New posts

Landsholdet - Den store VM 2026-tråd

• Thread starter Thread starter Winther
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 495
  • Views Views: Views 28K
Det her er spændende:

VM 2026 i USA giver for mig nogle mindelser om propaganda-OL 1936 i Berlin. Det gør mig efterhånden ikke så meget, hvis vi misser kvalifikationen.

VM 2026 i USA giver for mig nogle mindelser om propaganda-OL 1936 i Berlin. Det gør mig efterhånden ikke så meget, hvis vi misser kvalifikationen.

Der er stadig lang tid til det skal afholdes men lad os nu se hvad der sker. Det er som om Trump har optrappet konfrontationsniveauet gevaldigt men han har måske også et midtvejsvalg som kan ende med han mister evnen til at træffe større beslutninger - det kan vi håbe. Lige nu ser det ud til han har travlt og vil nå en del inden.

Kører konfliktniveauet helt i vejret, er jeg spændt på om det ender der hvor Bruchmann gætter på. Det vil være uhørt hvis de store Europæiske lande pludselig takker nej og laver deres egen turnering. Det kan godt være vi ikke kan lide FIFA men vil forbundene sige nej til de store tv-pakker samt evt. søgsmål. Jeg tvivler.
På den anden side, er det vel uundgåeligt hvis man ønsker at ruske op i det hele og få lidt af magten tilbage.

Der er stadig lang tid til det skal afholdes men lad os nu se hvad der sker. Det er som om Trump har optrappet konfrontationsniveauet gevaldigt men han har måske også et midtvejsvalg som kan ende med han mister evnen til at træffe større beslutninger - det kan vi håbe. Lige nu ser det ud til han har travlt og vil nå en del inden.

Kører konfliktniveauet helt i vejret, er jeg spændt på om det ender der hvor Bruchmann gætter på. Det vil være uhørt hvis de store Europæiske lande pludselig takker nej og laver deres egen turnering. Det kan godt være vi ikke kan lide FIFA men vil forbundene sige nej til de store tv-pakker samt evt. søgsmål. Jeg tvivler.
På den anden side, er det vel uundgåeligt hvis man ønsker at ruske op i det hele og få lidt af magten tilbage.

Jeg mener, at de europæiske nationer er nødt til at sige fra overfor FIFA af mange årsager udover Trump.

Vi har stadig stort set alt kapitalen på området. Uden EU landende er VM stort set værdiløst, rent spillemæssigt. Vi har alt for lidt indflydelse ift. hvor afgørende vi er for produkter.

Uden de europæiske lande dør VM.

Det er på tide at stille krav.

Der kan jeg heller ikke forestille mig det ender - bl.a. fordi Kongressen trods alt vil blokere så vanvittigt et træk fra Trumps side som en invasion af Grønland vil være. Men hvis FIFA fortsætter, eller måske endda forstærker, deres bundkorrupte adfærd, kan nogle af de europæiske lande næsten blive tvunget til det om et VM eller to.

Ift. UEFA er problemet nok, at det nok kun er landene nord for München, der for alvor går nok op i det til at overveje en boykot. De fleste lande i sydeuropa er nok mere eller mindre ligeglade næsten uanset hvor korrupt det bliver.

OL i 1936 er en udmærket reference, men jo i så fald også på den måde at man bare deltog der og jeg tror heller ikke det er så sandsynligt at nogen boykotter VM i USA. Der er ikke mange af de her politikere i Europa, der i øjeblikket overvejer at gøre noget af principielle eller moralske grunde. De føjede sig nok også helst, men det er interessant at Trump-regimet er så ekstremt at de bliver tvunget til at reagere og der er også længe nok til VM til at tingene kan eskalere.

Trump-regimet er vel ligeglade med hvad kongressen mener om en invasion af Grønland. Jeg tror ikke helt på en militær operation fordi jeg tænker at militærindustrien er bedst tjent med at bevare Nato, men Trump vil selvfølgelig også bare enormt gerne udvide territoriet og i så fald må det da være svært at lade som ingenting og spille fodbold i USA. Og hvad med alle de andre lande som USA går og truer med krig?

