New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Fandeme en god indsats. Det er så svært, at prøve at forsvare højt oppe mod et hold som har vanvittigt med individuel kvalitet, det løste vi squ egentlig helt ok.

England derimod...Southgate og spillerne kan godt forvente at blive haglet ned i de engelske medier og med rette. Hvordan Southgate kan spille så henholdende med en trup bestående nærmest udelukkende af verdensstjerner og individuel kvalitet, er en gåde. Men det er hans MO.

Dette er ikke til dig specifikt, Winther, men til hele snakken om brugen af "øjetesten". For hvad er det egentlig, vi snakker om med det begreb (undskyld hvis det bliver lidt nørdet)?

Det er ret nyt, at bruge dette begreb i de sammehænge vi bruger her. En googling giver en række nye hits og ældre hits, der handler om synstest og test for øjesygdomme. Jeg er ret sikker på, at det er begreb, der er blevet populært med "Jytte fra marketing er desværre gået for i dag" og efterfølgeren, hvor Morten Münster (forfatter og podcastvært, ikke youtuberen) introducerer begrebet.

Münster bruger begrebet som en metode til at gå fra corporate bullshit til organisatoriske budskaber, som kan bruges til ændre medarbejderadfærd i en ønsket retning. I en AGFsk kontekst kunne det være Stig Inge ønskede, at vi spillede mere seværdig fodbold. Her ville Münster dumpe dette ønske, for det består ikke banalitetstesten - hvem vil ikke gerne have seværdig fodbold. Med øjetesten in mente ville han spørge; hvordan kan vi se, at AGF spiller mere seværdig fodbold? Er det flere mål? Flere store chancer? Hurtige omstillinger? Flere Josta Dadla driblinger med efterfølgende honør? eller flere syngende tacklinger? Med andre ord, hvad betyder seværdig egentlig for Stig Inge, og hvordan kan vi se at spillestilen er blevet mere seværdig i næste uge?

Hvis dette er øjetestens oprindelse, så er vi ude i fejlagtig brug af begrebet herinde.

Morten Münster er forøvrigt meget datafokuseret i sine analyser, så øjetesten er ikke er redskab til at erstatte data. Det er redskab til at vurdere, om man han nedbrudt en corporate floskel tilstrækkeligt til, at man kan se om en ønsket adfærdsændring er sket.

Jeg er all in på at supplere kvalitative og kvantitative data. Der er også en grund til at AGF og alle de andre Superligaklubber har store datateams. Selv det samlede korps af trænere i klubben har ikke så solide "øjetest" (ikke i Morten Münster-forståelsen, men i en kvalitativ analyse af en kamp-forståelse), at de kan tegne et ordenligt billede. Fodbold er for komplekst til at forfalde til en eller flere rent kvalitative analyser.

Men i forhold til Slovenien-kampen er jeg helt enig i at afslutningsstatistikken og xG skal sammenholdes med andre fakta - fx vundne dueller, spilovertag, kvaliteten af afslutninger på chancer med hhv. højt og lavt xG (Sesko kontra Højlund, hvor Seskos skud på stolpen - xG < 0,05 - er tættere på at gå ind end Højlunds afbrænder på xG > 0,4) og her er den kvalitative analyse ("øjetesten"?) nødvendig. Man skal ikke gemme sig bag statistik (men man skal eller ikke forsage statistik som kirken forsager djævelen).
Der er andre der har svaret allerede, men øjetesten var ment som alle de data et menneske kan opsamle gennem et tilgængeligt medie processeret gennem den persons viden og erfaring. Det er en "maskine" med klare begrænsninger, så anden yderligere data kan kvalificere det og også finde nogle fejl eller pege på noget der er overset, men der i sidste ende skal komme ud og som man kan prøve at konkludere på er en samlet analyse.

