New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 262K
Den store økonomitråd
Iøvrigt enig i at der må være bekymringer ift både næstved, amager, vejle, søe, esbjerg, fcn og sikkert flere. I Esbjerg hvor jeg lige har været et smut, er der nu meget lokal optimisme ift projektet med de nye pengemænd, og Herfølge havde nok heller ikke været på landskortet uden saftkongen.

Det er hverken fedt når ejeren vil tjene penge på projektet, men heller ikke fedt når ejeren bare poster penge i Chelsea eller City og klubben slet ikke drives rigtig, men er ude i overforbrug.

Kurt A reddede AGF (det var fedt), men ville heller ikke tabe penge på det og pantsatte spillerne. Det var heller ikke fedt. Og hvor var interessen - var det i AGF sportsligt eller mest i at få pengene hjem igen....?

I øvrigt er der også problemerne, hvor byråd især sydpå tidligere har været gavmilde ift klubberne, vi har også set noget af det i DK, hvor klubberne har helt forskellige vilkår.

Men det var da sjovt, da Elton John købte sig ind i Watford.

Det bedste ville være at alle verdens lande blev enige om fælles regler om at fodbold skal være ejet af klubberne selv, og kapital folk kun måtte stille kapitalen til rådighed uden indflydelse (mod et afkast naturligvis som obligations-aktiemarkedet), men så ville de jo nok ikke være der. Men jeg så mig gerne 35 år tilbage i tiden.

Er det en done deal eller stadig håbet? Mener kun jeg har set AGF nævne de gerne vil men det betyder ikke de får deres vilje (krydser fingre).
Nej, lidt omvendt har klubben hidtil fået afslag på at købe sig ind på/eje VIP-faciliteterne, som andre klubber gør det nogle steder. Det kan godt være, vi ender med at nå en aftale om det, men som det ligger lige nu, så bliver Ny Ceres Park et fuldt kommunalt ejerskab.

De ~55 mio kroner, der har været oppe og i spil, er et beløb - eller et tilsagn om muligt indskud i projektet - AGF har forhåndsgodkendelse på at må trække hjem i en målrettet (stadion-)emission i fald, klubben får lov at bygge/købe/drive VIP-faciliteterne, men før enderne mødes omkring dette, er hverken AGF-penge eller emission reelt aktuelle.

(Edit: jeg troede, jeg ville svare jer begge to, ved at svare citerede indlæg, men den udelader Stig AKA Frank Heskjær s oprindelige citat - hermed ligeså adresseret)

Forstår ikke helt frygten for udenlandske ejere hvor ville halvdelen af Danmarks klubber ellers være? Og fck har også været stærke med en halv schweizer og to jyder i spidsen.
Nu tror jeg ikke du kan få mange herinde til at købe præmissen om at "jyder" er udenlandske :D
Og den anden har kun delvist residens i schweiz. Og i BIF er det Jan Bech etc, og OB har også dansk rigmand.

De eneste udenlandske i SL er vel FCN, SøE nu, og så FCM?
Og er pointen ikke netop, at SøE, FCN og FCM ikke ville kunne lokke de penge til som FCK, BIF og måske AGF ville kunne? Altså uden at gå til udlandet?

Er det en done deal eller stadig håbet? Mener kun jeg har set AGF nævne de gerne vil men det betyder ikke de får deres vilje (krydser fingre).
Kan se "mono" fik svaret. Og det var jeg ikke klar over at AGF havde fået nej til. Men jeg tror ligeså vigtigt at JN har udtalt at AGF var parat til at betale det, som i "der skal bygges de VIP-faciliteter, og vi er parat til at betale dem selv, hvis det ikke bygges/tænkes ind fra start". Men altså hvis AGF får de VIP-faciliteter som man ønsker, og samtidig slipper for at skulle betale dem, så tror jeg man er okay med det :D Med mindre man havde planer/forhåbninger om at kunne generere en masse isoleret ekstra indtægt via de lokaler. Det tænker jeg dog mere bliver indirekte gennem sponsoraterne, som jo alligevel tilfalder AGF, og ikke ejerne af lokalet.

Nej det var også lidt i halv-sjov, men de to jyder er i hvert fald i FCK for at tjene penge, og ingen tvivl om at AGF. FCK og Bif har et fantastisk grundlag og fordel ift alle andre klubber i kraft af historie og det fan-befolkning-sponsor grundlag de har, hvis de drives rigtigt.

Seier er nok mere godgiver, der naturligvis gerne ser det give plus. Men han er i hvert fald en gammel lyssky sidegadevekslerer Midas som nu køber aflad og hygge i sporten verden. Måske jeg bare er lidt pigesur, for havde nok synes det var fint, hvis han havde smidt 300 mio i AGF.

