New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 232K
Den store økonomitråd
Regnskabet for Q3 og Q4 i 2024 viser vel at deres budgetter er underfinancieret uanset om de køber eller ikke køber spillere. Deres indkøb var vel meget begrænset i den periode, så der er noget der ikke hænger sammen økonomisk, ligesom i Brøndby - det ender med at DBU også bliver nød til at indføre FFP regler i Superligaen.
Jeg troede at det var deres guidance for året.

Beklager

Aa
Regnskabet for Q3 og Q4 i 2024 viser vel at deres budgetter er underfinancieret uanset om de køber eller ikke køber spillere. Deres indkøb var vel meget begrænset i den periode, så der er noget der ikke hænger sammen økonomisk, ligesom i Brøndby - det ender med at DBU også bliver nød til at indføre FFP regler i Superligaen.
AaB bakser stadig med at få ordentlige sponsorindtægter. Vi er lysår foran dem.

Købte for hvad jeg husker som 10.000 kr da man første gang kunne købe. De er tre kr værd i dag.
Jeg er faktisk lige gået ud af AGF-aktien, da jeg tror, den kommer til at falde lidt over de kommende par år på grund af økonomien.
Købte for 35.000 for en del år siden, og realiserer dem till 90.000 kroner.

Hvis den rammer den i kurs 70, køber jeg op igen. Da jeg tror, den kommer til at stige en del, når vi får det nye stadion.

Ikke nogen stor gevinst nu, men omvendt er jeg sikret med min kapital, hvis jeg skulle tage fejl. Så nu er de midler frigivet.

Solgte det hele til kurs 80, så det er mest funny money.

Man siger jo typisk at ALT kendt info er regnet ind i aktiekursen, så føler mig overbevist om den kommende nedgang i resultat er priset ind i aktien pt. Dermed kan den selvfølgelig godt falde yderligere :)

Der er ingen sammenhæng mellem volatiliteten AGF-aktien og mængden, der handles. Det synes jeg i hvert fald ikke.

Nordjyske har lidt mere om AaB's regnskab her:

Jeg ved dog ikke hvor meget mere det fortæller, når årsregnskabet sammenlignes med det forrige er begge jo også med et halvt år i Superligaen og et halvt år i Førstedivision og der er faldskærmspenge det første år efter nedrykning. Der er skåret lidt til og fald i lønninger kan hænge sammen med en lavere gennemsnitsalder og så er der investeret mere i talentudvikling og det er sikkert fornuftigt, men der skal også ske en del før det hænger sammen.

Nordjyske har lidt mere om AaB's regnskab her:

Jeg ved dog ikke hvor meget mere det fortæller, når årsregnskabet sammenlignes med det forrige er begge jo også med et halvt år i Superligaen og et halvt år i Førstedivision og der er faldskærmspenge det første år efter nedrykning. Der er skåret lidt til og fald i lønninger kan hænge sammen med en lavere gennemsnitsalder og så er der investeret mere i talentudvikling og det er sikkert fornuftigt, men der skal også ske en del før det hænger sammen.
…årsagerne skal primært findes i længerevarende påvirkning af reduceret kommercielle indtægter fra TV-, samarbejds- og sponsoraftaler samt matchday
Det er vel alle de indtægter man har mindst lyst til at se skrumpe?!?

Jeg tænker der er mange samarbejdspartnere og sponsorer, der ser mere eksponering i et håndboldhold der spiller med om Champions League titlen, og som samtidig ikke er på udenlandske hænder?

Matchday og TV-Penge er kompenseret i de 9 mio i faldskærmspenge, så det er måske lidt søgt at bruge det som en årsag, så havde det været bedre at fremhæve investeringerne i deres talentafdeling.

Det er vel alle de indtægter man har mindst lyst til at se skrumpe?!?

Jeg tænker der er mange samarbejdspartnere og sponsorer, der ser mere eksponering i et håndboldhold der spiller med om Champions League titlen, og som samtidig ikke er på udenlandske hænder?

