New posts

Landsholdet - Den store VM 2026-tråd

• Thread starter Thread starter Winther
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 72
  • Views Views: Views 5K
Jeg ved ikke om man kan se et sted hvad tv-rettighederne til vm i Qatar blev solgt for til de forskellige regioner og lande, men hvis der var en større boycott i Europa taler vi trods alt om et voldsomt værditab. Det er jo ikke så attraktivt at købe de rettigheder hvis der er færre seere og selvom de stadig tjener penge i andre regioner er det jo ikke folk der bare der skal lave overskud, de vil tjene så mange milliarder som muligt. FIFA's egne sponsoraftaler mister også værdi. Jeg ved ikke om Fifa-toppen får procenter af de salg, ellers vil problemet så være, at de måske personligt tjener mere ved at sende vm til diktaturstater end de mister ved at der er færre seere. Til gengæld tror jeg ikke de europæiske forbund ville kunne leve med at der ingen seere er til kampene. Jeg tror det er lidt utopisk at få lavet sådan en boycott, så meget var der vist heller ikke til vm i Qatar, men hvis det skete tror jeg nu nok det ville have en effekt.

Hvis FIFA smider et af de stiftende europæiske lande ud af turneringerne nu, fordi man ikke vil deltage i 2034, så kan jeg love dig for, at det bliver en større konflikt.

Tror ærligt alt at Portugal og Spanien er ligeglade hvis DK boycuttede det og de så blev meddelt at de ikke måtte stille op i 2038 og 2042.
Sjovt nok er de stiftende lande, mange af dem som brokker sig - og det rører intet i FIFA. (Belgien, Danmark, Frankrig, Holland, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz og Tyskland)

Nææh, der skal meget mere til end 5-6-7 europpæiske lande der boycutter det, til at noget. Der er 211 lande der har noget at sige og selv uden DK og en håndfuld andre af vores vestlige lande er der et produkt.
Igen må jeg henvise til hvor få lande det på verdensplan der virkelig var imod VM i Qatar.. Det var primært det nordvestlige Europa, og mener endda ikke Spanien var synderligt inde i kritikken - ligesom de sydameirkanske lande.

Der er bare så meget andet end vores vestlige værdier der betyder noget på globalt plan (desværre) Og VM i Fodbold er mere end bare "vores"

Så kan man godt kritisere og alt muligt, og det syntes jeg man skal - men at man skal blive væk og risikere dansk landsholdsfodbold delvist, samt de indtægter der går ned til bredden, er imo helt den forkerte vej.

I øvrigt vil jeg godt igen spørger om nogen har tænkt tanken på hvad de vestlige lande ville sige hvis SA var blevet valgt Demokratisk (er 99% sikker på de var blevet valgt over Uruguay, Argentina og Peru), ville man så også brokke sig? Er vi virkelig så højrøvede at det er vores værdier der i en global organisation, skal bestemme hvem der må vælges?

Tror ærligt alt at Portugal og Spanien er ligeglade hvis DK boycuttede det og de så blev meddelt at de ikke måtte stille op i 2038 og 2042.

Helt enig. At lille Danmark boykotter vil skabe nogle overskrifter, en debat og derefter ikke en skid. Som Salling er inde på, skal det være et samlet UEFA eller i hvert fald nogle af de helt store nationer og selv der er jeg squ ikke sikker på, det vil rykke forfærdeligt meget.
Der er en grund til Infantino bruger det meste af hans tid hos de fattige fodboldforbund, for det er her han henter de stemmer som til ham selv som præsident og de slutrunder han ønsker.

Men altså UEFA er lige så korrupt som FIFA, et samlet boykot er utopi.

Der har i dag været lodtrækning til VM-kvalifikationen som starter i september næste år. Det afhænger af resultatet i Nations League-kvartfinalen i marts hvem Danmark skal møde.

Hvis Danmark slår Portugal i kvartfinalen, så er vi kommet i gruppe F med Ungarn, Irland og Armenien.

Hvis Danmark taber til Portugal, så er vi kommet i gruppe C med Grækenland, Skotland og Belarus (lad os se om de får lov...).

Der har i dag været lodtrækning til VM-kvalifikationen som starter i september næste år. Det afhænger af resultatet i Nations League-kvartfinalen i marts hvem Danmark skal møde.

Hvis Danmark slår Portugal i kvartfinalen, så er vi kommet i gruppe F med Ungarn, Irland og Armenien.