Men forestil os nu, hvis Kasi Jesper køber sig ind i AGF eller Aldo Petersen osv - så vil jeg hellere have en englænder (der har tjent alle sine penge på væddelmål på det illegale marked i Asien iøvrigt, selvom han tegner et billede af noget andet og helt utroligt er sluppet afsted med det).

Ift det med de løse henvendelser, så er jeg da sikker på, at AGF får forespørgsler på spillere og andre aktiver generelt. En forespørgsel kan jo også bare være "Overvejer I at sælge?". Det betyder ikke der kommer et decideret bud, eller spørgsmål til deciderede priskrav.
Jeg går ud fra at han mente ift hele klubben og ikke nogle aktiver og det der grundlæggende er blevet spurgt til er ejerforholdene. Jeg ved ikke hvor meget man kan lægge i det, måske får alle klubber en masse af den slags, men jeg tænker der må være nogle af dem der aktivt kigger efter klubber at gå ind i ville kigge på AGF som en af de første i Danmark. Der er næsten ingen med samme fundamentale potentiale. Dem der gik ind i Esbjerg kiggede måske efter noget andet, og der må være flere af den slags investorer. Dem i SE er også lidt i den kategori hvor klubberne er lidt mindre og der ikke skal voldsomt mange penge til indledningsvist. 40 mio inklusiv en del af stadion er ikke meget og de penge der er kommet ind i SE og EfB indtil videre rykker dem heller ikke voldsomt.

Og til sammenligning, så rejser vi selv de 55 millioner til VIP etc til det nye stadion, og har fået 2x250 millioner i tilskud til hele projektet derudover. Uden investorer. Det kan være vi kan tage imod investorerpenge til dele af VIP'en så vi ikke selv skal finde alle 55 millioner fra årsregnskaberne. Det ville da være fedt.
Meningen er at der skal laves en emission (hvis vi får lov til at investere i stadion som mono anfører,) 55 mio er stadig voldsomt for AGF selvom man vel kan afskrive den slags over temmelig mange år, men jeg kunne sagtens forestille mig at man så lige lægger lidt ekstra oven i, så på den måde kommer der også penge ind udefra, men hvis vi skal skydes op i toppen skal der vel mindst de 300 mio til Hammer snakkede om for et par år siden, nok reelt en del mere nu.

Forstår ikke helt frygten for udenlandske ejere hvor ville halvdelen af Danmarks klubber ellers være? Og fck har også været stærke med en halv schweizer og to jyder i spidsen.

Naturligvis ville det være mest smuk med en eller flere lokale i spidsen. Men det er jo åbenlyst, at AGF mangler kapitalen til at være på lige fod med fck, og fcm (bif)... for på alle andre parametre er vi fuldt med ift grundlaget, tilskuere, sponsorer, rammer generelt, ledelse og setup.

Nå pyt. Det er også hyggeligt nok som det er nu.

DOG kan jeg bestemt godt se alle Winthers pointer og manges andre, men synes mere det handler om intentioner og ledelse generelt om det er jyder/kbh, lokale eller udlændinge der ejer en klub.
Jeg er ikke imod udenlandske ejere som sådan, det er bare meget afgørende hvem det er og hvilke intentioner de kommer med. Er man ved at lukke og slukke er man tvunget til at acceptere det meste og det kan ende med nogle der ikke reelt har de bedste intentioner, ikke er dygtige nok eller ikke kommer med noget der for alvor kan løfte det hele. Man risikerer det også med lokale kræfter, risikoen er måske bare lidt større med dem udefra. Altså et eller andet formål er der jo med investeringen, så det formål skal være til klubbens bedste, være noget der øger chancen for sportslig succes. Et eksempel på at det kan gå galt kunne være Vendsyssel hvor ejerne truer med at trække sig hvis de rykker ned - så er der ikke økonomi nok i det og så har de andre klubber de kan koncentrere sig om.

Vi mangler noget kapital for der er langt op til FCK og jeg har gået i årevis og snakket om at det simpelthen ikke kan lade sig gøre at lukke det hul bare nogenlunde uden penge udefra, i hvert fald ikke indenfor en overskuelig tid, og det ville vel også stadig være temmelig unikt hvis det skulle lykkes, men vi taler måske om mindre beløb end en Jan Bech. Vi har flyttet os mere de sidste år end jeg troede vi kunne og selvom FCM også er rykket er det måske lige lykkedes os at ramme et par sæsoner mellem Brøndbys vilde spenderen og inden de får styr på økonomien igen. Jo flere hold der er langt foran jo sværere er det (og hold som AaB og OB får virkelig problemer med at blive reelle tophold hvis der allerede er fire klubber med væsentligt bedre økonomi. Så skal de håbe fx FCM ikke holder i længden.)