Matchday og TV-Penge er kompenseret i de 9 mio i faldskærmspenge, så det er måske lidt søgt at bruge det som en årsag, så havde det været bedre at fremhæve investeringerne i deres talentafdeling.
Ud fra halvårsregnskaberne fik jeg også lidt indtryk af at de ikke tjente flere penge i Superligaen (ovre i økonomi-tråden.) Ellers er det lidt svært at se fordi det bliver to regnskaber med halvt Superliga og halvt Førstedivision. Fladskærmspengene falder i det første regnskab og giver derfor en forskel.

Jeg tror også de har en udfordring med håndbolden, selvom det vel mest bør være ift de lidt mindre sponsorer. En større landsdækkende sponsor kan fint være flere steder, nogle er jo endda i flere fodboldklubber, men der er sikkert nogle sponsorer som foretrækker selv at spise rejemadder til CL-håndbold frem for Superliga-bundkamp og så gør det det sværere at skabe et erhvervsnetværk. Og AaB har selvfølgelig brug for en del af de virksomheder også.

Der kan også godt være nogle der er mindre interesserede fordi de er udenlandsk ejede, men jeg tror mere det er et problem hvis man skal ud og rejse kapital eller hente donationer til nogle faciliteter.

Der er ingen sammenhæng mellem volatiliteten AGF-aktien og mængden, der handles. Det synes jeg i hvert fald ikke.
Jeg synes det er svært at vurdere hvor meget der er investeret med følelser når det kommer til fodboldklubber. Men det er et pænt swing Fournais opkøb har skabt.

Stadionet er for stort et usikkerhedsmoment for mit vedkommende. Det skal jo nok lande et sted, men hvad bliver prisen mon og ikke mindst, hvornår er det klar til at tages i brug?

Ud fra halvårsregnskaberne fik jeg også lidt indtryk af at de ikke tjente flere penge i Superligaen (ovre i økonomi-tråden.) Ellers er det lidt svært at se fordi det bliver to regnskaber med halvt Superliga og halvt Førstedivision. Fladskærmspengene falder i det første regnskab og giver derfor en forskel.

Jeg tror også de har en udfordring med håndbolden, selvom det vel mest bør være ift de lidt mindre sponsorer. En større landsdækkende sponsor kan fint være flere steder, nogle er jo endda i flere fodboldklubber, men der er sikkert nogle sponsorer som foretrækker selv at spise rejemadder til CL-håndbold frem for Superliga-bundkamp og så gør det det sværere at skabe et erhvervsnetværk. Og AaB har selvfølgelig brug for en del af de virksomheder også.

Der kan også godt være nogle der er mindre interesserede fordi de er udenlandsk ejede, men jeg tror mere det er et problem hvis man skal ud og rejse kapital eller hente donationer til nogle faciliteter.
De er bare også nød til at tilpasse sig til en virkelighed hvor der er konkurrence om interessen i regionen, og de ikke nødvendigvis er det helt åbenlyse førstevalg. Det har man jo aldrig prøvet før, de har altid været det eneste alternativ og det kræver nok at de er i stand til at tilpasse og omstille til den virkelighed der nu har ramt dem.

Brøndby halvår minus 56,4 mio.

De forventer et underskud på 60-100 mio. for året.

https://agf-forum.dk/attachments/dela-rsrapport-2024_25-final-pdf.4462/
Hvad dælen er de, de bruger så mange penge på? Spillerlønninger der overgår vores med et ekstra ciffer? En absurd stor stab helt ned til kopimaskinedirektør med syv ansatte under sig? Vedligeholdelse af deres stadion? Kobekød til sponsorerne? Øl til 10 kroner pr. liter? Jeg forstår det ganske enkelt ikke, at pengene kontinuerligt fosser ud af kassen.

