New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 236K
Opjusteringen er foranlediget af en række positive forhold i 4. kvartal 2025/26, herunder
stigende indtægter fra sponsorater, TV, merchandise og kampafvikling.

Godt tidspunkt at vinde guldet når nu vi ikke kunne spille på Ceres Park. De ekstra indtægter har hjulpet godt på pengetanken.

Nu må CV satme ikke blive nærrig, der er ingen undskyldninger tilbage for at hente den 9er vi mangler så meget.

Godt tidspunkt at vinde guldet når nu vi ikke kunne spille på Ceres Park. De ekstra indtægter har hjulpet godt på pengetanken.

Nu må CV satme ikke blive nærrig, der er ingen undskyldninger tilbage for at hente den 9er vi mangler så meget.
Helt enig.

Vi lavede en kapitaludvidelse på 70 millioner i September 2025. Det svarede nogenlunde til underskuddet forrige sæson, samt vores vores første guidance for 2025/26 (den var -25 til -45). Nu er vi 25-30 millioner bedre end forventet. Således vores underskud på Vejlby var dækket, og vores egenkapital var uforandret og klar til at “angribe” når det nye stadion var klar.

Det vil, alt andet lige, betyde at vi har markant mere at skyde med i dette vindue.

Dertil kommer, sandsynligvis, ikke uvæsentlige bonusser på TK, Bisseck og/eller Daghim. Specielt TK kunne godt ligne et salg dette vindue, Udinese er efter Victor Nelsson som kunne ligne en afløser dernede.

Jeg forventer vi bruger penge ala det vi brugte på Solbakken og Knudsen på 4-5 spillere i dette vindue.

Helt enig.

Vi lavede en kapitaludvidelse på 70 millioner i September 2025. Det svarede nogenlunde til underskuddet forrige sæson, samt vores vores første guidance for 2025/26 (den var -25 til -45). Nu er vi 25-30 millioner bedre end forventet. Således vores underskud på Vejlby var dækket, og vores egenkapital var uforandret og klar til at “angribe” når det nye stadion var klar.

Det vil, alt andet lige, betyde at vi har markant mere at skyde med i dette vindue.

Dertil kommer, sandsynligvis, ikke uvæsentlige bonusser på TK, Bisseck og/eller Daghim. Specielt TK kunne godt ligne et salg dette vindue, Udinese er efter Victor Nelsson som kunne ligne en afløser dernede.

Jeg forventer vi bruger penge ala det vi brugte på Solbakken og Knudsen på 4-5 spillere i dette vindue.
Så 4-5 spillere til 10-15 millioner?
Det ville være et step eller to op 😊

Så 4-5 spillere til 10-15 millioner?

Jeg tænker, der bør være råd til små 50 mio. Hvordan pengene bliver fordelt, kommer jo an på forhandlingerne men jeg vil blive skuffet, hvis ikke der trykkes hårdere på speederen ovenpå et mesterskab og så en indvielse (som jeg stadig tror først bliver til næste sommer).

Kommer der store spillersalg, bliver jeg decideret rasende, hvis ikke vi slår transferrekord i et vindue.

Last edited:
Regner du Kahl, Jørgensen, Carstensen og evt. Hedenstad med blandt de 4-5 stykker?
Jeg tænker vi skal erstatte Beijmo, Dalsgaard og Mortensen. Det er tre af de spillere med absolut mest spilletid. Det er hverken gratis eller billigt.

Så det er de første tre spillere.

Derudover skal vi have noget mere bredde på 1-2 positioner, da vi skal spille europæiske kampe. Vi kan f.eks ikke forvente Kahl ikke kommer i karantæne eller Links har endnu en sæson uden en skade.

Derudover kan der komme en eller flere afgange, som også skal erstattes.

Vi har før haft et dyrt vindue, bl.a da vi hentede Wahlstedt, Gyamfi, Badji og Arnstad. Men det er klart at dette bliver vildere

Jeg tænker, der bør være råd til små 50 mio. Hvordan pengene bliver fordelt, kommer jo an på forhandlingerne men jeg vil blive skuffet, hvis ikke der trykkes hårdere på speederen ovenpå et mesterskab og så en indvielse (som jeg stadig tror først bliver til næste sommer).

Kommer der store spillersalg, bliver jeg decideret rasende, hvis ikke vi slår transferrekord i et vindue.
Meget enig. Man får ikke meget Beijmo, Dalsgaard og Mortensen erstatning for 25 millioner. Derudover skal vi også styrke bredden.

Jeg gætter på 50-65 millioner plus to lejemål.

Jeg gætter på 50-65 millioner plus to lejemål.
De tre forlængelser, hvor i hvert tilfælde Kahl må have kostet, samt Carstensen er allerede mange penge. Hvis vi så skal erstatte Beijmo, Mortensen og Dalsgaard med noget, der ligner 1-1 så er vi allerede ved at være deroppe. Jeg tror, at det kan blive svært at finde penge til en slagkraftig styrkelse af truppen udover den, der kommer nede fra.

De tre forlængelser, hvor i hvert tilfælde Kahl må have kostet, samt Carstensen er allerede mange penge. Hvis vi så skal erstatte Beijmo, Mortensen og Dalsgaard med noget, der ligner 1-1 så er vi allerede ved at være deroppe. Jeg tror, at det kan blive svært at finde penge til en slagkraftig styrkelse af truppen udover den, der kommer nede fra.
Svært at finde? Eller svært at give lov til?

EDIT: Jeg tror ikke Sebastian Jørgensen er specielt dyr. Kahl kan vi give en lønstigning på 1.9 millioner om året, og have sparet penge. Carstensen tror jeg heller ikke er voldsom dyr - måske 1 millioner euro.

Svært at finde? Eller svært at give lov til?