Det bliver spændende at se. Jeg vil nok også mene at vi er en af tre klubber der måske kan gøre det uden en rigtig stor pose penge udefra og de to andre har alligevel fået tilført store beløb, også mere end os før i tiden. FCK er skabt til formålet og deres største velynder er vel Nordea, Kasi-Jespers og Jan Bechs engagement i Brøndby er velkendt. De penge der ryger i stadion er dog også en enorm hjælp til AGF selvom vi ikke kommer til at eje stadion og der er da fx kommet penge ind til Fredensvang osv indenfor de sidste år, så det er ikke helt sort/hvidt.

Seier er nok mere godgiver, der naturligvis gerne ser det give plus. Men han er i hvert fald en gammel lyssky sidegadevekslerer Midas som nu køber aflad og hygge i sporten verden. Måske jeg bare er lidt pigesur, for havde nok synes det var fint, hvis han havde smidt 300 mio i AGF
Det er lige før man så hellere vil have en rigtig schweizer fra samme skuffe, så har man da ikke på forhånd de aversioner mod vedkommende :)

Men hvor interessant er det egentlig for en udlænding at købe AGF? Man skal i hvert fald tænke over, hvad det er man vil med det køb. Hvis det bare handler om at have et hold der kan spille og udvikle spillere på superliganiveau, så er AGF en alt for dyr investering. Som Fournais også gør opmærksom på, så er AGF jo allerede solgt til sine auktionærer og dagsprisen for aktierne er altså 281 mio kr - og den kan hurtigt blive højere (bliver den nok allerede på halvårsregnskabet i næste uge), hvis et salg kommer på tale. Klubben har jo også allerede en option på at kunne lave en større aktieudvidelse (til brug på stadionprojektet). Man kan så sige, at man "kun" behøver at lægge det halve beløb for 50,1 % af aktierne, men det er der nok også nogle arabere eller russere, som ikke vil finde sexet nok.

Til sammenligning har SønderjyskE nok kostet omkring 30 mio og AaB vil nok kunne købes for 40-50 mio.

Steen Houman lavede nogle analyser på klubbernes værdi og en analyse på AGFs økonomi i efteråret:

Det skal nævnes, at AGFs aktieværdi er steget ca. 20% siden september. De 10% er godt nok indenfor de seneste par uger.

Nej, lidt omvendt har klubben hidtil fået afslag på at købe sig ind på/eje VIP-faciliteterne, som andre klubber gør det nogle steder. Det kan godt være, vi ender med at nå en aftale om det, men som det ligger lige nu, så bliver Ny Ceres Park et fuldt kommunalt ejerskab.

De ~55 mio kroner, der har været oppe og i spil, er et beløb - eller et tilsagn om muligt indskud i projektet - AGF har forhåndsgodkendelse på at må trække hjem i en målrettet (stadion-)emission i fald, klubben får lov at bygge/købe/drive VIP-faciliteterne, men før enderne mødes omkring dette, er hverken AGF-penge eller emission reelt aktuelle.

(Edit: jeg troede, jeg ville svare jer begge to, ved at svare citerede indlæg, men den udelader Stig AKA Frank Heskjær s oprindelige citat - hermed ligeså adresseret)
Tak - det var også min opfattelse👍
Den har bare været oppe løbende men måske mest været en forhåbning i fankredse. Det vil naturligvis også være i AGF’s interesse at få mest mulig indflydelse men Kongelunden-projektet har nok en politisk dagsorden som ikke nødvendigvis flugter hermed. Andre steder har man virket mere velvillige til at hjælpe klubberne fra politisk side (efter min opfattelse) men i Aarhus forholder men sig lidt mere nøgternt og nu er AGF vel heller ikke eneste interessent.

Tak - det var også min opfattelse👍
Den har bare været oppe løbende men måske mest været en forhåbning i fankredse. Det vil naturligvis også være i AGF’s interesse at få mest mulig indflydelse men Kongelunden-projektet har nok en politisk dagsorden som ikke nødvendigvis flugter hermed. Andre steder har man virket mere velvillige til at hjælpe klubberne fra politisk side (efter min opfattelse) men i Aarhus forholder men sig lidt mere nøgternt og nu er AGF vel heller ikke eneste interessent.
Nej, og selvom AGF formentlig stadig er bedste bud på en forpagter af anlægget, så tænker jeg også ligeså meget, det handler om at inkludere VIP-faciliteterne i forpagtningsaftalen, da forpagtning af stadion uden disse vil appellere til et betydeligt mere indskrænket udbud af potentielle partnere. Jeg tror, man er bekymret for at gøre markedet for snævert, hvis man lader AGF opføre og eje den del af parken.

