New posts

Farvel til Aarhus stadion anno 2001

• Thread starter Thread starter Enrico
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 50
  • Views Views: Views 6K
Farvel til Aarhus stadion anno 2001
Last edited by a moderator:
Jeg husker også to mindeværdige kampe i den tidlige start på Ceres Park. Først en kamp mod Brøndby, hvor vi AGF-fans stod i læ på en færdig D-tribune, mens Brøndbys fans stod på en jordvold hvor C-tribunen er i dag og så BIF tabe 0-3 mens regnen PISKEDE ned i 90 minutter 😂

Og så en hjemmekamp mod FCM, hvor udgangene ikke var helt færdige, og deres fans måtte gå med bøjede nakker rundt på løbebanen for at komme ud, mens de blev hånet af hjemmepublikummet ovenpå en 3-0 sejr til de Hviiiie. Blandt de sort-røde fans sås bl.a. Jan fra Dahlgårds Tivoli, som var så sur, at han rakte fuckfingre hele vejen ud af stadion 😂😂😂

Fedt med så mange positive historier!

For mig er det, som mange, meget de negative historier som træder frem.

3 nedrykninger, fans som løb ind på banen og slog ham polakken fra vibårg, jeg brækkede en tå da jeg i ren frustration sparkede ind i en stolpe, og for at toppe det, så tabte vi 3 eller 4-1 hjemme mod hestene på min polterabend for små 7 år siden...

Det her stadion kom da min identitet som en blev skabt, men samtidig har det været en fast bestanddel af alt det dårlige vi har været igennem lige siden det blev bygget.

Hold kæft jeg glæder mig til det er væk!

Nå ja, en positiv historie som står klart altid, er da vi banker fcm og hele stadion råber til zidan - "zidan tør du slå på stig, zidan tør du slå på stig".

En helt fantastisk dag, krydret med interview efter kampen hvor zidan står og tuder og ikke kan forstå hvad han har gjort 😂😂

Jeg kan slet ikke skelne oplevelserne.
Jeg var 24 år da det stod færdigt og har set flere hundrede kampe derude.
De determinerede indsatser i 1. division, fællessangen da vi mødte AaB i pokalsemifinalen og den smukke sensommeraften mod Brügge erindres. Men også kaosset med alle trænerne, troen på Wieghorst, den sure mand, der i mange år sad på min venstre side og kun kom til BIF og FCK kampe. Min gamle far på min højre side og alle op- og nedturene. Stadionfodbold er ubetaleligt ♥️

Nå ja, en positiv historie som står klart altid, er da vi banker fcm og hele stadion råber til zidan - "zidan tør du slå på stig, zidan tør du slå på stig"
Ja, der hvor Zidan scorer og alle råber “Hæler, hæler, hæler” og han sparker hul i banden og modtager gult kort

Jeg husker det som et kæmpe momentumskifte i kampen. Få gange har et publikum påvirket en kamp som den dag i september 2004.

Der blev også lavet en sang med teksten “Køb et guldur, køb et guldur her os mig”.

Nu som rigtig voksen, er det måske ufint at tænke tilbage på den dag som en stor og god oplevelse. Det må have været voldsomt at være Zidan den dag. Men ja, hvilken kamp 😁

Jeg vil altid mindes - ikke i kronologisk rækkefølge, men blot det jeg tænker på når jeg tænker på Ceres Park i nuværende forfatning.

At tage små beruset fra Smukfest kun for at dele den smukke aften himmel, fantastisk fællessang, flot fodbold og en hel igennem fantastisk oplevelse at se AGF slå Club Brugge.

At se os tabe mod FC Dila Gori, mens man sad ved siden af en BIF fan, som bare måtte påpege "Det ville Brøndby kunne gøre bedre"

At se os kvalificere os til den første Pokal finalen i LAAANG tid, mens man bad til alt og alle, at dommeren ikke ville tabe dømme os, pga tilskuer på banen.

Marc, Andemanden (Hvil i fred) - Han var for mit vedkomne det første møde med "fanatisk" passion.

Og senest. At gå fra 0-3 til 3-3, en smule jubel da kampen fløjtes af. Lyden af 20.000+ smartphones som alle åbner for at tjekke stillingen i Viborg - FCN. Den kæmpe spontane og glædes jubel over at få medaljer MENS der var fuld stadion. (Jeg har svært ved at huske vi fik bronze under Corona.. Måske fordi vi ikke var på stadion?)