Hvis Danmark taber til Portugal, så er vi kommet i gruppe C med Grækenland, Skotland og Belarus (lad os se om de får lov...).
Jeg tvivler på at vi kan besejre Portugal, men lodtrækningen ser anstændig ud uanset, sådan umiddelbart vurderet. Jeg er nok ikke supergodt inde i de her landshold, men det virker lidt hip som hap og Ungarn er da fx ikke så ringe. Skotland havde nogle gode resultater, men luften gik vist lidt ud af dem igen. Ingen af grupperne har de der helt små nationer.

Hvis FIFA så smider DK ud i de kommende 2 VM slutrunder - Stadig det værd?
Det kommer vel an på hvor principfast man er 🙂

Men ja, for den gode sag - jeg ved dog at jeg selv bøjer mig (bl.a. pga min familie), og det er gratis for mig at sige herhjemme. Jeg går dog gerne glip af nogle slutrunder hvis andre mennesker får det bedre.

Det kommer vel an på hvor principfast man er 🙂

Men ja, for den gode sag - jeg ved dog at jeg selv bøjer mig (bl.a. pga min familie), og det er gratis for mig at sige herhjemme. Jeg går dog gerne glip af nogle slutrunder hvis andre mennesker får det bedre.

Men der er vel ikke nogen, der får det bedre, hvis DK boykotter en slutrunde? Eller hvis hele UEFA gør det. Det får kvinderne i SA jo ikke flere rettigheder af?

Last edited:
Men der er vel ikke nogen, der får det bedre, hvis DK boykotter en slutrunde? Eller hvis hele UEFA gør det. Det får kvinderne i SA jo ikke flere rettigheder af?
Håbet er jo at befolkningen får det bedre, fordi "regeringen" indser at de ikke kan bruge sports washing i stedet for faktisk at forbedre befolkningens frihed og levevilkår.

Og ja, det ved jeg godt er idealistisk, og der ikke sker noget ved DBU melder fra. Men så har man stået ved sine principper, og måske vil andre også gøre det - ruller snebolden først kan det være det gør en forskel. Omvendt, hvis man holder sig for næsen mens man æder lorten har man jo stadig ædt en lort...

Mens DBU agerer fodslæbende, er der århusianere, der handler - og får international anerkendelse for det:

The Guardian Footballer of the Year Sofie Junge Pedersen: ‘We wanted to send a message’ https://www.theguardian.com/sport/2...imate-activism-human-rights?CMP=share_btn_url
Det er ikke uvæsentligt at der er den form for anerkendelse, spillerne er også nogle af de stemmer nedefra der kan lægge pres på medierne og det politiske system og fremtvinge reformer.

Mens DBU agerer fodslæbende, er der århusianere, der handler - og får international anerkendelse for det:

The Guardian Footballer of the Year Sofie Junge Pedersen: ‘We wanted to send a message’ https://www.theguardian.com/sport/2...imate-activism-human-rights?CMP=share_btn_url
Hun er for fed ❤️.
Men hvorfor tror du, DBU er fodslæbende? Er de ikke bare lige så korrupte og bestukne som de andre korrupte organisationer?
Norge ved, hvordan man siger fra.

Det er fedt når de tør tage ansvar og sige noget 💪

Har vi set noget lignende hos mændene eller er pengene så store, at der ikke er nogen som tør tage et standpunkt:unsure:🫣 Det er desværre det der ofte sker.

Det er fedt når de tør tage ansvar og sige noget 💪

Har vi set noget lignende hos mændene eller er pengene så store, at der ikke er nogen som tør tage et standpunkt:unsure:🫣 Det er desværre det der ofte sker.
Du har ret. Helt ret.

Og to gange Møller elsker følelsen af taburet i røven.

Men præmierne til VM i kamelslugning er også markant højere end til VM i integritet.

Du har ret. Helt ret.

Og to gange Møller elsker følelsen af taburet i røven.

Men præmierne til VM i kamelslugning er også markant højere end til VM i integritet.
Nu er udtrykket måske nok meget oplagt når vi fx taler om at placere vm i Saudi Arabien, men jeg tror jeg desværre ikke sådan en som Jesper Møller sluger så mange kanaler, i den forstand at jeg ikke tror han har så mange kvababbelser ved det valg. Mit indtryk er at han synes det er helt fint, han slap for at skulle forholde sig til alternative bud og så ser han frem til femstjernet behandling i Saudi Arabien og måske kan han også kravle lidt længere op i systemet. Jeg tror der er noget i DBU's system der gør at netop den slags personer ender på toppen og det er det der måske kan overkommes med pres udefra så vi kan få fx en Sofie Junge i spidsen - ikke at lige hun nødvendigvis vil være interesseret når hun stoppe med at spiller eller vil være den bedst egnede, men som eksempel på en der tør åbne munden og som kunne svare til Klaveness i Norge, som også er tidligere spiller.

Back