Det kan også blive et VM hvor fansene må beslutte om de vil tage afsted på trods af advarsler mod at rejse derover. Der er som bekendt allerede SS-soldater i gaderne og kz-lejre og der bliver bagt op til undtagelsestilstand, nok mest med sigte på midtvejsvalget til november, men det kan også hurtigt eskalere yderligere.

FIFA trænger så meget til reform at det i sig selv kunne være fint hvis det faldt sammen på det her. Danmark kvalificerer sig måske nok ikke alligevel, men skal jo også spille i Mexico hvis det lykkes og vi er heller ikke så relevante ift en eller anden boykot, det afgørende er de store lande i Europa og jeg tror slet ikke de overvejer den slags som tingene er nu.

Men hvis FIFA fortsætter, eller måske endda forstærker, deres bundkorrupte adfærd, kan nogle af de europæiske lande næsten blive tvunget til det om et VM eller to.

Problemet er bare, vi i Europa er ikke bedre selv. VM i Tyskland kom også i hus gennem lokumsaftaler og beskyldninger om decideret korruption. Jeg ved ikke, hvad alternativerne er til FIFA og UEFA men frygter det bliver endnu værre.
Selv det internationale håndboldforbund er styret af en gennemkorrupt og egenrådig præsident og her er pengene intet i forhold til fodbolden. Måske er menneskeheden bare ikke bedre.

Problemet er bare, vi i Europa er ikke bedre selv. VM i Tyskland kom også i hus gennem lokumsaftaler og beskyldninger om decideret korruption. Jeg ved ikke, hvad alternativerne er til FIFA og UEFA men frygter det bliver endnu værre.
Selv det internationale håndboldforbund er styret af en gennemkorrupt og egenrådig præsident og her er pengene intet i forhold til fodbolden. Måske er menneskeheden bare ikke bedre.
Det er vi ikke og derfor gør vi heller ikke rigtig noget ved det. Infantino er jo også europæer og Blatter og Platini var vist temmelig korrupte selvom de blev frikendt. Osv. Uefa er ikke fri for en slags. Det betyder noget at pengene er der, men det behøver ikke være så mange som i Fifa, der er nok i håndbold og alle mulige sportsgrene til at nogle få stadig kan berige sig. Man er nød til som minimum at have en struktur med nogle mekanismer der modvirker det og stor transparens, men hvordan det kan blive reformeret er lidt svært at sige. Selv hvis man nedlagde FIFA, hvem ville så kunne etablere en ny organisation, uden den korruption?

UEFA er langt fra perfekte, men synes nu FIFA er i en helt anden liga - måske endda en helt anden sport - når det kommer til korruption. Og der er de seneste år sket et underligt skred, hvor man ikke engang prøver at skjule det. Det foregår helt åbenlyst for næsen af os, uden der er nogen der gør det store ved det.

Uanset om Danmark kvalificerer sig eller ej, så bliver det nok ikke de store anstrengelser jeg kommer til at gøre for at se kampene til sommer.

Og der er de seneste år sket et underligt skred, hvor man ikke engang prøver at skjule det. Det foregår helt åbenlyst for næsen af os, uden der er nogen der gør det store ved det.
Jeg tror det hænger sammen med, at FIFA har besluttet at være for HELE verden, ikke kun for Europa. Det kommer til at ligne korruption med europæiske briller, men i virkeligheden handler det nok i højere grad om, for Infantino, at holde resten af medlemmerne glade ved at være mindre eurocentrisk.

Med risiko for at lyde enormt fordomsfuld, så er det min klare fornemmelse, at stort set hele verden udover nordeuropa og skandinavien, har et noget mere afslappet forhold til det, vi kalder korruption. I resten af verden er det nærmere betragtet som en variabel i forretningsplanen, for man skal jo også huske at passe på sig selv og sine...

Jeg ser det egentlig mere som to verdens- og menneskesyn der clasher lidt.

Jeg tror det hænger sammen med, at FIFA har besluttet at være for HELE verden, ikke kun for Europa. Det kommer til at ligne korruption med europæiske briller, men i virkeligheden handler det nok i højere grad om, for Infantino, at holde resten af medlemmerne glade ved at være mindre eurocentrisk.
Ehm, du mener at han har tænkt: jeg har egentlig ikke lyst til at være så korrupt, men jeg er jo nød til det så alle de lande hvor det er almindeligt kan føle sig hjemme i Fifa 🤷‍♂️?

