New posts

Farvel til Aarhus stadion anno 2001

• Thread starter Thread starter Enrico
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 50
  • Views Views: Views 3K
Farvel til Aarhus stadion anno 2001
Når man nu incisterer på en 12-holds liga, vil det være oplagt at gøre 11. pladsen til en playoff mod nr. 2 i Nordicbet ligaen.
Ellers tak. Det er om noget endnu mere unfair end kampen mellem 4. og 7. pladsen. Man vinder oprykning fra den liga man spiller i, og man taber nedrykning mod de hold man spiller mod hele sæsonen.

Ellers tak. Det er om noget endnu mere unfair end kampen mellem 4. og 7. pladsen. Man vinder oprykning fra den liga man spiller i, og man taber nedrykning mod de hold man spiller mod hele sæsonen.
Alternativet kunne jo være, at der kun er én op- og nedrykker. Det er ret voldsomt, at 1/6 af ligaen skal rykke ud. Det ser man ikke mange steder i Europa.

Alternativet kunne jo være, at der kun er én op- og nedrykker. Det er ret voldsomt, at 1/6 af ligaen skal rykke ud. Det ser man ikke mange steder i Europa.
I Bundesligaen er der også potentielt set 3/18 der rykker ud. De har så bare den voldsomt unfair playoff kamp. Det samme i Frankrig og Holland. I Belgien rykker 3/18 direkte ned. I Tyrkiet rykker 4 ud af 20 ud (men det svinger åbenbart fra sæson til sæson.)

Superligaen er ikke specielt meget værre end mange andre ligaer hvor et sted mellem 1/6-1/7 rykker ned.

I Bundesligaen er der også potentielt set 3/18 der rykker ud. De har så bare den voldsomt unfair playoff kamp. Det samme i Frankrig og Holland. I Belgien rykker 3/18 direkte ned. I Tyrkiet rykker 4 ud af 20 ud (men det svinger åbenbart fra sæson til sæson.)

Superligaen er ikke specielt meget værre end mange andre ligaer hvor et sted mellem 1/6-1/7 rykker ned.
Hvis bare vi bliver fast top-6 hold må de da også for min skyld lade halvdelen af ligaen rykke ud hvert år.

Men hvis du ender nummer 2 i 1. division har du netop ikke vundet noget.
Nr. 1 skal selvfølgelig altid direkte op.
Det kommer da an på reglerne. Hvis top-2 rykker op så har du vundet oprykning. Slutter du næstsidst i superligaen så er du heller ikke god nok til at blive. Der skal man ikke have en unfair kamp mod et hold der typisk har en meget lavere budget og er blevet matchet på et ringere niveau hele sæsonen.

Det kommer da an på reglerne. Hvis top-2 rykker op så har du vundet oprykning. Slutter du næstsidst i superligaen så er du heller ikke god nok til at blive. Der skal man ikke have en unfair kamp mod et hold der typisk har en meget lavere budget og er blevet matchet på et ringere niveau hele sæsonen.
Nu taler vi jo også om at lave reglerne om.
Jeg synes egentlig at de playoff-kampe der var, blev meget jævnbyrdige. Vi taler trods alt også om et opgør mellem et hold der har vundet mange kampe i sæsonen, der spiller mod et (bedre?) hold, der har tabt mange kampe i sæsonen.

Argumentet kan jo ligeså godt være, at kan du ikke slå nummer næstsidst i Superligaen, så er det måske fint at du ikke rykker op og dermed på papiret alligevel er nummer 12 i ligaen.

Jeg synes to direkte nedrykkere i en 12-holds liga er for meget.
Playoff kampene gav ligaen en masse.
I en sæson hvor medaljerne eksempelvis er fordelt tidligt
(måske denne sæson) så var der i det mindste playoff kampene at se frem til.

Men bortset fra det, så er jeg ved at afspore trådens oprindelige formål.
Sorry.

eg husker en decemberkamp mod SønderjyskE med 3-4.000 tilskuere i hård frost, hvor jeg og mine stadion-buddies lå bag sæderne på bagerste række på øvre C for at få bare en smule læ for en tænderskærende vind. Det var så koldt, at overfladen på fadøllene frøs til is 🥶🥶🥶
Vandt vi ikke 1-0, på et mål scoret i overtiden? Det var jordens koldeste fodboldkamp. :)

AGF-FCM i 2003:
https://superstats.dk/kampe/2339
5-3 efter at have stået 3-3 og fået Morten Petersen smidt ud
Også et af mine favoritkampe, sikke en oplevelse, det var en vild bytur bagefter.

Mit mest groteske minde fra det nu snart forhenværende stadion er fra indvielsen. Den daværende rådmand på ressortområdet, skole- og fritidsrådmand Niels Erik Eskildsen, havde været en arg modstander af at bruge penge på et nyt stadion. Men da var blevet opført, skulle han som rådmand for området alligevel holde indvielsestalen.
Hold nu kæft det var pinligt, at høre ham stå og bræge op.

Udover det så var kampen mod OB, hvor Stig Tøfting var spiller. "Tøfting din svindler, du hænger snart og dingler", sikke en kamp, og heldigvis kom Tøffe tilbage til AGF lidt senere.

Længere tilbage den famøse 1-1 pokalkamp mod Herfølge i 1996, som man også kan se på youtube, sikke et antiklimaks, lidt ligesom de 2 3-3 kampe mod Brøndby.

De gode kampe mod Lyngby, hvor Bjerg Petersen gjorde "stærk mand" bevægelsen over mod "Det hviie brøl", og ved et indkast: "fede larsen, du ruller til Lyngby", hvorefter han tog op i trøjen og klappede sig på maven.

Gode minder om det gamle, det lidt nyere og nu glæder jeg mig til det nye stadion. :)

/Aske

Jeg synes alligevel at det er lidt vildt, at jeg som AGF-fan i midt-fyrrerne (i 26) vil have minder fra tre udgaver af Aarhus Stadion.

I mens spiller OB på det samme makværk som i 1995
Odense Stadion er vel bedre end det nuværende i Århus og spørgsmålet er måske også om der ville komme et helt nyt fremfor en modernisering hvis det havde været 10-20% bedre. Der skal også ske noget i Odense for deres stadion lever ikke op til de nye krav der kommer, men de får nok svært ved at finde finansiering af ret meget udover det mest nødvendige med mindre Thorborg betaler. Ift Århus Stadion er det dog ikke nødvendigvis kun godt at stadion har været så ekstremt ringe selvom det skulle hjælpe noget helt nyt på vej, måske havde resultaterne været lidt bedre med bedre faciliteter, men de havde nok heller ikke været voldsomt meget bedre med et stadion på det nuværende Odense-niveau.

Back