Fournais omkring hvorfor AGF er til salg hver dag, men ikke rigtig er til salg ift store udenlandske investorer som set i FCN og Sønderjyske.
Og mere om planerne for hvordan vores vækst skal se ud i årene fremover.
Jeg hiver den lige herover. Jeg ville have spurgt om Fournais antydede andet i interviewet end det var gengivet i artiklen, men iflg den her artikel på
Bold.dk kan jeg se at han omtaler nogle løse henvendelser om klubbens konstruktion. Jeg ved ikke hvor meget han ville afsløre hvis det var mere seriøst, det kan også påvirke aktiekursen, men jeg synes det er meget interessant om man slet ikke vil ned ad den vej. Man er jo nok åben overfor det hvis tilbuddet kommer, som han også nævner og har været inde på tidligere, men vi taler nok også om en lidt anden investor end en del af dem vi ellers har set rundt omkring. Dem der er gået ind i Esbjerg har udtalt at de kiggede efter en klub der ikke i forvejen var veldrevet. AGF ville være en langt større investering men også med et helt andet potentiale. Jeg kan rigtig godt lide at vi er ejet af en masse småaktionærer og så nogle større der hverken er rigmænd fra Langtbortistan eller konglomerater af klubber, men det bliver interessant at se om vi kan lukke hullet op til FCK og FCM med det nye stadion uden at der skydes større penge ind udefra til at accelerere processen. Der er mere der tyder på at det kan lade sig gøre end for få år siden selvom det er langt, langt op - udover at et nyt stadion er ved at blive realiseret begynder det også at se realistisk ud med større spillersalg og europæiske kampe.
Fournais bliver spurgt om han mener det er realistisk og svarer: ”Det tror vi, at det er. For vi tror, at de aktionærer de steder også vil stille krav om et afkast på et eller andet tidspunkt. Jeg tror ikke, at der er nogen aktionærer, der synes, at det er sjovt at køre videre med store, årlige underskud, hvor aktionærerne så skal bidrage. Det er i hvert fald ikke vores model i AGF.” Det er jo spørgsmålet, det kommer i hvert fald an på hvem det er. Men dem der pludselig dukker op udefra har i hvert fald et eller andet formål udover kærligheden til klubben. Hvis der skal nogen ind er det i hvert fald vigtigt at vi er i en position hvor vi kan vurdere deres hensigter og det vil de nuværende ejere forhåbentlig tage med i betragtning. Det er heller ikke sikkert de er interesserede i at sælge det hele, mens en “oliesheik” sikkert ville komme og forvente at overtage kontrollen. Det er godt hvis vi helt kan undgå den slags ricisi. Når vi har haft stadion i et par år kan vi måske begynde at vurdere om det vitterligt er realistisk uden, vi taler vel allerede nu om mindst en fordobling af budgettet for at kunne sikre top-6 og hægte os mere på toppen (de nåede vist frem til over 100 mio i Mediano i
udsendelsen om spillerbudgetterne.)
Mht FCN der nævnes et andet sted er det i hvert fald godt det ikke er den slags investorer og den tilgang man har. Jeg har også et fundamentalt problem med FCN og det ville aldrig gå i AGF. Faktisk tror jeg også de ville have haft nogle problemer hvis Vernon var gået ind i Randers, det er lidt en forudsætning at der ikke er for mange eksisterende fans der ser helt anderledes på klubben. Mansour er vel i FCN af hjemlige politiske grunde og for at udvikle nogle egyptiske spillere og næppe af nogen kærlighed til FCN som sådan. Jeg nævnte det vist ifb med hans indtog i klubben, men det er da nemt at forestille sig at han syltet projektet eller flytter det hele et andet sted hen.
Mediano har en
udsendelse her bl.a. om udenlandske ejere og der er ikke voldsomt meget nyt, men bl.a. en god pointe om at Divisionsforeningen måske skulle tage det op nu hvor der kommer så mange til udefra. Det er måske spørgsmålet om man føler man kan sætte begrænsninger ift investorer i et land som Danmark, men nok også om begrænsningen ville forhindre sådan en som Mansour selvom den tilgang der siger at det ikke er så vigtigt at vinde er værre end så meget andet. De nævner i øvrigt også et godt eksempel med Udinese der er synet hen efter ejerne også er gået ind i Watford. Der er en stor risiko ved at være en del af de her konglomerater hvor man så er underlagt lykken for et andet hold i en anden liga.