Hands har alle dage været svært. Nu har man bare mangedoblet tv-dækningen (kontrast til sport på P3 i gamle dage. 'Scoring i Århus [Radetsky i baggrunden] ..., næh, linjedommeren har markeret for offside, den så meget tæt ud' - musikken skrues op igen. Dagen efter er der en linje om det i Jyllandspostens dækning).
Evolutionen i brugen af hands går i den rigtigte retning og der er færre 'på månen'-kendelser.
Jeg har læst
@mph om den manglende juridiske relevans af at bolden kommer fra målmanden i stedet for Arnstad og antager det er korrekt, fordi det er en troværdig kilde. Mit fokus er mere hvordan det bør være, end hvad der står i lovteksten. Og jeg har den opfattelse at det angribende hold ikke må drage fordel af en hands i spillet op til et mål, nærmest ligegyldigt hvor tilfældig/uforsætlig den er, eller hvor armen er placeret. Derfor gør det en kæmpe forskel i min bog, at Arnstad er involveret i en hands man ikke ville dømme midt på banen, men skal dømme hvis han efterfølgende scorer - at FCKs målmand 'nulstiller' situationen ved at sæbehandske bolden ud til Bech.
Ift clear & obvious var der objektivt verificerbart ikke nogen offside på Arnstad ved målet. Det er en 0/1 kendelse, så den kan foretages præcist af VAR (... med mindre Arnstad kunne have influeret spillet, hvor det bliver et skøn). Det var clear & obvious at Arnstad havde hånd på bolden i opspillet, men fortolkningen af det er mere kompleks.