Man skal ikke gemme sig bag statistik (men man skal eller ikke forsage statistik som kirken forsager djævelen.)
Eller måske netop som kirken, der skal have djævlen til jage en skræk i følgerne ;)

Men nu kan det jo blive interessant at se hvad statistik og data siger om Englandskampen, der endte med samme resultat men selvsagt med et helt andet indtryk. Naturligvis også mod et væsentligt stærkere hold på papiret.

Fremragende præstation i går må man sige. Taktisk fra Hjulmand og udført af spillerne. Det niveau og den disciplin kan bære langt. Men er jeg den eneste, der er lidt bekymret over vores evne til at skabe gennemspillede chancer?

Mod Slovenien har vi vel et par gennemspillede angreb, der bliver til chancer. I går ser jeg ikke et eneste på trods af, at vi har bolden meget og at Englands defensiv ikke er noget særligt.

Altså når det er man siger, at Englands forsvar ikke er noget særligt, så er det sammenlignet med deres midtbane og angreb. De har en af verdens bedste højrebacks, en centerforsvarer fra Manchester City, der måske ville være en af verdens bedste, hvis han ikke var skadesplaget, og Joachim Andersens makker fra Crystal Palace. Og så har de rutinerede Trippier på den anden back, som vel også er bedre end samtlige af vores backs. Deres målmand er ikke noget at skrive hjem om, men jeg ville nok stadig hellere have ham end Schmeichel.

Jeg synes det var en flot præstation, men jeg har stadig en fornemmelse af, at alting kan ramle igen mod Serbien.

Jeg synes det var en flot præstation, men jeg har stadig en fornemmelse af, at alting kan ramle igen mod Serbien.
Jeg har det på nøjagtig samme måde.
Jeg er også enig i dine betragtninger om Englands forsvar, jeg synes faktisk jeg vil strække den til at inkludere Pickford (selvom jeg hader den skovl). 13 clean sheets for Everton er altså en monsterpræstation.

Efter kampen mod Slovenien var fruen overbevist om, at alt var tabt. Hun følger normalt ikke med i fodbold, men i slutrunder kan hun godt blive revet med (og når AGF er i pokalfinalen). Så hun kender ikke helt de der pudsige mekanismer i fodbold, med at alle kampe er forskellige og fra den ene kamp til den næste, kan et hold være som forvandlet. Så hendes overraskelse, og begejstring, var enorm i går.
Det var min også - hold kæft jeg synes vi spillede godt! Vi kunne snildt have tabt dog, hvis Fodens skud på stolpen var gået ind, eller Saka lige havde været én my hurtigere på returen. Vi kunne også fint have vundet, hvis AC havde været lidt skarpere foran kassen. På alle stats var uafgjort et fair resultat.
Serbien-kampen bliver ikke for børn og sarte sjæle, og det hele kan mageligt falde fra hinanden igen, uden nogen form for ræson eller forklaring, bare fordi det er en ny kamp, mod en ny modstander.

Efter kampen mod Slovenien var fruen overbevist om, at alt var tabt. Hun følger normalt ikke med i fodbold, men i slutrunder kan hun godt blive revet med (og når AGF er i pokalfinalen). Så hun kender ikke helt de der pudsige mekanismer i fodbold, med at alle kampe er forskellige og fra den ene kamp til den næste, kan et hold være som forvandlet. Så hendes overraskelse, og begejstring, var enorm i går.
Forventningen om at en dårlig præstation bliver fulgt op af endnu en lyder da mere som om hun har fulgt godt med i AGF i mange år ;)

Danmark står enormt godt lige nu. Slovenien kommer ikke til at vinde over England.

Det sjove scenarie lige nu er, at hvis begge kampe ender fx 1-1, så er antallet af gule kort afgørende. Lige nu fører Danmark 4-3, dvs at Danmark bliver så treer. Afhængig af andre grupper kan det være nok med 3 point. Det vil give en kamp mod en svagere modstander end toeren i gruppen, der skal møde Tyskland. Så står den 1-1 med få minutter tilbage i begge kampe, kan det være en fordel med få gule kort (og blive sikker toer) - eller mange gule kort og blive treer med en lettere kvartfinale.

