Det taler lige ned i mit talenthjerte og præcis samme filosofi som El Cambio har. De fleste spillere kan blive taktisk dygtige men teknik er langt sværere og for nogen umuligt på et højt niveau.
Mon der tidligere har været for stor fokus på det taktiske på U-holdene og det kan være, vi har haft så uendelig svært ved transitionen?
Når jeg tænker tilbage, er det egentlig forsvindende få offensive spillere, der er slået igennem hos os eller er slået igennem i andre Superligaklubber.
Det er bare så uhyggeligt svært, at udvikle offensive spillere, og specielt i Danmark er det fra cirka U13 ret taktisk og virkelig fysisk.
Jeg tror jeg var, det der svarer til U17 i dag (Junior dengang) før vi begyndte, at arbejde med linjesætning og pumpning. Det tror jeg, at man starter med på diverse T hold rundt omkring allerede ved U11-U12 nu. Generelt talte vi ikke meget taktik før vi blev det der svarer til U17. Nu til dags har en landsby dreng der rykker ind til AGF som 16 årig minimum ½ år hvor han skal skoles, da de spillere der spiller liga fodbold (U17 og U19) er taktisk dygtige spillere. Det er jo også noget af dét, som spillerne fra Uganda (og sikkert også Mali) har kømpet med.
I f.eks. den spanske skole, er der uhyggelig meget fokus på, hvordan man spiller udenom pres og fysik, hvor man i Danmark arbejder meget mere med hvordan man sætter det pres ind, og hvordan man vinder på fysiskken.
Jeg hørte også en podcast med Zimling, og før ham andre, hvor man talte om den enkelte spiller og, at resultaterne på U19 ikke er vigtige, da det er en del af en udvikling. Samtidig husker jeg jo også - tydeligt - hvordan AGF selv omtalte om den årgang der vandt både U17 og U19.
Mit gæt er, at AGF allerhelst vil have 1 måske 2 spillere op årligt, der kan spille på 1. holdet. Samtidig ved de også, at eksponeringen og tiltrækningskraften ved, at vinde ligaen er så stor, at man rigtig gerne vil det. Sagt på en anden måde, jeg tror helt sikkert, at AGF - og alle andre - vil spille efter resultaterne allerede med 4-6 kampe igen, hvor man er 4 point foran på det tidspunkt. Så tager man gerne en 1-1 hjemme mod nummer to f.eks. Randers er faktisk ret dygtige til, at flytte spillere fra U19 til Superligaen, men fordi de ikke er et tophold i U19 ligaen, så lander de faktisk ret tit de nøstbedste spillere fra U19 - ofte, eller nogle gange, spiller fr U19 Divisionen. Jeg aner ikke om det ville være anderledes, hvis de vandt U19 ligaen to år i streg, men det tror jeg.
Tilbage til det første. Hvis man skal være offensiv spiller så skal man have minimum én ekstrem spidskompetence. Hurtighed, driblinger, skud osv. Det hænger ikke på træerne, og helt fra U6 filmes kampe osv., og der er fokus - desværre - ofte på de hold der vinder. KB afholder tidligt lukkede stævner, hvor de bedste hold (målt på resultater) er inviteret. Derfor prioriteres det tidligt, at være pasningstærke og gode til at løbe begge veje osv., fremfor at kunne sætte 3 mand på et lille område - og så ellers pille næse. Så alt for mange trænere og forældre (ikke mindst) skaber en masse Kasper Povlsen typer, og knap så mange af de spillere der kan noget helt særligt individuelt.
Men i DBU regi, der selektere de faktisk meget mere på individuelle, men det er først fra U15, og der er små drenge med lavt tyngdepunkt og finurlige driblinger, desværre, mange gange allerede videre fra fodbolden.