igennem (altså de samme opdaterede visualiseringer, som har været ude i nogle uger nu), så er det svært for det utrænede øje at se via webcam'et, at der bliver så meget plads mellem den røde bygning og de nye søjler, som man ser på billedet her:

View attachment 4135
Det bliver sjovt at se søjlerne live på stadion, for jer der er så heldige at kunne se den første kvartfinale (eller kommer forbi på et andet tidspunkt).
Jeg delte tidligere i #4632 et par billeder, hvor det ene af dem, med lidt forhindringer nuvel, kan give ide om, at illustrationerne vist er fine nok.

Jeg tænker man skal hæfte sig ved, at siden af den røde bygning ikke er een lang væg, men har sine fremspring, hvoraf der på korteste stykke på billedet - hvor gangbroen også er vist på illustrationen - vel er en fire-fem meter, måske? Det vil jeg også tro, der er på mit billede, fra bygning til stolpe.

• Like
Reactions: cph
Jeg delte tidligere i #4632 et par billeder, hvor det ene af dem, med lidt forhindringer nuvel, kan give ide om, at illustrationerne vist er fine nok.

Jeg tænker man skal hæfte sig ved, at siden af den røde bygning ikke er een lang væg, men har sine fremspring, hvoraf der på korteste stykke på billedet - hvor gangbroen også er vist på illustrationen - vel er en fire-fem meter, måske? Det vil jeg også tro, der er på mit billede, fra bygning til stolpe.

Faktisk vildt så meget, vinklen kan snyde.
Jeg har siddet med de samme tanker ud fra det, man kan se på det webcam.

Håber i øvrigt, at de udvider med ét eller to kamperaer mere i andre vinkler efter BIF kampen, da der så må begynde at foregå en masse arbejde overalt på stadion.

Faktisk vildt så meget, vinklen kan snyde.
Jeg har siddet med de samme tanker ud fra det, man kan se på det webcam.

Håber i øvrigt, at de udvider med ét eller to kamperaer mere i andre vinkler efter BIF kampen, da der så må begynde at foregå en masse arbejde overalt på stadion.
Enig i begge dele! Man skal være ret heldig med vejret nogle dage for at kunne spotte fremdriften i kælderbyggeriet mellem 3-4 søjler og lidt dug på kameraet 😂

Det lyder til der er flertal. Virker til R "deler" sig, hvilket må betyde 2 stemmer for, og 2 imod. Så Gert behøver slet ikke udskyde og gruble hele 2025 :D
Så 'nyt stadion' i den sammenhæng betyder det oprindeligt planlagte stadion?
Det er da glædeligt.

Latest posts

Back