EDIT: Jeg tror ikke Sebastian Jørgensen er specielt dyr. Kahl kan vi give en lønstigning på 1.9 millioner om året, og have sparet penge. Carstensen tror jeg heller ikke er voldsom dyr - måske 1 millioner euro.
Carstensen er halv dyr (efter GF standard) i løn

:) Det ville svært for mig, men når vi taler GF 2026 så handler det jo nok mere om, at give lov til. Anyway, min pointe er blot, at det efter det vellykkede sats på titlen bliver dyrt at bevare truppens niveau og meget dyrt at styrke den.
Ja, men det er i hvertfald den ambition Fournais, Nielsen og CV har udtalt de har.

Det er bestemt ikke gratis, og det ved de også godt. Men vi har en enestående chance for, at lokke spillere til der normalt ikke ville kigge vores vej. Jeg vil synes det er uambitiøst ikke, at forfølge den chance.

Det er meget afgørende hvilket spillerbudget man forventer at have når vi rykker ind på det nye stadion og hvordan det vil udvikle sig. Jeg tror man fortsat vil sige at spillerbudgettet skal være støt stigende og så kan en bedre økonomi lige nu end ellers forventet måske gøre at man accelererer lidt ift det budget man forventer senere, dvs man fx lægger sig et år foran planen. Jeg ved ikke hvilket beløb det så vil være, men det giver måske ikke helt mening at sige at vi kan købe spillere for x antal millioner nu, det er mere et spørgsmål om hvad spillerbudgettet bliver.

Her er Campos bud på sæsonens spillerbudget: https://campo.dk/2026/06/14/her-kommer-agf-spillerbudget-kan-runde-100-mio/

Det er vist en stigning på 10 mio eller sådan noget, men der florerer selvfølgelig forskellige tal. Det meste af det kan man hurtigt brænde af på en enkelt stor profil der købes dyrt. Der er naturligvis også frigivet midler i budgettet, men der skal nok også en større forøgelse til hvis vi skal hente flere profiler og udvide truppen lidt ift seneste sæson. Ti millioner vil nok også være langt mindre end FCK og M og sikkert også Brøndby vil øge med. Jeg tror egentlig at vi uanset hvad vil komme yderligere bagud økonomisk i det her vindue, men forhåbentlig kan vi øge lidt mere end det Campo gætter på.

Det er meget afgørende hvilket spillerbudget man forventer at have når vi rykker ind på det nye stadion og hvordan det vil udvikle sig. Jeg tror man fortsat vil sige at spillerbudgettet skal være støt stigende og så kan en bedre økonomi lige nu end ellers forventet måske gøre at man accelererer lidt ift det budget man forventer senere, dvs man fx lægger sig et år foran planen. Jeg ved ikke hvilket beløb det så vil være, men det giver måske ikke helt mening at sige at vi kan købe spillere for x antal millioner nu, det er mere et spørgsmål om hvad spillerbudgettet bliver.

Her er Campos bud på sæsonens spillerbudget: https://campo.dk/2026/06/14/her-kommer-agf-spillerbudget-kan-runde-100-mio/

Det er vist en stigning på 10 mio eller sådan noget, men der florerer selvfølgelig forskellige tal. Det meste af det kan man hurtigt brænde af på en enkelt stor profil der købes dyrt. Der er naturligvis også frigivet midler i budgettet, men der skal nok også en større forøgelse til hvis vi skal hente flere profiler og udvide truppen lidt ift seneste sæson. Ti millioner vil nok også være langt mindre end FCK og M og sikkert også Brøndby vil øge med. Jeg tror egentlig at vi uanset hvad vil komme yderligere bagud økonomisk i det her vindue, men forhåbentlig kan vi øge lidt mere end det Campo gætter på.
Jeg tror under 100 millioner er for lidt for at værre ærlig.

Andre har os på cirka 120-125 millioner. Det tror jeg er mere realistisk.

Man siger som en tommelfingerregel, at klubber bruge cirka 60-70% af deres samlede personaleudgifter på førsteholdet. Mindre klubber er over 70% og større klubber under de 60%.

Vi var på 130+ millioner sidste år, og 70% af det er 90 millioner og så kommer afskrivninger oveni.

Jeg tror AGF mindst er på 70% da vi stadig er utrolig lean sammenlignet med FCM, FCN, FCK og Brøndby. Hvor der både er NextGen hold, langt flere penge til organisation med roller som Director og Football, Sports Director, Teknisk Direktør mv.

DBU har måske uddelt midler til talentudvikling forkert og det påpeges af Jim Stjerne Hansen samt Jan Hansen som begge har haft topposter i Dansk fodbold (og sidstnævnte i uefa).

Der er slet ingen tvivl om, at Divisionsforeningen igennem en årrække har betalt penge til de forkerte, siger Jim Stjerne Hansen til TV 2.

I Danmark uddeler Divisionsforeningen hvert år penge, som DBU modtager fra UEFA. En af puljerne herfra er øremærket til talentudvikling i Danmark, mener Jim Stjerne. Problemet er bare, ifølge den tidligere fodboldboss, at pengene bliver udbetalt til de professionelle fodboldafdelinger i Danmark. Men i klubber som for eksempel Hvidovre, AB og B.93, for bare at nævne nogle, er det alene amatørafdelingen i klubben, der driver og betaler for talentudviklingen.

Carstensen er halv dyr (efter GF standard) i løn
Hvad er halvdyr efter GF standard? Var der ikke spekuleret i en pris på 1 mio. euro, som CV så forsøger at forhandle? Det synes jeg ikke er dyrt på nogen måde, men lønnen vil jeg tro ligger i øverste tredjedel. Jeg tror i øvrigt vi offentliggør Carstensen i denne uge.

Latest posts

Back