Ja, der hvor Zidan scorer og alle råber “Hæler, hæler, hæler” og han sparker hul i banden og modtager gult kort

Jeg husker det som et kæmpe momentumskifte i kampen. Få gange har et publikum påvirket en kamp som den dag i september 2004.

Der blev også lavet en sang med teksten “Køb et guldur, køb et guldur her os mig”.

Nu som rigtig voksen, er det måske ufint at tænke tilbage på den dag som en stor og god oplevelse. Det må have været voldsomt at være Zidan den dag. Men ja, hvilken kamp 😁
Og “Til gitterly - på med uret, så suser vi afsted” :)
Han var deres store stjerne, men nok ret letpåvirkelig og den fik hele armen, så det tænker jeg også på som et godt eksempel på hvordan tilskuerne kan påvirke kampen. Det skal der i øvrigt nok blive endnu bedre mulighed for på det nye stadion, når tilskuerne kommer tættere på.

Og “Til gitterly - på med uret, så suser vi afsted” :)
Han var deres store stjerne, men nok ret letpåvirkelig og den fik hele armen, så det tænker jeg også på som et godt eksempel på hvordan tilskuerne kan påvirke kampen. Det skal der i øvrigt nok blive endnu bedre mulighed for på det nye stadion, når tilskuerne kommer tættere på.
Jeg tror der arbejdes meget mere med det psykiske aspekt for fodboldspillere i nutidens fodbold, og jeg tror derfor også, at de unge spillere ikke er så nemme at påvirke i dag; de er langt bedre rustet psykisk.

Zidan kom jo også fra en anden kultur, hvilket godt har kunnet gøre det nemmere at påvirke ham, end hvis det havde været en skandinavisk spiller.

• Like
Reactions: nej
Jeg tror der arbejdes meget mere med det psykiske aspekt for fodboldspillere i nutidens fodbold, og jeg tror derfor også, at de unge spillere ikke er så nemme at påvirke i dag; de er langt bedre rustet psykisk.

Zidan kom jo også fra en anden kultur, hvilket godt har kunnet gøre det nemmere at påvirke ham, end hvis det havde været en skandinavisk spiller.
Ja, det kan gøre være det er lidt sådan generelt, men jeg tror nu lige en Zidan også ville være relativt let at påvirke i dag selvom han blev trænet bedre psykologisk. Det var også i FCM som ikke altid virker som om de bekymrer sig særligt om den slags og i hvert fald ikke har kunnet få Sisto på ret køl igen. Anden kultur eller bare personlighed ift Zidan, spørgsmålet er så om det bare er blevet sværere for en type som ham hvilket jo fraset den her anekdote også vil være ærgerligt - jvf det Lundkvist også sagde for nylig - uden yderligere sammenligning. Det blev vist heller aldrig rigtig godt for Zidan i udlandet så der manglede måske bare lidt på en eller anden måde.

Men det var et sidespor, min pointe var egentlig mere generel, ift at skubbe holdet frem og måske påvirke dommerne lidt osv. Alt det man kunne før må vel blive løftet til et helt andet niveau, både ved at komme tættere på og med langt bedre vind- og akustikforhold. Jeg har helt klart et håb om at det vil kunne aflæses i stilllingen med lige et point ekstra hist og her. Det er så også lidt et sidespor ift gamle anekdoter :)

Husker i øvrigt også kampen mod Silkeborg, hvor vi redder livet i Superligaen i sidste spillerunde og folk stormer banen. En af dem havde en redningskrans med ind 😂
5-1 blev det vist også? Men hold op der var mange sæsoner hvor sådan en redningskrans var det mest passende at have med, hvor det handlede om at “10’endepladsen kom hjem,” hvor en sen redning som den der nærmest var højdepunktet i sæsonen.

5-1 blev det vist også? Men hold op der var mange sæsoner hvor sådan en redningskrans var det mest passende at have med, hvor det handlede om at “10’endepladsen kom hjem,” hvor en sen redning som den der nærmest var højdepunktet i sæsonen.
Vanvittigt at tænke på hvor mange sæsoner vi har haft de nervepirrende kampe om at holde 10énde-pladsen....lad dette aldrig ske igen.

Jeg flyttede fra Århus i 2004 så det er stærkt begrænset, hvad jeg har af gode oplevelser på det nuværende stadion. Faktisk kan jeg ikke huske en eneste, selvom der da sikkert var nogle fine sejre i ny og næ.