Hvad dælen er de, de bruger så mange penge på? Spillerlønninger der overgår vores med et ekstra ciffer? En absurd stor stab helt ned til kopimaskinedirektør med syv ansatte under sig? Vedligeholdelse af deres stadion? Kobekød til sponsorerne? Øl til 10 kroner pr. liter? Jeg forstår det ganske enkelt ikke, at pengene kontinuerligt fosser ud af kassen.
Laver GFH ikke Glazer-finten med at låne deres egen klub penge til ultrahøj rente..

Så hvis de skal betale 25 mio kr til deres ejere i renter, så er det vel en delforklaring.

Forskellen mellem deres og vores økonomi er vel primært (uden at kende de eksakte tal), at de bruger mindst 50 mio. mere end os på det sportslige setup, og at de tjener en hel del mindre på sponsorer. De har så til gengæld større indtægter fra kampdage, merchandise og tv-penge, hvilket gør det sværere at forstå, at deres underskud kan være så store.

Det ser ud til, at de for det her halvår kun forventer et underskud på mellem 3,6 og 43,6 mio. kr. Hvis de lander tættest på de 3,6 mio. kunne det dog godt tyde på, at deres drift ikke længere er helt så problematisk, som man kunne håbe på. Når der ikke indregnes store transferunderskud, så er de måske ikke helt så langt fra at få enderne til at mødes. Jeg krydser fingre for, at de trods alt slet ikke er der endnu, for så vil de jo hurtigt kunne nedbringe gælden og investere yderligere, så snart de begynder at sælge spillere.

Den store forskel er personaleomkostninger, herunder løn til spillertruppen. Deres ligger på 97,1 mio. kroner for seneste halvår, mens vores var på 64,4 i samme periode. De kører med et budget til spillertruppen, som driften ikke kan bære (på sigt) uden kontinuerlig sportslig succes og/eller markante spillersalg. Med andre ord: Hvis det fortsætter som lige nu og GFH beslutter, at nu vil de ikke længere vil låne klubben penge, bliver de nødt til at nedjustere lønninger og omkostninger til et mere bæredygtigt niveau.

Uden af kigge nærmere ind i regnskabet så betyder det vel i grove træk, at de kan sælge spillere for 200mio kr til sommer, og så hedder regnskabet for 2024 og 2025 vel stadigt et samlet rundt 0?

Det stiller eddermame store krav til kontinuerlig udvikling af stortalenter, hvis de må sælge Kvistgaarden, Bischoff, Suzuki og Nartey *uden* at hente et betydeligt overskud hjem.

Det bliver i forvejen sportsligt meget svært at erstatte dygtige spillere som Kvistgaarden og Suzuki hvis ikke nærmest umuligt for en klub som Brøndby pt. Dertil skal så lægges at transferindtægterne også skal være med til at dække et gigantisk hul som ikke umiddelbart bliver mindre. Nu skal de bare lige fejle Europa igen. Sidste sæsons sidste spillerunde bliver bedre og bedre.

Last edited:
Uden af kigge nærmere ind i regnskabet så betyder det vel i grove træk, at de kan sælge spillere for 200mio kr til sommer, og så hedder regnskabet for 2024 og 2025 vel stadigt et samlet rundt 0?

Det stiller eddermame store krav til kontinuerlig udvikling af stortalenter, hvis de må sælge Kvistgaarden, Bischoff, Suzuki og Nartey *uden* at hente et betydeligt overskud hjem.
De kan vel ikke nå at sælge spillere i det her regnskabsår, der slutter 30/6, og dermed må forventningen om et resultat på ml. -60 og -100 mio. vel være uden andre indtægter end den almindelige drift. De har endda et minus på transfers efter købet af Benjamin Tahirović. Det er den del, der undrer mig lidt. Hvordan de kan undgå at ramme et større minus for foråret.

Med min simple matematiske og regnskabstekniske forståelse er min konklusion, at de forventer i omegnen af -25 mio. for et halvår, hvor de primært har købt Benjamin Tahirović og solgt Ohi og Radosevic. Det kunne derfor tyde på, at driften kun går i et lille minus, men det stemmer ikke overens med de signaler vi ellers har fået på det sidste...

Latest posts

Back