Ehm, du mener at han har tænkt: jeg har egentlig ikke lyst til at være så korrupt, men jeg er jo nød til det så alle de lande hvor det er almindeligt kan føle sig hjemme i Fifa 🤷‍♂️?

Det bedste eksempel på det som Stone Cold mener, som jeg læser det, er VM i Qatar. For der blev råbt og sagt en masse, men det var kun fra lande i det nordlige/vestlige europa. Ikke engang et samlet UEFA. Lande som Italien, Balkan landende, østlige del af central europa sagde intet. Heller ikke fra andre verdensdele. Netop fordi at der rundt omkring i verden ikke er samme (gode) moralske kompas som i vores del af verden. Set på verdensplan er jeg sikker på at man vil betegne VM i Qatar som en succes.

Derudover så er debatten omkring UEFA skulle trække sig også meget problematisk - netop fordi alle landene i Europa ikke snakker med fælles stemme lige pt.

Sjovt lavet! 😆
Men nej, valverde er inde på, hvad jeg mener:
Det bedste eksempel på det som Stone Cold mener, som jeg læser det, er VM i Qatar. For der blev råbt og sagt en masse, men det var kun fra lande i det nordlige/vestlige europa. Ikke engang et samlet UEFA. Lande som Italien, Balkan landende, østlige del af central europa sagde intet. Heller ikke fra andre verdensdele. Netop fordi at der rundt omkring i verden ikke er samme (gode) moralske kompas som i vores del af verden. Set på verdensplan er jeg sikker på at man vil betegne VM i Qatar som en succes.

Derudover så er debatten omkring UEFA skulle trække sig også meget problematisk - netop fordi alle landene i Europa ikke snakker med fælles stemme lige pt.

Helt præcist. Infantino og FIFA toppen har egentlig "bare" accepteret, at størstedelen af verden driver forretning på en noget anderledes måde end vi gør i det nordvestlige Europa. Heroppe rynker vi på næsen og kalder det korruption. I andre dele af verden er det egentlig bare en naturlig del af forhandlingerne.

Jeg synes det er pisse irriterende, men jeg kan godt se, at hvis vi mener noget med, at fodbold er for alle, så kan vi ikke udelukke alle dem, der ikke lever op til vores krav om ærlighed og menneskerettigheder - så bliver VM en ret lille turnering.
Jeg har ikke løsningen.

Fremover spilles African Cup of Nations hvert fjerde år frem for hvert andet. Det giver færre penge til de nationale afrikanske fodboldforbund. Til gengæld giver det flere penge til FIFA, der så kan fylde hullet i kalenderen op med nye FIFA-arrangerede kampe og turneringer.

Det kan godt være, at FIFA arbejder for at udbrede fodbolden ud over det europæiske kontinent. De virker bare til at være uendeligt mere interesserede i at hjælpe FIFA end i at hjælpe FIFAs medlemslande. I hvert fald så længe medlemslandet ikke er en rig oliestat, så samarbejdet betyder pengestrømme fra nationen og til FIFA.

Det bedste eksempel på det som Stone Cold mener, som jeg læser det, er VM i Qatar. For der blev råbt og sagt en masse, men det var kun fra lande i det nordlige/vestlige europa. Ikke engang et samlet UEFA. Lande som Italien, Balkan landende, østlige del af central europa sagde intet. Heller ikke fra andre verdensdele. Netop fordi at der rundt omkring i verden ikke er samme (gode) moralske kompas som i vores del af verden.
Nu har det ikke så meget med fodbold at gøre selvom det kan blive den udløsende faktor. Men det er heller ikke alle lande i EU som bakker specielt meget op omkring Danmark/Grønland pt.. De så måske hellere, at man bare fik givet den ø til Amerikanerne og så kunne komme videre (en nærliggende tanke, da vi ikke vil have den alligevel). De lande har nok bare ikke samme moralske kompas, førend det giver dem selv problemer i en situation.

Latest posts

Back