Til gengæld husker jeg ret tydeligt denne 1-6 nedsabling, hvor EfB fuldstændigt skilte os ad: https://superstats.dk/kampe/2026

Det værste var sådan set hverken at jeg pivfrøs i 85 af de 90 minutter eller at der stort set kun var ét hold på banen, men derimod at jeg så kampen med min roommate, der er opvokset på Esbjerg-egnen og er barndomsvenner med Hans-Henrik Andreasen, som ovenikøbet scorede i kampen. Der gik lang tid før jeg kom på stadion igen efter den oplevelse...

Jeg flyttede fra Århus i 2004 så det er stærkt begrænset, hvad jeg har af gode oplevelser på det nuværende stadion. Faktisk kan jeg ikke huske en eneste, selvom der da sikkert var nogle fine sejre i ny og næ.

Til gengæld husker jeg ret tydeligt denne 1-6 nedsabling, hvor EfB fuldstændigt skilte os ad: https://superstats.dk/kampe/2026

Det værste var sådan set hverken at jeg pivfrøs i 85 af de 90 minutter eller at der stort set kun var ét hold på banen, men derimod at jeg så kampen med min roommate, der er opvokset på Esbjerg-egnen og er barndomsvenner med Hans-Henrik Andreasen, som ovenikøbet scorede i kampen. Der gik lang tid før jeg kom på stadion igen efter den oplevelse...
Det var så også den eneste kamp MACIEJ LYKOWSKI fik som målmand i AGF :LOL:

Vanvittigt at tænke på hvor mange sæsoner vi har haft de nervepirrende kampe om at holde 10énde-pladsen....lad dette aldrig ske igen.
Plus at vi jo sluttede som nr. 12 i grundspillet i 2016/17 og måtte redde os i playoff kampe mod Esbjerg og Viborg. Der blev vi reddet af, at ligaen havde 14 hold, da bl.a. klubber som Horsens og SønderjyskE havde distanceret os med længder.

Plus at vi jo sluttede som nr. 12 i grundspillet i 2016/17 og måtte redde os i playoff kampe mod Esbjerg og Viborg. Der blev vi reddet af, at ligaen havde 14 hold.
Jeg har aldrig jublet så meget, som da vi slog Viborg i de to kampe :)
Inderligt, helt nede fra bunden af maven, fordi en fjerde nedrykning på ca. et 10-år ville være helt uoverskueligt. Tre nedrykninger var allerede for meget.

Jeg har aldrig jublet så meget, som da vi slog Viborg i de to kampe :)
Inderligt, helt nede fra bunden af maven, fordi en fjerde nedrykning på ca. et 10-år ville være helt uoverskueligt. Tre nedrykninger var allerede for meget.

Jeg savner de nedryknings play offs. Altså ikke med os som deltager, men selve konceptet.
Vi var over 17.000 til en bundkamp.

Når man nu incisterer på en 12-holds liga, vil det være oplagt at gøre 11. pladsen til en playoff mod nr. 2 i Nordicbet ligaen.

Når man nu incisterer på en 12-holds liga, vil det være oplagt at gøre 11. pladsen til en playoff mod nr. 2 i Nordicbet ligaen.

Ja, kan det gøres med tilbagevirkende kraft? Kunne være fint med et dobbeltopgør mellem OB og AaB om pladsen.
AaB kommer lige fra to meriterende uafgjorte kampe mod de to bundhold og er ikke ret gode i øjeblikket. Der er bare ikke rigtig noget alternativ til dem som oprykker nr. 2 i år.

1699877712412.png

Jeg husker en kamp mod AaB for noget der ligner 15 år siden. Mener vi sad på C tribunen, og dengang var udefans også placeret der. Det eneste der adskilte var en tynd plexiglas rude. Vi sad helt oppe af ruden, og kunne således drille AaBs fans.

Den ene fan var fuldstændig oppe at køre, og eftersom vi lige havde kørt en joint rundt iblandt os kunne vi ikke dy os for at blive ved med at drille ham. Og han gav den satme gas på den anden side. Hoppede op og ned og prøvede at klatre op på den glatte rude og op til flere gange lod han fingeren køre hen over halsen på sig selv. Jeg tror ikke han så meget fodbold. Det meste af tiden skulede han bare ondt til os og fagtede løs med armene om at vi skulle slås. Jeg kan ikke huske resultatet, men det var satme en sjov oplevelse.

Latest posts

Back