New posts

Den store EM ‘24-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 430
  • Views Views: Views 20K
Status
Not open for further replies.
Nu bliver det Tyskland hvor vi er chanceløse.
Arh... Tyskland er vanvittigt stærke, men de har deres udfordringer i defensiven. Rüdiger er muligvis skadet og Tah er i karantæne.
Vores problem bliver at holde Musiala og Wirtz i skak - og det kan være svært nok, men hvis vi er kyniske og energiske, som mod England, så er vi ikke chanceløse.
Jeg ville ikke sætte opsparingen på dansk sejr, men jeg ville ikke afskrive os.

Det er godt man er vant til det som AGF-fan.

Vi kan faktisk godt spille fodbold men vi gør det først, når det er nødvendigt - derfra håber vi det er nok (det var det denne gang).

Det er heller ikke nemt at være landstræner men det her var godt nok en langgaber mod et ringe hold. Vores pres var i store perioder slet ikke afstemt og kun 1 ud af 3 spillere ønskede at deltage i det. Det var meget tydeligt, at uafgjort var nok for at vi gik videre.

Nå men vi er videre og det er vigtigst - herfra er vi nok nødt til at spille noget mere fodbold.

Men hvor skal målene komme fra ?? (Det lyder på en eller anden måde bekendt).

Voldsomt mange sideværts afleveringer på deres banehalvdel, voldsomt mange muligheder for at spille direkte som ender med langsomt spil og Serbien der kommer tilbage. Det er som om at “Spil chancen større” er blevet så indprentet i spillerne efter 4 år med Wieghorst, så de ikke er i stand til at spille på omstillinger, heller ikke selvom der var masser af muligheder i dag. Det fandt Serbien ud af og så kan de sende flere spillere frem, for der er jo god tid til at komme hjem igen ved boldtab. Meget svingende præstationer indtil videre.

• Like
Reactions: fsc
Der er ingen grund til den vilde glæde, men alt andet end lige er en slutrunde en succes, når DK når videre fra gruppen.

I mine øjne er der en voldsom trang i befolkningen til at bilde sig ind at den sidste EM-slutrunde var niveauet for det danske landshold. Det var en positiv outlier og den danske trup er voldsomt overvurderet i meningmands øjne.
Man kan jo bare se på kvaliteten af vores indskiftningspillere. Det er ikke tilfældigt, at tre af dem spiller i Belgien.

Jeg kan ikke se, hvorfor Hjulmand skulle satse mere og gå efter sejren. De gule kort er derimod en anden sag. Det handler om kynisme fremfor niveau.

Der er ingen grund til den vilde glæde, men alt andet end lige er en slutrunde en succes, når DK når videre fra gruppen.

I mine øjne er der en voldsom trang i befolkningen til at bilde sig ind at den sidste EM-slutrunde var niveauet for det danske landshold. Det var en positiv outlier og den danske trup er voldsomt overvurderet i meningmands øjne.
Man kan jo bare se på kvaliteten af vores indskiftningspillere. Det er ikke tilfældigt, at tre af dem spiller i Belgien.

Jeg kan ikke se, hvorfor Hjulmand skulle satse mere og gå efter sejren. De gule kort er derimod en anden sag. Det handler om kynisme fremfor niveau.
Når man dominerer så meget på bolden, og kan presse Serbien helt ned i eget felt i store dele af første halvleg, så er niveuet højere end det som der bliver vist i Tyskland lige nu. Det er et spørgsmål om trænerevner at få den store dominans omsat i direkte målfarligt spil, truppen er til mere og den individuelle kvalitet er til mere, jeg er enig med Thomas Graversen der.

Danmark har været bedste hold i alle tre kampe, men man søger jo altså ikke ligefrem sejrene. Nu er (Hjulmands) Danmark vel i øvrigt oppe på syv slutrundekampe i streg uden sejr. Det må være historisk dårligt, ikke mindst fordi rækken af modstandere trods alt ikke har været *så* imimponerende. For at sige det mildt.

Nå, avancementet lykkedes, og drømmen lever vel altid, at ottende gang er lykkens gang, selv om man nu - og det føles nærmest bevidst - har sat sig selv i en maksimalt vanskelig position.