I forhold til at "andre steder virker mere velvillige til at hjælpe fra politisk side", så er jeg ikke ubetinget uenig i dit grundlæggende perspektiv, men jeg tror også, vi i samme ombæring skal holde os for øje, at Århus Kommune forsøger at bidrage med alt, hvad de kan forsvare og slippe af sted med. I det samlede projekt kan man se deres indskud, umiddelbart matchende hver af Sallings og Linds donationer, øremærket til udvikling og infrastruktur i området, og det er alt sammen midler, som sikrer, at flest mulige af de andre indskud kan lægges i stadiondelen og dermed rammerne omkring os fodboldfans og AGF.
I den perfekte AGF-verden, når man til enighed om VIP-delen, og gør man ikke, så bliver det nye stadion stadig en fremragende AGF-verden, som både fans og investorer vil omfavne 🙂

Ift økonomi og top6 som var trådens oprindelige udspring, så viser denne sæson med al tydelighed hvor vigtigt det er at få skabt et reelt økonomisk hul til de øvrige og ikke bare 4-8 mio eller noget.

"Normalt" ville man jo sige at fck, fcm, fcn og bif ville være sikre i top6 (FCN i kraft af de bruger 2 x ca. 45 mio både på truppen og talenter), men AGF-AaB-OB bruger ca. 45 mio+5?

Min tese var at de 3 sidste kæmper om de to rest-pladser + 1-2 overraskelser. Og nu igen i år, kan det meget let ende med 2 overraskelser i top6, og AaB bliver snydt, FCN for kun 2. gang på ca 10 år ikke kommer med, og OB igen-igen-igen for 9 af 10. gang ikke kommer med i top6.

Selv Vejle kan snyde sig med. Vinder de og vi taber til SØE er de "kun" 6 efter os.

Det bliver interessant at se vores halvårsregnskab i morgen. Trods Corona gætter jeg på at det bliver det bedste halvårsregnskab i klubbens historie. Bl.a. på grund af noget teknik i forhold til at sidste sæson sluttede efter 1. juli og vi har en ekstra TV-udbetaling med her. Bundu-salget er selvfølgelig også med. Vi må så se, om man også opjusterer forventningerne til hele regnskabsåret. Aktien er steget en del den seneste gode uges tid og det kan vel ikke bare være fordi 0-0 i Odense var så fedt et resultat?

1. rate af TV-udbetalingen i denne sæson (efter 11 runder) blev i øvrigt (kilde: EB):

1. FC Midtjylland – 12,8 millioner kroner
2. Brøndby – 12,7 mio. kr.
3. AGF – 10,6 mio. kr.
4. SønderjyskE – 10,1 mio. kr.
5. FC København – 9,9 mio. kr.
6. AaB – 7,4 mio. kr.
7. FC Nordsjælland – 7,1 mio. kr.
8. Randers FC – 6,9 mio. kr.
9. OB – 6,5 mio. kr.
10. Vejle – 5,8 mio. kr.
11. AC Horsens – 5,0 mio. kr.
12. Lyngby – 5,0 mio. kr.

1. rate af TV-udbetalingen i denne sæson (efter 11 runder) blev i øvrigt (kilde: EB):

1. FC Midtjylland – 12,8 millioner kroner
2. Brøndby – 12,7 mio. kr.
3. AGF – 10,6 mio. kr.
4. SønderjyskE – 10,1 mio. kr.
5. FC København – 9,9 mio. kr.
6. AaB – 7,4 mio. kr.
7. FC Nordsjælland – 7,1 mio. kr.
8. Randers FC – 6,9 mio. kr.
9. OB – 6,5 mio. kr.
10. Vejle – 5,8 mio. kr.
11. AC Horsens – 5,0 mio. kr.
12. Lyngby – 5,0 mio. kr.

Budgetterer vi egentlig stadig med indtægterne for en 8. plads?
For så er der da et plus på budgettet i forhold til det.

Der er rød markering for renten ift den store gæld i FCK - rentestigningen er allerede i gang.

Jeg synes vi skal gå sammen med øvrige superligaklubber og opkøbe FCK hen ad vejen og lave det til en rugekasse for talentudvikling så de kan blive et nyt fcn - og ellers bare høste overskuddet fra badelandet og parken som er 3/4-dele af butikken.

Latest posts

Back