Danmark står enormt godt lige nu. Slovenien kommer ikke til at vinde over England.

Det sjove scenarie lige nu er, at hvis begge kampe ender fx 1-1, så er antallet af gule kort afgørende. Lige nu fører Danmark 4-3, dvs at Danmark bliver så treer. Afhængig af andre grupper kan det være nok med 3 point. Det vil give en kamp mod en svagere modstander end toeren i gruppen, der skal møde Tyskland. Så står den 1-1 med få minutter tilbage i begge kampe, kan det være en fordel med få gule kort (og blive sikker toer) - eller mange gule kort og blive treer med en lettere kvartfinale.
At gå videre på mindste antal gule kort er sgu povert

At gå videre på mindste antal gule kort er sgu povert
Og nok også en lidt farlig strategi at gå ind til kampen mod Serbien med. Men uafgjort er da sikkert nok for Danmark, for jeg tror at England slår Slovenien. Vil være underligt at slutte nr. 2 uden at have vundet en kamp, men så vidt jeg husker, gjorde Italien det samme ved VM i 1982, hvor de så endte med at vinde hele lortet.

Fremragende præstation i går må man sige. Taktisk fra Hjulmand og udført af spillerne. Det niveau og den disciplin kan bære langt. Men er jeg den eneste, der er lidt bekymret over vores evne til at skabe gennemspillede chancer?

Mod Slovenien har vi vel et par gennemspillede angreb, der bliver til chancer. I går ser jeg ikke et eneste på trods af, at vi har bolden meget og at Englands defensiv ikke er noget særligt.

Det var en god kamp fra vores side og vi sad langt bedre i duellerne/presspillet. Men det var ikke mange gennemspillede angreb - til gengæld fik vi presset dem til at lave store fejl som gav lige ved og næsten chancer.

Lidt sjovt at vi skulle hen til hvor de kom foran, før vi begyndte det spil Hjulmand har talt om = aggressive, presspil og fremad. Indtil da lignede vi nogen som havde alt for stor respekt for England og ville lave en Uwe tilgang til kampen (langt tilbage fordi vi havde et resultat). Det så meget bedre ud, da vi endelig kom frem ad banen og gik i det pres som vi kan.

Opløftende at Hjulmand skiftede tidligere ud denne gang. Eriksen kunne også have stoppet lidt tidligere - han lignede bestemt en der var færdig til sidst.

Det var også sjovt at se England som spillede på resultatet. Det var tidligt de begyndte at trække tiden:eek:

Nøjagtig samme følelse her. Håber ikke vi bliver lullet i søvn men vælger at fastholde det der virkede mod England. Frem og få dem presset til fejl og vær aggressive.

Hun følger normalt ikke med i fodbold, men i slutrunder kan hun godt blive revet med (og når AGF er i pokalfinalen).
Nøjagtig det samme her - forstår simpelthen ikke, at det ikke er det samme i en superligakamp med AGF men det er det åbenbart ikke 😂

Generelt virker det fantastisk med at ikke alle spillerne må tale med dommeren. Det er sku befriende ikke at skulle se på alle de brokkehoveder hver gang. Der er dømt og så er det videre🙏

I Superligaen spiller man altid med Select Brilliant Super, der med en vægt på 450g og altid pumpet max op er mere betonbold end godt er. Der er meget få langskudsmål i suppen, og jeg ville ikke råde mine børn til at heade til den kugle, hvis de gerne vil have en uddannelse senere i livet.

Umiddelbart virker Adidas' turneringsbold fra EM meget mere let og levende, uden at der er givet køb på præcisionen. Der sparkes da også lystigt udefra på bolden.

Det ville være fedt hvis Select kunne kigge lidt den vej!

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back