Det er ikke så meget Hjulmand, jeg er skuffet over. Hans game plan synes at have været ok. Men kampen gik desværre som frygtet på forhånd, at spillerne forkrampede prøvede at holde fast i et resultat i stedet for at spille kampen ved at gå efter sejren. Og det blev værre jo tættere man kom på at gå videre. Jeg er meget sjældent enig med Gravesen, som mest af alt er en brøleabe, men lige her har han en pointe i, at der mangler vindermentalitet. Kvaliteten af holdet er måske ikke til det helt vilde, men den har været stor nok til, at de havde gået videre som nummer et, hvis de havde spillet alle minutter af alle kampe med brystet skudt frem. Nu bliver det sådan en lala slutrunde, hvor de med nød og næppe går videre, og så bliver de kørt over i første kamp efter gruppespillet.

De har måske nok undgået fiaskoen, men de har tabt succesen.

Det er ikke så meget Hjulmand, jeg er skuffet over. Hans game plan synes at have været ok. Men kampen gik desværre som frygtet på forhånd, at spillerne forkrampede prøvede at holde fast i et resultat i stedet for at spille kampen ved at gå efter sejren. Og det blev værre jo tættere man kom på at gå videre. Jeg er meget sjældent enig med Gravesen, som mest af alt er en brøleabe, men lige her har han en pointe i, at der mangler vindermentalitet. Kvaliteten af holdet er måske ikke til det helt vilde, men den har været stor nok til, at de havde gået videre som nummer et, hvis de havde spillet alle minutter af alle kampe med brystet skudt frem. Nu bliver det sådan en lala slutrunde, hvor de med nød og næppe går videre, og så bliver de kørt over i første kamp efter gruppespillet.

De har måske nok undgået fiaskoen, men de har tabt succesen.
Nu findes der jo ikke fiasko i fodbold i følge Kasper Hjulmand ;) (måske godt nok efter det han lavede i Qatar)

Der er også et problem med slutrunde planlægningen når det nogensinde kan blive attraktivt at ende længere nede i gruppen. Hvorfor er det planlagt så 3’eren i gruppe C får to ekstra hviledage, for det første? Det er sgu ikke godt nok, og hvorfor er det ikke 3’eren der skal møde det bedste hold i gruppe A i stedet for 2’eren? Jeg er enig i at det giver noget spænding i runde 3, men det er problematisk at 24 hold spiller de første 3 kampe ved slutrunden for at kunne finde ud af hvem de 6 dårligste er, det er meget energi at bruge på en meget begrænset udskillelse.

En anden ting der er er interessant ved dette EM, er at det lige nu ser ud til at det er alle de vesteuropæiske lande der ender øverst i grupperne (Tyskland, Schweiz, Spanien, Italien, England, Danmark, Østrig, Frankrig) imens det er alle de østeuropæiske lande der slutter nederst (Ungarn, Kroatien, Albanien, Slovenien, Serbien, Polen). Og så lige Scotland fra gruppe A med 3 vesteuropæiske lande.

• Like
Reactions: JB
Hvis Åge havde leveret det makværk som Hjulmand har leveret de to seneste år, så var samtlige sportsredaktioner selvantændt i et orgie af høtyve og fakler. Men forskellen mellem folkekær og folke-knapsåkær er jo nok, at en lille dans i mixedzone og en boldbesidelse på over 60% gør underværker.

Tillykke til os alle sammen med avancementet og de syv kampe i streg ved en slutrunde uden en sejr. Det kan sgu da i grunden også noget...

Jeg er helt med på, slutrunden i Qatar var en katastrofe og burde have kostet jobbet, men det gør ikke den nuværende slutrunde så håbløs som I andre nævner.

Man spiller uafgjort mod et hold lidt under DK's niveau (Slovenien), man spiller uafgjort mod et hold over DK's niveau (England) og spiller uafgjort mod et hold på DK's niveau (Serbien). Spillet har været op og ned og man holder sin seedning og går videre som nr. 2. Det er usexet, men det er godkendt. Kvaliteten i holdet er ikke bedre.

Kritikken er for hysterisk i mine øjne. Det var en rigtig kedelig anden halvleg mod Serbien, men hvordan ville kritikken have været, hvis Serbien havde scoret på en kontra i slutfasen, hvis DK havde satset hele butikken?

Vi havde alle muligheder for at tage førstepladsen, men nu venter så først Tyskland, så Spanien og så Frankrig, bare fordi spillerne bakker oppe i hovedet. Det havde altså været nemmere at tage skeen i den anden hånd og så gå efter sejren mod Serbien.
Det er ihvertfald nemt at sige foran skærmen eller efter kampen. Bevares det var på ingen måde en smuk kamp, men i 70 minutter hverken kunne eller ville Serbien spille fodbold. På det her niveau er det altså svært at skabe meget mod et hold der konsekvent forsvarer med 8 mand og står vanvittigt dybt. Der har vi bare ikke en Mbappe, Musiala, Saka osv. til at skabe noget ud af det blå. Og når man så går ind i det sidste kvarter og de har sendt Tadic og Vlaovic på banen så går man ikke bare sådan efter sejren. Et enkelt mål imod og det hele ville have været slut. Man kontrollerer kampen, giver ingen chancer væk og så skal man prøve at vinde på en kontra. Desværre var Dolberg og ASO skandaløst ringe da de kom ind og gjorde os mærkbart dårligere i både presset og med bolden. De har ikke niveauet til at være med og får næppe flere minutter. Ikke at jeg ikke forstår hvorfor Hjulmand lavede udskiftningerne, men de to var bare alt alt for ringe.

Men at sige man bare skulle gå efter sejren er for nemt og tager ikke rigtig hele situationen in mente. I sådan en situation handler det først og fremmest om ikke at give nogle chancer væk, og vi kunne spille endnu, og Serbien ville stadig ikke have skabt noget. Men super ærgerligt vi ikke får scoret i første halvleg som vi totalt dominerer. Vestergaard skal score på det hjørne hvor han får et frit hovedstød.

Nu hedder den så Tyskland og de er naturligvis store favoritter. Men måske det hjælpe os, for så er vi ikke under pres. Men det ville sgu også være fesent at ende med at ryge ud mod et hold som Rumænien, Østrig eller Holland. Nu er vi oppe mod de store drenge, og det er det sådan en slutrunde handler om.

Jeg synes folk er endog meget hårde ved landsholdet og Kasper Hjulmand.
Kampen i går var elendig. Det må stå udenfor enhver debat.
Serbien ville ikke spille fodbold, Danmark kunne ikke spille fodbold (under de betingelser).

Danmark ligger kvalitetsmæssigt lidt i limbo, som jeg ser det: vi er gode nok til at spille op med de gode, måske med de bedste. Det så vi mod England, vi har vist det mod Frankrig et par gange de senere år, og vi viste det ved EM for tre år siden. Vi er bare IKKE gode nok til at dominere de knap så gode og de ringe nationer. Det så vi mod Sloveninen, mod San Marino i kvalen og i det hele taget i EM kvalen...til dels faktisk også i Qatar.

Det jeg mener er, vi er gode nok til at forsvare os mod virkelig gode hold, og de angriber med så mange mand, at vi får lidt mere plads at spille på, og SÅ kan vi faktisk skabe noget. Mod hold som Slovenien og i Serbien i går, som først og fremmest vil kæmpe med os, da har vi det bare mere bøvlet. Vi er ikke gode nok til at spille os ud af det og kun lige stærke nok, til at kæmpe lige op med dem.

Tyskland, Spanien og Frankrig vil alle have et ønske om at spille fodbold med os. Det giver os bedre betingelser. Jeg siger IKKE, at vi derfor går i finalen, slet ikke. Jeg siger bare, jeg tror præstationen på lørdag bliver noget andet, end den var i går.

At koge det ned til manglende vindermentalitet, som Graversen gør, synes jeg er overfladisk og useriøst - men jeg havde heller ikke forventet andet af den brøleabe. Jeg medgiver, at det godt kunne se sådan ud i perioder, men Serbiens tilbageløb var altså virkelig gode i går, de var meget opmærksomme på, at de for alt i verden ikke måtte komme bagud. At gå benhårdt efter en sejr, når uafgjort er nok, kræver mere end "vindermentalitet". Det kræver mod, selvtillid og ro på bagsmækken. Forestil jer at Danmark var gået kompromisløst efter sejren og det havde givet bagslag på en kontra i minut 25, hvorefter Serbien pakker sig og IKKE får udlignet. Så havde Graversen råbt op om naivitet, manglende kynisme og en tabt mulighed for at gå videre. Landsholdet har fået virkelig megen kritik i en rum tid, jeg kan godt forstå, de ikke satsede hele butikken på en sejr i går.

Det var stadig en grim kamp og jeg er stadig undervældet, men jeg forstår godt, hvorfor den gik sådan.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back